نحوه نگارش فصل سوم پایان نامه

  یکشنبه، 05 مرداد 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
نحوه نگارش فصل سوم پایان نامه
همانطور که میدانید پایان‌نامه شامل پنج فصل میباشد و سومین فصل آن مهم ترین فصل میباشد که باید با شیوه های اصولی خاصی مطابق با دستور العمل تعیین شده از طرف دانشگاه نوشته شود.

شیوه نگارش فصل سوم پایان نامه

پایان نامه نویسی یکی از وظایف اصلی دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری میباشد و همیشه در حال تلاش هستند که بتوانند با شیوه های اصولی نگارش این بخش را انجام دهند . پایان نامه با کیفیتی در دست داشته باشند. با توجه به شیوه نامه نگارش پایان نامه برای هر دانشگاه تقریبا منحصربه فرد میباشد و دانشجو میبایست با شیوه اصولی نگارش پایان نامه دانشگاه خود نگارش را انجام دهد ولی در حالت کلی ما در این بخش نگارش فصل سوم از پایان نامه را که تقریبا حالت استاندارد دارد و برای اغلب دانشگاهها مورد تایید میباشد را برای شما آموزش خواهیم داد که میتوانید با مطالعه این بخش فصل سوم را با کیفیت دلخواه خود نگارش کنید.

اغلب با عناوین روش تحقیق، روش پژوهش و یا مواد و روش ها شناخته می شود. دانشجو پس از اتمام فصل اول و دوم شروع به نگارش فصل سوم می کند. با توجه به اطلاعات به دست آمده در فصل دوم پایان نامه، طرح اصلی و روش کار مشخص می شود. یعنی دانشجو با توجه به رشته و موضوع خود روشی را برای انجام تحقیق انتخاب می کند تا با استفاده از آن به نتایج مطلوب دست پیدا کند. در این فصل از پایان نامه، دانشجو باید روی انجام تحقیق تمرکز کرده و به صورت دقیق و واضح نحوه انجام پژوهش و روش های استفاده شده را شرح دهد.

طور خلاصه فصل سوم با عنوان روش پژوهش شامل موارد زیر است:

  • مقدمه
  • نوع پژوهش
  • تحقیق بنیادی
  • تحقیق کاربردی
  • جامعه مورد مطالعه
  • نمونه مورد مطالعه
  • معرفی ابزار جمع آوری داده ها
  • معرفی آزمون­ های مورد استفاده
  • تحلیل داده ­ها
  • تجزیه و تحلیل کمی
  • تجزیه و تحلیل کیفی
  • معرفی نرم افزارهای مورد استفاده جهت تحلیل داده ­ها

بخش های مهم و مشخص فصل سوم به ترتیب فوق میباشد که میتوانید با در نظر گرفتن روش های اصولی تحقیق این بخش ها را نگارش نمایید.

مقدمه

همه تحقیقات بایک مقدمه آغاز میشوند و همانطور که میدانید مقدمه نیز پیش نیاز شروع تحقیق میباشد و باید حتما فصل سوم را بایک مقدمه آغاز کنید.

نوع پژوهش

در حالت کلی دو نوع پژوهش وجود دارد که یا پژوهش بنیادی میباشد و یا کاربردی شما در فصل سوم تحقیق و پایان نامه خود وظیفه مشخص کردن نوع پژوهش را دارید که بنیادی است و یا کاربردی نوع پژوهش براساس هدف تحقیق مشخص میشود. اگر نمیدانید که تحقیق بنیادی با کاربردی چه تفاوتی دراد موارد زیر مطالعه فرمایید.

تصویر

تحقیق بنیادی چیست؟

این نوع تحقیق به کشف ماهیت اشیا، پدیده­ ها و روابط بین متغیرها، اصول، قوانین و ساخت یا آزمایش تئوری ­ها و نظریه ­ها می ­پردازد. هدف اصلی این نوع پژوهش این است که روابط بین پدیده ­ها، آزمون نظریه­ ها بیان شده و به دانش موجود در این زمینه خاص چیزی اضافه شود.

پژوهش بنیادی خود به دو دسته نظری و تجربی تقسیم می­ شود. در پژوهش بنیادی نظری از روش ­های استدلال عقلانی و قیاسی استفاده می­ شود و این پژوهش اغلب بر پایه مطالعات کتابخانه ­ای انجام می­ گیرد. پژوهش بنیادی تجربی بر اساس روش ­های میدانی انجام می شود و از روش­های استدلال استقرایی در آن استفاده می ­شود.

تحقیق کاربردی چیست؟

این نوع پژوهش به منظور بهبود رفتارها، روش­ ها، ابزارها، وسایل، تولیدات، ساختارها و الگوهای مورد استفاده جوامع انسانی انجام می­ گیرد. این پژوهش از نتایج تحقیقات بنیادی کمک می ­گیرد و هدف آن توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است.

جامعه مورد مطالعه

نویسنده ابتدا باید جامعه تحقیق خود را بشناسد و بداند که قصد تحقیق کدام جامعه را دارد با توجه به اینکه پرسشنامه های تحقیق باید باید بر اساس جامعه مورد مطالعه تدوین گردد بنابراین شناخت آن قبل از هرچیز الزامی است

توصیه میکنیم برای اینکه نتیجه بهتری از این تحقیق بگیرید به سراغ جوامع بزرگ­تر بروید. مثلا تحقیقی که به روی ۳۰ نفر انجام گرفته باشد خیلی ارزش مطالعه ندارد. ضمن اینکه محقق باید ابتدا بداند امکان توزیع پرسشنامه در جامعه مورد نظرش وجود دارد یا خیر تا در غیر اینصورت به مشکل بر نخورد.

نمونه مورد مطالعه

در اغلب موارد پیش می آید که جامعه آماری بسیار گسترده باشد در این گونه موارد نویسنده موظف است یک نمونه از جامعه آماری برای خود انتخاب کند و تحقیقات خود را در نمونه انتخاب شده انجام دهد. ابتدا یک نمونه از کل جامعه آماری انتخاب میشود و تحقیقات انجام شده به کل جامعه تعمیم داده میشود البته پیش نیاز انتخاب نمونه شناخت کل اعضای جامعه میباشد برای اینکه اعداد و ارقام به درستی مشخص شوند لازم است که جامعه آماری به دقت شناخته شود.

اما این کار زمانی امکان پذیر است که این گروه نمونه از جامعه آماری، کلیه صفات و ویژگی ­های آن جامعه را دارا باشند که بتوان آن­ ها را بعنوان نماینده کل جامعه در نظر گرفت و محقق بتواند با مطالعه آن بخش، درباره کل جامعه آماری قضاوت کند.

بنابراین نمونه آماری باید دو ویژگی داشته باشد:

۱- روایی نمونه آماری همانطور که گفته شد نمونه آماری باید با کل جامعه آماری همگون باشد و ویژگی­ ها و صفات کلی آنها را دارا باشد تا بتوان از آن بعنوان بخشی از جامعه آماری استفاده کرد.

۲- تناسب حجم نمونه آماری حجم جامعه آماری نمونه باید متناسب با حجم کل جامعه آماری باشد که بتوان آن ها را بعنوان نماینده کل جامعه شناخت و نتایج مطالعه را بر اساس آن ها سنجید. بنابراین با توجه به اینکه جمعیت کل جامعه آماری چقدر است می­ توانید تصمیم بگیرید از چه تعداد نفراتی بعنوان جامعه نمونه استفاده کنید که بتوان نظرات آن­ها را به بقیه تعمیم داد.

تصویر

معرفی ابزار جمع آوری داده ها

یکی از اصلی­ ترین بخش­ های هر کار تحقیقاتی، جمع آوری اطلاعات مورد نیاز آن است. به همین دلیل است که این بخش از فصل سوم پایان نامه از اهمیت ویژه ­ای برخوردار است. برای مطالعه در زمینه ­های مختلف، ابزار متفاوتی نیز وجود دارد.

به طور کلی از ۳ ابزار مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده می­ شود که معمولا پرسشنامه پرکاربردترین روش برای جمع آوری اطلاعات است. هر چند در پژوهش های کیفی معمولا از مصاحبه و مشاهده برای جمع آوری اطلاعات استفاده می­ شود.

معرفی آزمون­ های مورد استفاده

در این بخش، محقق با توجه به نوع تحقیق خود آزمون­ های مورد استفاده در فصل ۴ جهت تحلیل داده ­ها را معرفی می­ کند. معمولا عرف این است که در پژوهش ­های کمی، ابتدا محقق با بهره گیری از آزمون کولموگروف-اسمیرنف، نرمال بودن یا نبودن داده­ ها را مشخص کند و بر اساس آن ، در صورت نرمال بودن داده­ ها از آمار پارامتریک و در صورت نرمال نبودن داده ­ها از آمار ناپارامتریک استفاده کند.

تحلیل داده ­ها

پس از جمع آوری داده نوبت به تجزیه و تحلیل آن ها می رسد. تحلیل داده به دو روش کمّی و کیفی انجام می شود. تحلیل کمّی مواقعی استفاده می شود که مفاهیم قابل اندازه گیری باشند. برای مثال در استدلال های تجربی در مورد فرضیات علمی که نشان دهنده استدلال های آماری هستند، از روش کمّی استفاده می شود. روش کیفی نیز زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که تمرکز روی صفات فردی باشد. البته این دو تحلیل چندان جدا از یکدیگر نیستند و در اغلب موارد در تحلیل داده از هر دو روش استفاده می شود. معمولا برای تحلیل دقیق تر داده ها از نرم افزارهای آماری همچون اکسل و SPSS استفاده می شود.

معرفی نرم افزارهای مورد استفاده جهت تحلیل داده ­ها

روشن است که برای انجام تحقیقات مجبور به استفاده از نرم افزارهای به خصوصی برای هر رشته خواهید داشت که اغلب از نرم افزار های آفیس مانند ورد یا اکسل حتما استفاده خواهد شد و spss یا لیزرل یا minitab نیز جر نرم افزار های بسیار پرکاربرد در جمع آوری داده ها میباشد. در این قسمت از فصل سوم باید نرم افزارهایی که به کار گرفته اید را معرفی کنید. شناخت و معرفی کلیه نرم افزارها اجباری میباشد و بهتر است کلیه نرم افزار های استفاده شده در طول تحقیق را در این بخش اشاره کنید.

به این ترتیب نگارش فصل سوم از پایان نامه نیز به اتمام خواهد رسید و آخرین قسمت معرفی نرم افزار ها میباشد و دقت داشته باشید که از مواردی که در فصل سوم مطرح شده است ممکن است در فصل یک برای مقدمه استفاده کنید بنابراین دقت عمل خود را افزایش دهید و نسبت به نتایج به دست آمده بی تفاوت نباشید. بلا فاصله بعد از اتمام این فصل سراغ نگارش فصل چهارم بروید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (148 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان