ساعدنیوز
ساعدنیوز

نحوه شستن و ضدعفونی کردن حوله ها

  دوشنبه، 17 آبان 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
نحوه شستن و ضدعفونی کردن حوله ها
حوله حمام , دستشویی یکی از آلوده ترین وسایل خانه است که باید مرتب شسته شود. سطح حوله حمام و توالت به دلیل رطوبتی که دارند محلی برای رشد و تجمع باکتری ها و قارچ ها است. با ما همرا باشید تا با نحوه شستشو و ضد عفونی کردن حوله ها آشنا شوید.

حوله یک وسیله کاملا شخصی است و هرگز نباید به طور مشترک با دیگران استفاده شود حتی اگر خودتان برای مدتی بیمار بوده اید، پس از بهبودی، حتما حوله قبلی را تعویض و به صورتی که گفتیم شسته و خشک کنید. رعایت بهداشت نگهداری حوله برای حفظ سلامتی ضروری است .

دلیل اهمیت بالای تمیز کردن حوله

قطعا زمانی از حوله حمام استفاده می کنید که بدنتان در تمیز ترین حالت ممکن است بنابراین تنها چیزی که نمی خواهید وارد بدنتان شود، باکتری، جرم و آلودگی است. پس قطعاً در چنین حالتی دوست ندارید هیچ چیز کثیفی با پوستتان برخورد داشته باشد اما بسیاری از شما هرگز اطلاع ندارید حوله هایی که استفاده می کنید، بعد از حمام باعث ایجاد جرم و آلودگی روی پوستتان می شود زیرا به خوبی شسته نشده است.حوله رطوبت را داخل خود نگه می دارد، در نتیجه مستعد رشد باکتری است . نه تنها فکر کردن به آن هم آزاردهنده است، بلکه این باکتری می تواند عامل ایجاد آکنه، عفونت قارچی و حساسیت باشد .اگر فردی در خانه بیمار باشد و شما حوله را در چنین حالتی با او به اشتراک بگذارید، بیماری او به شما انتقال پیدا می کند. پس تنها راهکاری که پیش رو دارید، این است که حوله خود را تمیز نگه دارید.

حوله

چند وقت یکبار باید حوله خود را تعویض کنیم؟

حوله حمام معمولاً نباید خیلی پشت سر هم تعویض شود اما اگر چند سالی است که از حوله استفاده می کنید، حتماً باید این کار را انجام دهید. جهت جلوگیری از بروز میکروب به بدن حوله حمام را هر 2 سال تعویض کنید.حوله دستی به دلیل تماس با دست آلودگی را به خود جذب می کند پس اگر در خانه به صورت مشترک برای تمام اعضا استفاده می شوند باید به صورت روزانه شسته و خشک شود و چند ماه یکبار تعویض گردد.هنگامی که حوله ها خشک نمی شوند ، دیگر تاثیر مثبت ندارند و بدن شما را به طور کامل خشک نمی کنند و آلودگی و باکتری روی آن ها خانه می کند.

علائم ؛ از کجا بفهمیم که اکنون وقت تعویض حوله هاست؟

عموماً متخصصان پیشنهاد می کنند که هر دو سال یکبار حوله را عوض کنید. اگر هنوز هم مطمئن نیستید به دنبال علائم زیر بگردید :

  • برای اینکه بدن خود را خشک کنید ، چندین بار از حوله استفاده می کنید. فیبر های موجود در حوله، بعد از چندین بار استفاده، کم کم ضعیف شده و از بین می روند و آب را به خودش جذب نمی کند. اگر حوله شما هم به خوبی بدنتان را خشک نمی کند و باید خیلی از آن کار بکشید، احتمالا باید با آن خداحافظی کنید.
  • حوله بعد از یک الی دو بار استفاده سریعاً بو می گیرد . این مورد هم علامت این است که باکتری داخل فیبر های حوله رفته است و به خوبی تمیز نمی شود .
  • هر گونه حفره، سوراخ، پارگی و لبه های پریده روی حوله نشان دهنده این است که باید آن را عوض کنید.

نحوه شستشوی حوله ها

نحوه صحيح شست وشو و نگهداري حوله ها مي تواند نقش زيادي در سلامت ما ايفا کند.بهتر است حوله ها در دمای بالا و با آب جوش شسته شوند. بیشتر میکروب ها در دمای بالای ۷۶ تا ۷۷ درجه سانتی گراد از بین می روند و به همین علت بهتر است حوله ها در دمای آب با دمای بالاتر از این حد شسته شوند. بهتر است حوله ها به طور جداگانه شسته شوند اما معمولاً به خاطر ظرفیت لباسشویی و زمان کم، این اتفاق نمی افتد و افراد حوله و لباس را با هم در لباسشویی می ریزند.
نکته ای که باید به آن توجه داشت، این است که افراد مبتلا به بیماری های قارچی و میکروبی پوست زگیل، عفونت قارچی کشاله ران، برای پیشگیری از انتقال بیماری به سایر افراد باید حتماً حوله هایشان را جدا از سایر افراد خانواده شسته، نگهداری و خشک کنند.

پس از شستشو و خشک شدن حوله ها مشکلی وجود نخواهد داشت و کافی است حوله ها در محلی خشک و غیرمرطوب مثلاً کمد و کشوی مخصوصی که برای نگهداری آنها در نظر گرفته شده است قرار داده شوند.نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که حوله ها نباید در حمام که محیط مرطوبی است، قرار داده و نگهداری شوند، چون در این صورت احتمال آلودگی و رشد و تکثیر میکروب ها در حوله بیشتر می شود.

نحوه ضد عفونی کردن حوله ها

حوله دست و صورت خود را به هیچ عنوان در داخل دستشویی آویزان نکنید ( به خصوص در خانه های جدید که بین محل شستن دست ها و محل توالت دیوار حائلی وجود ندارد).در محیط دستشویی، بخاراتی که از ادرار و مدفوع متصاعد می شود ( مثل اسید اوریک و اسید فسفریک ) برروی حوله (و البته مسواک) می نشینند و زمانی ما از این وسایل استفاده می کنیم به راحتی وارد بدن ما شده و سلامت ما را به خطر می اندازند. پس لازم است که حوله خود را در محلی خارج از دستشویی آویزان کنید.
محیط های تاریک و مرطوب برای خشک شدن حوله مناسب نیست، چون در این نوع مکان ها میکروب و قارچ سریعا رشد می کنند. بهتر است حداقل هر 2 تا 3 روز یک بار حوله حمام و دستشویی را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دهید. نور آفتاب یک ابزار خوب برای ضد عفونی کردن حوله ها و از بین بردن عوامل بیماری زا است.

حوله ها را باید چند وقت یکبار بشوییم؟

حوله ها را باید به طور مداوم شستشو دهید و احتمال رشد باکتری را در آن ها کاهش دهید و خود و خانواده تان را سالم نگه دارید. دمای آب مصرفی جهت شستن حوله باید حدود 77 درجه سانتیگراد باشد.

نکاتی برای هرچه بهتر شستن حوله ها

  • بعد از هر 3 الی 4 بار استفاده، حوله های حمام را بشویید اما اگر زخم یا جراحتی در بدن وجود داشته باشد که میکروب های آن به حوله منتقل شود باید پس از استفاده شسته شود. حوله هایی که در هنگام ورزش استفاده می شود نیز باید پس از هر بار استفاده شسته شوند.
  • حتما حوله هایی که خریداری شده و نو هستند پیش از مصرف شسته شوند تا از باکتری های احتمالی که در روند تولید، بسته بندی و انتقال به حوله منتقل شده پاک شوند.
  • اگر بعد از حمام حوله ها را داخل فضای مرطوب نگه می دارید ، پس از هر بار استفاده باید آن را شستشو دهید زیرا رطوبت به طور کامل از آن بیرون نمی رود و باکتری سریع تر رشد می کند.
  • هنگامی که قصد شستن حوله ها را دارید از آب داغ استفاده کنید و حتما دوبار حوله ها را شستشو دهید. می توانید یک بار با سرکه و آب و بار دیگر با شوینده های معمولی آن را شستشو دهید.

خشک کردن حوله

باورش سخت است، اما این معضل برای حوله های نو حادتر است! ثابت شده که شستشو و خشک کردن حوله ها بیش از پنج مرتبه، قدرت جذب آنها را افزایش خواهد داد. اما از طرف دیگر شستشوی منظم، برخی مواد پوشش دهنده سطح حوله -که تولید کننده ها برای نرم تر جلوه کردن حوله ها در مغازه، به آنها می زنند- را از بین برده و کیفیت رنگ شان را هم پایین می آورد. هر دوی این موارد، باعث افت قدرت جذب حوله هایتان خواهند شد.

از بین بردن پرز حوله

راه حل اساسی برای از بین بردن پرز حوله ها، شستن آنهاست. شستشوی چندباره حوله هایی که زیاد پرز می دهند، خیال مشکل پسند شما نوعروس عزیز، را از بابت این بافت های شل و کم زور راحت خواهد کرد!

نحوه تثبیت رنگ حوله

اگر دوست دارید که حوله هایتان کماکان براق و رنگین باقی بمانند، در شستشوی حوله ها برای اولین بار، مقداری سرکه به همراه ماده شوینده به کار ببرید و حوله را مطابق دستور العمل تولید کننده خشک کنید.

چگونه حوله ها را نرم کنیم؟

هیچ کس دوست ندارد حوله شخصی اش شبیه لیف حمام زبر و زمخت شود! پس مراقب باشید که برای شستشوی حوله از مایع نرم کننده استفاده نکنید. در عوض می توانید از نرم کننده هایی که به فرم مایع نیستند، مثل ورق های نازک یا فیلم های جامد - که در آب و غیر مستقیم خاصیت شان را نشان می دهند - استفاده کنید. نرم کننده های مایع به مرور بر قدرت جذب حوله، اثر منفی می گذارند.

رفع بوی نای حوله ها

تقریبا هیچ کس حوله ای را که بد بوست دوست ندارد، مخصوصا اگر می خواهید بلافاصله پس از یک دوش آب گرم خوشایند، از آن استفاده کنید! اگر حوله های تمیز شما بوی نامطبوعی گرفته اند ، با یک یا دو فنجان سرکه و آب داغ – با حداکثر دمایی که جنس حوله شما اجازه تحمل آن را دارد و هرچه بالاتر بهتر - آنها را بشویید. سپس دوباره حوله ها را با ماده شوینده معمولی، شستشو دهید. حتما حوله ها را پیش از مصرف به صورت مناسبی پهن کنید تا کاملا خشک شوند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (79 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (36 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (28 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (16 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل عقرب سیاه/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس خلاقیت منحصربفرد یک ایرانی برای ساختن قلیان با آفتابه حماسه آفرید/ این عتیقه فروشی نیست+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...