دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / فرهنگ و هنر / سبک ها و آلات موسیقی /

میکروفون بی سیم چیست؟ 

یکشنبه، 28 اسفند 1401
میکروفون بی سیم میکروفونی است که بدون کابل فیزیکی به تجهیزات ضبط صدا و تقویت کننده‌ها به صورت مستقیم وصل می‌شود و با آن در ارتباط است. یکی از پرکاربردترین آنها میکروفن های یقه ای یا هاچ اف ها هستند.

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که با میکروفون ها سروکار دارید و علاقه مند به ضبط و پخش صدا هستید حتما تا به حال با میکروفون بی سیم و ویژگی های آن آشنا شده اید. این میکروفون ها به صورت بی سیم با سیستم صوتی در ارتباط هستند و به همین علت نیز کار کردن با آنها بسیار ساده تر است. امروزه در بسیاری از سیستم های صوتی پیشرفته شاهد استفاده از میکروفون های بی سیم هستیم چرا که این میکروفون ها می توانند قابلیت های زیادی را در اختیار شما قرار دهند. برای آشنایی بیشتر با ویژگی های این میکروفون ها به شما پیشنهاد می کنیم حتما در این مطلب ساعد نیوز را همراهی کنید.

میکروفن بی سیم چیست؟

خیلی از افراد وجود دارند که کارشان با میکروفن است. این افراد برای پخش صدا با استفاده از این وسیله، باید با کاربرد های آن آشنا باشند. همچنین آن‌ها اگر بخواهند صدا را ضبط کنند لازم است میکروفنی را انتخاب کنند که عمر بیشتری داشته باشد. این افراد می توانند از میکروفن بی سیم استفاده کنند ولی قبل از استفاده باید با ویژگی و قابلیت های آن آشنا شوند.
استفاده از این میکروفن بسیار راحت و آسان می باشد چرا که این وسیله که با سیستم های صدا سر و کار دارد، به خاطر همین است که سیم ندارد و دارای کاربرد های بسیاری می باشد و در سیستم های صدا نیز می توان از آن استفاده کرد و قابلیت های آن را در اختیار گرفت.
به میکروفنی که سیم ندارد و می تواند بدون سیم صدا را پخش و ضبط کند ، میکروفن بی سیم می گویند. همچنین این میکروفن می تواند به دستگاه های تقویت کننده نیز متصل شود و با آن ها ارتباط مستقیمی برقرار کند. یکی از کاربردی‌ترین و بهترین نوع میکروفن، میکروفن بی سیم می‌باشد چراکه ویژگی های بسیار خوبی دارد.

نحوه عملکرد میکروفن استودیویی

کار کردن با میکروفن‌هایی که دارای کابل هستند، بسیار سخت است و وقت زیادی را می گیرند. علاوه بر این، هنگام استفاده از آن ها باید با دقت بسیار زیاد سیم را جا به جا کنیم تا قطع نشود. امروزه تولید کنندگان به جای تولید این نوع میکروفن ها، میکروفن بی سیم را طراحی و تولید کرده اند. این میکروفن با سیستم های صدا ارتباط مستقیم دارد و می تواند به آن ها وصل شود. همچنین استفاده از میکروفن بی سیم بسیار آسان می باشد و به راحتی در مدت زمان کوتاه می توان آن راه اندازی و نصب کرد.
میکروفن بی سیم دارای تقویت کننده و ضبط کننده صدا می باشد به گونه‌ای که می‌توان گفت این دو مثل بال برای میکروفن عمل می‌کنند و بدون آن‌ها نمی‌تواند کار کند چراکه اصلا صدای خوبی را ضبط و پخش نمی‌کند. میکروفن بی سیم گاهی ممکن است دچار مشکل و اختلال‌هایی شود. برای برطرف کردن این مشکل باید سیستم مناسبی برای آن میکروفن انتخاب کرد.

میکروفون بی سیم و ویژگی های آن

کار کردن با میکروفون های سیمی همواره سختی ها و مشکلات خاص خود را به همراه دارد چرا که شما برای کار کردن با این میکروفون ها مجبور هستید که مراقب سیم آن باشید و در نتیجه سیم آن می تواند دست و پاگیر شما شود. یکی از بهترین جایگزین هایی که امروزه برای میکروفون های سیمی طراحی و ساخته شده است میکروفون های بی سیم می باشند که به صورت وایرلس با سیستم صوتی در ارتباط هستند و در نتیجه نیازی نیست که شما خود را درگیر سیم آنها کنید. کار کردن با این میکروفون ها بسیار ساده و راحت است و شما خیلی راحت می توانید آنها را نصب کرده و از آنها استفاده کنید. نصب کردن این میکروفون ها روی سیستم صوتی به هیچ وجه سخت و پیچیده نیست و در مدت زمان کوتاهی می توانید این کار را انجام دهید.

انواع میکروفن بی سیم و قیمت آن ها؟

میکروفن بی‌سیم انواع مختلفی از جمله دستی، یقه‌ای می باشد که هر کدام از آن ها کاربرد هایی دارند. از میکروفن بی‌سیم یقه‌ای به راحتی می توان استفاده کرد چرا که می‌توان آن را روی یقه‌ی لباس یا پشت گوش قرار داد.
قیمت میکروفن بی سیم با توجه به کاربرد و ویژگی‌هایی که دارد و با در نظر گرفتن مارک آن، متفاوت است. معمولا قیمت این میکروفن ها نسبت به انواع دیگر میکروفن بالاتر است چرا که کیفیت بسیار خوبی دارند. همچنین افرادی که با میکروفن سرو کار دارند می توانند این نوع میکروفن را خریداری کنند. اگرچه ممکن است قیمت آن ها بالا باشد ولی مدت عمر آن ها بسیار زیاد است و به راحتی خراب نمی شوند.
برای خرید میکروفن بی سیم هر چقدر هم که هزینه کنیم ارزش دارد چون میکروفن هایی که ارزان‌تر هستند، کیفیت و کاربرد پایینی دارند. شرکت‌های تولید کننده این نوع میکروفن‌ها به صورت روزانه قیمت آن ها را در سایت های خود قرار می‌دهند.

میکروفن بی سیم بهتر است یا با سیم؟

همانطور که از اسم میکروفن بی سیم و با سیم پیدا است یکی از مهم ترین تفاوت آن را می‌توان وجود و یا عدم وجود سیم دانست به همین دلیل این ویژگی بر روی نام گذاری آن نیز تاثیر گذار بوده است، میکروفن‌های بی سیم با نام دیگر وایرلس نیز شناخته می‌شود و به نوعی نسل جدید میکروفن‌ها به شمار می‌رود زیرا تا چند دهه گذشته تنها میکروفن‌های با سیم در بازار موجود بود و به دلیل آن که سیم آنها در برخی مواقع موجب بروز مشکلاتی می‌شد.

برای مثال برای خوانندگان برخی سبک‌ها که برای اجرا نیاز به حرکت و جنب و جوش بیشتری دارند مشکلات زیادی را بر روی صحنه ایجاد می‌کرد و همچنین در برخی همایش‌ها که از حضار در جلسه سوال پرسیده می‌شود، به سختی می‌توانستند میکروفن با سیم را به او برسانند، به همین دلیل تولید کنندگان نسل جدید میکروفن‌ها یعنی وایرلس را به بازار عرضه نمودند که مورد استقبال بی نظیری قرار گرفت البته این به معنای کنارگذاشتن میکروفن‌های با سیم نیست زیرا آنها نیز پیشرفته تر شده و امروزه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خصوصیات و ویژگی‌های میکروفن بی سیم

  • امکان جابجایی راحت:به علت نبود سیم و کابل امکان جابجایی آسان را در برنامه‌های مختلف برای افراد میسر می‌کند. و همین ویژگی آن باعث شده تا به میزان قابل توجه ای مورد توجه و استقبال زیاد قرار بگیرد. زیرا به کمک آن در برنامه و همایش‌های مختلف که همزمان چند نفر در آن سخنرانی می‌کنند و نیاز به میکروفن دارند دیگر مشکل کابل‌های اضافی به خوبی برطرف خواهد شد.

  • کم هزینه بودن :به طور کل اگر بخواهیم قیمت مدل‌های میکروفن بی سیم و با سیم را با یکدیگر مقایسه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که مدل‌های بی سیم قیمت پایین تری نسبت به مدل‌های با سیم دارند. البته این نتیجه گیری همیشه درست نیست. ممکن است در برخی از مدل‌ها قیمت مدل‌های با سیم بیشتر نیز باشد.

  • تعمیر سریع:در هنگام بروز خرابی و نقص در این نوع میکروفن‌ها با مراجعه به مراکز تعمیر وسایل الکتریکی با صرف هزینه بسیار اندکی می‌توانید به سرعت آن را تعمیر و یا در صورت نیاز قطعات آن را تعویض نمایید. البته توجه داشته باشید برای انجام امور تعمیرات به یک مرکز تخصصی مراجعه کنید. زیرا در غیر اینصورت ممکن است نقص‌های بیشتری نیز در میکروفن شما ایجاد شود که هزینه تعمیر را نه تنها کاهش نمی‌دهد بلکه آن را زیاد تر نیز می‌کند.

  • تامین برق مورد نیاز به وسیله باتری:باتری‌های مورد استفاده در میکروفن بی سیم در بیشتر موارد با توجه به نوع و ویژگی‌های میکروفن ممکن است متغیر باشد. اما بهتر است همواره قبل از استفاده از شارژ بودن باتری آن اطمینان حاصل کنید تا با مشکلات احتمالی در حین استفاده رو به رو نشوید.

خلاصه

با پیشرفت‌های مداوم تکنولوژیکی و بهبود کیفیت صدا و قابلیت اطمینان، میکروفون‌های بی‌سیم مقرون به صرفه‌تر و محبوب‌تر از همیشه هستند. کاربردهای بالقوه آنها بسیار فراتر از چیزی است که در صحنه می‌بینید. به عنوان یک مجری می‌توانید میکروفون‌های بی‌سیم را آزادانه در هر جایی که می‌خواهید ببرید و حرکت کنید.

میکروفون‌های بی‌سیم میکروفون‌هایی هستند که برعکس میکروفون باسیم بدون سیم یا کابل فیزیکی که مستقیماً آن را به تجهیزات تقویت کننده‌ میکروفون متصل می‌کند، عمل می‌کنند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
سابمیت مقاله چیست؟
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
مراحل سابمیت مقاله
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI