نحوه رفتار و برخورد با بچه حاضر جواب

  جمعه، 29 اسفند 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
نحوه رفتار و برخورد با بچه حاضر جواب
لزومی ندارد که هنگامی که کودک حاضر جواب شما حاضر جوابی می کند او را دعوا کنید و یا کتکش بزنید تنها کافی است که به صورت خیلی جدی از او بخواهید که دیگر این کار را تکرار نکند تا رفته رفته کودک حاضر جواب شما یاد بگیرد که این کار، کار اشتباهی می باشد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز ، حاضرجوابی در کودکان به عنوان یک عادت رفتاری و اکتسابی در واکنش و پاسخگویی به یک موضوع است که گاهی با لحن بی ادبانه و شرورانه است.

حاضرجوابی در سنین پایین ابزاری برای خودشیرینی است؛ متأسفانه والدین به این رفتار پاسخ مثبت می دهند و درب سیاری از مواقع بعد از گذشتن دوران کودکی والدین نمی توانند حاضرجوابی را در کودکشان کنترل کنند.

البته باید به این نکته توجه کرد که «نه گفتن» به پاره ای از مسائل یک شجاعت محسوب می شود و والدین در موقع حاضرجوابی فرزندانشان بر سر دوراهی قرار می گیرند؛ از طرفی دوست دارند کودک مستقلی داشته باشند که در برابر خواسته های نابجای دیگران بایستد و از طرفی هم هیچ خانواده ای گستاخی و بی ادبی را نمی پسندد، بنابراین لازم است والدین دلایل حاضرجوابی کودکان خود را شناسایی کنند و متناسب با این دلایل بهترین شیوه را برای تربیت خود به کار بگیرند.

نحوه برخورد با کودک حاضر جواب

با کودک حاضر جواب خود رابطه مناسبی برقرار کنید

بسیاری از افراد به محض اینکه کودک حاضر جواب آنها رفتار نامناسبی را از خود نشان می دهد با حالت قهر از او روی برمی گردانند، این روش به هیچ وجه روش مناسبی برای برخورد با کودک حاضر جواب نیست و شما با این کار تنها می توانید برای چند ثانیه او را از کار خود پشیمان کنید و نمی توانید باعث شوید که رفتار او درست شود.

یکی از مهمترین روش ها برای برخورد با کودک حاضر جواب این است که به محض اینکه او حاضر جوابی کرد با او صحبت کنید و دلایل او برای این کار را از او بپرسید، کودک حاضر جواب معمولاً برای کارهای خود دلایلی را دارد که با شنیدن این دلایل می توانید اقدام به حل کردن مشکلات کودک حاضر جواب خود کنید تا این حاضر جوابی او را تحت کنترل بگیرید.

گاهی اوقات نیز لازم است که شما قاطعیت خود را به کودک حاضر جواب خود نشان دهید به عنوان مثال زمانی که او تلویزیون را با صدای بلند نگاه می کند و شما از او می خواهید که صدای تلویزیون را کم کند و او در مقابل شما حاضر جوابی می کند، در مقابل این کار او، شما با قاطعیت بگوید باید صدای تلویزیون کم شود و اجازه ندهید که تلویزیون را با صدای بلند مشاهده کند.

به کودک حاضر جواب خود امتیاز دهید

یکی از بهترین روش ها برای برخورد با کودک حاضر جواب این است که برای او یک جدول را در نظر بگیرید و در صورتی که تعداد رفتارهای مثبت او به تعداد لازم می رسید برای او یک هدیه مناسب خریداری کنید و همچنین هنگامی که کودک حاضر جواب شما حاضر جوابی کرد یک امتیاز از امتیازهای او کم کنید تا به این ترتیب متوجه شود که رفتار نامناسبی را داشته است. کودکان معمولاً در مقابل هدیه عکس العمل های مناسبی از خود نشان می دهند و در صورتی که بدانند شما با رفتار مناسب آنها یک هدیه برای آنها خریداری می کنید بدون شک رفتار خود را تغییر خواهند کرد.

نکته بسیار مهمی که برای خرید هدیه برای کودک خود باید آن را در نظر داشته باشید این است که در هنگام خرید کادوی مناسب برای کودک حاضر جواب خود کادویی را خریداری کنید که او علاقه زیادی به آن داشته باشد. با خرید این کادو کودک ترغیب می شود که خیلی سریع رفتارهای مناسب خود را افزایش دهد تا امتیازات بیشتری را به دست آورد تا بتواند کادوی مورد نظر را از شما دریافت کند و به این ترتیب شما در مدت زمان کوتاهی می توانید کودک خود را تربیت کنید تا دیگر حاضر جوابی نکند.

تعریف از رفتارهای خوب کودک حاضر جواب

متاسفانه والدین امروزه از روش های بسیار نامناسبی برای تربیت فرزند خود استفاده می کنند، به عنوان مثال بسیاری از والدین هنگامی که کودک حاضر جواب آنها حاضر جوابی می کند اقدام به تنبیه کردن او می کنند اما هنگامی که کودک حاضر جواب آنها رفتار مناسبی را از خود نشان می دهد هیچ گاه از او تعریف نمی کنند تا او ترغیب شود که بیشتر این رفتارهای مناسب را از خود به نمایش گذارد.

هنگامی که شما کودک حاضر جواب خود را برای داشتن یک رفتار مناسب تشویق می کنید کودک شما در دفعات بعدی سعی می کند تا رفتارهای مناسب خود را افزایش دهد و به این ترتیب باعث شود تا شما از او بیشتر راضی باشید. برای اینکه کودک خود را برای داشتن رفتارهای مناسب تشویق کنید می توانید از گفتن کلمات و صفات مناسب و مثبت به او استفاده کنید، سعی کنید جملات و کلماتی که باعث می شوند تا او بیشتر خوشحال شود را استفاده کنید تا به این ترتیب کودک شما سعی در بهبود رفتار خود داشته باشد.

سعی کنید الگوی خوبی برای کودک خود باشید

کودکان معمولاً بیشترین تأثیر را از والدین خود دریافت می کنند، بنابراین در صورتی که دوست دارید کودک شما رفتار مناسبی از خود بروز دهد سعی کنید در خانه رفتار خوبی از خود به نمایش گذارید تا به این ترتیب کودک با الگو گرفتن از شما رفتار خود را بهبود ببخشد. بسیاری از والدین در منزل حاضر جوابی می کنند و با همسر خود دعوا می کنند و بسیاری از کارهای دیگر را انجام می دهند، با این حال انتظار دارند که کودک حاضر جواب آنها رفتار مناسبی را در خانه داشته باشد. این انتظار، انتظار نابجایی است چرا که کودکان خیلی سریع رفتار والدین خود را تقلید می کنند و به این ترتیب رفتار آنها نیز روز به روز بد و بدتر می شود.

به صورت جدی به کودک حاضر جواب خود تذکر دهید

بسیاری از کودکان زمانی که حاضر جوابی می کنند نمی دانند که این کار آنها کار اشتباهی است و والدین آنها انتظار دارند که خود کودک اینکه رفتارش اشتباه است را تشخیص دهد. بهترین کار برای برخورد با کودک حاضر جواب این است که زمانی که او حاضر جوابی می کند به صورت مستقیم و جدی به او بگویید که نباید حاضر جوابی کند و این کار او کار اشتباهی می باشد.

لزومی ندارد که هنگامی که کودک حاضر جواب شما حاضر جوابی می کند او را دعوا کنید و یا کتکش بزنید تنها کافی است که به صورت خیلی جدی از او بخواهید که دیگر این کار را تکرار نکند تا رفته رفته کودک حاضر جواب شما یاد بگیرد که این کار، کار اشتباهی می باشد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (71 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (32 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (28 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (21 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی جورجینا برای تولد رونالدو با طرح ورزشی مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (19 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی و شاه نشین نسرین مقانلو در آخرین تولد پسر مرحومش ارشیا به سبک پادشاه روم باستان/ حوض مرمری و آبنمای 3 طبقه+عکس (17 نظر) نگاهی به دیزاین شیک و باکلاس میز عزای پسر جوان نسرین مقانلو، بازیگر سریال مختارنامه/ روحش شاد و مسیرش پرنور+عکس (15 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (16 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
معرفی همه همسران روسای جمهور ایران/ از همسر مشهدی احمدی نژاد تا فاطمه، همسر متخصص زنان، دکتر پزشکیان+عکس
چه کسانی پیشنهاد وزارت به رائفی پور دادند؟
قدرت‌نمایی پزشکیان مقابل تندرو‌های مجلس با یک «اقدامِ بی سابقه»
گنج یابی و جویندگی گسترده در فضای مجازی / حتی کتاب هم چاپ می‌کنند!
استقبال آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین از پهپادهای ایرانی
(ویدئو) ماندگارترین سکانس سریال پایتخت / یه ترکیه رفتن نقی هی به همه گیر میده؛ به ارسطو میگه کفشای سیندرلا چیه پوشیدی 😂
(ویدیو) نرگس محمدی،بازیگر جوکر2 : علی اوجی گفت زنم بشی تا 60 سالگی می خندونمت
دانلود آهنگ جدید «پر پرواز» مصطفی راغب +فیلم/ تو پر پروازم باش بیا و مالک قلبم باش ...
(عکس) شباهت بیش از حد الیکا عبدالرزاقی، ستاره اینروزهای برنامه "جوکر 2"، به مادرش/ امین زندگانی، بازیگر سریال "طوبی"، چه مادرخانم جوان و خوش خنده‌ای داره!
پدر با دیدن دختر 15 ساله‌اش با یک پسر در اتاق خواب سکته کرد و مرد!
ویدیو قدیمی و دیده‌نشده از شوخی بانمک زهره فکورصبور با نعیمه نظام‌دوست/ وااای چقدر جوون بودن اینجا!
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!