خبر نویسی چیست؟

  سه شنبه، 17 تیر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
خبر نویسی چیست؟
ساعد نیوز: سبک خبر نویسی یا نوشتن خبر، شیوه نثر خاصی است که برای گزارشگری خبری به کار می رود به عنوان مثال ... در نوشتن اخبار تلاش می شود تا به سؤالات اساسی درباره هر رویداد خاص در دو یا سه بند اول پاسخ دهیم: چه کسی؟چه چیزی؟چگونه؟چرا؟ و از ارزش های استانداری که برای خبر تعریف شده استفاده می کنیم در این متن شما را با خبر نویسی بیشتر آشنا می کنیم.

خبر نویسی به شکل متداول خود سعی در ارائه اخبار جامع، شفاف و درست می باشد. برای دستیابی به این کل، خبر نویسان برای خبر ساختاری با نام عناصر خبری و ارزش های خبری را تعریف کرده اند، تا براساس این عناصر و ارزش ها بتواند خبری مبتنی بر منطق و روان که شامل تمام پرسش ها وعلایق مخاطب می باشد ارائه نمایند. خبر نویسی دارای سبک های متنوعی می باشد که این سبک ها با توجه به نیاز مخاطب و نوع ارائه گزارش تععین می شوند و همچنین نوع سبک خبر نویسی تعین کننده ترتیب عناصر خبری می باشد. به طور مثال در سبک هرم وارانه که نوعی سبک خبر نویسی است ابتدا مهم ترین بخش خبر بیان می شود وبه ترتیب بخش های کم اهمیت خبر بیان می گردند.

عناصر خبری

عناصر خبری در واقه ساختمان بندی یک خبر را تشکیل می دهند وهریک از این عناصر ئر تکمیل شدن بدنه خبر ببسیار مهم می باشند و نبودن یکی از این عنصر ئدر خبر باعث نقص در خبر می شود مثلا عنصر چه/ به دنبال پاسخ ان است که ببیند چه چیزی روی داده است و بر ذات رویداد متمرکز است و پاسخ های ان ابتدای گزارش خبری را تشکیل می دهندمثلا آتش سوزی در کارخانه شکلات- چه؟ آتش سوزی. تصادف دو خودرو در اتوبان-چه؟ تصادف . قتل مردی حوالی یک شب در محله...چه؟ قتل یک مردپس از ان عنصر چه کسی یا چه چیزی به دنبال یافتن پاسخ در رابطه با عاملان رویداد می باشد و عنصر کجا؟ به دنبال یافتن مکان رویدا می باشد نمی توانیم خبری را بدون اشاره به مکان رویداد بیان کنیم بخصوص اگر مکان رویداد به مخاطب نزدیک باشد مخاطب توجه زیاذدی به ان نشان خواهد داد عنصر چه زامانی نیز بسیار مهم است مثلا با ارائه خبر در رابطه با زمان انتشار نتایج کنکور و یا زمان ازمون دکتری و... عنصر چرا بسیار مهم می باشد زیرا به چرائی رویداد می پردازد این عنصر از جنبه تحلیلی برای خبر اهمیت دارد و در آخر عنصر چگونه به شرح و توصیف خبر می پردازد. شایان ذکر است بدانیم که تعین استفاده از کدام عنصر در ابتدای و انتهای خبر، در واقع به سبک خبرنویسی مربوط می باشد، که استفاده از هر عنصر را تعیین می کند. این عناصر به روان و منطقی بودن خبر کمک می کنند.

ارزش های خبری

ارزش های خبری ابزارهایی هستند که به ما کمک می کنند تا بدانیم برای مخاطبان خود چه نوع خبری ارائه می دهیم در واقع ارزش های خبری درون رویدادها قرار دارند، درک ارزش های خبری موجود در رویدادها چندان کار دشواری نیست چرا که اکنون ان ها را معرفی می نمائیم :1)دربرگیری 2) شهرت 3) استثناء و شگفتی ها 4) برخوردها،اختلاف، منازعه ها ،درگیری ها 5) بزرگی و فراوانی تعداد ومقدار 6) زمان یا تازگی رویداد 7)مجاورت هر کدام از موارد فوق ارزش خبری محسوب می شود مثلا در خبری که اعلام می شود نوازدی در هند با خون سفید به دنیا امده است علاوه بر داشتن ارکان خبری دارای ارزش خبری که از نوع شگفتی می باشد چرا که جز اتفاقات شگفت آور ویا عجیب و غریب تلقی می شود و یا جنگ میان عربستان و یمن از نوع ارزش خبری برخورد ها می باشد.

سبک های خبر نویسی

سبک هرم وارانه: در این نوع سبک مهم ترین و پر اهمیت ترین قسمت خبر در ابتدا بیان می شود وبه ترتیب قسمت های کم اهمیت خبر در انتها بیان می شوداین شیوه به دلیل لینکه نوع سبک خبر دهی بین عموم مردم به همین گونه می باشد و همچنین ارائه بخش های مهم خبر در ابتدا به مخاطب از اهمیت ویژه و جذابیت خاصی برخوردار است.این نوع خبر نویسی برای خبرهای روزمره وسمینار ها وسخنرانی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

سبک تاریخی: در این نوع سبک رویداد ها به ترتیب زمانی که اتفاق افتاده اند بیان می شوند. و خبر ها کامل تر ارائه میشود در این سبک خبرنگار در ترتیب ارائه خبر دخالتی ندارد و هیچ کدام از بخش ای خبر مهم تلقی نمی شوند.

سبک تاریخی به همراه لید: در این نوع سبک ابتدا یک شروع جذاب ومهم ترین بخش خبر ارائه می شود وپس از آنبه سبک تاریخی روی اورده وبه ترتیب وقوع به ارائه خبر می پردازیم

سبک پایان شگف انگیز : جالب ترین ومهم ترین قسمت خبر برای غافلگیری مخاطب در پیایان خبر ارائه می شود.

سبک بازگشت به گذشته : نقطه مقابل سبک تاریخی است و اخرین بخش خبر در ابتدا طرح می گردد وسپس ارائه پیشینه موضوع وبیشتر برای خبر های کوتاه به کار می رود

سبک تشریحی: قسمت به قسمت خبر را توضیح می دهیم برای هر قسمت توضیحات کامل با جزئیات ارائه می دهیماز این نوع سبک برای گزارش های که اختلاف نطر در ان زیاد است و گزارش های تفصیلی استفاده می نمائیم.

از عناصر نوشتن خوب استفاده کنید

  1. دقت: از کلمه درست استفاده کنید. دقیقاً منظور شما چیست؟ خاص باشید. از نوشتن جنسی خودداری کنید. از اصطلاحات عمومی استفاده کنید: آتش نشانان به جای مأموران آتش نشانی، حاملان نامه را به جای پستچی ها بنویسید.
  2. وضوح: از جملات ساده استفاده کنید. اسم، فعل. واضح فکر کنید سپس بنویسید.
  3. لحن بیان: جملات طولانی حالت آرام و آرام را نشان می دهد. جملات اعلامی کوتاه، عمل ، تنش، حرکت را نشان می دهد. از انواع طول جمله استفاده کنید.در خبرنویسی درباره قسمت فعال تر و پرتنش از جملات کوتاه تر استفاده کنید.
  4. انتقال: منطقی بنویسید از نقطهای به نقطه دیگر پیشرفت کنید. همه چیز را در نظم قرار دهید.
  5. جذابیت حسی: به یک یا چند حواس پنجگانه متوسل شوید: بینایی، شنوایی، بو، لمس. آن شبیه چه صدایی است؟ اتاق خیلی گرم بود؟ آیا می توانید بوی آشپزی در بیرون پیاده رو را بو کنید؟ آیا فرد به آرامی و با دقت و یا سریع با اطمینان صحبت کرده است با استفاده از قیاس. آن را به عنوان "مانند" یا "به عنوان" چیزی که برای خوانندگان آشنا است توصیف کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (459 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (326 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (218 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (28 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (16 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (8 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند