ساعدنیوز
ساعدنیوز

نحوه نگارش چکیده و مقدمه در پایان نامه

  دوشنبه، 30 تیر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
نحوه نگارش چکیده و مقدمه در پایان نامه
چکیده و مقدمه دو بخش مهم و اساسی در پایان‌نامه میباشند که نحوه نگارش این دو بخش در کیفیت پایان‌نامه تاثیر بسیار بالایی خواهد داشت در این مطلب تصمیم داریم شیوه نگارش چکیده و مقدمه را به صورت دقیق و با جزئیات برای شما آموزش دهیم.

مقدمه چیست؟

مقدمه بخش بسیار مهمی در پایان نامه است و اولین فصل از یک تحقیق جامع چند صفحه ای میباشد که به اعتقاد برخی از نویسندگان قلب تحقیق مقدمه است. چرا که معرفی کننده اهداف اصلی و ادبیات پژوهش شما می باشد. این بخش از پایان نامه که بلافاصله بعد از چکیده نوشته می شود، ابتدا با یک توضیح کوتاه از ادبیات پژوهشی موضوع پایان نامه آغاز می شود و سپس سوال اصلی پژوهش و علت انتخاب این موضوع مطرح می شود و سپس یک پیشینه ای از موضوع پایان نامه بیان می شود. مقدمه در جذب مخاطب و نظر کاربران تاثیر به سزایی دارد و در اغلب موارد داوران فرصت کافی برای مطالعه همه بخش های پایان نامه را ندارند و فقط چکیده و مقدمه را مطالعه میکنند شما باید در بخش مقدمه خواننده را ترغیب به مطالعه ادامه متن بکنید. سوالی که در این بخش طرح میشود باید به قدری جذاب و شورانگیز باشد که خواننده به مطالعه ادامه پایان نامه و رسیدن به پاسخ خود تشویق شود. مقدمه نویسی قاعده و دشواری خاصی ندارد و فقط کمی ایده و خلاقیت نیاز دارد که نویسنده بتواند در این بخش خواننده را جذب کند. باید این نکته طلایی را مد نظر داشته باشید که مقدمه مرحله ای است که باید خواننده را تا مطالعه جمع بندی پایان نامه تشویق کند سوالات و استدلال هایی که در این قسمت در ذهن مخاطب ایجاد خواهد شد در بخش جمع بندی پاسخ داده خواهد شد. بنابراین اگر انگیزه و شور خواننده را در حین مطالعه مقدمه از دست بدهید دیگر نسبت به مطالعه ادامه آن انگیزه ای نخواهد داشت.

تصویر

اصطلاحی وجود دارد که می­ گوید اولین برخورد می­ تواند آخرین برخورد باشد! بنابراین قدرت بخش مقدمه را دست کم نگیرید این بخش از پایان نامه بعد از اتمام کلیه مراحل تحقیقی نوشته میشود که همه اطلاعات جامع جهت ارائه در دسترس باشد. چون لازم است که در این بخش اشاره جزئی به همه بخش های حساس و اصلی شود توصیه میکنیم پژوهش خود را به اتمام برسانید و سپس مقدمه نویسی انجام دهید.

ساختار كلي و محتواي مقدمه چيست؟

بطور كلي ساختار مقدمه از توالي زير پيروي مي كند:

  1. ارائه زمينه و ديدگاه درباره موضوع و اهميت
  2. مروري كوتاه بر متون علمي موجود
  3. بيان منطق منجر به انجام پژوهش
  4. بيان هدف مطالعه

درپايان به چند نكته مهم در خصوص نوشتن مقدمه پایان نامه توجه كنيد:

  • هرگز در مقدمه به نتايج حاصل از مطالعه اشاره نكنيد.
  • تا حد امكان از افعال معلوم استفاده كنيد. البته « من » كلمه اي است كه اكثر داوران از آن دل خوشي ندارند، لذا در استفاده از ضمير اول شخص پرهيز كنيد.
  • به هنگام نوشتن، آنجا كه از موضوعي پذيرفته و اثبات شده سخن به ميان مي آوريد، از زمان حال ساده و آنجا كه به پژوهشها و مطالعات قبلي اشاره مي كنيد از زمان گذشته استفاده نماييد. چنانچه خواستيد عبارتي را عيناً از ديگران نقل كنيد آنرا داخل گيومه قرار دهيد.
  • تا حد امكان از مخفف هاي نادر و بعضاً نامانوس استفاده نكنيد. هيچ چيز نمي تواند سريعتر از علايم اختصاري بي معني يا اشاره به بيماريها، داروها، گزارشها يا مكانهايي كه مخاطب « نمي داند » او را از خواندن مقاله منصرف نمايد.
  • از تكرار فراوان واژگان كليدي پرهيز كنيد زيرا به زيبايي مقدمه لطمه مي زند.
  • همواره به همخواني عنوان پژوهش و مشكل مورد مطالعه توجه كنيد و در گيرودار تحرير از اين نكته مهم غافل نمانيد.
  • « براي مخاطبتان بنويسيد؛ نه براي خودتان ». بعضاً مولفان در خصوص آنچه مي خواهند بگويند و نيز مخاطبينشان توجه كافي ندارند. آنها نگارش خود را با ايده اي شروع مي كنند و اميدوارند خواننده با درايت شخصي خود نكات مهم آنرا دريابد و اعتراضي هم نكند. اين اشكال بويژه در مقالاتي كه از جانب متخصصان براي پزشكان عمومي نوشته مي شود به وفور ديده مي شود.

چکیده چیست؟

چکیده پایان نامه نیز یکی از بخش های بسیار مهم پژوهش محسوب میشود که در یک تعریف کلی و جامع میتوان گفت چکیده خلاصه جامعی از محتوای یک گزارش پژوهشی است که همه ی مراحل و اجزای اصلی پژوهش را در بر می گیرد. به بیان دیگر، چکیده شرح کوتاه و فشرده ای از پژوهش است که هدف ها، فرضیه های پژوهشی، روش پژوهش (جامعه و نمونه آماری، ابزار اندازه گیری و روش تحلیل داده ها)، یافته ها و نتایج حاصل از پژوهش را ارائه می دهد. چکیده نویسی نیز قواعد و استانداردهای مخصوص به خود را دارد.

ابتدا بهتر است برای نوشتن چکیده یک پیش نویس تهیه کنید. تهيه پيشنويس خام چكيده با استفاده از يادداشتهاي نوشته شده، چهارمين مرحله از فرايند چكيده نويسي است. در اين مرحله لازم است از انتقال کلمات زايد و عبارات طولاني از مدارك به چكيده خودداري شود. چکیده نویسی سبک و لحن خاصی دارد که باید تا حد امکان از جملات معلوم استفاده کنید، هر چند ممکن است چکیده شما بیشتر به سازه های جملات مجهول نیاز داشته باشد. صرفنظر از معلوم یا مجهول بودن و زمان جملات، چکیده بایستی حاوی جملات هوشمندانه و کامل باشد. سریع و مختصر منظور خود را بیان کنید و همیشه از زمان گذشته استفاده کنید، زیرا تحقیقی را گزارش می کنید که تمام شده است.

نکات مهم:

  • چکیده باید بدون هیچ گونه اظهارنظر و قضاوت شخصی، به زبان پژوهشگر ارائه شود.
  • چکیده باید در یک پاراگراف بلند و با بکار بردن فعل گذشته تهیه شود.
  • چکیده دربرگیرنده خلاصه ای از کلیه اجزای پژوهش است. چکیده شامل هدف پژوهش، روش پژوهش، یافته ها و نتیجه گیری می باشد و در انتهای چکیده می توان واژگان کلیدی پژوهش را نیز بیان کرد.
  • در مورد اندازه چکیده دیدگاه های متفاوتی وجود دارد. بعضی معتقدند چکیده ی مقاله باید بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کلمه و چکیده پایان نامه ۲۵۰ کلمه باشد، بعضی یک پاراگراف در حد ۲/۳ (دو سوم) صفحه، عده ای حتی تا ۳ صفحه را پیشنهاد کرده اند؛

به عنوان آخرین نکته در رابطه با چکیده نویسی به خاطر داشته باشید که چکیده همانند تبلیغ پایان نامه است و با بیان نقاط ضعف در چکیده اثر منفی در خواننده ایجاد خواهد. بنابراین نقاط ضعف را در چکیده بیان نکنید و آنها را در قسمت بحث و نتیجه گیری مطرح خواهید کرد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (447 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (126 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (97 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (28 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (20 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (18 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (16 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(ویدئو) عاشقانه ترین سکانس سریال شهرزاد/ بیا این لحظه رو وصل کنیم به همزادش تو گذشته دور (عکس) اوستون اورونوف، بازیکن محبوب پرسپولیسی ها در حال بچه داری / مهاجم گلزن پرسپولیس چه خونه ای برای خانومش درست کرده ... (عکس) میز شام عاشقانه اوستون اورونوف برای همسرش با گل های رز قرمز / چقدر عشقولانه نگاه خانومش می‌کنه 🥰 (عکس) تصویر دیده نشده از عروسی جلال الدین ماشاریپوف، ستاره استقلال در یک تالار شیک و جذاب / فقط کلی پول این گل آرایی ها شده ... (عکس) تبریک تولد اینستاگرامی گلزن امشب استقلال برای رونالدو / ماشاریپوف نشون داد واقعا هم بازی رونالدو بوده .... فال انبیاء روزانه سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 همایون شجریان و سحر دولتشاهی در انتظار نوزادشان هستند/ سحر دولتشاهی باردار شد! سفره غذای ساده آقای قرائتی با نان و پنیر و سبزی بالای منبر ماجرای خنده دار بچه دار شدن پدر حاج آقا قرائتی بعد از یک اتفاق عجیب/ بعد از 45 سال بلاخره...+فیلم مبلمان خاص و بوهم خونه عروس شیرازی محمود پاک نیت به سبک نچرالیسم/ ای جانم چه دختر خوشگلی 😍+عکس خاطره خنده دار حامد آهنگی از اولین تجربه جریمه شدنش در خیابان یک طرفه/ فقط مدل خندیدنش که خداست😂+ویدئو نگاه عاشقانه شهاب حسینی به هانده ارچل، بازیگر خوش چهره سریال مست عشق/ عاشقانه های هانده ارچل و شهاب حسینی ارزش صد بار دیدن رو داره شکایت آموزش و پرورش از سریال افعی تهران به‌خاطر سکانس جنجالی تحقیر ناظم! فال روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 پدرانگی احساسی و عاشقانه رهبر معظم انقلاب در حق دخترشان با بافتن مویشان با یک دست و با زحمت+عکس مراسم تشییع محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ از مهدی پاکدل و رعنا آزادی ور تا سحر دولتشاهی و امیر آقایی... معرفی 6 قلعه‌ عظیم و شکوهمند تاریخی برای بازدید در تور هند پدر عادل فردوسی پور و آیت الله هاشمی رفسنجانی چه نسبتی باهم دارند؟ تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن نگاهی به کارت دعوت به مراسم عقد در دوره قاجار +عکس/ با اینکه پولدار بوده ولی خبری از شام و ریخت و پاش نیست! خوانندگی خنده دار احمد مهرانفر، ارسطوی سریال پایتخت با صدای زنانه/ آخه بابا پیرت بسوزه عاشقی تو که منو رسوا کردی😂 خلاقیت خنده دار چوپان برای حفظ گوسفندش از سرما حماسه آفرید+ویدئو /مغز تو رو باید طلا گرفت😂 هدیه ارزشمند امام خمینی(ره) به مادر عادل فردوسی پور سر عقدشان+ویدئو بی ربط ترین و خصوصی ترین سوالی که یک دانشجو از آیت الله هاشمی رفسنجانی پرسید+ ویدیو/ این سوال باید توی گینس ثبت میشد بازگشت عادل فردوسی‌پور به صداوسیما پس از چند سال و حضور چند ساعتی در محل کار سابقش+ویدیو (عکس) نگاهی به امضای زیبا عادل فردوسی پور مجری پُرحاشیه/ چه هنرمندانه و زیبا، امضاش شبیه خودشه پاسخ مهران غفوریان به حواشی ایجاد شده درخصوص پدرش: پدر من ناخدا یکم کمیسر دریایی بود+ویدئو میرتل، زنی که با 4 پا به دنیا آمد و در نهایت مادر شد! +عکس کیک تولد و جشن لاکچری پوریا پورسرخ+عکس/این کیکه یا پادشاه کاخ سلطنتی... مراسم آشتی کنان بهاره رهنما و بهنوش بختیاری با حضور جمع زیادی از مردم+ویدیو/ دعوا بر سر چه بود؟ شیرین و سلمان نون خ بچه دار می شوند/ چه اسمی هم رو بچه شون گذاشتن!! سلیمان +فیلم تغییر چهره هوش پران فاطمه گودرزی با گریم مردانه و ریش+عکس خلاقیت خنده دار دانش آموز کم سن و سالِ علاقمند به ازدواج در پاسخ به سوال درسی حماسه آفرید+عکس/ فقط جواب معلمش منو کُشته😂 هنرنمایی خلاقانه دکتر دندانپزشک در طراحی دندان مشتری هایش به شکل نقوش چینی/ دکترای افتخاری هنر حق توئه +عکس نگاهی به خونه زندگی لاکچری و اعیانی سیدمهدی رحمتی، دروازه‌بان سابق استقلال و تیم ملی+ عکس/ خونه نه انگار کاخه اینجا😍 حدیث میرامینی همبازی مرد عنکبوتی شد/ شاهکاری جدید از اُسکار مهران مدیری +فیلم شوهرم را کشتم که خودم را نجات دهم/ ضربه مرگبار کارد به قلب مرد جوان سرقت عجیب گل رز از باغچه توسط دو پیرمرد پرایدسوار با بیل و کلنگ!+ ویدئو
تیتر امروز   
همایون شجریان و سحر دولتشاهی در انتظار نوزادشان هستند/ سحر دولتشاهی باردار شد! سفره غذای ساده آقای قرائتی با نان و پنیر و سبزی بالای منبر شکایت آموزش و پرورش از سریال افعی تهران به‌خاطر سکانس جنجالی تحقیر ناظم! فال روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 پدرانگی احساسی و عاشقانه رهبر معظم انقلاب در حق دخترشان با بافتن مویشان با یک دست و با زحمت+عکس فال انبیاء روزانه سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 پدر عادل فردوسی پور و آیت الله هاشمی رفسنجانی چه نسبتی باهم دارند؟ میرتل، زنی که با 4 پا به دنیا آمد و در نهایت مادر شد! +عکس شوهرم را کشتم که خودم را نجات دهم/ ضربه مرگبار کارد به قلب مرد جوان راز معمای جسد بی‌سر مرد افغانستانی در اتوبان همت تهران فاش شد اعتراف جالب طناز طباطبایی/ عاشق این فوتبالیست بودم! خودداری مقام معظم رهبری از خوردن غذای لاکچری در یک رستوران و سفارش غذای معمولی+ عکس/ ثبت این لحظه توسط صاحب رستوران و قاب کردن و نصب آن بر دیوار (تصاویر) ابتکار جالب هوش مصنوعی در ایجاد ضرب‌المثل‌های فارسی! (2)
منتخب روز   
عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ...