نحوه رفتار والدین با فرزندان ترنس یا تراجنسیتی

  یکشنبه، 16 آذر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
نحوه رفتار والدین با فرزندان ترنس یا تراجنسیتی
تحقیقات نشان می دهد ریسک ابتلا به افسردگی، داشتن افکار خودکشی و استرس در تراجنسیتی هایی که از حمایت خانواده برخوردار هستند و خانواده به سبک لباس پوشیدن و رفتارهای آنها احترام می گذارند، کمتر است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، ترنس به افرادی اطلاق می گردد که دارای اختلال در هویت شخصی و جنسی خود هستند. بدین منظور که شخصی که هویت جنسی مردانه ای دارد، ممکن است اندام جنسی زنانه ای داشته باشد یا بر عکس، به این ترتیب این افراد اقدام به تغییر جنسیت می نمایند چرا که علاقه شدید جنسی به جنس خود دارند، در غیر این صورت اقدام به خودکشی می نمایند.

اصطلاح تراجنسی به تعبیری دیگر به افرادی اطلاق می گردد که اندام های جنسی فرد با جنسیتش در بدو تولد متفاوت می باشد. به همین منظور این قشر از افراد جامعه در راستای تغییر جنسیت و پیوستن به جرگه جنس مخالف اولیه خود، دست به هر اقدامی می زنند.

این تغییرات شامل:

هورمون درمانی، تغییر و تحول در نوع رفتار فرد در جامعه و حتی پوشش فرد و در نهایت تغییر جنسیت وی می باشد که در غیر این صورت اگر شرایط باب میل آنان نباشد و درمان تغیر جنسیت حاصل نیاید، خسارتهای جبران ناپذیری به روحیه فرد وارد می گردد که به وفور شاهد خودکشی این قشر از جامعه نیز بوده ایم که این امر بسیار ناراحت کننده است. البته خوشبختانه درصد خیلی کمی از افراد جامعه را شامل می شوند و فقط سه تا چهار نفر از هر صد هزار نفر به این معضل گرفتار می آیند که درصد بسیار ناچیزی است.

این اختلال گریبانگیر هر دو نوع جنس زن و مرد شده است به گونه ای که ما هم ترنس مرد داریم و هم ترنس زن که هر کدام تعاریفی دارند و هر فردی که اقدام به تغییر جنسیت می کند، اهدافی در ذهن خود دارد که درصدد به تحقق پیوستن آنان است.

یکی از مهم ترین و دشوارترین وظایف والدین حمایت از فرزندان، در عین ایجاد مرز و ساختار برای پرورش مسئولیت و موفقیت در فرد است. مطمئنا کودکان دوست دارند مرزهایی که والدین برای آنها تعیین کرده اند را تست کنند.

این والدین هستند که باید بین شیطنت های کودکانه و تلاش کودک برای اثبات هویت خود تمایز قائل شوند. هویت جنسی یکی از جنبه های مهم هویتی در فرد است که به دید فرد نسبت به خود و تعامل با جهان اطراف شکل می دهد.

این مسئله در خانواده های دارای فرزند تراجنسیتی مشکلات متعددی را به وجود می آورد. حمایت روانی خانواده از تراجنسیتی ها می تواند از بسیاری از این مشکلات پیشگیری کند.

تحقیقات نشان می دهند عدم حمایت روانی خانواده از تراجنسیتی ها:

  • موجب کشیده شدن ترنس به رفتارهایی می شود که او را در معرض خطر قرار می دهد.
  • ریسک افسردگی و مشکلات سلامت روان را در او افزایش می دهد.
  • و در بدترین موارد باعث بی خانمانی یا خودکشی فرد می شود.

حمایت روانی خانواده از تراجنسیتی ها می تواند مانعی برای تعصبات و آزارهای بیرون خانه باشد. پذیرش و دریافت حمایت روانی خانواده از تراجنسیتی ها باعث بهبود عزت نفس، حمایت اجتماعی و وضعیت سلامت فرد می شود.

این حمایت می تواند از فرد در برابر افسردگی، استفاده از مواد مخدر، فکر کردن به خودکشی و رفتارهای نابه هنجار محافظت کند، یعنی مسائلی که تراجنسیتی ها در معرض بالاترین خطر کشیده شدن به سمت آنها قرار دارند.

در واقع، در بسیاری از افراد، حمایت روانی خانواده از تراجنسیتی ها می تواند مسئله مرگ و زندگی باشد.

اصول جنسیت:

کودکان بدون درک از مسئله ای به نام دختر یا پسر به دنیا می آیند و این موضوع را از والدین، کودکان بزرگسال تر و دیگران در اطراف خود می آموزند. این یادگیری خیلی سریع شروع می شود.

به محض اینکه پزشک در زمان تولد اعلام می کند، «دختر است»، یا «پسر است»، دنیای اطراف کودک شروع به آموزش او می کند. این آموزش ها در لباس های صورتی و آبی و عروسک ها و ماشین ها ادامه می یابد و در دوره بلوغ و بزرگسالی با انتظار رفتار مردانه و دخترانه از هر دو جنس ادامه می یابد.

اما جنسیت فقط در این دو اصطلاح خلاصه نمی شود و یک طیف را تشکیل می دهد که هر کس در آن خود را با میزانی از هویت زنانگی یا مردانگی تعریف می کند. افراد تراجنسیتی نیز در این طیف قرار دارند، اما خود را متفاوت از جنسیتی که با آن تولد یافته اند می دانند.

روش های ساده برای حمایت روانی خانواده از تراجنسیتی ها:

او را طرد نکنید و برای تغییرش تلاش نکنید. اگر تراجنسیتی بودن فرزندتان به تایید مشاور رسیده است، تلاش های شما برای تغییر او به نتیجه ای نمی رسد. روح او در جسمی اسیر شده است که خود واقعی اش را نمایش نمی دهد.

با اجبار کردن او به پوشیدن لباس های مطابق جنسیت ظاهری و منع او از برخی رفتارهای وابسته به جنسیت نمی توانید این واقعیت را انکار کنید. با این کار، تنها او را به سمت فرار از خانه، بیماری های روانی و تنهایی سوق می دهید.

همیشه از ضمیر و اسم مورد علاقه فرزندتان استفاده کنید. اگر خود را یک آقا می داند، او را با القاب دخترانه خطاب نکنید.

تحقیقات نشان می دهد ریسک ابتلا به افسردگی، داشتن افکار خودکشی و استرس در تراجنسیتی هایی که از حمایت خانواده برخوردار هستند و خانواده به سبک لباس پوشیدن و رفتارهای آنها احترام می گذارند، کمتر است.

حامی فرزند خود باشید. زمانی که می بینید کسی نسبت به فرزندتان رفتار نامناسبی دارد، به او هشدار دهید و از او بخواهید به هویت فرزندتان احترام بگذارد. نگران نظر و افکار وابستگان و آشنایان خود نباشید. فرزندتان و سلامت او از هر چیز دیگری مهم است.

در مورد مسائل پیش روی تراجنسیتی ها اطلاعات لازم را کسب کنید. این شامل مسائل روانی، حقوقی، درمانی و زندگی روزمره می شود. با افزایش آگاهی های خود می توانید در مواقع بحرانی، اقدامات ضروری و صحیح را انجام دهید.

فرزند خود را به مستقل شدن و داشتن اعتماد به نفس بیشتر تشویق کنید.

به فرزندتان اطمینان دهید که حمایت و عشق بی قید و شرطی نسبت به او دارید.

اجازه ندهید دیگران در مورد روابط جنسی، شکل اندام های جنسی و رفتارهای شخصی فرزندتان سوالی بپرسند. فرزند شما نیز مانند هر کس دیگری حق دارد مسائل شخصی خود را پنهان نگه دارد.

درست همانطور که پرسیدن سوالات شخصی در مورد اندام های جنسی از دیگران کار صحیحی نیست، کنجکاوی در مورد امور جنسی تراجنسیتی ها نیز رفتار نادرستی است.

حمایت روانی خانواده از تراجنسیتی ها مسئله مهمی است، اما باید به روند درمان او نیز توجه کنید. روند درمان در این افراد بسیار پیچیده، زمان بر و دشوار است. کار با تشخیص و مشاوره های طولانی مدت شروع می شود و با هورمون درمانی و جراحی ادامه می یابد و در نهایت دوره های مشاوره برای کمک به سازگاری فرد با زندگی جدید برگزار می شود.

در تمام این مدت، فرد ممکن است دچار خستگی روحی و ناامیدی شود. مشکلات این راه به قدری زیاد است که بسیاری از افراد در میانه راه از پا می افتند. در کنار فرزندتان باشید و در طی کردن این مسیر به او کمک کنید.

نشانه های مشکلات روحی را بشناسید. حمایت شما از او تنها بخشی از زندگیش (شاید مهم ترین آن) را ساده تر می کند، اما فرزندتان هنوز هم از سوی جامعه تحت فشار قرار دارد. هر چند این افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری های روحی و روانی مانند افسردگی قرار دارند، اما این رفتار و واکنش جامعه است که آنها را بیمار می کند.
عضو گروه های حمایتی شوید.

شاید احساس می کنید فرزند شما تنها کسی است که این مشکل را دارد یا تراجنسیتی اختلالی جدید و مدرن است. این ذهنیت بیشتر در افرادی دیده می شود که تعریفی مطلق از جنسیت دارند. با ملاقات کردن دیگر والدینی که در این شرایط قرار دارند، درمی یابید که تنها نیستید.

زمانی که یک فرد تراجنسیتی را ببینید که دوره درمان را با موفقیت طی کرده، دارای شغل و زندگی عادی است، نگرانی های شما نسبت به آینده فرزندتان کمتر می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (675 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (205 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (155 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان