نحوه عملکرد توربوشارژر

  پنجشنبه، 02 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
نحوه عملکرد توربوشارژر
عملکرد اصلی توربوشارژر به این نوع است که با استفاده از جریان و انرژی بسیار زیاد دود خروجی از موتور، توربین شروع به گردش می‌کند و این گردش با استفاده از سیستم انتقال نیرو به کمپرسور منتقل می‌شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، وظیفه توربو شارژ دمیدن هوا با فشار به داخل سیلندر می باشد توربوشارژ با این کار در خروج دود کمک کرده در ضمن توربوشارژ با این کار هوای بیشتری به داخل سیلندر تزریق می کند این کار توربوشارژ باعث بهتر پر کردن سیلندر خواهد شد و راندمان موتور افزایش می یابد.

تامین هوای بیشتر در واقع مهیا ساختن اکسیژن بیشتر برای انجام احتراق بوده و این امر سبب احتراق بهتر سوخت در محفظه احتراق و در نهایت قدرت بیشتر موتور خواهد بود .
در موتورهای دیزل دو زمانه از یک دمنده به همین منظور استفاده می شود که فشار هوای ارسالی توسط دمنده تنها اندکی از فشار جو (فشار اتمسفر) بیشتر است و بنابراین اثر توربو شارژ را ندارد، توربو شارژ نیروی خود را از دودهای خروجی موتور می گیرد.

ساختار درونی توربوشارژر

توربوشارژر یک قطعه مکانیکی ترکیبی است که یک توربین گازی را با یک کمپرسور گازی دوار ترکیب کرده است. این قطعه از چهار قسمت اصلی تشکیل می شود: ۱) توربین گازی ۲) کمپرسور گازی ۳) سیستم انتقال نیرو ۴) سیستم پایش فشار هوا

توربین گازی (قسمت قرمز رنگ)

توربین گازی یا قسمت چدنی توربوشارژر قسمتی از این قطعه است که در برابر برخورد گازهای داغ اگزوز قرار می گیرد (گاها تا ۷۰۰ درجه سانتی گراد). این قسمت یک هوزینگ و یک پره ی مهندسی شده دارد که با برخورد دود خروجی به این پره و همچنین عبور از هوزینگ، بخش قابل توجهی از انرژی دود به پره منتقل شده و موجب چرخش بسیار سریع توربین می شود. (درمورد نکات مهندسی این قطعه در مقالات تخصصی آینده توضیح داده خواهد شد).

کمپرسور (قسمت آبی رنگ)

این قسمت نیز مانند توربین گازی از یک هوزینگ و یک پره دوار تشکیل شده است. با این تفاوت که این بار، این قسمت در میانه ی راه هوای ورودی موتور قرار گرفته است. پره ی این قسمت به گونه ای طراحی شده که با دوران بتواند هوای اتمسفر را فشرده کند و به سیستم تنفسی موتور تزریق کند.

سیستم انتقال نیرو (قسمت سبز و زرد رنگ)

این قسمت از بدنه وظیفه ی انتقال نیرو و گشتاور تولید شده در توربین گازی (بر اثر برخورد دود به پره ها) به کمپرسور را دارد. شرایط کاری این قسمت بسیار پیچیده است. از سمتی در توربین گازی دمای ۷۰۰ درجه را تحمل می کند و از طرف دیگر در دمای اتمسفر قرار دارد. سرعت دوران خارج از حد تصوری را تجربه می کند (گاها تا ۵۰۰۰۰دور بر دقیقه یا بیشتر)، باید تعادل و بالانس خود را حفظ کند و دچار خوردگی و گیرپاژ نشود. همواره حداقل اصطکاک ممکن را داشته باشد. طراحی این قسمت بسیار پیچیده است و معمولا در صورت عدم استفاده درست از توربوشارژر ابتدا این قسمت آسیب می بیند.

سیستم پایش فشار هوا

این سیستم از چند قسمت متفاوت تشکیل می شود و وظیفه اصلی آنها کنترل عملکرد توربوشارژر به گونه ای است که در بهترین و بیشترین بازده ممکن اما بدون آسیب دیدن موتور و خود توربو عمل کند. قسمتهایی چون ویست گیت (waste gate)، بلوآف ولو (blow-off valve)، بایپس ولو (bypass valve) و شیر ای جی آر (EGR البته در موتور دیزل) در این سیستم جای می گیرند.

توربوشارژر چگونه عمل می کند؟

عملکرد اصلی توربوشارژر به این نوع است که با استفاده از جریان و انرژی بسیار زیاد دود خروجی از موتور، توربین شروع به گردش می کند و این گردش با استفاده از سیستم انتقال نیرو به کمپرسور منتقل می شود. کمپرسور با چرخش سریع هوای فیلتر شده را فشرده می کند و به موتور تزریق می کند. با این کار در داخل یک موتور کوچک مقدار بیشتری هوا و سوخت تزریق شده در نتیجه توان موتور به شدت افزایش می یابد. که این همان هدفی است که ما به دنبال آن بودیم. البته توجه کنید هوای بیشتر به معنی توان و دود بیشتر است و دود بیشتر به معنی چرخش سریعتر توربین و در نتیجه چرخش سریعتر کمپرسور و فشار بیشتر است. پس اگر سیستم پایش فشار هوا نباشد با اضافه کردن توبو شارژر به موتور در واقع موتور از بین می رود.

چگونه از توربوشارژر درست استفاده کنیم؟

یکی از بحث های بسیار مهم در سلامت توربوشارژر مبحث حرارتی این قطعه است. به منظور استفاده درست از این قطعه باید در ابتدای روز که موتور سرد است (حتی در تابستان که دمای هوا بالاست بازهم نسبت به دمای عملکردی توربین بسیار سرد است) باید موتور را بعد از روشن کردن تا مدت دو دقیقه به صورت درجا روشن گذاشت تا با حداقل دود و چرخش، کم کم دمای پره ها بالا برود. سپس چند کیلومتر اول رانندگی را بسیار نرم و با دور موتور متوسط به پایین رانندگی کنید تا زمان لازم برای داغ شدن توربو در اختیار توربین باشد.

در پایان سواری های طولانی که دما پره ها بشدت بالا رفته (۶۰۰درجه) چند کیلومتری را با دور موتور پایین رانندگی کنید تا پره ها خنک شود و حتی پیش از خاموش کردن موتور تا یک دقیقه درجا کار کردن بسیار مفید است. به هیچ وجه مانند موتورهای قدیمی که با یکبار فشار دادن شدید پدال گاز موتور را خاموش می کردند اقدام به خاموش کردن موتور توربو نکنید. با این کار سیستم روغن رسانی به سیستم انتقال نیرو قطع می شود و این در حالی است که شفت توربو با سرعت بسیار بالایی در حال چرخش است که موجب آسیب دیدگی قطعات سیستم انتقال نیرو می شود. در نظر داشته باشید خنک کاری و روان کاری توربو توسط روغن موتور انجام می شود، در نتیجه کیفیت روغن، غلظت روغن و حتی سطح استاندارد API روغن بسیار اهمیت دارد. حتما باید از روغن با غلظت پایین (نسبت به خودروی تنفس طبیعی)، بالاترین سطح استاندارد API (در حال حاضر SN) و روغن با کیفیت و در صورت امکان از دسته روغن های سنتتیک استفاده کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (338 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (166 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (30 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (5 نظر) مینی کیک ساده و خوشمزه نفس بازغی برای تولد 16 سالگی اش /تزئین زیبا با شمع و توت فرنگی و بلوبری+ویدئو (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس