نحوه پاک کردن کش مرورگرها

  دوشنبه، 20 مرداد 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
نحوه پاک کردن کش مرورگرها
پاک کردن کش مرورگر یکی از نیازهای هر کاربر اینترنتی است. هنگامی که شما توسط مرورگر اینترنتی چه در رایانه و چه در گوشی هوشمند اقدام به وبگردی می‌کنید، یک سری اطلاعات از قبیل تاریخچه سایت‌هایی که به آن سر زده‌اید، کوکی و داده‌های سایت، رمزها و … در حافظه مرورگر ذخیره می‌شود تا در مراجعات بعدی سرعت دسترسی شما افزایش پیدا کند.

کش مرورگر چیست ؟

کش مرورگر یک فناوری است که مورد استفاده اکثر مرورگرهای وب برای ذخیره اطلاعات بازدید شده توسط کاربر است. این قابلیت این اجازه را می دهد تا مرورگر ( Web Browser ) با سرعت بیشتری در نمایش بعدی سایت را بارگذاری کند.

منطق کش مرورگر به این صورت است که فایل های استاتیک که از سمت هاست سایت ارسال می شوند را برای بازدیدهای بعدی کاربر از رایانه کاربر بارگذاری کند. این کار باعث افزایش سرعت بارگذاری صفحات شده و تجربه کاربری بهتری ارائه می دهند.

به طور معمول مرورگرها صفحات سایت را کش نمی کنند مگر از طرف توسعه دهندگان سایت به طور خاص از طریق برنامه نویسی گفته شود این استایل ها، تصاویر و فایل های جاوا اسکریپت را در کش مرورگر ذخیره کنند.

چرا مرورگرهای وب محتوای استاتیک را ذخیر می کنند ؟

محتواهای استاتیک در کش مرورگر قرار می گیرند، چون که دچار تغییر نمی شوند. به عنوان مثال کاربری به سایت وردپرس مراجعه می کند، صفحات و پست های سایت های وردپرس همواره تغییر می کنند.

اما این صفحات فایل های استایل، جاوا اسکریپت و تصاویری دارند که تغییر نمی کنند، بنابراین بارگذاری مجدد آنها تغییری ایجاد نکرده و فقط تعداد درخواست های سمت سرور را افزایش می دهند. به همین دلیل است که مرورگرها کپی از فایل های استاتیک در پوشه کش خود در کامپیوتر کار نگهداری می کنند تا در مراجعات بعدی آنرا اجرا کنند.

کلید میانبر برای حذف کش مرورگر با رفرش کردن صفحه

قبل از پاک کردن کش مرورگر به صورت دستی بهتر است این کلید میانبر را برای حذف کش سایت استفاده کنید، چرا که ساده ترین روش برای حذف کش مرورگر است و به نتیجه مثبت تا الان داشته و کاملاً قابل استفاده است.

اگر شما دکمه Refresh را در مرورگر خود بزنید، مرورگر فایل های استاتیک مثل تصاویر، استایل ها و کدهای جاوا اسکریپت را از کش خود بارگذاری می کند، اما اگر اینکار را با کلیدهای ترکیبی زیر انجام دهید امکان اینکه کش سایت مورد نظر را مجدداً بارگذاری کند بسیار است. ( توجه داشته باشید گاهی با زدن چندبار پشت هم این کلید های میانبر کش مرورگر خالی می شود. )

  • گوگل کروم در ویندوز و لینوکس : CTRL + F5
  • گوگل کروم در مک : Command + Shift + R
  • فایرفاکس در ویندوز و لینوکس : CTRL + F5
  • فایرفاکس در مک : Command + Shift + R
  • سافاری در مک : Command + Option + R
  • اپرا در ویندوز : Shift + F5
  • اپرا در مک : Command + Alt + R

مرورگر گوگل کروم

تصویر

در مرورگر گوگل کروم (Google Chrome) برای حذف حافظه کش می توانید از گزینه «Clear browsing data» در بخش «Settings» استفاده کنید. در آنجا گزینه «Cached images and files» و هرچیز دیگری که می خواهید حذف شود را انتخاب کنید و دکمه «Clear browsing data» را بزنید.

اگر از کیبورد استفاده می کنید، سریعترین راه برای حذف حافظه کش استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl+Shift+Delete است.

اگر به کیبورد دسترسی ندارید، بر روی گزینه «Menu» کلیک کنید (همان گزینه که شکل آن 3 خط افقی است)، سپس از طریق گزینه «More tools» به قسمت «Clear browsing data» بروید و ادامه کار را همانطور که بالاتر توضیح داده شد، ادامه دهید.

برای اینکه مطمئن شوید کل حافظه کش را حذف کرده اید، در قسمت «Clear the following items from» گزینه «the beginning of time» را انتخاب کنید.

اگر از مرورگر کروم در تلفن همراه استفاده می کنید، وارد «Settings» و سپس «Privacy» شوید. در آنجا گزینه «Clear browsing data» را بزنید. در این صفحه گزینه «Cached images and files» را فعال کرده و سپس دوبار بر روی گزینه «Clear browsing data» ضربه بزنید.

مرورگر اینترنت اکسپلورر

تصویر

در مرورگر اینترنت اکسپلورر (Internet Explorer) که به طور پیش فرض در اکثر رایانه های ویندوزی نصب است، حذف حافظه کش از طریق قسمت «Delete browsing history» انجام می شود. در این صفحه گزینه «Temporary Internet and website files» را انتخاب، و سپس روی گزینه «Delete» کلیک کنید.

همانند سایر مرورگرهای معروف، سریع ترین راه برای این کار، کلید ترکیبی Ctrl+Shift+Delete است.

راه دیگر، استفاده از دکمه «Tools» (همان علامت چرخ دنده)، سپس باز کردن بخش «Safety» و سپس انتخاب گزینه «Delete browsing history» است. ادامه کار همانند بالا انجام می شود.

در اینترنت اکسپلورر، اغلب از حافظه کش با نام «Temporary internet files» یاد می شود. توجه داشته باشید که این دو، یکسان هستند.

مرورگر فایرفاکس

تصویر

در مرورگر موزیلا فایرفاکس (Mozilla’s Firefox)، حذف حافظه کش از قسمت «Clear Recent History» در منوی «Options» انجام می شود. در آن صفحه گزینه «Cache» را انتخاب کنید و سپس برروی «Clear Now» کلیک کنید.

احتمالا کلید ترکیبی Ctrl+Shift+Delete سریعترین راه برای بازکردن این ابزار باشد. همچنین از طریق منوی فایرفاکس (همان گزینه سه خط که به «همبرگر» معروف است) می توانید وارد «Options» شوید، سپس منوی «Privacy & Security» را باز کنید و برروی قسمت «clear your recent history» کلیک کنید. به یاد داشته باشید که در قسمت «Time range to clear» گزینه «Everything» را بزنید. با اینکار تمام حافظه کش حذف می شود.

اگر از فایرفاکس در تلفن همراه استفاده می کنید، از بالا سمت راست منو را باز کرده و گزینه «Settings» را انتخاب کنید. به قسمت «Privacy» بروید و گزینه «Clear Private Data» را بزنید. از فعال بودن گزینه «Cache» مطمئن شوید سپس گزینه «Clear Private Data» را بزنید. با زدن دکمه «OK»، عملیات را تایید کنید.

نرم افزار فایرفاکس فوکِس (Firefox Focus) یکی دیگر از مرورگرهای فایرفاکس در تلفن های همراه است. برای حذف حافظه کش در این مرورگر، از گزینه «Erase» در گوشه سمت راست استفاده کنید.

مرورگر سافاری

تصویر

در مرورگر سافاری شرکت اپل (Safari)، حذف حافظه کش از طریق منوی «Develop» انجام می شود. فقط کافی است گزینه «Develop» را باز کنید و سپس «Empty caches» را بزنید. اگر از کیبورد استفاده می کنید، حذف حافظه کش از طریق کلید ترکیبی Option+Command+E انجام می شود.

اگر در مرورگر سافاری شما، گزینه «Develop» وجود ندارد، می توانید از طریق بخش «Preferences»، سپس بخش «Advanced»، و در نهایت انتخاب گزینه «Show Develop menu in menu bar» آن را فعال کنید.

برای حذف حافظه کش در مرورگرهای موبایل سافاری در آیپد یا آیفون، باید از اپلیکیشن دیگری استفاده کنید. در دستگاه خودتان وارد «Settings» شوید و بخش «Safari» را پیدا کنید. در آنجا به پایین صفحه رفته و گزینه «Clear History and Website Data» را بزنید. روی گزینه «Clear History and Data» ضربه بزنید تا عملیات تایید شود.

مرورگر اپرا

تصویر

در مرورگر اپرا (Opera)، برای حذف حافظه کش از گزینه «Clear browsing data» در بخش «Settings» استفاده می کنیم. در این صفحه، پس از انتخاب گزینه «Cached images and files»، گزینه «Clear browsing data» را می زنیم. سریعترین راه برای حذف حافظه کش در مرورگر اپرا، استفاده از کلید ترکیبی Ctrl+Shift+Delete است.

اگر به کیبورد دسترسی ندارید، برروی دکمه «main menu» کلیک کنید (لوگوی اپرا در گوشه سمت چپ مرورگر)، سپس وارد بخش «Settings» و «Privacy & security» شوید، و در نهایت دکمه «Clear browsing data» را بزنید. توجه داشته باشید که در بالای صفحه گزینه «the beginning of time» را انتخاب کرده باشید تا کل حافظه کش حذف شود.

در مرورگر موبایل اپرا نیز امکان حذف حافظه کش وجود دارد. کافی است با باز کردن منو و رفتن به بخش «Settings» و سپس «Clear»، هرچیزی که می خواهید حذف شود را انتخاب کنید، از جمله رمزهای عبور، تاریخچه مرورگر و هرچیز دیگر.

مرورگر مایکروسافت اج

تصویر

در مرورگر مایکروسافت اج (Microsoft’s Edge) که در جدیدترین نسخه ویندوز وجود دارد، حذف حافظه کش از طریق قسمت «Clear browsing data» انجام می شود. در این صفحه گزینه «Cached data and files» را انتخاب کرده و گزینه «Clear» را می زنیم.

سریعترین راه برای حذف حافظه کش استفاده از کلید ترکیبی Ctrl+Shift+Delete است.

راه دیگر استفاده از منوی «More» (همان گزینه با شکل سه نقطه افقی)، و باز کردن «Settings» است. در این صفحه، به بخش «Clear browsing data» می رویم و گزینه «Choose what to clear» را می زنیم.

برای اینکه چیزهای بیشتری علاوه بر تصاویر و فایل های کش شده را حذف کنید، از گزینه «Show more» در صفحه «clear browsing data» استفاده کنید.

برای حذف حافظه کش در مرورگر اج در موبایل، با استفاده از گزینه سمت راست وارد منو شوید و سپس «Settings» را باز کنید. به قسمت «Privacy» و سپس «Clear browsing data» رفته و هرچه را که می خواهید حذف کنید، انتخاب کنید.

مرورگر ویوالدی

تصویر

مرورگر ویوالدی (Vivaldi) بر پایه مرورگر گوگل کروم ساخته شده است، به همین جهت نحوه حذف کردن کش آن نیز بسیار شبیه به کروم است. همانند کروم، برای حذف حافظه کش ویوالدی نیز باید به قسمت «Clear browsing data» بروید. در آنجا گزینه «Cached images and files» را انتخاب کنید، گزینه «the beginning of time» را از منوی بالا بزنید، و بر روی «Clear browsing data» کلیک کنید.

برای باز کردن صفحه «Clear browsing data» نیز باید بر روی دکمه ویوالدی (لوگوی «V») کلیک کنید و سپس از طریق قسمت «Tools»، وارد «Clear Private Data» شوید.

همانند کروم نیز می توانید از کلید ترکیبی Ctrl+Shift+Delete برای باز کردن این صفحه استفاده کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (509 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (102 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (38 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (32 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (27 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (8 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (9 نظر)
تیتر امروز   
امیرحمزه 9 ساله قربانی چیست؟ جن یا حیوانات؟
(ویدئو) دختر 12 ساله یکی از متهمان آدم ربایی آرین 3 ساله / من به آرین وابسته بودم
(تصاویر)کشف بزرگترین مار آناکوندای جهان، به طول 8 متر!/ضخامت قطر بدنش اندازه لاستیک یه ماشینه
(عکس) سریع ترین و بهترین راه برای تمیز کردن مبل‌های کثیف خانه/ سه سوته تمیز کن
جدیدترین عکس المیرا دهقانی، یاسمن سریال "لحظه گرگ و میش"، و همسر جوان و قد‌بلندش/ ماشالله چقدر به هم میان این دو نفر! چه حلقه‌های شیک و قشنگی👌
(تصاویر) نگاهی به مانتوهای خنک و تابستانی هدیه تهرانی/ ستاره ی همیشه محبوب سینمای ایران، همیشه ساده، همیشه برازنده
سفیر اسبق ایران در لیبی: شاید زمینه بهتری برای بهبود روابط ایران و مصر فراهم شود
پشت پرده بحران کمبود دارو / پزشکیان برای عبور از بحران کمبود دارو چه راهی دارد؟
وام 30 میلیون تومانی به حساب بازنشستگان واریز می شود+جزئیات
(ویدیو) بحث جدید جواد خیابانی و خداداد عزیزی روی آنتن زنده بر سر انسانیت به خرج دادن/ واقعا بنظر شما هم انسانیت واسه 4000 سال پیشه؟ فکر میکردین آقای خیابانی اینقدر باظرفیت باشن؟
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
عجیب ترین 3 قلوهایی که اصلا قابل تشخیص نیستند! حتی مادرشان هم قادر به تشخیصشان نیست+عکس
تصاویر زیبایی از احسان علیخانی، مجری برنامه "جوکر 2"، در کنار پدر و مادرش/ آقای مجری انگار بیشتر شبیه مادر گرامیشونن
(عکس) 3 شجریان در یک قاب/ استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان+ همایون شجریان + دختر همایون/ چه پدر و دختری
(تصاویر) نگاهی به مانتوی صدف‌دوزی شده‌ی هدی زین العابدین، ماهرخ سریال "در انتهای شب" و خاصترین بانوی سینمای ایران
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!