ساعدنیوز
ساعدنیوز

معرفی صرافی ریدیوم (Raydium)

  سه شنبه، 05 بهمن 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
معرفی صرافی ریدیوم (Raydium)
کی از اصلی‌ترین رکن‌های اقتصاد غیرمتمرکز، صرافی غیر متمرکز (DEX) است که در واقع مرکز خدمات و فعالیت‌های اقتصادی است. در این بین صرافی ریدیوم (Raydium Exchange) یکی از صرافی‌های برتر این حوزه است که در این مقاله به معرفی و بررسی کامل آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید صرافی ها به منظور خرید و فروش ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند. صرافی ها در دو نوع متمرکز و صرافی غیرمتمرکز موجود می باشند که روز به روز تعداد آنها در حال افزایش می باشد. صرافی های غیرمتمرکز توسط هیچ سازمان یا نهادی کنترل نمی شوند و کاربران می توانند به راحتی از آنها استفاده نمایند. در واقع برای استفاده از صرافی های غیرمتمرکز نیازی به ثبت نام و احراز هویت نمی باشد. تنها کافیست یکی از کیف پول های پشتیبانی شده توسط صرافی مورد نظر را به پلتفرم متصل نمایید.در این مقاله قصد داریم به معرفی یکی از صرافی های غیرمتمرکز با نام ریدیوم Raydium بپردازیم. پلتفرم ریدیوم Raydium یک بازارساز خودکار یا AMM است که بر روی سولانا Solana ساخته شده است. در این مقاله ما به معرفی بنیانگذاران، نحوه عملکرد ریدیوم، توکن بومی این پلتفرم، و مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت.

صرافی غیر متمرکز (DEX) چیست؟

صرافی های غیر متمرکز که به اختصار به آنها DEX هم گفته می شود، بازارهای همتا به همتایی هستند که به معامله گران کریپتویی اجازه می دهند بدون هیچ حد و مرزی با یکدیگر معامله کنند. درست همانند ایده اصلی پشت خلق بلاکچین، DEX ها هم کاملاً غیرمتمرکز هستند و تراکنش های مالی مختلف را بدون نیاز به بانک ها، واسطه ها یا عاملان شخص ثالث انجام می دهند. یکی از اصلی ترین تفاوت های این صرافی ها با نسخه متمرکز یا CEX این است که صرافی متمرکز عادی، امکان خرید ارز دیجیتال با ارز فیات را فراهم می کند ولی در DEX ها فقط امکان تعویض دو توکن ارز دیجیتال وجود دارد.

تفاوت مهم دیگری که بین این دو نوع ارائه دهنده خدمات بلاکچینی وجود دارد این است که تراکنش ها در پایگاه داده داخلی CEX ها ثبت می شود ولی تراکنش در DEX ها قابل بررسی هستند و در بلاکچین ثبت می شوند.

صرافی ریدیوم چیست؟

ریدیوم (Raydium) یک بازارساز خودکار غیر متمرکز (AMM) است که در بلاکچین سولانا قرار گرفته است. پلتفرم AMM به کاربران اجازه می دهد که با هم معامله کنند، توکن های خود را تعویض (سواپ) کنند و نقدینگی ارائه دهند و به خاطر این کار پاداش بگیرند. این پلتفرم برای سیستم سواپ توکن خود از Serum استفاده می کند و مثل هر پروتکل دیگری در بلاکچین سولانا، صرافی Raydium از سرعت و کارایی این بلاکچین بهره زیادی می برد.

توکن یا ارز دیجیتال ریدیوم، RAY است که در ابتدا در 2 فوریه 2021 عرضه شد. گفته می شود که حداکثر تعداد توکن های RAY در شبکه، 555 میلیون واحد است که توسعه دهندگان پروژه 20% از این مقدار را برای خود برداشته اند. البته خوشبختانه توسعه دهندگان این سیستم نمی توانند توکن های خود را به فروش برسانند، زیرا این توکن ها به مدت 3 سال قفل شده اند.

این نکته حائز اهمیت است که درست مثل اغلب توکن های پلتفرم ها، ارز دیجیتال ریدیوم (RAY) نیز به هولدرهای خود امکان رأی دهی به پیشنهادات مطرح شده در سیستم را می دهد. قدرت رأی هر هولدر به میزان توکن RAY در اختیارش بستگی دارد. در ضمن این توکن 0.03% از کارمزد معاملات را هم به هولدر خود می دهد. با توجه به اینکه صرافی ریدیوم در واقع یک AMM است، بنابراین دو بخش مجزا دارد. در بخش اول، کاربران به پایگاه سفارشات Serum دسترسی پیدا می کنند. در بخش دوم اما الگوریتم صرافی Raydium به سیستمی به نام بازار ساز خودکار با فعالیت مداوم (CFAMM) متکی است.

صرافی ریدیوم

تاریخچه و بنیانگذاران صرافی ریدیوم

شبکه اصلی پلتفرم ریدیوم Raydium در فوریه سال 2021 راه اندازی شد. این پروژه توسط افرادی پیاده سازی شده است که همگی با نام مستعار فعالیت می نمایند. این تیم شامل افرادی با نام های AlphaRay، XRAY، GammaRay، StingRay و RayZor می باشد.آلفارِی با سابقه ای در ترید الگوریتمی در کالاها، در سال 2017 به بازارسازی و تامین نقدینگی برای ارزهای دیجیتال روی آورد. ایکس رِی XRay رئیس فناوری ریدیوم می باشد و دارای 8 سال تجربه به عنوان معمار سیستم های معاملاتی برای بازارهای سنتی ارزهای دیجیتال است.

گامارِی رهبری بازاریابی و ارتباطات را بر عهده دارد و در عین حال نقشی کلیدی در استراتژی و جهت دهی محصول دارد. گاما بخش بزرگی از زندگی حرفه ای خود را در یک شرکت پیشرو در تجزیه و تحلیل داده ها و تحقیقات بازار گذارند. استینگ رِی یک فرد با تجربه می باشد و توسعه دهنده ارشد اوردربوک زنجیره ای AMM ریدیوم است. RayZor که از دیگر افراد تیم می باشد، قراردادهای هوشمند بسیاری را بر روی زنجیره هوشمند بایننس و اتریوم نوشته است.

عملکرد صرافی ریدیوم Raydium چگونه است؟

همانطور که در قسمت های قبلی مقاله بیان نمودیم، ریدیوم یک بازارساز خودکار AMM و ارائه دهنده نقدینگی برای صرافی غیرمتمرکز سروم است که بر روی بلاکچین سولانا ساخته شده است. بر خلاف سایر AMMها، ریدیوم نقدینگی زنجیره ای را به اوردربوک محدود مرکزی ارائه می دهد، به این معنی که وجوه سپرده شده در ریدیوم به سفارشات محدودی که در اوردربوک سروم قرار می گیرد تبدیل می شود. این به سروم دسترسی به کل جریان سفارش و همچنین نقدینگی فعلی ریدیوم های LP را می دهد.

پلتفرم ریدیوم به کاربران خود امکان می دهد با به اشتراک گذاشتن توکن های RAY پاداش دریافت نمایند. به علاوه پلتفرم ریدیوم فارم هایی را ارائه می دهد که ارائه دهندگان نقدینگی می توانند با استفاده از آن، توکن های LP به دست بیاورند. در پلتفرم ریدیوم زمانی که کاربران در استخرهای نقدینگی مشارکت می کنند، AMMها توکن ها را به سفارش های اوردربوک سروم تبدیل نموده و هر کسی می تواند با آن معامله نماید.

توکن ری (RAY) چیست؟

توکن ری، توکن کاربردی این پلتفرم است. این توکن که از استاندارد SPL تبعیت می کند، پایه پرداخت اکثر پاداش ها و سیستم های کسب درآمد این صرافی است. سقف عرضه توکن RAY پانصد و پنجاه و پنج (۵۵۵) میلیون عدد است. پیش بینی می شود مینت این تعداد تا ۳۶ ماه به طول انجامد. هر شش ماه، میزان انتشار این رمزارز نصف خواهد شد.

هم اکنون قیمت توکن ریدیوم (RAY) ۱۳.۳ دلار است. ارزش بازار فعلی RAY بیش از ۸۶۰ میلیون دلار است و از این حیث، در رتبه ۱۲۶ ام پرارزش ترین کوین ها و توکن های بازار است. هم اکنون کمی بیش از ۶۵ میلیون عدد از این توکن در حال گردش در بازار است. بیشترین ارزش تاریخی این توکن در شش روز پیش (۶ شهریور ۱۴۰۰) محقق شد. قیمت ری در آن روز به ۱۶.۳۶ دلار رسید. کمترین قیمت تاریخی آن نیز در ۱۴ ژوئن ۲۰۲۱ (۲۴ خرداد ۱۴۰۰) رخ داد؛ ری در آن زمان با قیمت ۱.۵۷ دلار معامله می شد.

ویژگی های صرافی Raydium

با اینکه صرافی Raydium به تازگی شروع به کار کرده است ولی در همین مدت کم هم توانسته کاربران زیادی را جذب کند. این سرعت رشد بالا به خاطر ویژگی هایی است که این پلتفرم ارائه می کند. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

سواپ توکن ها

این اصلی ترین ویژگی هر صرافی غیر متمرکزی است که در آن کاربر دو توکن را با یکدیگر سواپ (تعویض) می کند. با توجه به اینکه این پلتفرم در بلاکچین سولانا فعالیت می کند، سرعت عملکرد آن بسیار بالا و کارمزدهایش هم بسیار پایین است.

همکاری با Serum

صرافی ریدیوم امکان دسترسی کاربران به استخر نقدینگی Serum را فراهم می کند. در واقع پروتکل AMM آن همکاری کاملی با پایگاه سفارشات Serum دارد.

سریع و ارزان

همان طور که گفته شد، صرافی Raydium یکی از اولین پروژه های DEX در بستر بلاکچین سولانا است که از سرعت بسیار بالا و تراکنش بسیار کم این شبکه بلاکچین بهره زیادی برده است. سرعت و کارمزد این شبکه با پروژه های دیفای مستقر در اتریوم قابل مقایسه نیست!

بررسی مزایا و معایب صرافی ریدیوم Raydium

در این قسمت شما می توانید با چند نمونه از مزایا و معیاب پلتفرم ریدیوم آشنا شوید:

مزایای صرافی ریدیوم Raydium

  • سریعتر و ارزان تر: ریدیوم از مزایای بلاکچین سولانا برای انجام تراکنش های بیشتری نسبت به اتریوم با کارمزد گس بسیار پایین استفاده می کند.
  • مرکز اوردربوک: ریدیوم Raydium اجازه دسترسی به نقدینگی کل اکوسیستم سروم را می دهد.
  • رابط کاربری مناسب: شما می توانید نمودارهای تریدینگ ویو را مشاهده کنید و کنترل بیشتری بر تراکنش های خود داشته باشید.

معایب صرافی ریدیوم Raydium

  • فرآیند انتقال دارایی های شما به این صرافی بسیار پیچیده است.

امکانات ارائه شده توسط صرافی ریدیوم Raydium

مواردی که در ادامه نام می بریم، از جمله خدمات ارائه شده توسط صرافی غیرمتمرکز ریدیوم Raydium می باشد:

سواپ Swap

با استفاده از پلتفرم ریدیوم کاربران می توانند توکن های خود را با یکدیگر مبادله نمایند.

ترید Trade

در بخش ترید صرافی ریدیوم کاربران قادر به انجام معامله می باشند و می توانند سفارش های محدود ایجاد کنند.

فارم ها Farms

در فارم های صرافی ریدیوم کاربران می توانند با کشت توکن های نقدینگی، پاداش هایی را به شکل توکن RAY دریافت کنند.

تامین نقدینگی Liquidiy

کاربران می توانند با ارائه جفت ارزها به عنوان نقدینگی از پلتفرم پاداش دریافت کنند.

استیکینگ Staking

با استفاده از گزینه استیکینگ پلتفرم ریدیوم، کاربران می توانند توکن های RAY را استیک کنند و به عنوان سود توکن RAY دریافت نمایند.

کارمزدهای صرافی Raydium چقدر است؟

از هر مبادله در بخش swap، مقداری به عنوان کارمزد اخذ می شود. این مقدار در صرافی ریدیوم ۰.۲۵ درصد است. از این مقدار، ۰.۲۲ درصد سهم تامین کنندگان نقدینگی و مابقی (۰.۰۳) به عنوان جایزه به بخش استیکینگ تعلق می گیرد.محاسبه کارمزد بخش معامله کمی پیچیده تر است. همچنین داشتن توکن سرم (SRM) می تواند سبب کاهش هزینه پرداختی شود. کارمزد این بخش مطابق تصویر زیر محاسبه می شود:

محاسبه کارمزدهای صرافی Raydium

هر bps (Basis Points) به معنی ۰.۰۱ درصد است. از مقادیر مشخص شده بالا، ۲۰ درصد به رابط کاربری گرافیکی میزبان (در اینجا مراد ریدیوم است) می رسد و باقی به اشکال مختلف به اکوسیستم سرم تعلق دارد.

صرافی ریدیوم از چه شبکه هایی پشتیبانی می کند؟

این صرافی تنها بر بستر شبکه سولانا فعال است و تنها از توکن های SPL این شبکه پشتیبانی می کند.

کدام رمزارزها در این صرافی قابل معامله هستند؟

بنا بر اطلاعات سایت کوین گکو در این صرافی ۶۴ کوین/توکن در ۱۴۴ بازار قابل معامله است. از مهم ترین توکن های قابل معامله در این صرافی می توان به سولانا (SOL)، سرم (SRM)، مانگو مارکتز (MNGO) و اتر رپد شده (ETH) اشاره کرد.

معرفی کیف پول های پشتیبانی شده توسط صرافی ریدیوم Raydium

برای استفاده ازپلتفرم ریدیوم نیاز است تا در مرحله اول یکی از کیف پول های پشتیبانی شده توسط این پلتفرم را به صرافی متصل کنید. در واقع شما باید برای استفاده از ریدیوم Raydium، یکی از کیف پول های زیر را داشته باشید. استفاده از پلتفرم تنها در صورتی امکان پذیر است که کیف پول خود را به پلتفرم متصل کرده باشید.کیف پول سیف پل و کوین 98 کیف پول های موبایلی می باشند که می توانید از آنها به راحتی استفاده نمایید و کار با این کیف پول ها آسان می باشد. لازم به ذکر است که در صورت استفاده از کیف پول های موبایلی در رایانه شخصی خود، شما باید حتما افزونه مرورگر آن را نصب نمایید.

معرفی کیف پول های پشتیبانی شده توسط صرافی ریدیوم Raydium
معرفی کیف پول های پشتیبانی شده توسط صرافی ریدیوم Raydium

سخن پایانی

صرافی ریدیوم (Raydium Exchange) بر بستر شبکه بلاکچین سولانا قرار گرفته است و از آنجایی که زیرساخت های آن به سولانا و صرافی Serum متصل است، می تواند همکاری خوبی با اپلیکیشن های غیر متمرکز (DApp) این بلاکچین داشته باشد. این نکته نیز حائز اهمیت است که پروژه Raydiate یک طرح پاداش در بلاکچین است. پروژه Raydiate برنامه ای است که کاربران Raydium در آن می توانند با مشارکت در نظرسنجی های شبکه اجتماعی و چالش هایی برای کمک به افزایش پذیرش این پلتفرم، پاداش دریافت کنند.

صرافی Raydium از جمله پروژه های خوش آتیه ای است که به خاطر قرارگیری در بلاکچین قدرتمند سولانا که جدی ترین رقیب اتریوم محسوب می شود، می تواند همزمان با رشد این بلاکچین، سهم بازاری را که در حال حاضر متعلق به پلتفرم های مشابه بزرگی مثل Uniswap یا Sushiswap است، تصاحب کند. قیمت مناسب ارز دیجیتال ریدیوم هم آن را برای سرمایه گذاری میان مدت و بلندمدت بسیار مناسب کرده است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (80 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (71 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (41 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (37 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (30 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (29 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (27 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینش ثبت کرد+ عکس (27 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (23 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (20 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (19 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (17 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (10 نظر)
دیگران می‌خوانند   
کشف تاریخی تابوت آخناتون با چشم طلا متعلق به مصر باستان+عکس چهره برافروخته مادر زهره فکور صبور سر میز عزای دخترش در یک تالار مجلل/ حیف این زیبایی که رفت زیر خاک+عکس اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟ لطف بزرگی که احمدی نژاد در حق پسرِ محمد خاتمی کرد؛ پراید برای شیرینی قبولی در دانشگاه (ویدئو) سکانسی خنده دار و فراموش نشدنی از پشت صحنه سریال در حاشیه/خودشون ترکیدن از خنده😂 رونمایی حمید هیراد از برادرزاده زیبا و نازش/ چه متن خاص و عاشقانه‌ای هم برای تولد عسل خانم نوشته+عکس نگاهی به یافته‌های یک پژوهش / فرزندان مادرهای استرسی چهار برابر بیشتر در معرض چاقی قرار دارند صحبت های خنده دار آقای قرائتی: چند وقت پیش یه نفر اومد بیت رهبری گفت من امام زمانم به سید علی بگو بیاد +ویدئو😂👌 لحظه ورود علی دایی به هتل در قرعه کشی جام جهانی 2018 و صحبت های شنیده نشده از شهریار/ پیش بینی بلد نیستم بکنم!! +فیلم شبکه نمایش خانگی رقیب کیست؟ عکاسی خلاقانه ستاره سادات قطبی با ژست خاص و جالب/ اولین روز شناسنامه دار شدن شازده پسرش این مدلی ثبت شد+عکس ظاهر جذاب و زیبای وحید رهبانی، محمد سریال گاندو بدون گریم تلویزیونی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس اقدام باورنکردنی و خنده دار پیرمرد باحال در دوچرخه سواری با دوچرخه ایی مینیمال و اسباب بازی+ویدیو/ چرا من منتظر بودم هر آن بشکنه؟🤣 صحبت های خنده دار آقای قرائتی در مورد زلیخا: من نمی تونم روی زلیخا را زمین بیاندازم 😅+ویدئو گریه های تلخ مادر یسنا برای دختر گمشده اش+ویدئو/خدایا به دل مادرش رحم کن... 10 حقیقت جالب زندگی علی دایی سورپرایز جشن تولد حمید گودرزی توسط همسر اول و خواهرش در محل کار با کیک متفاوت + عکس تیدا و سگ‌های زنده یاب در جست‌وجوی یسنا، کودک مفقود شده در کلاله +ویدئو به مناسبت روز معلم یادی بکنیم از شوخ طبعی معلم دیکته سردار آزمون در رم / داستان بامزه غلط املایی سردار رو شنیدین؟ (فیلم) مصاحبه تاریخی و فوق العاده خنده دار دانش آموزان!/صداقت و عشق و علاقه به مدرسه موج میزنه! (عکس) ایده وخلاقت متفاوت و جالب دانش آموزان در روز معلم رونمایی از ستاره 2 متر و 8 سانتی فوتبال جهان/ قدبلندترین دروازه‌بان اروپا رو بشناسید+عکس دوقلوهای خوشگل و بانمک فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان/ چقدر بهش میاد مامان بودن😍+عکس آیفون 15 در آمریکا به اندازه آیفون 14 محبوب نیست عکسی بامزه از علی دایی در دوران دبستان/ قشنگ مشخصه ایشون شاگرد محبوب معلمشون بودن (عکس) خنده‌دارترین لحظات سلطان کمدی حیوانات فوک‌ها و فیل‌های دریایی!/چه ژستی گرفتن انگار عکس یادگاری میگیرن! ذوق زدگی محمدرضا اخباری، بازیکن تیم فوتبال تراکتور، در اولین روز بدنیا آمدن دختر نازش در بیمارستان/ اتاق رو چه خوشگل دیزاین کردن زیبایی منحصربفرد لباس عروس،تاج و توری بازیگر مشهور هالیوود که ملکه ی موناکو شد/ مدرن ترین عروسی که دنیا به خودش دیده! پسر بزرگ و رشید دانیال حکیمی، محسن سریال فاصله ها +عکس/ باورتون میشه همچین پسر بزرگی داشته باشه؟ نگاهی به ماشین لوکس و هوش پَران سپهر حیدری ستاره سابق فوتبال و آرام خانوم/چه خوش رنگ و باکلاسه +عکس جشن تولد خلوت و شیک نفیسه روشن، آمنه سریال گیلدخت با دوستای صمیمیش در کافه/ رفقاش سنگ تموم گذاشتن+عکس عکس خاص سردار آزمون، فوتبالیت تیم ملی ایران، در کنار معلم اول ابتدایی شون/ بچه درسخونمون تو عکسم کتاب دستشه (عکس) تلاشهای مصرانه ی زن بریتانیایی برای جلب رضایت همسرش که باعث شد به شهرت جهانی دست یابد (فیلم) سکانسی فوق العاده خنده دار از فیلم ورود خروج ممنوع/تو زندان آهنگ خوندن ، بیا بیا قرش بده قسطی...😂 تغییر چهره و استایل یانگوم در خیابان که قابل شناسایی نبود! حواشی داغ امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 (عکس) خلاقیت باورنکردنی و عجیب در گریم این عروس و داماد به سبک شرک و فیونا! عکس لو رفته از ظروف غذای قدیمی محمود احمدی نژاد در خانه اش /خانه ای ساده با فرش ماشینی! (عکس) خلاقیت زیبا و جالب عروس و داماد برای برگزاری جشن عروسی روی آب حماسه ساز شد!/شبیه کارت پستاله! (عکس) پوشش خاص و بسیار زیبای دو دختر روسی در سال 1888/ از دختران روس انتظار پوشیدن همچین لباس هایی رو داشتین؟ جنگل‌گردی همسر شاهرخ استخری(سپیده بزمی‌پور) مثل همیشه با تیپ شیک و متفاوتش *0*
تیتر امروز   
اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟ لطف بزرگی که احمدی نژاد در حق پسرِ محمد خاتمی کرد؛ پراید برای شیرینی قبولی در دانشگاه نگاهی به یافته‌های یک پژوهش / فرزندان مادرهای استرسی چهار برابر بیشتر در معرض چاقی قرار دارند شبکه نمایش خانگی رقیب کیست؟ 10 حقیقت جالب زندگی علی دایی آیفون 15 در آمریکا به اندازه آیفون 14 محبوب نیست تغییر چهره و استایل یانگوم در خیابان که قابل شناسایی نبود! حواشی داغ امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 گنج های خیالی رویای جویندگان زیر خاکی در نصف جهان پرواز جالب علیرضا جهانبخش، ستاره تیم ملی با جت‌ اختصاصی و لوکس به‌ انگلیس+عکس باز شدن پای خورزو خان شب های برره مدیری به کنفرانس خبری جنجالی حمید مطهری در تبریز تصویب افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی هشدار نارنجی سازمان هواشناسی برای تعطیلات آخر هفته رهبر معظم انقلاب آخر نیمکت می نشستند و آقای مطهری پای تخته صحبت می کردند /دیدگاه شهید مطهری درباره رهبری چه بود؟ انجام بزرگترین استخدام تاریخ ایران +جزئیات رهبر انقلاب: ناامیدکردن جوانان از روی لجاجت با نظام، لطمه زدن به آینده کشور است
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...