مراحل صدور جواز تاسیس چقدر زمان می‌برد؟

  شنبه، 01 اردیبهشت 1403   زمان مطالعه 5 دقیقه
مراحل صدور جواز تاسیس چقدر زمان می‌برد؟
جواز تاسیس سندی است که به افراد حقیقی یا حقوقی اجازه می‌دهد تا در فعالیت تولیدی، صنعتی یا خدماتی آغاز به کار کنند. این مجوز از سوی وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت یا سایر سازمان‌های مربوطه صادر می‌شود و برای راه‌اندازی کسب‌وکار نیاز است تا حتما برای دریافت آن اقدام کنید.

در این مطلب قصد داریم تا شما را با مراحل صدور جواز تاسیس و میزان زمان لازم برای اخذ آن آشنا کنیم و به نحوه دریافت این مدرک به سریع‌ترین شکل ممکن بپردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

جواز تاسیس چیست؟

جواز تاسیس

جواز تاسیس به مجوزی گفته می‌شود که افراد برای انجام فعالیت تولیدی یا اقتصادی در ایران باید برای دریافت آن اقدام کنند. اخذ این مجوز برای فعالیت در شهرک‌های صنعتی الزامی است؛ بنابراین برای فعالیت در این حوزه نیاز به جواز تاسیس صنعت و معدن و تجارت خواهید داشت. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که با توجه به فعالیت اقتصادی شما ممکن است این مجوز از ارگان‌های دیگری صادر شود.

دریافت این مجوز مزایای مختلفی برای صاحبان مشاغل به همراه دارد. از مهم‌ترین مزایای اخذ جواز تاسیس برای کسب‌وکارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان دریافت وام و تسهیلات دولتی با سود کم و بازپرداخت بلندمدت

  • امکان واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی با شروط مناسب

  • امکان ثبت برند فارسی برای محصولات

  • امکان شرکت در نمایشگاه‌های تجاری داخلی و خارجی

این موارد تنها برخی از مزایای اخذ این جواز هستند. البته برای دریافت این مجوز و بهره‌مندی از این مزایا باید با آگاهی کامل نسبت به شرایط دریافت جواز تاسیس، مراحل آن را طی کنید.

شرایط دریافت جواز تاسیس

به منظور اخذ جواز تاسیس باید شرایط خاصی داشته باشید. از مهم‌ترین این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم سوءپیشینه کیفری

  • عدم سابقه اعتیاد

  • داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران

  • حداقل سن 18 سال تمام

  • داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان

در صورتی‌که این شرایط را داشته باشید، می‌توانید برای دریافت مجوز اقدام کنید.

نحوه دریافت جواز تاسیس

مراحل دریافت جواز تاسیس شامل موارد زیر هستند:

  • انتخاب نوع فعالیت: اولین قدم برای دریافت جواز تاسیس، انتخاب نوع فعالیت تولیدی یا اقتصادی شماست. فعالیت‌های مجاز در شهرک‌های صنعتی به‌طور کلی به دو دسته صنعتی و خدماتی تقسیم می‌شوند.

  • تکمیل مدارک: پس از انتخاب نوع فعالیت، باید مدارک لازم برای اخذ جواز تاسیس آماده شوند. لیست دقیق مدارک مورد نیاز در وب‌سایت سازمان صادرکننده جواز تاسیس قابل مشاهده است؛ با این حال در ادامه شما را با آن‌ها آشنا می‌کنیم.

  • ارائه مدارک: در مرحله بعدی باید مدارک تکمیل‌شده را به سازمان صادرکننده جواز تاسیس ارائه دهید. در اکثر مواقع وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان ارگان اصلی برای صدور این مجوز شناخته می‌شود.

  • بررسی مدارک: بعد از ارائه این مدارک، سازمان صادرکننده جواز تاسیس، اسناد ارائه‌شده را مورد بررسی قرار می‌دهد. در صورت نقص مدارک به شما اعلام می‌شود تا برای رفع نقص آن‌ها اقدام کنید.

  • صدور جواز تاسیس: در صورت تایید مدارک، جواز تاسیس برای کسب‌وکار شما صادر می‌شود. جواز تاسیس مدت زمان مشخصی اعتبار دارد و پس از اتمام اعتبار باید برای تمدید آن اقدام کنید.

لازم به ذکر است که برای طی این مراحل باید چند موضوع مهم را در نظر بگیرید. اولا برای فعالیت در شهرک‌های صنعتی علاوه بر جواز تاسیس، اخذ پروانه بهره‌برداری نیز ضروری است. همچنین جواز تاسیس قابل انتقال به غیر خواهد بود. ضمن این‌که در صورت عدم شروع فعالیت در موعد مقرر، جواز تاسیس ابطال می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای دریافت جواز تاسیس

 جواز تاسیس

همان‌طور که بیان شد، برای طی مراحل دریافت جواز تاسیس باید مدارک مختلفی را جمع‌آوری کنید. اگر به‌عنوان شخص حقوقی قصد دریافت این جواز را دارید، باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • کپی مدارک هویتی نظیر کپی شناسنامه و کارت ملی

  • کارت پایان خدمت برای آقایان

  • آدرس و کدپستی و شماره‌های تماس محل اقامت دائمی

  • لیست کالاهای درخواستی برای تولید

از سوی دیگر اشخاص حقوقی نیز باید مدارک زیر را جمع‌آوری کنند و به ارگان‌های مربوطه ارائه دهند:

  • کپی شناسنامه مدیر عامل به همراه کارت ملی

  • کارت پایان خدمت مدیر عامل

  • آگهی تاسیس و آخرین آگهی تغییرات شرکت

  • لیست کالاهای درخواستی برای تولید

  • لیست شهرک‌های صنعتی

  • استفاده از کلمه (تولید) در موضوع فعالیت شرکت

با ارائه این مدارک و طی مراحل گفته‌شده، درخواست شما برای دریافت جواز تاسیس ثبت خواهد شد. البته صدور جواز تاسیس زمان‌بر است. در ادامه در مورد مدت زمان صدور این جواز صحبت خواهیم کرد.

مدت زمان صدور جواز تاسیس

یکی از پرسش‌های مهمی که افراد متقاضی دریافت جواز تاسیس مطرح می‌کنند، این است که مدت زمان صدور این جواز چقدر است؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که مدت زمان صدور این مجوز با توجه به نوع فعالیت، محل احداث و کامل بودن مدارک شما می‌تواند متغیر باشد؛ با این حال می‌توان گفت که به‌طور متوسط، صدور جواز تاسیس با توجه به موارد گفته‌شده بین 2 تا 15 روز کاری طول می‌کشد.

نکاتی برای افزایش سرعت صدور جواز تاسیس

برخی افراد علاقه‌مند هستند تا مراحل دریافت جواز تاسیس را با سرعت بالاتری طی کنند. برای این منظور باید چند نکته مهم را مدنظر قرار دهید. در وهله اول قبل از اقدام برای دریافت جواز، اطلاعات لازم و کافی را درباره شرایط و ضوابط صدور جواز در فعالیت مورد نظر خود به‌دست آورید. همچنین پیش از ثبت درخواست، حتما مدارک مورد نیاز را به‌طور کامل و دقیق تهیه کنید. در صورت نیاز به مشاوره نیز از کارشناسان مرکز خدمات سرمایه‌گذاری یا دفاتر خدمات کسب‌وکار کمک بگیرید.

صدور جواز تاسیس با کمترین چالش با کمک پارسه

همان‌طور که مشاهده کردید، روند دریافت جواز تاسیس می‌تواند فرآیندی زمان‌بر باشد. در چنین شرایطی اگر می‌خواهید که بدون درگیر شدن در روند بوروکراسی پیچیده و زمان‌بر برای دریافت جواز تاسیس اقدام کنید، می‌توانید از خدمات هولدینگ پارسه بهره ببرید.

هولدینگ پارسه با ارائه خدمات تخصصی خود، فرآیند اخذ جواز تاسیس را برای شما به ساده‌ترین شکل ممکن پیش می‌برد. تیم کارشناسان هولدینگ پارسه به‌طور کامل بر قوانین و مقررات مربوط به صدور جواز تاسیس اشراف دارند و از تمامی مراحل کار به‌طور دقیق آگاه هستند.

کارشناسان این مجموعه اطلاعات لازم را درباره تمامی مدارک و مستندات لازم برای اخذ جواز تاسیس در اختیار شما قرار می‌دهند و شما را از سردرگمی و اتلاف وقت نجات خواهند داد. تمامی این موارد باعث شده‌اند تا افرادی که می‌خواهند برای دریافت جواز تاسیس اقدام کنند، مجموعه پارسه را برای طی این فرایند برگزینند و از خدمات این هولدینگ بهره‌مند شوند.

حرف آخر

در این مطلب به معرفی جواز تاسیس پرداختیم و بیان کردیم که روند صدور این جواز چقدر زمان می‌برد و برای رسیدن به این هدف به چه مدارکی نیاز دارید. با توجه به نکات گفته‌شده در این مطلب می‌توانید دانش خود را در مورد روند دریافت این جواز افزایش دهید. همچنین در این مطلب شما را با هولدینگ پارسه آشنا کردیم که شما را در طی مسیر دریافت جواز تاسیس یاری خواهد کرد تا این روند را به سرعت پشت‌سر بگذارید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (668 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (120 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (96 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (70 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (53 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (41 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (16 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان