نحوه شارژ کردن باتری خودرو

  دوشنبه، 31 شهریور 1399   زمان مطالعه 10 دقیقه
نحوه شارژ کردن باتری خودرو
امتحان کردن سلامت باطری خودرو جزو نکات حائز اهمیتی است که برای سنجش سلامت خودرو، باید آن را مورد توجه قرار دهیم و به طور مداوم نسبت به سالم بودن باطری ماشین خود اطمینان حاصل کنیم و در صورت وجود مشکل، آن را مرتفع نماییم.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،حتماً برای شما هم پیش آمده است که باتری خودرو شما خالی کند، به طوری که دیگر استارت نخورد. در این حالت گزینه های زیادی پیش روی شما نیست، یا باید باتری به باتری کنید و یا با یک شارژر باتری آن را روی شارژ آهسته بگذارید تا با همان ولتاژ و آمپراژ باتری خودرو، شارژ شود

ما قادر هستیم که شارژ باطری خودروی خود را به دو شکل کلی انجام دهیم:

۱٫ شارژ کردن به شیوه عادی (شارژ کردن کند باطری)
۲٫ شارژ کردن به شیوه سرعتی (شارژ کردن تند باطری)

شارژ کردن باطری خودرو به صورت کند

در روش شارژ باطری خودرو به شکل عادی یا کند، جریان یا آمپر به مقدار اندک به داخل باطری ماشین منتقل می شود و باید مدت زمانی طولانی طی شود تا باطری خودروی ما شارژ شود.

شارژ کردن باطری خودرو به صورت تند

در روش شارژ باطری خودرو به شکل سرعتی یا تند، عملیات عکس عملیات قبلی است، به این معنا که باطری خودرو در مدت زمانی اندک، از جریان یا آمپری به میزان زیاد، مملو خواهد شد.

البته نکته حائز اهمیت این است که شارژ کردن باطری خودرو به شکل عادی یا کند بیشتر توصیه می شود و از شارژ کردن به روش سرعتی و تند، تنها در مواقع بخصوصی استفاده خواهد شد. علت آن هم این است که صفحه های باطری در روش شارژ کند از آسیب های مختلف مصون خواهند ماند و امکان صدمه دیدن آن ها کمتر خواهد بود.

سیستم های شارژر شارژ تند و کند با هم متمایز هستند و اگر قرار بر شارژ کردن باطری خودرو باشد، برای هر یک از انواع شارژهای تند یا کند، از دستگاه های متفاوتی استفاده می شوند. فروشگاه هایی که به عرضه شارژر باطری خودرو می پردازند، این شارژرها را به صورت چندتایی به فروش می رسانند، همان طور که این شارژرها را از کمپانی سازنده آن ها به صورت بسته های چندتایی خریداری کرده اند. مشتریان این شارژرها نیز ناگزیرند از این قاعده پیروی کرده و شارژرهای خود را به شکل چندتایی خریداری نمایند.

مبنای چندتایی بودن شارژرها این است که تعداد شارژرها در واقع عدد باطری هایی را نشان می دهند که قادر به شارژ کردن آن ها هستند. به عنوان مثال زمانی که ما یک بسته شارژر باطری هشت تایی را تهیه می کنیم، یعنی این که می توانیم به وسیله این شارژر هشت تا باطری را که ولتاژ ۶ تایی دارند، در یک زمان و به صورتی که در کنار هم بسته شده اند (سری هستند) شارژ کنیم.

سلامت شارژر باطری خودرو نیز تاثیر مستقیمی بر سلامت باطری ها و در نهایت کارکرد بهتر ماشین و امنیت آن خواهند داشت، لذا خرید این شارژر از برندی نام آشنا و فروشگاهی معتبر، یک خرید مطمئن را رقم زده و امنیت شارژر را تضمین خواهد کرد.

نحوه شارژ باطری ماشین چگونه است؟

استفاده از شارژر باطری

از موثرترین و بهترین روش های شارژ کردن باطری ماشین استفاده از شارژرهایی است که به واسطه استفاده از جریان برق خانگی شارژ می شوند و می توانند به هنگام خالی شدن شارژ باطری اتومبیل، آن را شارژ نمایند.

مدت زمان شارژ شدن باطری ماشین به وسیله این شارژرها می تواند خیلی تند یا خیلی کند باشد. از ویژگی های مثبت این شارژرها می توان به این نکته اشاره نمود که این شارژرها قادرند آن دسته از باطری های قدیمی که دینام خودرو دیگر قادر به شارژ کردن آن ها نیست را هم شارژ کنند.

استفاده از شارژر باطری از نوع شارژر خورشیدی

در صورتی که بخواهیم اتومبیل خود را برای مدت زمان قابل توجهی از فعالیت بازداریم و روشنش نکنیم، شارژر خورشیدی این امکان را فراهم می کند که شارژ باطری خودروی ما تا زمان استارت بعدی ذخیره و نگهداری شود.

استفاده از خود اتومبیل برای شارژ کردن باطری آن

شارژ شدن باطری ماشین به هنگام روشن بودن خود ماشین، مقدور است. دینام موجود در خودرو در زمان روشن بودن، به واسطه اتصال پولی دینام به پولی موتور که از طریق تسمه ای که مابین این دو وجود دارد انجام می شود، سبب تولید برق شده و باطری ماشین را شارژ می کند.

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی ماشین روشن است و به رانندگی مشغول هستید، فعالیت باطری ماشین به دلیل خالی شدن شارژ آن، متوقف شود؛ در این حالت یکی از احتمالات قوی رخ دادن این اتفاق، عدم تولید شدن برق توسط دینام است. اگر خودرو را برای دقایقی به حال خود بگذاریم ممکن است باطری آن شارژ شده و بتوانیم دوباره آن را روشن کنیم.

اگر هم خودروی شما مجهز به دنده اتومات نباشد، می توانید با روشی نظیر هل دادن و به حرکت در آوردن ماشین به صورت دستی آن را روشن نماییم. عدم استفاده از لامپ داخلی خودرو و یا ضبط و بلندگو و رادیوی ماشین نیز که استفاده از آن ها وابسته به مصرف برق است، در نگهداری از برق باتری ها کمک کننده است.

شارژ باطری ماشین با باطری به باطری کردن ماشین ها

اگر باطری ماشین شما خالی شود، می توانید با بهره گیری از روشی که جزء رایج ترین روش های شارژ کردن باطری به شمار می آید، به پر کردن شارژ باطری خود مبادرت کنید. به این صورت که باطری خالی ماشین خود را به باطری شارژ شده ماشین دیگری اتصال دهید و پس از شارژ شدن باطری ماشین را روشن نمایید.

  • برای این کار لازم است در گام نخست اتومبیلی را که باطری آن شارژ شده است در کنار اتومبیل خود قرار دهید (البته رعایت فاصله مناسب ماشین ها از هم ضروری است.)
  • در گام دوم لازم است فعالیت تمام تجهیزات اتومبیل را که با برق کار می کنند متوقف کنید و بعد از آن ضروری است که مانع استارت زدن هر دو اتومبیل شوید .
  • گام بعدی اینکه باید به واسطه سیم یا کابل متصل کننده، باطری های ماشین ها را به هم پیوند بزنید.
  • سیم اتصال دهنده باطری ها، در دو سر خود انبرهایی دارند (انبر قرمز رنگ و انبر مشکی رنگ) که سوی مثبت انبر قرمز باید به سر مثبت باطری ماشین شما و سوی مثبت انبر قرمز دیگر باید به سر مثبت اتومبیل دوم متصل شود.
  • بعد از آن سوی منفی انبر مشکی باید به سر منفی باطری ماشین شما و سوی منفی انبر مشکی دیگر باید به سر منفی اتومبیل دوم متصل شود.
  • سپس باید با نگاهی دقیق، نسبت به اتصال صحیح سیم و انبرها اطمینان حاصل نماییم؛ چرا که در صورت عدم اتصال آن ها به شیوه درست، ایمنی این فعالیت تهدید می شود.
  • در گام بعد لازم است ماشینی که قصد شارژ کردن اتومبیل شما را دارد روشن کرده و منتظر بمانید که باطری شارژ شده آن، باطری ماشین شما را پر کند.
  • بعد از دقایقی ماشین خود را روشن کنید و اگر روشن نشد ناگزیرید کمی بیشتر صبر کرده و بعد دوباره به روشن کردن آن اقدام نمایید.
  • در آخر باید موتور ماشین را برای دقایقی روشن باقی بگذارید تا باطری خودرو بتواند به تامین شارژ خود از طریق دینام بپردازد.

با رعایت اقدامات احتیاطی لازم، فضایی امن را در زمینه شارژ کردن باطری اتومبیل، به وجود می آوریم، برخی از این اقدامات محتاطانه را به طور خلاصه ذکر می کنیم:

– در اتصال درست کابل رابط و انبرهای آن باید دقت کنیم.
– از آنجا که باطری های قابل شارژ به تولید گاز هیدروژن می پردازند و وجود این گاز نیز ممکن است به ایجاد آتش سوزی منجر شود، لذا در هنگام شارژ کردن باطری باید به تک تک محرک ها توجه کافی داشته باشیم.
– فراهم نمودن فضای مناسب به منظور دفع گازها نیز از موارد حائز اهمیت است، چرا که عدم وجود هوای کافی ممکن است منجر به ایجاد جرقه و در نهایت انفجار شود.

مدار شارژر اتوماتیک باطری ماشین

داخل مداری که در شارژر باطری خودکار ماشین تعبیه شده است، ساز و کارهایی را برای شارژ کردن باطری ماشین مشاهده می کنیم. این مدار شرایطی را فراهم می کند که باطری به واسطه ماکسیمم آمپر شارژ شود، زمانی که این جریان به حدود ۱۵۰ میلی آمپر رسید، از ولتاژ مدار برای شارژ کردن باطری اندک اندک کاسته می شود. این روند تا تکمیل شدن شارژ باطری به طول می انجامد و در پایان به واسطه نورانی شدن لامپ LED موجود، از شارژ شدن کامل باطری ماشین مطلع خواهیم شد.

شارژ باطری ماشین اتمی

باطری اتمی و باطری اسیدی دو دسته از باطری های مورد استفاده برای اتومبیل ها هستند. سوالات زیادی در این باب وجود دارد که آیا باطری اتمی شارژ می شود؟ پاسخ این پرسش ها مثبت است و به طرقی می توان باطری های اتمی اتومبیل را شارژ نمود.

برای شارژ کردن باطری های اتمی، ابتدا ضروری است که آن ها را به طور کامل دشارژ کنیم و به واسطه این تخلیه شارژ، ولتاژ این باطری به صفر برسد. برای این کار لازم است از وسیله ای برای مصرف این نیروی برق بهره بگیریم؛ مثلا یک لامپ را به باطری اتمی خود متصل کنیم و آن قدر صبر کنیم تا نشانه تخلیه شدن کامل شارژ باطری، یعنی خاموش شدن روشنایی لامپ، نمایان شود. سپس می توانیم به شارژ کردن مجدد باطری اتمی مبادرت ورزیم؛ برای این کار لازم است که یک شبانه روز باطری را در شارژ قرار دهیم و به پر کردن آن با پایین ترین آمپر و کمترین میزان ورود جریان بپردازیم. (شارژ کردن باطری باید به صورت کاملا کند انجام شود.)

همچنین لازم است در زمان های مختلف به باطری در حال شارژ سر بزنیم و مراقب باشیم که این باطری بیش از حد گرم نشود و دمای آن به طرز غیر عادی بالا نرود، در این صورت لازم است فعالیت شارژر را متوقف کنیم (آن را خاموش کنیم) و مجالی فراهم کنیم تا باطری کمی خنک شود و بعد دوباره به شارژ کردن باطری اتمی خود اقدام نماییم.

بعد از گذشت این یک روز، می توانیم باطری را از شارژر جدا کرده و روی ماشین نصب نماییم و ماشین را روشن کنیم، اگر خودروی ما روشن شود یعنی عملیات شارژ کردن باطری با موفقیت انجام شده و می توانیم از این باطری استفاده کنیم.

نکات احتیاطی مهم

– شارژ کردن باطری باید بسیار محتاطانه صورت بگیرد، چرا که در صورت وجود هر گونه سهل انگاری، امکان دارد قطب های باطری در جهت عکس یکدیگر عمل کرده و باطری عملکرد خود را از دست بدهد.
– باید مواظب داغ شدن بیش از اندازه باطری به هنگام شارژ شدن باشیم، داغ شدن غیر طبیعی آن ممکن است سبب قطع شدن صفحه های درونی باطری شود.

تعمیر باطری اتمی ماشین

در صورتی که باطری اتمی ماشین به تعمیر یا احیای مجدد نیازمند بود، استفاده از سولفات منیزیم می تواند کار ساز باشد.

می توانیم از ترکیب نمک منیزیم سولفات با آب مقطر محلولی تهیه کنیم و با ایجاد سوراخ هایی روی باطری اتمی، این محلول را از طریق حفره ها به داخل باطری منتقل کنیم و سپس این باطری را به شارژر متصل نموده و اجازه دهیم باطری اتمی یک روز کامل به روش کند، شارژ شود. این روش جزء بهترین و موثرترین روش های تعمیر و احیای باطری های اتمی محسوب می شود.

ولتاژ مناسب برای شارژ باطری ماشین

برای این که از میزان شارژ باطری مطلع شویم، می توانیم از ابزاری به نام ولت متر بهره بگیریم که در هر دو نوع دیجیتالی و آنالوگ موجود است (البته استفاده از نمونه دیجیتال راحت تر و دقیق تر است).

اگر ولت متر عدد ۱۲.۶۶ را نشان دهد یعنی باطری ماشین دارای شارژ صد در صد است و در صورتی که این دستگاه پایین تر از ۱۲ ولت و حدود ۱۱ ولت را نمایش دهد؛ به این معنا است که باطری، از شارژ خالی شده است.

بهترین مارک باطری اتمی ماشین

برای انتخاب و خرید بهترین مارک باطری ماشین، برندهای معتبر و نام آشنایی نظیر اوربیتال، پوما، صبا و… وجود دارند که می توانیم با بررسی هر یک از آن ها، بسته به دلخواه خود و به نسبت نوع کارایی و بودجه ای که در اختیار داریم، یکی از این مارک ها را خریداری نماییم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (461 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (210 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (143 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (130 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (62 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (17 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
تصاویر جالب و دیدنی از آیین های عزاداری محرم در 12 کشور مختلف جهان/ از به زنجیر کشیدن زنان تا عبور کردن پابرهنه از روی زغال‌های روشن
(ویدیو) ترانه سوزناک همایون شجریان در دلتنگی و فراق پدرش/ چه بغضی هم داره
(تصاویر) 9 تا از باور نکردنی ترین مراسم غیرعادی که در برخی مناطق جهان جانشین دفن کردن مردگان شده است/ روی کسانی که مرده‌هاشونو میسوزونن رو سفید کردن کلا
ویدئوی فوق العاده باشگاه اینتر برای معرفی مهدی طارمی/یک شاهزاده ازخلیج فارس/ مهدی طارمی: ایران در قلب من است و اینتر در ذهن من
باقری: لبنان، جهنم بی‌بازگشت برای صهیونیست‌ها خواهد بود
بغض و غم شبنم مقدمی، داور برنامه "صداتو"، بر سر مزار استاد آواز ایران/ نگاه به خانه ابدی استاد شجریان با سنگ مزار ساده و نوشته ی کوتاه برای مردم سرزمینشان
رونمایی محسن کیایی از دختر ناز و همسر جوانش به مناسبت 22مین سالگرد ازدواجشان/ مجری برنامه "صداتو"، برای اولین بار، خاطره ای از ازدواج زودهنگامش تعریف کرد
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان