شرایط شغل خبر نگاری چیست؟

  یکشنبه، 15 تیر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
شرایط شغل خبر نگاری چیست؟
ساعد نیوز: خبرنگاری تولید و توزیع گزارش در مورد وقایع جاری یا گذشته است. کلمه خبرنگاری در مورد شغل، و همچنین خبر نگارانی که اطلاعات جمع آوری ومنتشر می کنند به کار می رود. رسانه های خبرنگاری شامل، تلویزیون، رادیو، اینترنت و روزنامه ها هستند.

برای شروع در این حرفه ابتدا از رورزنامه های محلی و مصاحبه های کوچک شروع کنید پس از مدتی با پیدا کردن علاقه ی خود در یک زمینه اعم از اقتصاد، ورزش، سیاست، بهداشت و... می توانید تخصصی تر عمل کنید. این شغل نیاز به تحصیل در رشته خبرنگاری نمی باشد. ولی بهتر است مدرک کارشناسی در رشته های مرتبط مثل روانشناسی، جامعه شناسی، ادبیات، زبان انگلیسی و نظایر این ها داشته باشید. و همچنین به دلیل ارتباط نزدیک این شغل با تصویر برداری، عکاسی، تدوینو ... لازم است تا با نحوه کار این موارد وهمچنین نرم افزارهای آفیس آشنایی خوبی داشته باشید.

لازم می دانم قبل از ورود شما عزیزان به این حرفه نکاتی چند را یاد آور شوم

  • مهارت های ارتباطی درجه یک برای خبر نگاران الزامی است.به زبان بدن خود دقت کنید که پیا م های غیر متعارف به طرف مقابل صادر ننمایند، به حرف های طرف مقابل گوش کنید، با بیشتر منابع خبری سعی کنید قرار ملاقات دوستانه بگذارید، سوال طرح کنید و آماده گفتگوی کوتاه با بیشتر افراد باشید، مختصر ومفید صحبت کنید از به کار بردن کلمات اضافی پرهیز کنید به معنای ز واقعی گوش دهید گوش دادن نشان از توجه شما به گفته های طرف مقابل است و مهم ترین عامل در برقراری ارتباط می باشد.
  • توانایی تفکر سریع و انطباق با موقعیت های جدید در دنیای سریع خبر نگاری مهم است، توانایی تصمیم گیری وعملکرد سریع را داشته باشید سازگاری در محیط کار به معنای توانایی تغییر در جهت موفقیت می باشد از مولفه های انطباق پذیری، توانایی یادگیری، توانمندی، پشتکار، اراده، انعطاف پذیر، تحمل استرس وفشار، انعطاف پذیری، رهبری، صداقت و... می باشد.
  • راحت بودن با افراد و قادر به انجام مصاحبه، چه به صورت حضوری و یا تلفنی، یک ضرورت است. راحت بودن انواع گوناگونی دارد و وقتی شما با کسی راحت هستید در واقع خود واقعیتان می باشد وبه آسانی می توانید با وی ارتباط برقرار کنید و به طور کلی می توان گفت راحت بودن باعث می شود شما به راحتی نظرتان را بدون قضاوت شدن بیان کنید وطرف مقابل هرچند مخالف عقیده شما باشد شما را همراهی خواهد کرد.
  • نمونه های مصاحبه شما همیشه همکاری نخواهند داشت، بنابراین صبر وتحمل به شما کمک می کند تا وی را متقاعد به مصاحبه کنید ویا مصاحبه شونده مناسب تری پیدا کنید و کار های خود را دنبال نمائید.
  • ساعات کار طولانی و غیرقابل پیش بینی، به خصوص هنگام بروز حوادث مهم از شرایط سخت شغلی خبرنگاران می باشد، پشتکاری، اراده، استقامت در این شغل بسیار مهم می باشد. موفقیت در شغل خبرنگاری حاصل تلاش های بی وقفه و ساعات طولانی کاری می باشد.
  • خبرنگاران باید به جایی که خبر است سفر کنند و معمولاً به گواهینامه رانندگی احتیاج دارند بهتر است سایر مهارت های مورد نیاز این شغل مانند نحوه عکسبرداری، فیلمبرداری، صفحه آرایی، صدا و ابزار های رسانه مانند اینیستاگرام و.. را یاد بگیرید.
  • توانایی جلب اعتماد بیشتر افراد را داشته باشید، برای جلب اعتماد افراد ابتدا فکر کنید سپس سخن بگوئید، خوش اخلاق باشید،صادق باشید به قول های خود در وعده های کاری بسیار پایبند باشید،احترام بگذارید به افراد اهمیت بدهید، روراست وشفاف عمل کنید، هنگام اشتباه کردن اعتراف کنید، با ثبات باشید همدردی کنید قابل دسترس باشید
  • استانداردهای بالا از دقت، هر چه بیشتر گوش کنید دقیق تر خواهید شد، از روش های افزایش تمرکز و دقت استفاده نمائید بیشتر مطالعه کنید.
  • توانایی تولید کار خوب، حتی وقتی تحت فشار هستید
  • پایداری و استقامت
  • درک سریع - خبر نگاران اغلب مجبورند در مورد موضوعاتی ناآشنا بنویسند بخاطر همین امر آگاهی از قوانین الزامی است
  • اشتیاق به امور جاری، اگر همواره علاقمند به خبر های روز هستید و آن ها را پیگیری می کنید ویا از کنار حوادث بی تفاوت عبور نمی کنید می توانید در این شغل موفق باشید.
  • خبر نگار نباید دیدگاه و نظرات شخصی خود را در ارائه گزارش دخیل نماید همیشه باید اصل بی طرفی را رعایت کند
  • خبرنگار ایران باید به اصول و قوانین آشنا بوده و در جهت منافع کشور گام بردارد
  • امنیت شغلی ندارید و هر لحظه ممکن است اخراج شده یا رسانه شما توقیف یا فیلتر شود.

انواع خبرنگاری:

خبرنگاری شامل دو گونه است: خبرنگاری رادیو تلویزیونی و خبرنگاری غافلگیرانه. در نوع خبرنگاری رادیو تلویزیونی حقایق توسط فرد خبرنگار جمع آوری می گردد و سپس با دقت و قاطعیت ارائه می شود، ولی در این میان باید جلوه های صوتی نیز به گزارش خود بیافزاید که این کار از طریق مصاحبه با افرادی که در حین رویداد نقش داشته اند میسر است. گزارشگران رادیو نیز باید مقدمه ای برخبر بنویسند که توسط گوینده خوانده می شود. خبرنگاران تلویزیون برای توضیح گزارش خود به اطلاعات تصویر، از جمله مصاحبه زنده با افراد درگیر در ماجرا، تصاویری از صحنه ایجاد ماجرا و تصاویر گرافیکی که در ایستگاه تلویزیون برای قالب گیری خبر ایجاد شده قانع هستند. علاوه بر این گزارشگران تلویزیون ممکن است مانند گزارشگران رادیویی مقدمه ای برخبر بنویسند که توسط گوینده تلویزیون خوانده شود و به صورت معمول گزارشگران رادیو و تلویزیون از فضایی که به مطبوعات برای انتشار اطلاعات در اختیار دارند، برخوردار نمی باشند. در نوع خبرنگاری غافلگیرانه نیز از روش های تهاجمی برای مواجه نمودن افراد با سوالاتی که تمایلی به صحبت در این موارد ندارند به کار می گیرند. این روش مخصوص گزارشگرانی است که در تلویزیون در شبکه فاکس نیوز و دیگر شبکه های محلی ارائه می گردد مورد استفاده قرار می گیرد. این روش بسیار مورد انتقاد افراد قرار گرفته و استفاده از این نوع خبرنگاری را کاملا غیر اخلاقی می دانند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
مهمترین حوادث هوایی برای مقامات کشوری و لشگری+عکس آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...