مراحل نقاشی و رنگ کردن بدنه خودرو

  چهارشنبه، 31 فروردین 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
مراحل نقاشی و رنگ کردن بدنه خودرو
اگر تصادف کرده اید یا خودروی شما سالهاست به علت آفتاب سوختگی از ریخت و قیافه افتاده، شاید مد نظر داشته باشید آن را رنگ کنید. اینجا مراحل نقاشی خودرو به شما می گوییم.

رنگ ماشین به مرور زمان دچار محو شدگی و خراشیدگی و سوختگی می شود. در این شرایط، رنگ آمیزی بدنه خودرو بیش از پیش اهمیت پیدا می کند. تهیه ابزارهای مناسب و مورد نیاز، از مهم ترین مراحل نقاشی خودرو به شمار می رود. فرآیند رنگ آمیزی ماشین یک پروسه کاملا حرفه ای و تخصصی می باشد. افراد مبتدی می توانند با استفاده از تجربه و دانش متخصصان، آموزش و مطالعه، نسبت به فراگیری این حرفه اقدام نمایند. در این مطلب قصد داریم شما را با مراحل نقاشی بدنه خودرو آشنا کنیم

مراحل رنگ کردن بدنه خودرو

رنگ آمیزی ماشین یک کار تخصصی و کاملا حرفه ای است که نیاز به یک نقاش ماشین متخصص و دقیق دارد.افراد مبتدی و علاقه مند به کار نقاشی ماشین می توانند با مطالعه، آموزش، تمرین و بهره گیری از تجارب متخصصصان این زمینه به آسانی کار رنگ آمیزی ماشین را یاد گرفته و شروع به کسب و کار حرفه ای نمایند یا قادر به رنگ آمیزی ماشین خود به صورت دقیق و تمیز باشند.مراحل زیر یک آموزش پایه و ساده برای کسانی است که خودشان می خواهند ماشین شان را رنگ کاری کنند.همچنین یک آموزش کاملا بنیادی برای کسانی است علاقه مند به یادگیری کار نقاشی هستند.

آماده کردن ابزار کار اولیه برای رنگ کردن بدنه خودرو

  • مقدار زیادی سمباده با زبری متوسط (استفاده از دستگاه سمباده برقی اثر مطلوب تری خواهد داشت)
  • به مقدار لازم چسب کاغذی با استفاده از روزنامه برای استتار کردن خودرو (جاهایی که نیاز به رنگ زدن نیست)
  • تهیه کمپرسور هوا و اسپری تفنگی
  • حائل، تینرهای رنگ، ماسک های صورت، عینک ایمنی، پوشش زیرلایه ای، رنگ اکریلیک و یا رنگ مینای پالتو و پوشش لاک خالص و یک گرد و غبار گیر
  • برای یک خودروی سایز کوچک یا متوسط شما حدود یک گالن پوشش پایه (بتونه) نیاز دارید.

همچنین سه گالن تثبیت کننده رنگ، نیم گالن رنگ پایه نیاز خواهد بود. اگر می خواهید رنگ مورد نظرتان دقیقا شبیه رنگ فابریک خودرویتان از کار درآید می توانید کد رنگ کارخانه ای ماشین تان را که بر روی صفحه اطلاعاتی خودرویتان موجود است را به فروشگاه رنگ سازی بدهید، تا آنها رنگ مورد نظرتان را برای شما تطبیق بدهند.

یافتن محل مناسب و دارای تهویه مناسب

پیدا کردن محلی با حداقل گردوغبار و دارای تهویه مطلوب، از دیگر مراحل رنگ آمیزی خودرو به شمار می رود. به منظور افزایش سطح کیفی کار، می بایست به یافتن یک مکان مسقف با تهویه هوای مطلوب اقدام نمود. همچنین، مکان مورد نظر باید از فضای کافی برای انجام عملیات نقاشی بر روی ماشین، نور مناسب و حداقل گردوغبار برخوردار باشد. در صورت انتخاب پارکینگ خانه برای رنگ آمیزی، باید تمامی اصول و نکات مربوط به ایمنی مدنظر قرار گیرد.

استفاده از وسایل ایمنی

داشتن لوازم ایمنی از دیگر بخش های حائز اهمیت نقاشی ماشین محسوب می شود. خرید ماسک تنفسی مخصوص رنگ کاری، دستکش و عینک ایمنی، از پیش نیازهای انجام عملیات رنگ آمیزی ماشین تلقی می گردد. داشتن ماسک مخصوص، از ورود گرد رنگ و سنباده به سیستم تنفسی افراد جلوگیری به عمل می آورد. این امر مانع از ایجاد مشکلات تنفسی و حساسیت ها و آسیب های پوستی می شود.

تهیه رنگ همخوان با رنگ ماشین

از دیگر مراحل نقاشی خودرو می توان به انتخاب رنگ مطابق با رنگ ماشین، اشاره نمود. به طور معمول، هر خودرو از کد رنگ مخصوص به خود برخوردار است. کد رنگ خودرو غالبا زیر کاپوت یا برگه آن درج شده است. با یافتن کد رنگ ماشین می توان رنگ مناسب و مطابق با خودرو را تهیه نمود. در صورت عدم دسترسی به کد رنگ خودرو، تماس با کارخانه سازنده یا استفاده از تجربه نقاشان اتومبیل، از راهکارهای مناسب تلقی می گردد.

مرحله تدارک و آماده سازی رنگ زدن خودرو

محل مورد نظر برای رنگ آمیزی را کاملا تمیز کنید، سپس با احتیاط شروع به پاشیدن رنگ کنید (دقیقا در محل مورد نظر) بعد از اتمام ماشین را کاملا از گردوغبار، لکه و چربی تمیز کنید.حالا باید تصمیم بگیرید کدام قسمت از خودرو (درها، قسمت موتور یا بدنه) را می خواهید رنگ آمیزی کنید چرا که اظافه شدن هر کدام از این موارد به کار به دلیل اقداماتی از قبیل اصطلاحا لخت کردن خودرو، نوارزنی قسمت های مورد نظر و همچنین پیاده کردن موتور خودرو می تواند به طور فزاینده ای وقت گیر باشد. بنابراین برای بهبود کیفیت کار قسمت هایی که احتیاجی به رنگ آمیزی ندارد را کاملا بپوشانید.

حالا باید گرد و غبار موجود بر روی خودرو را کاملا از بین ببرید (استفاده از عینک و ماسک فراموش نشود)در این مرحله با استفاده از سمباده زدن به صورت دورانی بر روی بدنه کار را دنبال می کنیم، توصیه می شود در شکاف ها و گوشه ها این کار به صورت دستی انجام شود. بهترین پایان در این مرحله به انتها رساندن کار به عقب خودرو است. البته این کار می تواند بسیار وقت گیر هم باشد به طوری که حدودا برای هر قسمت از خودرو چیزی حدود دو ساعت زمان خواهد برد. اما اگر محدودیت زمانی دارید با رعایت برخی نکات سرعت کار شما بیشتر خواهد شد، مثلا نیازی نیست که شما کار را حتما در انتها به پشت خودرو برسانید همین قدر که در بخش آخر از سمباده نرم و مرطوب استفاده کنید خاطرجمع باشید که کفایت می کند و شما نمره قابل قبولی دریافت کرده اید.بعد تمام سطوح را با یک دستمال آغشته به رقیق کننده تمیز کنید. سپس کمی صبر کنید تا حلال ها کاملا تبخیر و از بین بروند.

 نقاشی و رنگ کردن بدنه خودرو

مرحله بتونه کاری بدنه خودرو

بعد از این که اطمینان حاصل کردیم که تمام قسمت های مورد نظر با روزنامه یا پلاستیک کاملا پوشیده شده است، سراغ مرحله بعد می رویم. پوشش پایه (بتونه) با رعایت نسبت های توصیه شده و طبق دستورالعمل با رقیق کننده ها مخلوط می کنیم. توجه داشته باشید که این دستورالعمل برای ساختن رنگ های مختلف متفاوت است. دقت داشته باشید که اگر در وحله اول است که می خواهید کار پاشیدن را با نازل انجام دهید با تمرین از تکنیکی پیروی کنید. بهترین روش پیشنهادی ما این است که تفنگ اسپری را به صورت یکنواخت در حرکت با فاصله حدود ۶ اینچ از محل مورد نظر اسپری کنید. اگر به طور مداوم کار اسپری کردن را ادامه دهید در قسمت هایی که شما تغییر جهت می دهید رنگ ضخیم تر می شود.

همزمان با به کارگیری از تکنیک اسپری کردن برای آغاز کار از سقف به پایین کار خود را آغاز کنید و حالت پاشش نازک را برای نازل در نظر بگیرید در این حالت دو یا سه دست روکش برای تمام قسمت ها کافی خواهد بود. توجه کردن به زمان های توصیه شده برای خشک شدن کار طبق دستورالعمل ها بسیار مهم و موثر است. مدت زمان مناسب بازدهی برای این کار بین بیست تا حداکثر یک ساعت در نظر گرفته شده است. کار بتونه کاری سطح تا حدودی در اینجا به پایان می رسد حالا زمان آن رسیده که با استفاده از سمباده های خشک و مرطوب تمام قسمت ها را نرم و یک دست کنیم. اکنون باید با استفاده از یک پارچه و رقیق کننده سطح کار بتونه را تمیز کنیم، دقت داشته باشید برای انجام این کار بیش از اندازه از رقیق کننده ها استفاده نشود زیرا استفاده بیش از حد باعث می شود سطح بتونه از بین برود و به حالت اول بازگردد که به هیچ وجه توصیه نمی شود.

اعمال رنگ اولیه (آستر)

پس از تست و اطمینان حاصل کردن از سالم بودن دستگاه رنگ پاش، یک لایه یکنواخت و نازک آستری بر روی بدنه پاشیده می شود. این فرآیند غالبا از سقف ماشین شروع شده و به طرف پایین بدنه ادامه پیدا می کند. پس از خشک شدن لایه اول آستری، یک یا دو لایه دیگر اضافه می شود. پس از اجرای لایه آخر آستری، مناسب است که حدود یک ساعت صبر کرده و سپس با استفاده از سنباده نرم، بدنه را سنباده زده تا سطح آن کاملا یکنواخت و صاف گردد.

مرحله نهایی رنگ آمیزی بدنه خودرو

برای آغاز کار، رنگ را با رقیق کنندها طبق دستورالعمل موجود بر روی ظرف رنگ ترکیب کنید و رنگ پودر را به صورت یکنواخت اسپری کنید، بعد از اتمام کار همان طور که گفته شد بین بیست دقیقه تا یک ساعت زمان برای تثبیت کار کافی است. زمان توصیه شده برای خشک شدن رنگ را در کارتان حتما اعمال کنید.باقی مانده پودر را با سمباده نرم کنید، دو مرحله آخر را از لاک الکل نیز استفاده کنید و پوشش را تمیز و پاک کنید اما با احتیاط تا هیچ نوار یا کاغذی بر روی رنگ مرطوب نچسبد. بازبینی کار پایان یافته بسیار مهم است، در این بازبینی اگر در قسمتی نواقصی دیده شد باید برطرف شوند.

با کمی تمرین، شکیبایی و انتخاب یک روش مناسب، کار رنگ ماشین DIY می تواند بسیار موفقیت آمیز باشد. رضایت شما از انجام این کار به ارزش تلاش شما بستگی دارد و در نهایت میزان هزینه ای که برای خودتان ذخیره می شود بسیار لذت بخش خواهد بود و حس رضایت خاطری را برای شما به ارمغان می آورد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (708 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (40 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (37 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (11 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (9 نظر) نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید (8 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از کپل و مخمل تا زی زی گولو و هادی و هدی/ ما بزرگ شدیم و آنها عروسک ماندند+عکس
رهبر معظم انقلاب در خواستگاری دختر حداد عادل: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه ندارم دخترتان حاضر به ازدواج با پسرم است؟
حشمت الله فلاحت پیشه: آراء قالیباف در هر 2 سبد پزشکیان و جلیلی ریخته خواهد شد
شهاب حسینی برای سومین بار پدر شد +عکس/مادر شدن ساناز ارجمند همسر جدید آقای بازیگر
شهید رئیسی چرا گفت :«دفعه بعد خودم باید پشت فرمون بشینم»؟
بازگشت دوباره کامبیز دیرباز اینبار با "شغال"! / جدیدترین سریال این بازیگر
اعلام اسامی 30 دانشجوی نمونۀ سال 1402
برنامه تازه اردوغان برای بقاء / ترکیه از روی عربستان کپی می‌کند
دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش و پرورش»
جلیلی: دولت را با 1500 تحریم تحویل رئیسی دادند!
ماجرای جمله «به شما ناهار دادند؟» شهید رئیسی چه بود
واردات خودروهای ارزان قیمت با کیفیت در دستور کار دولت
مدافع پرسپولیس به تراکتور پاسخ مثبت داد / هایجک چهارم از اردوی سرخ پوشان توسط زنوزی
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 11 تیر 1403
از واکنش متفاوت پسر بزرگ دهقان فداکار به توییت پزشکیان تا مراسم وداع با شهید حافظ صندوق در حواشی داغ امروز دوشنبه 11 تیر 1403
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس