با همسر دهن بین خود چه کنیم؟

  سه شنبه، 27 آبان 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
با همسر دهن بین خود چه کنیم؟
دهن بینی صفتی است که گاهی خود فرد را نیز آزار می دهد. اگر جز افرادی هستید که اعتماد به نفس پایینی دارند و در زندگی به والدین و اطرافیان احساس وابستگی زیادی دارید، بهتر است به مشاور مراجعه کنید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، افراد دهن بین افرادی هستند که در وهله اول از اعتماد به نفس ضعیف رنج می برند به گونه ای که اگر حتی رای و نظر خودشان در حل مسئله ای بجا و منطقی باشد به دلیل تردید ها و نداشتن اعتماد به نفس و تکیه به تصمیمات دیگران، ترجیح می دهند مطابق نظر دیگران به نتیجه گیری برسند.

چنین افرادی، معمولا تایید و تشویق دیگران نقش حیاتی در زندگیشان بازی می کند، وابستگی زیادی به اطرافیانشان دارند و ریسک پذیری بالایی ندارند.

یکی از نکات مهم که به راحتی، ارتباط هر فرد را چه در تعاملات زوجین و چه در دوران تجرد و در مراودات فرد با همکاران، دوستان و آشنایان از بحران نجات می دهد و ارتباط او را با طرف مقابل سازنده تر می سازد، آشنایی و تسلط بر مفهوم «پذیرش» است. بر هیچ کسی پوشیده نیست که معمولا هر انسانی در کنار ویژگی های مثبتی که دارد از چند خصلت شخصیتی منفی نیز برخوردار است که بسیاری از زوجین تصور می کنند این ویژگی های منفی مختص به همسر خودشان است و مردان یا زنان دیگر از کمال شخصیتی برخوردارند. در چنین حالتی زن یا مرد دست به مقایسه همسر خود با دیگر مردان یا زنان می زند، چشم خود را بر ویژگی های مثبت او می بندد و با حساسیتی ریزبینانه از ویژگی های منفی همسرش فاجعه سازی می کند و باعث ایجاد مشکلات زیادی در زندگی مشترکشان می شود.

برخورد و زندگی با همسر دهن بین

تصمیم گیری را به زمان تنهایی محدود کنید:

اگر قرار است در مورد مسئله مهمی قرار است تصمیم گیری کنید، این کار را به زمانی موکول کنید که صرفا خودتان دو نفر هستید و کس دیگری حضور ندارد. دهن بین ها در فضایی که تنها هستند، بهتر قدرت تصمیم گیری مستقل دارند.

اطلاعات کافی را در اختیارشان قرار دهید:

کسی که دچار دهن بینی است، به خود و درستی تصمیماتش اعتماد ندارد، از همین روست که دائما نظر دیگران را قبول می کند. ارائه اطلاعات کافی از جنبه های مختلف موضوع می تواند به او کمک کند که تصمیم بهتری بگیرد.

برای مثال، فرض کنید می خواهید همسرتان را قانع کنید که در شهر دیگری زندگی کنید. اگر هر روز فقط بگویید که می خواهید از این شهر و خانواده همسرتان دور شوید، نتیجه خوبی از این بحث نخواهید گرفت.

در عوض، ارائه اطلاعاتی از نرخ اجاره خانه، آب و هوای منطقه، متوسط درآمدها و دیگر مسائل مربوط به بهبود شرایط زندگیتان در صورت مهاجرت می تواند به او کمک کند که تصمیم بهتری بگیرد.

مهندسی معکوس کنید:

به جای آنکه با همسرتان مقابله کنید و تلاش کنید به او ثابت کنید که دهن بین و وابسته به نظر دیگران است، با او همدلی کنید. از تصمیمات جزئی او حمایت کنید و به او صفت های خوبی را نسبت دهید. برای مثال به او بگویید «از اینکه می بینم همیشه روی پای خودت هستی و زندگی را مستقل اداره می کنی، لذت می برم.» گاهی برای تغییر آرام یک صفت شخصیتی ناپسند به برنامه ریزی اصولی، گذشت زمان و حفظ آرامش در کنار همراهی با همسر احتیاج دارید تا رفته رفته موفق شوید او را به استقلال فکری و شخصیتی مطلوب برسانید.

کنایه نزنید:

زمانی که همسرتان تصمیمی شخصی می گیرد که در جهت میل و خواسته شما نیز هست، به او نگویید: «حالا ببینیم باز چه کسی تصمیمت را تغییر می دهد.»

برچسب زنی باعث می شود که همسرتان وارد فضای لجبازی شود و شاید به عمد تصمیمش را تغییر دهد.

قدرت تصمیم گیری را در او فعال کنید:

دهن بینی از شخصیت متزلزل و فقدان قدرت تصمیم گیری در فرد حاصل می شود. همسر شما شاید تا به حال هیچ وقت تصمیماتی بر اساس میل و خواسته خود نگرفته است.

شما باید قدرت تصمیم گیری را در او رشد دهید. از تصمیمات شخصی او شروع کنید. اگر لباسی را انتخاب کرده است که به نظر شما ظاهر خوبی ندارد، با این حال آن را تایید کنید. مشوق تصمیمات درستش باشید و بگویید تو همیشه بهترین تصمیم را می گیری.

این تغییر رفتار با دو مزیت همراه است.

از فضای تنش، جنگ و جدل و لجبازی با همسرتان خارج می شود و همراهی بیشتری با یکدیگر پیدا می کنید.

در عین حال، او اعتماد به نفس و اشتیاق بیشتری برای تصمیم گیری پیدا می کند.

تصمیمات را فورا به مرحله اجرا بگذارید:

در مواردی که بالاخره موفق می شوید، تصمیم مستقل و مناسبی از سوی همسرتان دریافت کنید، معطل نکنید. اقدامات لازم برای اجرای این تصمیم را همان روز انجام دهید.

اگر بالاخره موافقت همسرتان را برای شروع یک کلاس، رفتن به یک سفر دونفره یا خرید یک وسیله برای منزل یا هر چیز دیگری جلب کرده اید، فرصت را از دست ندهید.

برداشتن گام های اولیه و فوری برای اجرای این تصمیم فرصت اثرگذاری و تغییر رای را از دیگران می گیرد.

تکرار اجرایی شدن تصمیمات مستقل باعث می شود افرادی که در زندگی شما تاثیرگذار هستند، پیغام را دریافت کنند و پس از مدتی شما را به حال خودتان رها کنند.

توصیه های درمانی برای افراد دهن بین:

دهن بینی صفتی است که گاهی خود فرد را نیز آزار می دهد. اگر جز افرادی هستید که اعتماد به نفس پایینی دارند و در زندگی به والدین و اطرافیان احساس وابستگی زیادی دارید، بهتر است به مشاور مراجعه کنید.

لازم است ابتدا علت وابستگی خود را کشف کرده و سپس آن را درمان کنید.

سخن پایانی برای تغییر همسر دهن بین:

عوض کردن این شیوه تفکر و زندگی، کار ساده ای نیست. امکان ندارد که با یک بار اجرای راهکارهای فوق به نتیجه آنی برسید. شاید لازم است ده ها بار شیوه های فوق را روی همسرتان اجرا کنید تا به تدریج او به استقلال فکری و عملی بیشتری برسد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (542 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (443 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (208 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (113 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (27 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (13 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (7 نظر) تصویری از خانه ابدی مادر الناز حبیبی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال انبیاء روزانه جمعه 15 تیر ماه 1403
پزشکی قانونی پس از 5 سال نظر داد: مرد همسرکش، جنون دارد
نام واقعی الهام حمیدی که اصلش زیباتر است/ خانم بازیگر یک عمر اشتباه خودش را معرفی کرد
مهمترین مساله پیش روی نهمین رئیس جمهوری ایران چیست؟
رشد مشارکت به سود پزشکیان است یا جلیلی؟
همسر رهبر معظم انقلاب: من خواهر آقای هاشمی رفسنجانی هستم/ترفند خلاقانه رهبر و همسرشان برای دیدن هاشمی رفسنجانی در زندان سیاسی
بتول خانم یک تنه آمار مشارکت روستا را بالا برد / رای‌های خاموشی که در مغازه کوچکش زنده کرد
عجیب ترین تابستانی که با برف و یخبندان آغاز شد! برف و سرمای تابستان 3 نفر را کشت
جشن فارغ‌التحصیلی پزشکان آینده کنار امام رضا(ع) + فیلم و عکس
رونمایی از فونت اختصاصی دانشگاه شریف با هدف ارتقای هویت بصری
اعلام تقویم تحصیلی 1404 - 1403 دانشگاه‌های علوم پزشکی
آخرین جزئیات از برگزاری مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری
پدر بازیکن معروف تیم ملی به جرم آزار جنسی یک نوجوان دستگیر شد +جزئیات
لحظه شماری برای ساخت یک ایران تمام عیار در حواشی داغ امروز پنجشنبه 14 تیر 1403
سرخط مهم‌ترین اخبار: تلاش پزشکیان و جلیلی در آخرین روز تبلیغات
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس