نحوه ی تمیز کردن کفش‌های پارچه‌ای

  یکشنبه، 19 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
نحوه ی تمیز کردن کفش‌های پارچه‌ای
کفش پارچه‌ای را معمولاً از انواع پارچه، چرم مصنوعی خاص یا الیاف شیمیایی می‌سازند. هر نوع الیافی نوع خاصی از شستشو را می‌طلبد.

کفش پارچه ای می تواند شامل صندل های بندی، کفش پاشنه بلند بی بند یا کفش تخت باشد. اما فارغ از فرم و استایل کفش، این جنس همیشه در معرض کثیف شدن قرار دارد و احتمالا احساس می کنید که تمیز کردن آنها هم چندان آسان نیست. اما باید بدانید با کمی صبر و حوصله می توانید به ساده ترین روش ممکن کفش های پارچه ای خود را تمیز کنید.

در وهله اول باید بگوییم که هرگز این کفش ها را درون ماشین لباسشویی نیندازید. به این دلیل که بخش های چرمی کفش های پارچه ای با چسب به بدنه کفش وصل شده و چسب در آن حجم از آب دوام نمی آورد. بنابراین، بخش های مختلف کفش ممکن است از هم باز شوند.یکی از رایج ترین راه ها برای تمیز کردن کفش های پارچه ای (کتونی – مجلسی – اسپرت) انداختن آن ها به مدت تقریبا 30 دقیقه در ماشین لباسشویی است که کفش پارچه ای مان بسیار تمیز شده، اما ما چنین پیشنهادی را نمی دهیم زیرا شستن کفش ها در لباسشویی از عمر مفید آن ها کم می کند، بهترین روش برای تمیز کردن تمامی کفش ها استفاده از محصولاتی هست که امتحان خود را پس داده اند.

کفش پارچه ای

تمیز کردن کفش های پارچه ای

در این بخش نحوه تمیز کردن کفش های پارچه ای به کمک دست را شرح می دهیم.برای این کار می توانید به شیوه های زیر عمل کنید:

۱. تمیز کردن کفش پارچه ای با استفاده از سرکه و جوش شیرین

یک فنجان آب، ۲ قاشق غذاخوری سرکه سفید و یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک کاسه بریزید و به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید. تا زمانی که مواد به صورت خمیری چسبناک درآیند به هم زدن آن ها ادامه دهید.

اکنون با کمک یک مسواک، خمیر را به کف و سطح کفش پارچه ای بمالید. با حرکات دایره ای مسواک را روی کفش بکشید تا هرگونه گردوخاک و کثیفی را از بین ببرد.این خمیر به راحتی خشک شده و می ریزد. ازاین رو شما فقط می بایست پس از خشک شدن خمیر، کف دو لنگه کفش را به یکدیگر بزنید تا خمیر خشک شده بریزد.سپس با یک پارچه یا اسفنج مرطوب، باقی مانده خمیر را از روی کفش پاک کنید.در نهایت کفش ها را به مدت ۲ تا ۳ ساعت در یک محیط گرم بگذارید تا کاملاً خشک شوند.

۲. تمیز کردن کفش پارچه ای با استفاده از خمیردندان

به کمک یک مسواک مقداری خمیردندان (غیر ژله ای) را روی قسمت های کثیف کفش های پارچه ای بمالید.اجازه دهید خمیردندان حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی کفش پارچه ای بماند.اگر کفشتان دارای بند است، می بایست بند آن را درآورده و تمیز کنید.مخلوطی از مایع پاک کننده ملایم و آب ولرم تهیه کنید. این دو را تا زمان تشکیل حباب، به خوبی هم بزنید.

بندهای کفش را در این مخلوط به مدت ۱۰ دقیقه قرار دهید. سپس آن ها را درآورده و با آب سرد بشویید و درنهایت آویزان کنید تا خشک شوند. اگر بند کفش سفید است می توانید در مخلوط مواد سفیدکننده نیز اضافه کنید.اکنون کفش پارچه ای را با آب بشویید تا اثر خمیردندان پاک شود.پس از آن با کمک لیف یا حوله، باقی مانده خمیردندان را از روی کفش بردارید.در پایان کفش ها را در هوای آزاد یا محیط گرم بگذارید تا خشک شوند. بهتر است کفش زیر نور مستقیم خورشید قرار نگیرد.

۳. تمیز کردن کفش پارچه ای با استفاده از مواد پاک کننده

یک تشت یا سطل کوچک را با آب پر کنید و سپس ۲ قاشق غذاخوری مایع یا پودر پاک کننده ملایم به آن بیفزایید. به خوبی این دو را هم بزنید تا به شکل حباب درآیند.کفش خود را در این مخلوط قرار دهید تا به مدت ۵ دقیقه خیس بخورد.

یک مسواک بردارید و کفشتان را با آن تمیز کنید.اکنون کفش ها را با آب تمیز بشویید.دوباره مسواک را روی کفش بمالید تا کاملاً تمیز شود.سپس کفش پارچه ای را با آب گرم بشویید و با یک پارچه، آب اضافی آن را خشک کنید.برای حفظ شکل و فرم کفش داخل آن را با مقداری کاغذ یا پارچه پر کنید.درنهایت کفش پارچه ای را حدود ۳ تا ۴ ساعت در یک محیط گرم قرار دهید تا خشک شود.

نکات تمیز کردن کفش پارچه ای

  • لکه های روی کفش سفید را با کمی محلول سفیدکننده از بین ببرید.
  • از محلول مساوی آب و سرکه برای از بین بردن شوره یاسفیدک روی کفش استفاده کنید.
  • برای نگهداری کفش های پارچه ای ، مخلوطی از نشاسته و آب تهیه کنید و با یک اسپری، روی کفش را کاملا اسپری کنید، کفش شما سفیدتر و نوتر خواهد ماند. برای شستن این قبیل کفش ها نیز می توانید از یک مسواک و شامپوی مخصوص شست و شوی فرش یا موکت استفاده کنید.
  • علاوه بر این به عنوان نوعی محافظ نامریی در برابر نفوذ گرد و غبار به داخل رویه کفش نیز عمل می کند.
  • اگر می خواهید کفش سفید شما لک نشود، صبر کنید تا کاملا خشک شود و بعد روی آن اسپری مو بپاشید.
  • برای تمیز کردن کفش پارچه ای از مسواک آغشته به شامپو فرش استفاده کنید.
  • بسیاری از افراد کفش های تنیس و کفش های برزنتی را در ماشین لباس شویی می شویند، اما این کار برای این که می تواند به چسبی که کفش را محکم نگه داشته است آسیب وارد کند توصه نمی شود. اگر احساس می کنید که باید این کار را انجام دهید، کفش را به همراه مقدار زیادی از لباس ها شست وشو دهید و آن ها را داخل یک روبالشی یا کیسه پارچه ای بیندازید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (572 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (36 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (27 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان