نگارش مقاله را از کجا شروع کنیم؟

  پنجشنبه، 02 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
نگارش مقاله را از کجا شروع کنیم؟
شروع هر نوع فعالیت علمی نیازمند یک نکته آغاز می‌باشد که محقق تصمیم می‌گیرد که فعالیت تحقیقی و پژوهشی خود را آغاز کند و مانند همه فعالیت های علمی دیگر نکته شروع بسیار مهم و تاثیر گذار می‌باشد از این رو در این مقاله تصمیم داریم در رابطه با نحوه آغاز مقاله نویسی اطلاعات لازم را ارائه کنیم.

نحوه آغاز مقاله نویسی

اگر قصد شروع نگارش یک مقاله علمی را دارید ولی نمیدانید که چگونه و از کجا باید نگارش را آغاز کنید در این مطلب همراه ما باشید. اصولا پایه اصلی همه تحقیقات و پژوهش ها ابهامات و سوالهایی میباشد که در ذهن یک نویسنده یا صاحب مقاله ایجاد می شود و در واقع پایه شروع همه تحقیقات طرح یک سوال می باشد. شما می خواهید در رابطه با فرضیه و سوالی که در ذهنتان ایجاد شده است تحقیق کنید و پاسخ و نتایج حاصل از تحقیق را به جامعه علمی ارائه کنید. مقالات حامل یافته ها و تحقیقات علمی می باشند و هر چه مقاله قدرت علمی بالاتری داشته باشد در جامعه علمی مفید تر و کاربردی تر خواهد بود از این رو نحوه آغاز مقاله نویسی بسیار مهم می باشد.

چگونه مقاله نویس خوبی شویم؟

برای اینکه مقاله نویس خوبی شوید باید مطالعه زیادی داشته باشید و دانسته های علمی خود را افزایش دهید مطالعه مقالات متعدد و مرتبط با زمینه علمی شما مفید می باشد بهتر است چندین مقاله دانلود نمایید و در اختیار داشته باشید تا بتوانید به صورت حرفه ای بنویسید. یک جمله قدیمی هست که می گوید اگر می خواهید موفق باشید فقط کافی است کارهایی که افراد موفق انجام داده اند را تکرار کنید. مقالاتی را که می خوانید سعی کنید بنویسید نگارش مجدد مقالات تکراری کمک می کند که نویسنده بهتری شوید و توان نویسندگی شما را افزایش میدهد.

تصویر

از دیگر راههای تقویت مهارت نویسندگی و نگارش شرکت در همایش ها می باشد و همایش ها را می توان یک کلاس آموزش مقاله نویسی دانست. برخلاف نظر برخی افراد، همایش ها به درد نخور نیستند. حداقل فایده آن ها این است که بسیاری از دانشجویان مقاله نویسی را از ارسال مقاله برای همایش شروع می کنند. در همین سایت صدها همایش معرفی شده است. یکی را انتخاب کنید و یک مقاله هر چند ضعیف را برای آن ارسال نمایید. حداکثر چیزی که از دست خواهید داد این است که مقاله شما رد خواهد شد. همچنین می توانید در چند همایش بدون ارائه مقاله شرکت کنید.

بعد از اینکه احساس کردید امادگی اولیه را برای نگارش مقاله کسب کرده اید بهتر است ترس و استرس را کنار گذارید و قدم اول را بردارید اولین گام انتخاب یک مشاور و راهنما می باشد و اینکه بتوانید با مشورت و راهنمایی یک عنوان مناسب انتخاب کنید انتخاب عنوان مناسب و جدید که تکراری نباشد و همه استانداردهای لازم را دارا باشد نیازمند آگاهی مطالعه و بررسی بسیاری می باشد بنابراین شروع به تحقیق و پژوهش کنید و عنوان مناسب را انتخاب کنید. بعد از انتخاب عنوان سعی کنید بخش های مقاله را شناسایی کنید و در رابطه با نحوه نگارش هر بخش اطلاعات و آگاهی های لازم را کسب نمایید. شناخت چهارچوب و بخش های مقاله مهم است و اینکه نویسنده باید بداند که کدام بخش اولویت بیشتری دارد و باید قبل از همه بخش های دیگر نوشته شود.

یک مقاله علمی جزئیات بسیار زیادی دارد. لازم نیست اولین مقاله شما کامل ترین مقاله باشد. اینکه اسامی جداول یا نمودارها چگونه باشد، یک ابزار را چگونه گزارش کنید، در مقدمه به چه پژوهش هایی اشاره کنید و مواردی از این دست برای شروع نگارش یک مقاله لازم نیست. کم کم و با نوشتن هر مقاله قدرت قلم شما بهتر خواهد شد.

همه اجزای مقاله به نوبه خود بسیار مهم هستند و باید با دقت بالایی نگارش شوند اما مقدمه و چکیده نقش بسیار مهمی در تعیین کیفیت مقاله دارد و با توجه به اینکه بخش های ابتدایی مقاله می باشند و اولین قسمتی است که داوران مشاهده خواهد کرد از این رو باید عملکرد بهتری در این مراحل داشته باشید و همچنین توصیه می کنیم مقدمه و چکیده را برای پایان کار نگه دارید و بعد از اینکه همه بخش های مقاله را نگارش کردید سپس مقدمه و چکیده را بنویسید.

ساختار یک مقاله علمی

  1. عنوان
  2. مولف یا مولفان با ذکر موسسه وابسته
  3. چکیده
  4. کلیدواژه ها
  5. مقدمه : این بخش در حدود ۲۰ درصد حجم مقاله را در بر می گیرد و شامل توضیح مفصلی از موضوع مقاله، پژوهش های پیشین مرتبط با موضوع مقاله و بیان فرضیات و اهداف مطالعه می باشد.
  6. روش: این بخش در حدود 3۰ درصد حجم مقاله را در بر می گیرد و هدف از نوشتن این بخش، ارائه روش کار یا روش مطالعه، مواد و دستگاه های مورد استفاده ( در تحقیقات آزمایشگاهی) و در کل مسیری که طی می شود تا اهداف و فرضیات نهایتا به یک نتیجه مشخص برسد.
  7. نتایج: این بخش در حدود 15 درصد حجم مقاله را دربر می گیرد و تمامی نتایج بدست آمده از بخش روش، در این بخش قید می شود.
  8. بحث و نتیجه گیری: این بخش در حدود 25 درصد حجم مقاله را دربر می گیرد و در این بخش نتایج بدست آمده مورد بحث و تحلیل قرار می گیرد و با نتایج کارهای گذشتگان مورد مقایسه قرار می گیرد.
  9. منابع: این بخش در حدود ۱۰ درصد حجم مقاله را شامل می شود.

تصویر

نتیجه گیری

برای شروع مقاله نویسی ابتدا یک استاد راهنما و یا یک فرد با تجربه انتخاب کنید که بتواند به شما راهنمایی های لازم را ارائه کند.

چهارچوب مقاله را بشناسید و بدانید که هر مقاله چه اجزایی دارد و هر بخش چگونه باید نوشته شود.

اولویت و ترتیب بخش ها را فراموش نکنید و هر بخش را به همان ترتیبی که بیان شد بنویسید.

برای تقویت نویسندگی خود روش های پیشنهادی را استفاده کنید هرچه قلم نگارش بهتری داشته باشید مقاله شما بیشتر مورد توجه داوران قرار خواهد گرفت و استناد بیشتری به آن خواهد شد.

اگر برای اولین بار می خواهید مقاله ارائه کنید خود را دست کم نگیرید و مهارت ها و توانایی های خود را نادیده نگیرید هیچ کس از اولین روزهای زندگی اش نویسنده ماهری نبوده است و همه چیز با تمرین و تکرار حاصل می گردد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (163 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (90 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (80 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (71 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (60 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (53 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (44 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...