ساعدنیوز
ساعدنیوز

متاورس چیست به زبان ساده

  دوشنبه، 31 مرداد 1401 ID  کد خبر 219601
متاورس چیست به زبان ساده
ساعدنیوز : پس از اینکه شرکت فیسبوک نام خود را به متا تغییر داد، نظرهای بیشتری را به سمت پروژه متاورس جلب کرد. پروژه‌ای که توسط همین شرکت راه‌اندازی شد تا دنیای جدیدی را به روی بشریت باز کند.

پس از اینکه شرکت فیسبوک نام خود را به متا تغییر داد، نظرهای بیشتری را به سمت پروژه متاورس جلب کرد. پروژه ای که توسط همین شرکت راه اندازی شد تا دنیای جدیدی را به روی بشریت باز کند.

دنیایی که باید آن را مجازی دانست اما همچون دنیای واقعی می توان در آن تجارت کرد! از دلایل اصلی پیشرفت متاورس می توان به رشد فضای اینترنت و سرعت آن، به وجود آمدن بسترهای غیر متمرکز برای ایجاد اپ و توسعه دستگاه های واقعیت مجازی اشاره کرد که کمک می کنند بتوان از دنیای متاورس بهره برد.
به هر حال ما در این مطلب قصد داریم به توضیح متاورس به زبانی ساده بپردازیم. متاورسی که این روزها بسیار در فضای اینترنت از آن شنیده اید یا شاهد هستید.

تصویر

متاورس چیست و چگونه کار میکند؟

متاورس ترکیبی از دو کلمه متا و یونیورس است که متا به معنای فرا و یونیورس به معنای جهان شناخته می شود. این دو کلمه در کنار هم به معنای فراتر از جهان هستند.

نخستین بار در رمان Snow Crash نوشته نیل استفنسون شاهد استفاده از چنین واژه ای بودیم؛ در نگاه استفنسون متاورس یک دنیای مجازی بوده که افراد با آواتارها با یکدیگر در ارتباط هستند و به خرید و فروش می پردازند. نکته جالب اینجا بوده که قابلیت مبارزه با رقبا و شکست دادن آنها هم وجود دارد. بنابراین در عصر حاضر معنا و مفهوم متاورس مشابه همان چیزی بوده که نیل استفنسون مطرح کرده بود. البته در تفاوت با رمان باید متاورس را حقیقت دانست که در حالت تبدیل شدن به واقعیت است.

انتظار داریم در سال های آینده شاهد گسترش فعالیت ها در دنیای متاورس باشیم. بنابراین قطعا متاورس در سال های بعد تغییراتی خواهد داشت و به فعالیت های فعلی محدود نخواهد شد.

متاورس چگونه و چرا پدید آمد؟

انسان ها همیشه به دنبال خلق چیزی هستند و همین امر موجب می شود به دنبال فناوری های خاصی بروند. این تمایل در طول تاریخ بشر منجر به خلق ابزارها و فناوری هایی شده که زندگی را ساده تر از همیشه کرده است. این ابزارها موجب می شوند تا در زندگی تغییرات و شیوه های جدیدی ایجاد شود و در طول زمان ها می توان به این موضوع پی برد. متاورس به انسان اجازه می دهد تا ورای زمان و مکان به دخالت در فعالیت هایی بپردازند که همیشه به دنبال آن بودند.
در دوره انقلاب صنعتی ما شاهد رشد فعالیت انسان ها در صنایع بودیم و البته این موارد در انقلاب اول و دوم رخ داد. اما با آمدن انقلاب صنعتی سوم بحث آنلاین و داده های آن بیشتر اهمیت پیدا کرد و به موضوع مهمی تبدیل شد. در دنیای غیرآنلاین باتوجه به اصل پارتو، تمرکز روی کالاهای پرتقاضا بیست درصد بوده و در دنیای آنلاین باتوجه به اصل تیل تمرکز روی نیازهای کم تقاضا به هشتاد درصد می رسد. در واقع با انقلاب چهارم، زمینه های گوناگون تولید، تدارکات، مالی، آموزش، پزشکی و غیره همگرا می شوند. در انقلاب اول تا سوم بیشتر عرضه و تقاضا کالا مورد توجه بود اما در انقلاب چهارم روحیات شخصی انسان ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین چنین امری با همگرایی بین دو دنیای مجازی و واقعی به ثمر خواهد رسید.

تصویر

مهم ترین اصطلاحات متاورس که باید بدانید

متاورس دارای یک سری ویژگی و اصطلاح است که برای ورود به این دنیا باید از آن ها مطلع باشید:

حضور یا Presence: یعنی افراد هنگام حضور در این مکان باید حس واقعی داشته باشند و بتوانند فضا را لمس کنند. در دنیای مجازی تماس تصویری و صوتی دو مقوله ای هستند که حس حضور را تا حدودی کامل می کنند اما این تکامل نهایی نیست و افراد همچنان احساس ناقصی در زمینه حضور دارند.
هدست VR یا AR: در دنیای متاورس برای اینکه درک حضور حس واقعی تری بگیرد از دستگاه های خاصی به نام هدست VR یا AR استفاده می کنند. هدست هایی که خاص هستند و به سادگی در دسترس افراد قرار نمی گیرند. این هدست ها با داشتن ده ها سنسور به افراد حس واقعیت را القا می کنند.
تعامل یا interoperability: دنیاهای گوناگون در محیط متاورس باید با هم تعامل داشته باشند. برای مثال هنگامی که در دنیای متاورس خودرویی دارید باید بتوانید آن را در دنیاهای دیگر موجود در متاورس حرکت دهید و بتوانید از این طریق دارای هایی خود را در هر زمان و مکان به فروش برسانید یا بخرید.

تفاوت واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

باید بیان داشت که فناوری واقعیت افزوده و مجازی تقریبا شبیه هم هستند و به صورت موازی هم قرار می گیرند. هر دو آنها در تلاش است تا محیط مجازی را با دنیای واقعی ترکیب کند. اما اگر بخواهیم به تفاوت های میان این دو بپردازیم باید مواردی زیر را شرح دهیم:

✅ واقعیت مجازی کاملا به دنیای مجازی تعلق داشته اما واقعیت افزوده بخشی از دنیای واقعی است.
✅ کاربران در واقعیت مجازی توسط سیستم مورد کنترل هستند اما در واقعیت افزوده کنترل حضور در فضای واقعی را برعهده می گیرند.
✅ واقعیت مجازی بدون هدست ممکن نیست اما واقعیت افزوده با گوشی هم میسر است.
✅ واقعیت مجازی به دنبال بهبود دنیای مجازی بوده اما واقعیت افزوده به دنبال بهبود دنیای مجازی و واقعی است.

برای حضور در این دنیا بهترِ امنیت گوشیتو تا حد زیادی بالا ببری؛ پس پیشنهاد می کنیم نسبت به تعویض اپل ایدی قدیمی خود اقدام کنید و یک اپل ایدی جدید روی گوشی خود ست کنید که اطلاعات آن را جز خودتان هیچ کسی نداشته باشد! اگر دنبال سایتی معتبر هستید که بتوانید با قیمتی ارزان از آن اپل آیدی دائمی (از هر کشوری) خریداری کنید روی لینک زیر کلیک کنید???:
https://idtop.ir/product/%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D9%BE%D9%84-%D8%A2%DB%8C%D8%AF%DB%8C

کاربرد متاورس چیست

تا اینجا با اصطلاحات و تعریف متاورس آشنا شدیم و حالا وقت آن رسیده تا به شرح کاربرد آن بپردازیم. متاورس کاربردهای گسترده ای دارد و نمی توان آن را به چند مورد خلاصه کرد اما از آنجایی که نمی خواهیم حوصله شما را سر ببریم باید به موارد زیر اشاره کنیم.

- متاورس در صنعت بازی

به جرات می توان گفت صنعت بازی از اولین صنایعی بوده که در زمینه متاورس ورود پیدا کرد. در حال حاضر بازی هایی در دنیای متاورس وجود دارد که به کمک مجموعه هایی نظیر واقعیت افزوده، بلاک چین و واقعیت مجازی ایجاد شدند. اگرچه انتظار داریم در آینده شاهد واقع گرانه تر شدن این بازی ها باشیم. در حال حاضر بازی های بلاک چینی چون سندباکس و دیسنترالند نیازی به هدست واقعیت مجازی نیست اما در آینده بازی هایی روی کار خواهند آمد که نیاز است تا از هدست استفاده شود.
دو شرکت یونیتی و Roblox درصدد ایجاد پلتفرم ساخت بازی در دنیای متاورس برای بازی سازان هستند.

خرید گیفت کارت

تصویر

- تجارت در متاورس

دنیای متاورس با تجارت خیلی غریبه نیست. انتظار داریم در آینده شرایطی فراهم شود تا افراد از طریق دنیای متاورس بتوانند تجارتی با یکدیگر داشته باشند. از خرید و فروش ملک تا بسیاری از اجناس و کالاهای دیگر.

- شبکه اجتماعی متاورس

متاورس از آنجایی که دنیای مجازی است اما قابلیت تبدیل به شبکه اجتماعی را دارد و افراد می توانند در آن به شبکه اجتماعی متصل شوند که همچون یک دنیای واقعی است اما در قالب مجازی ارائه می شود. نکته جالب این بوده که افراد می توانند در قالب آواتار خود با دوستان به سینما یا هر جای دیگری بروند.

- مشاور املاک در متاورس

یکی از مواردی که در متاورس بسیار زبان زد بوده قابلیت خرید و فروش ملک است. شما می توانید با رفتن به سراغ مشاور املاک در دنیای متاورس زمینی خریداری کرده یا به فروش برسانید. بنابراین یکی دیگر از کاربردهای آن فعالیت املاک است.

- صنعت گردشگری در متاورس

یکی از موارد بسیار موردتوجه در متاورس گردشگری بوده که افراد می توانند تجربه لذت بخشی کسب کنند. به کمک متاورس این شرایط فراهم است تا بتوانید در دنیای مجازی به مکان هایی واقعی بروید. بنابراین تجربه دنیای مجازی در متاورس بسیار منحصر بفرد خواهد بود.

- صنعت خودرو و متاورس

یکی دیگر از صنایعی که متاورس در آن می تواند نقش داشته باشد، صنعت خودرو است. صنعتی که به سازندگان آن اجازه داده تا با شبیه سازی اتومبیل های آینده به طراحی و توسعه بهتر خودرو بپردازند. همچنین برای خریداران نیز مزایایی به دنبال داشته و افراد با ورود به متاورس می توانند پیش از خرید خودرو، آن را مشاهده کرده بدون اینکه در دسترس باشد. بنابراین کاربرد متاورس در صنعت خودرو بسیار زیاد خواهد بود.

- برگزاری جلسات در متاورس

یکی دیگر از ویژگی ها، برگزاری جلسات همکاری در دنیای متاورس است. در حال حاضر ابزارهایی مثل زوم، اسلک، دیسکورد و برخی دیگر هستند که برای برگزاری جلسات مورد استفاده قرار می گیرند. اگرچه این ابزارها بسیار کاربردی هستند اما با کمک متاورس دنیای مجازی و واقعی ترکیب خواهند شد و تجربه ای واقع گرانه رقم خواهد خورد.

تصویر

- صنعت آموزش و متاورس

اگرچه دو ابزار زوم و گوگل کلاس روم اجازه می دهد افراد آموزش از راه دور داشته باشند. با متاورس هم این امر محقق خواهد شد و افراد می توانند به صورت واقعیت مجازی در کلاس درس حضور یافته و آموزش کاملی ببینند. همانطور که گفته شد متاورس شاید در بخش خودرو می تواند بسیار کاربردی باشد اما در صنعت آموزش نقش آن بسیار کلیدی تری است. بنابراین نباید از آموزش به سادگی عبور کرد.

- موسیقی زنده در متاورس

یکی دیگر از کاربردهای متاورس که می توان به آن اشاره کرد صنعت موسیقی است. با این فناوری افراد می توانند به یک کنسرت زنده رفته و شاهد پخش موسیقی در فضای متاورسی باشند. همچنین خوانندگان می توانند کنسرتی برگزار کرده و نیازی به حضور فیزیکی در دنیای واقعی نداشته باشند. بنابراین در صنعت موسیقی نیز می توان متاورس را موثر دانست و کاربردی محسوب کرد.

- ورزش و متاورس

دیگر موضوعی که متاورس در آن کاربرد دارد، ورزش است. حضور فیزیکی در باشگاه و تعلیم دیدن در کنار یک مربی کمی سختی بوده اما با متاورس مربیان می توانند بدون حضور فیزیکی در کنار افراد، حضور یافته و تعلیم خود را ارائه دهند. افراد نیز می توانند محیط یک باشگاه را در متاورس تجربه کنند، بدون آن که حقیقتا باشگاهی وجود داشته باشد. بنابراین در زمینه ورزش هم متاورس می تواند نقش آفرینی داشته باشد و غیرکاربردی نیست.

چگونه وارد متاورس شویم

برای اینکه بتوانید وارد فضای متاورس شوید باید چند مرحله ای را سپری کنید. نخست اینکه پلتفرم متاورس خود را انتخاب کنید. سپس کیف پول ارز دیجیتال خود را تعیین نمایید. سپس کیف پول منتخب را به پلتفرم انتخاب شده متصل می کنید. در بخش بعدی ارز دیجیتالی موردنظر را خریداری کرده و به کیف پول منتقل نمایید و در نهایت آواتار خود را بسازید. با انجام تک تک مراحل ذکر شده شما می توانید وارد دنیای متاورس شوید و به انجام فعالیت های موردنظر بپردازید.

در متاورس چه کارهایی می توان انجام داد؟

همانطور که پیشتر بیان شد متاورس بیشتر حوزه فعالیت های واقعیت مجازی بوده و می توان به انجام فعالیت های موردنظر پرداخت که از جمله آنها باید به تعامل با دوستانی اشاره کرد که در این فضا حضور دارند. بنابراین فعالیت در متاورس امر پیچیده ای نیست و قوانین خاص خود را دارد.

تصویر

آیا در متاورس می توان پول دراورد؟

شاید این پرسش برای هر فردی به وجود بیاید که آیا در متاورس قابلیت کسب درآمد وجود دارد؟ باید بگوییم بله افراد با خرید دارایی در دنیای متاورس می توانند به خرید و فروش املاک و دارایی خود بپردازند و از طریق ارز دیجیتال پول کسب کنند. بنابراین چنین موردی قابل انجام بوده و افراد تنها کافی است به این دنیای مجازی ورود پیدا کنند. همانطور که از نام این پلتفرم پیدا بوده، افراد به دنیایی فراتر از جهان قدم خواهند گذاشت.

ارتباط ارز دیجیتال با متاورس چیست؟

از آنجایی که متاورس یک دنیای دیجیتال و مجازی تلقی می شود، برای اینکه افراد بتوانند در این فضا تجارتی داشته باشند، از ارز دیجیتال نیز می توان استفاده کرد. به نوعی متاورس و ارز دیجیتال ارتباط مستقیمی با هم دارند اما استفاده از ارز دیجیتال در این دنیا ضروری نیست.
بنابراین ارزدیجیتال نوعی پول در دنیای متاورس محسوب می شود که با آن می توان در این دنیای دیجیتالی امور تجاری انجام داد. در نتیجه این دو چندان با هم غریبه نیستند و از هم جدا به حساب نمی آیند.

مالک متاورس کیست؟

متاورس را شرکت متا یا همان فیسبوک سابق ایجاد کرده است بنابراین خالق این دنیا شرکت متا بوده، شرکتی که مدیرعامل و موسس آن کسی نیست جز مارک زاکربرگ!

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

1 دیدگاه
  دیدگاه ها
هدیه
2 سال پیش

عالی مرسی
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (275 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (153 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (129 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (102 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (32 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (49 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (47 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (28 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (31 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (26 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (19 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (24 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (18 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت جالب یک مادر ایرانی با نوشته جالب روی یخچال/ این متن پربازدید شد+عکس تغییر چهره هوش پران مژده لواسانی با لباس بندری در قایق+عکس سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی خارجی میشه و با مهمون روسی حرف میزنه +ویدئو/فقط خنده هاش وسط مکالمه... فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂 خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری تبریز برای زیباسازی شهر حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس مهران مدیری: گربه‌ام را هم به هنرمندان نمی‌دهم چه برسد به دخترم! +ویدئو اقدام تحسین برانگیز صاحب نیسان تبریزی در حمل بار با ماشینش+ویدیو/ سخاوت به جیب نیست به دله👌 نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس حضور چهره های فوتبالی برای عرض تسلیت به عابدزاده در مراسم ختم پدرش+عکس/از علی دایی و کریم باقری تا علی پروین و مهدی و رحمتی تصویری از رژه گشت کمیته در دهه شصت+ تاریخچه گشت ارشاد از اول انقلاب تاکنون خلاقیت خنده دار و حواس پرت کن فردی در رانندگی با ماشینی عجیب که سر و تهش برعکس شده+ویدیو/لامصب این معلوم نیست که داره میره یا میاد😂😂 بهترین سایت خرید پیج اینستاگرام در ایران کدام است؟ برای موفق شدن درترید باید این موارد را رعایت کنیم استوری عاشقانه هادی چوپان برای ته تغاری خونه اش/ چقدرم شعرش زیباست+عکس خلاقیت و شگرد هوشمندانه محمود احمدی نژاد برای دست ندادن با زنان+عکس 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ قیمت هر متر مربع تخته سه لایه به چه عواملی بستگی دارد؟ پیشتازی در قشم در گردشگری روستایی؛ با رزرو تور قشم از این 7 روستا دیدن کنید رونمایی از چهره واقعی و جذاب امین میری، زهرمار خان سریال گیلدخت/ در خیابان اصلاً قابل شناسایی نیست+عکس (عکس) ست جالب و بهاری کت و دامن زرد به سبک مریم اوزرلی / چه خوب ست کرده به رنگ پوستشم میاد
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی دفترچه سوالات گروه علوم تجربی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده