مصائب پیچیده و روزنه‌های امید دولت چهاردهم

  سه شنبه، 19 تیر 1403 ID  کد خبر 396452
مصائب پیچیده و روزنه‌های امید دولت چهاردهم
ساعدنیوز: علیرغم سه چالش کلیدی یعنی مساله تحریم‌های اقتصادی و آرایش جدید سیاسی داخلی و جهانی، افول سرمایه اجتماعی و ناترازی‌های اقتصاد کلان، روزنه‌های امیدی همچنان برای دولت چهاردهم وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از فرارو، دکتر وحید شقاقی شهری، اقتصاددان بیان کرد: دولت چهاردهم در شرایطی مستقر خواهد شد که با انبوهی از ابرچالش ها و مسائل داخلی و بین المللی مواجه است. چند ماه آینده در نوامبر 2024 (آبان‌ماه سال جاری) انتخابات آمریکا برگزار خواهد شد و شواهد گویای احتمال بالای پیروزی حزب جمهوری خواهان و بر سرکار آمدن مجدد ترامپ است. در اروپا نیز احزاب راست-گرا و افراطی ظهور پیدا کرده اند. درضمن در مناظره 90 دقیقه ای اول بین بایدن و ترامپ، 5 بار مساله ایران به میان کشیده شد و مجدد ترامپ بر بایدن حمله کرده و وی را متهم به کاهش تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و ضعف دولت امریکا در قبال ایران کرد.

در داخل کشور نیز آرایش سیاسی مجلس شورای اسلامی به نحوی است که احتمال عدم همراهی در برخی مسائل کلیدی با دولت وجود دارد؛ لذا دولت چهاردهم برخلاف دولت سیزدهم با شرایط پیچیده سیاسی داخلی و جهانی روبرو شده است و حیف که دولت سیزدهم فرصت بی نظیر حل تحریم‌های اقتصادی را از دست داد و فرصت‌سوزی اتفاق افتاد و دولت چهاردهم فرصت اندکی برای حل معضل بازگشت تحریم‌های سازمان ملل دارد. باید اشاره شود قطعنامه 2231 که برای تأیید برجام صادر شده 18 اکتبر 2025 به پایان می‌رسد و در صورت عدم حل مساله، احتمال کلید خوردن ساز و کار موسوم به «مکانیسم ماشه» وجود دارد.

از سوی دیگر علیرغم تبلیغات گسترده و دعوت بی سابقه بزرگان جناح های سیاسی مختلف، در انتخابات اخیر در دور اول حدود 60 درصد و در دور دوم نظر به تشدید فضای دوقطبی در کشور حدود 50 درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت نکردند و به نحوی نسبت به این مساله اعلام بی‌تفاوتی کردند که حکایت از تشدید افول سرمایه اجتماعی در کشور است و قطعاً یکی از الزامات پیشرفت و رشد اقتصادی کشور، در کنار سرمایه فیزیکی و انسانی، سرمایه اجتماعی است و دلایل این افول بررسی‌های عمیقی می‌طلبد.

با اینکه برخی علل افول سرمایه اجتماعی تاحدودی مشخص است که می‌توان به مواردی همچون افزایش روند فساد، رانت، عدم صداقت و پاسخگویی به وعده‌های مدیران، عدم شایسته سالاری، آشنابازی و دامادبازی اشاره داشت. از این‌رو افول سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از سه موتور پیشرفت اقتصادی (کنار سرمایه فیزیکی و سرمایه انسانی) قطعاً کار دولت چهاردهم را سخت خواهد کرد.

چالش سوم انباشت ناترازی‌های اقتصاد کلان است. اقتصاد ایران حداقل با ناترازی های آب، فرونشست زمین، صندوق‌های بازنشستگی، برق، گاز، بنزین، بانکی و کسری‌های حساب سرمایه (خروج سرمایه) مواجه است و مواجهه با این حجم از ناترازی‌ها کار بسیار سختی برای دولت چهاردهم خواهد بود. این ناترازی‌های اقتصاد کلان اصلی‌ترین ریشه تورم اقتصاد ایران هستند و رفع آن‌ها نیازمند تصمیمات بسیار سخت قیمتی و غیرقیمتی درکنار تامین منابع مالی حداقل 500 میلیارد دلاری طی 5 سال برنامه هفتم است.

علیرغم سه چالش کلیدی اشاره شده در بالا یعنی مساله تحریم‌های اقتصادی و آرایش جدید سیاسی داخلی و جهانی، افول سرمایه اجتماعی و ناترازی‌های اقتصاد کلان، روزنه‌های امیدی همچنان برای دولت چهاردهم وجود دارد که در صورت خردگرایی و عقلانیت حداکثری، فرصت مواجهه با چالش ها را فراهم می سازد. مهمترین فرصت اقتصاد ایران بدهی داخلی و خارجی پایین کشور است. هم اکنون نسبت بدهی داخلی به تولید ناخالص داخلی حدود 25 درصد است و بدهی خارجی نیز بسیار اندک و کمتر از 8 میلیارد دلار است. از اینرو ظرفیت بالقوه بدهی‌های داخلی و خارجی فرصت بی نظیری برای مواجهه با ابرچالش‌های اشاره شده است.

فرصت دیگر جمعیت جوان تحصیلکرده و پنجره جمعیتی کشور است که با اندک بهبود محیط اقتصاد کلان، می‌تواند نقش بسزایی در پیشرفت اقتصادی ایفا نماید. فرصت بعدی ظرفیت منابع معدنی و انرژی و ژئواکونومیکی کشور است که همچنان می‌تواند در هندسه نوین اقتصاد و تجارت جهانی و منطقه ای، نقش آفرین باشد.

اولین الزام برای ایجاد تعادل و توزان بین ابرچالش‌ها و فرصت‌ها و روزنه‌های امید، شایسته‌گزینی حداکثری در چینش کابینه دولت است. بدون یک کابینه حرفه‌ای هیچ‌گونه تحرکی برای حل مصائب وجود نخواهد داشت. به قول یکی از اقتصاددانان، مجاهدان روز‌های جمعه و نیز شنبه انتخابات، زنبیل های خود را لطفا بردارند تا امکان شایسته گزینی فراهم گردد. الزامات دیگری نیز وجود دارند که در آینده بدان خواهم پرداخت.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (687 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (250 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (197 نظر) رهبر معظم انقلاب: ساعت 5 صبح که کارم رو شروع می کنم، ده و ربع دیگه دلم میخواد بخوابم+ویدیو (192 نظر) نگاهی به ماشین BMW لوکس و هوش پران رهبر معظم انقلاب+ویدئو (123 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (121 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (111 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (95 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (71 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (66 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (61 نظر) حضور بازیگران و ورزشکاران در ضیافت باشکوه نذری رضا گلزار بدون آیسان آقاخانی+عکس/ از یکتا ناصر و منوچهر هادی تا سعید معروف (24 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (24 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (19 نظر) نگاهی به استایل محرمی متفاوت بازیگران معروف و محبوب ایرانی/ از هادی کاظمی و مهدی پاکدل تا المیرا شریفی مقدم+عکس (18 نظر)
تیتر امروز   
فال حافظ با تفسیر روز سه‌شنبه 26 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه سه‌شنبه 26 تیر ماه 1403
فال روزانه امروز سه‌شنبه 26 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه‌شنبه 26 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز سه‌شنبه 26 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 26 تیر 1403
رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید
تغییر چهره جذاب مومویِ چشم آبیِ سریال بچه مهندس در کنار همسر خوش تیپ و جنتلمنش بعد از 6 سال +عکس
زن خائن در آبادان شوهرش را زنده زنده آتش زد / جنایتی هولناک برای پنهان ماندن رابطه شیطانی
معتاد کارتن خوابی که از پول گذشت اما دروغ نگفت!!
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان دکتری بدون آزمون دانشگاه علامه طباطبائی
فراخوان دانشگاه الزهرا (ع) برای ثبت‌نام کاروان دانشجویی اربعین
ویدیو/ آموزش ساخت آلاچیق خوشگل با پالت چوبی در سه سوت/ حتماً تا آخر ببینید، انصافاً هم هنرمنده هم خلاق
ویدیو/ راز موفقیت یونس ژائله مدیرعامل شیرین عسل به روایت خودش/ سرمایه نداشتم، فرش خانه‌ام را فروختم...
(ویدئو) نبوغ دیجیتال در عصر رنسانس/ ربات نقاش داوینچی، شاهکار قرن پانزدهم که هنوز هم دنیا را به حیرت وا می دارد!
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟