نشانه هایی که به شما می گوید فردی مضطرب هستید

  پنجشنبه، 22 آبان 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
نشانه هایی که به شما می گوید فردی مضطرب هستید
افرادی که در زندگی دچار اضطراب هستند، معمولا ویژگی های خاصی دارند. با ما همراه باشید تا ویژگی های افراد مضطرب را ذکر نماییم.

در بسیاری اوقات استرس می تواند مفید باشد؛ یعنی اینکه فرد بر اساس موقعیت شرایطی را تجربه می کند که باعث می شود توجه فرد بیشتر شده ومی تواند امری مثبت باشد. وضعیت فیزیولوژیکی بدن تغییراتی می کند که باعث می شود تمرکز فرد روی یک موضوع بیشتر باشد و در مقابل خیلی اوقات نیز می تواند منفی باشد؛ در مواردی می تواند تبدیل به این حس شود که آن مساله که ناشی از ذهن فرد است که باعث می شود فرد دچار استرس و اضطراب شود و موضوع مهمی نیست و فراتر از آن چیزی است که فرد تجربه می کند. یعنی با یک موضوع بسیار کوچک ممکن است فرد یک اضطراب فراگیر را تجربه کند که باعث می شود در ابعاد مختلفی زندگی اش اختلال ایجاد شود و این به یک اختلال اضطرابی تبدیل شده و فراتر از یک اضطراب ساده بوده یا استرس ناشی از یک اتفاق است. اختلال اضطرابی بسیار متنوع است؛ موضوع مهم این است که اشتغال ذهنی فرد به آن مساله وجود دارد؛ اختلال اضطراب فراگیر بسیار شایع بوده و فرد در موقعیت های مختلف این اشتغال ذهنی را با مسائل اضطرابی دارد.

تصویر
ممکن است حتی این مسائل بسیار جزئی بوده و جزو مسائل روزمره زندگی باشد و با هر تغییری ممکن است بدترین چیز به ذهنش خطور کند و تا انتهای منفی بودن آن قضیه پیش برود و این باعث می شود زندگی فرد فلج شود اما با آنکه اتفاق خاصی در زندگی اش نمی افتد، فرد همیشه آماده این است که یک اتفاق منفی بیفتد. در کل برداشت و جمع بندی این فرد از تمام شرایط اطرافش به سمت منفی بوده و اینکه قرار است اتفاق بدی برای فرد یا اطرافیانش بیفتد و تهدیدکننده جسم و روان او ست. از جمله ویژگی های افراد مضطرب این است که تحمل دوری از افراد مورد علاقه شان را ندارند و گاهی دچار حالت های تشویش و گریه می شوند، همچنین در موارد شدید نیز احساس طردشدگی و افسردگی را نشان می دهند. استرس تنها وابسته به علت ژنتیکی و عوامل بیولوژیکی بدن نیست، عوامل مهم اکولوژیکی یا همان زیست محیطی در بروز اضطراب بی تاثیر نیست و شرایط موجب شده تا هم اکنون بیش از 10 درصد افراد جامعه دچار نوعی استرس شوند.

خصوصیات جسمانی افراد مضطراب

خصوصیات دستگاه اضطراب مانند حالت استرس با برانگیختگی دستگاه عصبی سمپاتیک همراه است این خصوصیات شامل عرق کردن به ویژه کف دست ها، پاها و زیر بغل، تپش قلب، افزایش سرعت تنفس، تاری دید، لرزش اندام های انتهایی بدن به ویژه دست ها، تکان دادن مداوم دست ها و پاها، تکرر ادرار، احساس درد در قفسه سینه، مشکلات گوارشی مانند دل درد، دل پیچه و ترش کردن همراه است. مبتلایان دچار مشکلات خواب می شوند و این یکی از موضوعاتی است که نسبت به آن شکایت دارند. خصوصیات جسمانی اضطراب لزوماً در همه مبتلایان به اضطراب وجود ندارد و با توجه به نوع اضطراب مشخصات جسمانی و ژنتیکی فرد، ویژگی های شخصیتی و شدت اضطرابی که فرد تحمل می کند متفاوت است. همچنین در وضعیت های اضطرابی معمولاً بخشی از بدن درگیر است که ضعیف ترین ارگان محسوب می شود یعنی اگر فرد سابقه کمردرد داشته باشد موقع اضطراب اولین عضوی که از او دچار مشکل می شود کمرش است.

خصوصیات رفتاری افراد مضطراب

تند تند حرف زدن، جویده صحبت کردن، بی قراری، تکان خوردن مداوم، عدم تصمیم گیرِی، پریشانی رفتاری و بیش از حد محتاط بودن از خصوصیات رفتاری مبتلایان به اضطراب است. مبتلایان آنقدر تند تند حرف می زنند که ممکن است دیگران متوجه حرف های آنها نشود گاهی نیز اجازه صحبت کردن به دیگران را نمی دهند.

خصوصیات شناختی مبتلایان به اضطراب

افرادی که به اضطراب مبتلا هستند توانایی توجه به صورت مداوم را ندارند مثلاً اگر تکلیفی را به کودکی که به اضطراب مبتلا است بدهیم به جای انجام آن در مدت نیم ساعت تنها 10 دقیقه می تواند دوام بیاورد همچنین مبتلایان دچار مشکلات حافظه هستند و نمی توانند مطالب را به حافظه بسپارند. داشتن نگرش منفی مأیوسانه و توأم با ترس که منشأ آن مشخص نیست نیز جزو خصوصیات شناختی مبتلایان به اضطراب محسوب می شوند.

خصوصیات اجتماعی مبتلایان به اضطراب

مبتلایان به اضطراب نمی توانند روابط خوب و پایداری با افرادی دیگر داشته باشند آنها در روابط صمیمانه خود به طور دائم نگران موضوعی هستند بر اساس آن فرد مورد علاقه شان را از دست بدهند. همچنین یکی از ویژگی های مبتلایان چسبیدن زیاد به افرادی است که به آ نها وابسته هستند و این حالت به ویژه در کودکانی که به اضطراب مبتلا هستند دیده می شود و به طور دائم به والدین خود به ویژه مادر می چسبد. مبتلایان به اضطراب تحمل دوری از افراد مورد علاقه شان را ندارند و گاهی دچار حالت های تشویش و گریه می شوند، همچنین در موارد شدید نیز احساس طردشدگی و حالت افسردگی را نشان می دهند.

تصویر

همه نشانه های اضطراب ماندگار نیستند

امروز نوع اشتغال و علی الخصوص شرایط روحی خانوادگی نقش بسزایی در بروز استرس و اضطراب ایفا می کند. مشاغلی همچون خبرنگاری، روابط عمومی برخی از شرکت ها و یا ادارات وسیع، کار در معدن، نبود امنیت شغلی و حتی پزشکی در زمره پر استرس ترین مشاغل دنیا قرار دارند. معمولا اغلب موارد استرس و اضطراب با مداخلات روانشناسی طی 12 یا 16 هفته برای همیشه رفع می شود ولی در صورت بروز شوک های روحی بسیار شدید همچون از دست دادن ناگهانی عزیزترین فرد و یا نظایر آن، نیازمند درمان های طولانی تر و حتی دارو درمانی است.

کلام آخر

مشخصات گفته شده در مورد همه مبتلایان به اضطراب صدق نمی کند و نشان دهنده حالات شدید اضطرابی است. بیش از 30 نوع اختلال به عنوان اختلالات اضطرابی طبقه بندی می شوند و آنچه از نظر دانش روانشناسی به عنوان مسائل اضطرابی طبقه بندی می شود از آنچه عموم مردم از آن به عنوان حالت اضطرابی یاد می کنند متفاوت است. همانطور که افراد باید سالانه 2 الی 3 بار به دندانپزشک مراجعه کرده و تحت معاینه دوره ای قرار می گیرند لازم است به روانشناس نیز مراجعه کرده تا چنانچه دچار اضطراب هستند شدت آن تعیین شده و تحت درمان قرار گیرند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (648 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (90 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (53 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان