نوشتن گزارش خبری برای سخت خبر و نرم خبر

  یکشنبه، 02 شهریور 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
نوشتن گزارش خبری برای سخت خبر و نرم خبر
ساعد نیوز:  تعریف خبر یک کار ساده است.اخبار حکایتی از اتفاقات پیرامون ما است. این ممکن است شامل وقایع جاری ، ابتکارات جدید یا پروژه ها یا موضوعات در حال انجام باشد. اما یک روزنامه فقط اخبار روز را چاپ نمی کند. همچنین تجزیه و تحلیل پیشینه، نظرات و داستانهای مورد علاقه انسان را چاپ می کند.

1. درباره چه چیزی می توانم بنویسم؟ تازه چه خبر؟

تعریف خبر یک کار ساده است.اخبار حکایتی از اتفاقات پیرامون ما است. این ممکن است شامل وقایع جاری ، ابتکارات جدید یا پروژه ها یا موضوعات در حال انجام باشد. اما یک روزنامه فقط اخبار روز را چاپ نمی کند. همچنین تجزیه و تحلیل پیشینه، نظرات و داستانهای مورد علاقه انسان را چاپ می کند.خبرنگار داستان هایی را از سیل اطلاعات و وقایعی که در جهان و جامعه آنها رخ می دهد، انتخاب می کند. معمولاً داستانها به دلیل اهمیت، احساسات، تأثیر، به موقع بودن و بر اساس علاقه مخاطبان انتخاب می شوند. توجه: همه این عوامل لازم نیست در هر گزارش همزمان باشند.

2. مشخص کنید که چه نوع گزارشی است

خبر سخت: اینگونه است که روزنامه نگاران به اخبار روز مراجعه می کنند.این وقایع از وقایع / حوادث جاری است و رایج ترین شیوه خبر در صفحه اول روزنامه معمولی شماست.این با یک خلاصه از پاراگراف اصلی شروع می شود.چی شد؟ جایی که؟ چه زمانی؟ به / توسط چه کسی؟ چرا؟). اینها باید مختصر و ساده نوشته شوند، زیرا هدف بقیه ماجرا، توضیح در این زمینه است.به طور سنتی، اخبار سخت به اصطلاح مربوط به شرایط یک رویداد یا حادثه اخیر است که از اهمیت کلی محلی، منطقه ای، ملی یا بین المللی در نظر گرفته می شود.این خبر نیاز به جدیت و به موقع بودن دارد و اخبار و اطلاعاتی را در اختیار مخاطبان قرار می دهد که هم در رابطه با زندگی آنها و هم از نظر اهمیتی دارند.خبرهایی که سیاست، جنایت، جنگ، بلایای طبیعی و وقایع کنونی را در بر می گیرد همه موضوعاتی هستند که زیر چتر اخبار سخت قرار می گیرند.

خبر نرم: این یک اصطلاح برای تمام اخبار است که به زمان حساس نیستند. اخبار نرم شامل پروفایل افراد، برنامه ها یا سازمان ها است. رسانه های نرم شامل سازمان هایی است که در درجه اول با تفسیر، سرگرم ، هنر و سبک زندگی سروکار دارند. رسانه های نرم می توانند به صورت برنامه های تلویزیونی، مجلات یا چاپ گزارش باشند.از منابع رسانه نرم به عنوان اخبار نرم یاد شده است.اخبار نرم به عنوان اطلاعاتی تعریف می شوند که در درجه اول سرگرم کننده یا شخصاً مفید هستند. اخبار نرم غالباً با خبرهای سخت مقایسه می شوند، که جان زالر آن را "پوشش وقایع مربوط به رهبران ارشد، مسائل مهم یا اختلالات قابل توجه در امور روزمره زندگی" تعریف می کند. در حالی که اهداف اخبار سخت و نرم شامل آگاهی دادن به مردم است، این دو در طلاعات موجود و روشهایی که برای ارائه آن اطلاعات استفاده می شوند با یکدیگر متفاوت هستند.

تحریریه: سر دبیران مجله و اعضای هیئت تحریریه در سرمقاله نظر خود را ابراز می کنند. صفحه سرمقاله روزنامه به نویسنده اجازه می دهد تا درباره موضوعات موجود در اخبار اظهار نظر کند. همه سرمقاله ها شخصی هستند اما موضوعات باید همچنان برای خواننده مرتبط باشند.

3. ساختار مقاله شما

ساختار یک خبر ساده است: پاراگراف اصلی (لید) و بدن.

پاراگراف اصلی

یکی از مهمترین عناصر نوشتن اخبار پاراگراف آغازین یا دو مورد از داستان است. روزنامه نگاران از این امر به عنوان "لید" یاد می كنند و كاركرد آن جمع بندی گزارش و جلب توجه خوانندگان است.در یک خبر سخت، لید باید خلاصه ای از آنچه باید دنبال شود باشد. این باید شامل پنج ارزش خبری روزنامه نگاری (چه کسی ، چه ، کجا ، چه موقع و چرا) باشد.به عنوان مثال "باری پاتون بعد از ظهر شنبه یک بازی عالی در سوری پارک مقابل دیمونز در فینال کالدر مک کی شیلد سافتبال".

در یک خبر خبری نرم، لید باید موضوع را با استدلال ارائه دهد. نقش نویسنده مانند یک رمان نویس، جلب توجه خواننده است.

بدنه گزارش

بدنه داستان شامل ترکیب نظرات افرادی است که با آنها مصاحبه می کنید ، برخی از داده های واقعی و روایتی که به جریان داستان کمک می کند. احتیاط کنید چرا که در این سبک از نوشتن، شما مجاز نیستید که "تحریریه" (اظهار نظر خود را بیان کنید).وظیفه گزارشگر این است که بفهمد مردم درمورد چه مسائلی فکر می کنند و گزارش نظرات ذینفعان مختلف یک موضوع را گزارش می دهند.این نظرات بخش عمده داستان را تشکیل می دهند.می توانید جزئیات مختلفی را درج کنید اما همه آنها باید به ایده اصلی این قطعه مربوط باشند.

به عنوان خبرنگار، شما چشم و گوش خوانندگان هستید. شما باید سعی کنید برخی جزئیات بصری را ارائه دهید تا داستان را زنده کنید (اگر فقط مصاحبه تلفنی انجام داده اید دشوار است، به همین دلیل چهره به چهره بهترین است). همچنین باید سعی کنید احساس داستان را بدست آورید. احساس داشتن به معنای درک کمی از پیشینه احساسی قطعه و افراد درگیر در آن است.سعی کنید حس شخصیتهای درگیر و دلیل احساس نحوه انجام آنها را حس کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به سینی غذای ساده رهبر انقلاب با 2 استکان چای و قند و پنیر +عکس / آقا چهار زانو روی زمین نشسته اند (481 نظر) داریوش ارجمند: خانومه میره وزنه بردار میشه 2 سال دیگه نه رحم داره نه تخمدان همشو عمل میکنه میریزه دور! من پدر سنتی رو دوست دارم تا پدری که سفره عرق پهن میکنه+فیلم (477 نظر) نگاهی به خانه بدون تجملات محمود احمدی نژاد با فرش ماشینی و مخده های قدیمی و مزین به تصویر امام خمینی و رهبر معظم انقلاب (عکس) (297 نظر) عکسی از اولین روز مادر شدن فرح پهلوی/ قرق بیمارستان و نمایش زندگی سلطنتی... (216 نظر) ساده زیستی رهبر انقلاب به روایت تصویر / از عینک شکسته و کفش ساده تا سفره غذای ساده در کنار سیاستمداران (213 نظر) مادر علی دایی: پسرم به بیمارستانها گفته اگه کسی توان مالی نداشت به من خبر بدین؛ به هر نیازمندی که من بگم به حسابش پول واریز می‌کنه +ویدیو (198 نظر) سفره غذای ساده و دورهمی صمیمی رهبر معظم انقلاب با فرماندهان ارشد سپاه+عکس/ آقا هم مثل همه روی زمین غذا می خورد (179 نظر) محمدرضا گلزار: تا میتونین دعا کنین تا میتونین نماز بخونید؛ آدم بی‌اعتقاد هیچ چیز در زندگیش نداره+ویدیو (174 نظر) نگاهی به لباس عروس های زنان شاه پهلوی؛ از لباس عروس 30 کیلویی ثریا اسفندیاری تا پیراهنی مزین به پرهای لک‌لک آفریقایی! / به نام مردم به کام خاندان منحوس پهلوی+عکس (169 نظر) مهنوش صادقی همسر دوم مهدی هاشمی: 20 سال با مهدی هاشمی رابطه داشتم و گلاب آدینه خبر داشت (163 نظر) خنده رهبر انقلاب از پیشنهاد عجیب احمدی‌نژاد: ساخت اتوبان از فرودگاه امام به مسجد جمکران تا امام زمان در ترافیک و شلوغی اتوبان قم گیر نکنند! (146 نظر) داریوش ارجمند: من مختار رو خوب میشناسم! مختار خیلی علیه السلام نیست/ اصلا از مختار و فریبرز عرب نیا خوشم نمیاد! (142 نظر) علی دایی: همسرم بهترین مشاورم هست؛ ویلای به شکل توپ در کلاردشت ندارم؛ میلیون‌ها علی دایی هم برای مردم کم است+عکس (117 نظر) تصویری از اعلامیه ترحیم همسر تایلندی یوسف تیموری/ روحش شاد و یادش گرامی (112 نظر) نگاهی به مجلل ترین مدرسه در سوئیس که بچه های پهلوی در آنجا درس خواندند/ زمانی که بچه های مردم از امکانات کم تحصیلی هم برخوردار نبودند! (104 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 29 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز پنجشنبه 29 تیر 1403 + فیلم
4 هنرمند محبوب ایرانی که همسر خارجی دارند/ از ازدواج ساعد سهیلی با دختر فرانسوی تا زن هندی بنیامین بهادری+عکس
فال روزانه پنجشنبه 29 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه پنجشنبه 29 شهریور 1403
برگزاری مسابقات فوتبال جام شهدای خدمت در ارومیه
بیوگرافی و زندگی خصوصی محمدرضا هلال زاده، ضیا سریال طوبی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
عموی تتلو: تتلو گیاهخوار است، ماموران زندان هم برای گیاهخواری او شرایط را فراهم می‌کنند
آتش سوزی کارخانه تولیدی فولاد در تیکمه داش + فیلم
اهدای زمین به آموزش و پرورش شهرستان مرند
از پرستاری تا طبابت/کتاب"سمفونی موگادیشو" خاطرات من از سومالی است
نجات معجزه آسای مرد 55 ساله از چاه 35 متری در مرند
امین فردین با آبروی الناز شاکردوست بازی کرد! ادعای روابط عجیب و غریب بازیگر فیلم بی بدن با هنرمندان ایرانی!
فوزیه همسر اول شاه پهلوی: کاخ نشینی در شان ما نیست/ شاه به من خیانت می کرد، با یک سرهنگ ازدواج کردم و دختری به نام نادیا دارم
کتاب خوب بخوانیم ؛ معرفی کتاب عاشقانه غرور و تعصب
منتخب روز   
توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW جمله امروز پزشکیان که گفت «خیلی خراب نکردم که؟» در فرهنگ آذری زبان ها یعنی چه؟ +عکس کیک تولد خاص و شکلاتی شهاب حسینی برای تولد 13 سالگی پسرش با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : یه آقایی با کیف سامسونِت و کت و شلوار آبی استخری اومد صداشو کلفت کرد مغرورانه گفت آقای مدیری من برای اینکه وارد سینما شم باید چیکار کنم گفتم باید بلیط بخری+ویدئو کیک تولد خاص و شکلاتی همسر هاشمی رفسنجانی برای تولد 82 سالگی یارش با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس تصویر رهبر معظم انقلاب در دستان وزیر کودک‌کش+عکس انتشار غزل جدیدی از رهبر معظم انقلاب + فیلم/ دیدن این ویدیو با صدای دلنشین رهبری رو از دست ندید نگاهی به کیک تولد 44سالگی شهاب حسینی با دیزاین خاص در خانه اش/مبارکا باشه +عکس