نه گفتن را چگونه به کودکان یاد دهیم؟

  شنبه، 02 اسفند 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
نه گفتن را چگونه به کودکان یاد دهیم؟
 اگر کودک مهارت صحیح نه گفتن را بیاموزد و با روند آن آشنا شود در هر حال می تواند از حقوق خود که هر جا توسط جامعه و افراد زورگویی که برای خود و دیگران ارزش قائل نیستند دفاع کند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، مهارت نه گفتن یکی از مهم ترین مهارت هایست که کودکان باید از سن قبل از مدرسه آن را بیاموزند و با ضرر و زیان نداشتن آن آشنایی داشته باشند.

چرا که یکی از نگرانی پدر و مادرها عصر امروز امنیت کودکان است. اینکه چگونه دوستانی خواهد داشت؟ یا انتخاب خواهد کرد؟ اینکه چگونه با آن ها یا جامعه ارتباط برقرار خواهد کرد؟ اینکه کودک چگونه به افراد غریبه نه بگوید چگونه وچطور از دیگران خوراکی یا هر چیز دیگری نگیرد و خیلی محکم و قاطعانه نه بگوید و از حق خودش دفاع کند. یکی از بزرگترین دغدغه شهرهای بزرگ که هم به خانواده، هم به کودک و هم به جامعه آسیب می زند آزارهای جنسی است که درشهرهای خیلی بزرگ به چشم می خورد که در سایر شهرهای کوچک تر هم رواج پیدا کرده و باعث بحران های بزرگ روحی شده است بخصوص در دختربچه ها….

اگر کودک مهارت صحیح نه گفتن را بیاموزد و با روند آن آشنا شود در هر حال می تواند از حقوق خود که هر جا توسط جامعه و افراد زورگویی که برای خود و دیگران ارزش قائل نیستند دفاع کند.

پس حقوق کودک را پاس بدارید چرا که تمام دنیای ما ریشه در کودکی ما دارد …

برای یادگیری مهارت نه گفتن در کودکان به آن ها توضیح دهید :

در ابتدا اینکه این نوع فعالیت و تمرین مهارت در مربیان و معلمان می تواند موثر واقع شود .

نه گفتن در مواقعی که دیگران از شما می خواهند کارهایی را انجام دهید که نمی خواهید ، اغلب بسیار دشوار است . به نظر می رسد همراه شدن با گروه آسان تر باشد . اما اینکه بدانید همیشه حق انتخاب دارید و اختیار با شماست و در انتخاب آن کار آزاد هستید ، از اهمیت بسیاری برخوردار است .

اگر بگویید نه و سایر کودکان دلیل آن را از ما بپرسند ، صادق باشید و به آن ها بگویید که چرا نمی توانید یا نمی خواهید کاری که آن ها می گویند را انجام دهید . اکثر اوقات ، افراد به تصمیمات شما احترام می گذارند . هیچ نباید به خاطر نه گفتن احساس ” گناه ” کنید ؛ باید به خاطر اینکه با خودتان روراست هستید به خود افتخار کنید .

از گروه بچه ها بخواهید نه گفتن را در شرایط مختلف تمرین کنند . از یک داوطلب بخواهید سعی کند سایر کودکان را طوری متقاعد کند که در برابر خواسته ی او تسلیم شوند .

این داوطلب می تواند فقط ۳۰ ثانیه برای هر شرکت کننده وقت بگذارد و می تواند به هر نحوی ، به جز استفاده از الفاظ بد یا تماس فیزیکی با فرد مقابل ، اعمال فشار کند . سپس داوطلب دیگری را صدا کنید . پس از هر دور ، در مورد روش های مختلفی که می توانند ” نه ” بگویند بحث کنید .

در اینجا چند موقعیت مثالی مشاوره را مشاهده بفرمایید ؛

کودکان همچنین می توانند موقعیت های مورد نظر خود را نیز پیشنهاد کنند .

  • می خواهم بیایی چند آب نبات باهم بدزدیم .
  • بیا سامان را اذیت کنیم و ببینیم که می توانیم اورا به گریه بیاندازیم .
  • این سیگار را امتحان کن ؛ سیگار کشیدن کار جالبی است .
  • بیا به کلاس نرویم ، هیچ کس مارا تنبیه نمی کند .
  • به پدر و مادرت بگو که در خانه ی ما خواب هستی ، می توانیم دزدکی به مرکز تجاری برویم .

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان