مشکلات متفاوت بودن عقاید سیاسی در ازدواج

  شنبه، 29 بهمن 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
مشکلات متفاوت بودن عقاید سیاسی در ازدواج
عقاید سیاسی متفاوت در ازدواج می‌تواند زمینه ساز اختلاف زناشویی شود اگر زوج دارای گرایشات سیاسی بوده و مخصوصا در عقاید خود تعصب داشته باشند. در ادامه درباره متفاوت بودن عقاید سیاسی در ازدواج بحث می کنیم.

اگر به دنبال زندگی مشترک آرام و بدور از تنش و اختلاف هستید لازم است در هنگام انتخاب همسر، مسایلی مانند مشابه بودن عقاید و افکارتان توجه بیشتری داشته باشید. مخصوصا اگر خود را یک فرد سیاسی می‌دانید لازم است تا همسرتان خط فکری سیاسی‌اش به شما نزدیک باشد در غیر این صورات یک جریان سیاسی در کشور می‌تواند زمینه ساز اختلاف زناشویی شود. در ادامه در مورد تاثیر عقاید سیاسی متفاوت در ازدواج بیشتر بخوانید.

آیا تشابه عقاید سیاسی برای موفقیت ازدواج ضروری است؟


خط فکری سیاسی و ازدواج در برخی موارد میتواند با هم تداخل داشته باشد.یکی از مسائل مهم برای انتخاب همسر کفویت بین دو نفر است یعنی زن و شوهر همسان و همسنگ و همطراز باشند. همسان بودن دو نفر تعریف و گستره بسیار وسیعی دارد و یکی آن ها همفکر بودن درعقاید سیاسی است.

گرچه این مورد در گذشته اهمیت چندانی نداشته است ولی با افزایش سطح آگاهی مردم و ورود بحث های سیاسی به کانون خانواده و زندگی سیاسی اجتماعی ، اگر زن و شوهری از نظر فکری سیاسی تفاهم نداشته باشند نمیتوانند با آرامش کنار هم زندگی کنند. در جامعه ای مثل ایران به دلیل گره خوردن مسائل سیاسی با اعتقادی این مورد کمی پیچیده تر شده است و یکی از تفاهمات ضروری در امر ازدواج از نظر سیاسی میتواند تشابه فکری به پایبندی به ولی فقیه و نظام جمهوری اسلامی باشد.

البته اختلاف سیاسی بین افراد تحصیلکرده و معقول ممکن است تاثیر زیادی بر زندگی نداشته باشد ولی اگر یکی از طرفین یا هر دو طرف دیدگاه تعصبی داشته باشند و نتوانند نظرات مخالف خود را تحمل کنند برای داشتن آرامش حتما باید به دنبال تفاهم عقیدتی از این نظر باشند.

اختلاف نظر سیاسی در ازدواج


مهم ترین عامل برای موفقیت در یک ازدواج ایجاد آرامش بین زوجین است. هر چه تشابه افکار و عقاید و رفتار و قابلیت سازگاری بین زوجین بیشتر باشد، آرامش بیشتری را در ازدواج خواهند داشت. یکی از عواملی که میتواند عامل عدم سازگاری بین زوجین شود، عقاید سیاسی است. مثلا نوع تفکر فردی در مورد دولت، حکومت و حاکمیت ، سیاست خارجی ، نظام سیاسی و مسئولین اجرایی کشور.

اختلاف نظر سیاسی در صورتی که زیربنای اعتقادی هم داشته باشد میتواند بین پدر و مادر و فرزندان و حتی خویشاوندان نزدیک هم فاصله ایجاد کند. زمانی که عقاید سیاسی و مذهبی به هم گره بخورند حتی میتواند باعث طرد فرزند از سوی پدر و مادر شود.

اگر میخواهید زندگی مشترک آرام و کم تنشی داشته باشید لازم است هنگام انتخاب همسر از نظر تشابه عقاید و افکارتان مطمئن شوید به خصوص اگر خودتان را یک فرد سیاسی میدانید بسیار مهم است که خط فکری همسرتان به شما نزدیک باشد در غیر این صورت میتواند منجر به اختلافات حل نشدنی در زندگی زناشویی شود.

ازدواج

خط فکری و گروه های سیاسی در رابطه با ازدواج


افراد را در ارتباط با امور سیاسی به سه دسته می توان تقسیم کرد:

  • افرادی که دارای خط سیاسی هستند و در حزب یا گروهی فعالیت دارند.

  • افرادی که دارای خط سیاسی هستند و منتسب به حزب یا گروهی می باشند ولی فعال نیستند.

  • افرادی که دارای خط سیاسی نبوده و به هیچ گروه و دسته ای نه منتسب هستند و نه فعالیت دارند.

در مورد دو دسته اول باید گفت چنانچه ازدواجی با دو خط فکری سیاسی متفاوت (بخصوص که در سیستم فکری تعصبی هم وجود داشته باشد) صورت گیرد، مشکلات بعدی وجود خواهد داشت و گاه ممکن است موضوع به ناسازگاری و شرایط حادی بیانجامد که چاره ای جز طلاق وجود نداشته باشد. در پاره ای موارد حتی در گروه هایی که از لحاظ فکری تابع یک مکتب هستند اختلاف نظر در امور سیاسی به حدی است که ایجاد هماهنگی در مورد آنها میسر نیست و در نتیجه ازدواج در چنین شرایطی بی درد سر نخواهد بود.
پیوند زناشویی دو نفر مسلمان که در دو بُعد فکری یکی معتقد به اصل خاصی باشد و دیگری اصلاً آن را قبول نداشته باشد؛ بویژه زمانی که هر دو نفر در بینش خود غیر قابل انعطاف باشند، احتمالاً مشکلاتی در زندگی ایجاد خواهد کرد. بنابراین شناخت نحوه تفکر سیاسی قبل از ازدواج در مورد انتخاب همسر از اهمیت خاصی بر خوردار است.
مسئله دیگری که در مورد زناشوئی در بُعد سیاسی مطرح می باشد، آن است که در درون یک گروه سیاسی، گاه ازدواج هایی با هدف سیاسی انجام می گیرد و چیزی نمی گذرد که به طلاق و یا به ناسازگاری و ناراحتی منجر می شود. بدیهی است هیچ سوداگری حاضر نیست، معامله ای که با آگاهی منجر به ضرر می شود، انجام دهد تا چه رسد به امر خطیری نظیر ازدواج که سودای عمر است و با یک اقدام نادرست نتیجه ای که حاصل می شود، ناراحتی دنیا و گاه خسران آخرت است. بنابراین موضوع ازدواج را باید با در نظر گرفتن همه ابعاد و عوامل ذیربط انجام داد و برای رسیدن به هدف های دیگر نباید پیوند زناشویی را به عنوان ابزار و وسیله، مورد استفاده قرار داد.
پیوند زناشویی دو نفر مسلمان که در دو بُعد فکری یکی معتقد به اصل خاصی باشد و دیگری اصلاً آن را قبول نداشته باشد؛ بویژه زمانی که هر دو نفر در بینش خود غیر قابل انعطاف باشند، احتمالاً مشکلاتی در زندگی ایجاد خواهد کرد

ازدواج

سطوح مختلف عقاید سیاسی متفاوت در ازدواج


افراد از نظر میزان علاقمندی و تعصب به مسایل سیاسی متفاوت هستند و این تفاوت تاثیر عقاید سیاسی متفاوت در ازدواج را کم و زیاد می‌کند. زن و مری که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند ممکن است خود پیرو مکتب یا خط سیاسی خاصی باشد و برعکس، احتمال دارد اصولا فردی سیاسی نباشد. همچنین طرف مقابل ممکن است سیاسی باشد یا نباشد. بنابراین چند حالت اتفاق می‌افتد:

  • حالتی که هم مرد و هم زن دارای خط سیاسی هستند؛ این امر خود دو حالت دارد: یا خط سیاسی آنان مشترک است و یا خط سیاسی مخالفی دارند.

  • حالت دیگر آن است که مرد یا زن دارای خط سیاسی است، و طرف مقابل خط سیاسی ویژه‌ای ندارد.

  • حالت سوم وضعیتی است که هیچ یک (نه زن و نه مرد) از نظر سیاسی، خط ویژه‌ای ندارند.

چنانچه دختر و پسر دارای خط سیاسی مشترک باشند، مسئله‌ای از نظر ازدواج وجود نخواهد داشت؛ ولی در حالتی که هر دو دارای خط سیاسی باشند ولی عقاید سیاسی و حزب یا دسته مرتبط به آنها مخالف یکدیگرباشد؛ دو حالت اتفاق می‌افتد:

  • زمانی که عقاید سیاسی آنان در جهت خلاف یکدیگر و در حدی است که آشتی عقیدتی غیرممکن است، و هر دو تعصب نشان می‌دهند، پیوند زناشویی بین آنان احتمالا به ناسازگاری می‌انجامد.

  • در حالت دیگری که اختلاف عقیدتی زیاد نباشد و هر دو نیز تعصّبی نشان ندهند، ‌احتمال دارد با بحث و مذاکره رفع اختلاف بشود و یا مسائل عقیدتی سیاسی را در زندگی وارد ننمایند؛ در چنین وضعیتی چنانچه زن و مرد در سایر موارد دارای تفاهم باشند می‌توانند با مراجعه به مشاور و بالا بردن آگاهی خود در این زمینه و چگونه کنار آمدن ازدواج موفقی داشته باشند.

در حالتی که مرد یا زن دارای خط سیاسی است و طرف مقابل خط سیاسی ویژه‌ای ندارد و مخالفتی با عقاید وی نیز ندارد، و یا در حالتی که هیچیک از دو طرف، سیاسی نیستند، در ازدواج مشکلی نخواهند داشت

مشاوره قبل از ازدواج در مورد عقاید سیاسی

یکی از مواردی که میتوانید در مشاوره قبل از ازدواج بررسی کنید ، تفاوت و تشابه عقاید سیاسی دو نفر با هم است که میتواند حالت های مختلفی را در بر داشته باشد از جمله :

  • حالتی که زن و مرد دارای خط سیاسی خاص هستند که میتواند مشابه یا متفاوت باشد.

  • حالتی که یک نفر دارای خط سیاسی است و طرف مقابل خط سیاسی خاصی ندارد.

  • هیچکدام از طرفین خط سیاسی خاصی ندارند.

در حالت دوم و سوم معمولا هیچ گونه مشکلی در ازدواج بر سر عقاید سیاسی ایجاد نخواهد شد.معمولا مشکل زمانی ایجاد میشود که زن و مرد دارای خط سیاسی خاص و متفاوت باشند. اگر اختلاف عقیده به قدری زیاد باشد که هر دو روی عقیده خود تعصب داشته باشند احتمال اینکه ازدواجشان به ناسازگاری منجر شود زیاد است و مشاور در چنین موارد هشدارهای لازم برای آینده را به آن ها خواهد داد. ولی اگر اختلاف عقیده در حد تعصب داشتن نباشد و بتوانند با بحث و مذاکره مشکل خود را حل کنند یا مسائل سیاسی عقیدتی خود را وارد زندگی نکند احتمال سازش بین آن ها بالا میرود.

بنابراین اگر مشاور بعد از بررسی همه جانبه متوجه شود تنها اختلاف بین این دو فقط در مورد عامل سیاسی است که تعصبی نسبت به آن ندارند و میتوانند عقیده مخالف خود را تحمل کنند ضمن دادن آگاهی های لازم در یک جلسه سه نفره برای رسیدن به بینش و بصیرت لازم برای هماهنگی بین زوج برگزار مینماید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان