شرایط شغل خبر نگاری چیست؟

  یکشنبه، 15 تیر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
شرایط شغل خبر نگاری چیست؟
ساعد نیوز: خبرنگاری تولید و توزیع گزارش در مورد وقایع جاری یا گذشته است. کلمه خبرنگاری در مورد شغل، و همچنین خبر نگارانی که اطلاعات جمع آوری ومنتشر می کنند به کار می رود. رسانه های خبرنگاری شامل، تلویزیون، رادیو، اینترنت و روزنامه ها هستند.

برای شروع در این حرفه ابتدا از رورزنامه های محلی و مصاحبه های کوچک شروع کنید پس از مدتی با پیدا کردن علاقه ی خود در یک زمینه اعم از اقتصاد، ورزش، سیاست، بهداشت و... می توانید تخصصی تر عمل کنید. این شغل نیاز به تحصیل در رشته خبرنگاری نمی باشد. ولی بهتر است مدرک کارشناسی در رشته های مرتبط مثل روانشناسی، جامعه شناسی، ادبیات، زبان انگلیسی و نظایر این ها داشته باشید. و همچنین به دلیل ارتباط نزدیک این شغل با تصویر برداری، عکاسی، تدوینو ... لازم است تا با نحوه کار این موارد وهمچنین نرم افزارهای آفیس آشنایی خوبی داشته باشید.

لازم می دانم قبل از ورود شما عزیزان به این حرفه نکاتی چند را یاد آور شوم

  • مهارت های ارتباطی درجه یک برای خبر نگاران الزامی است.به زبان بدن خود دقت کنید که پیا م های غیر متعارف به طرف مقابل صادر ننمایند، به حرف های طرف مقابل گوش کنید، با بیشتر منابع خبری سعی کنید قرار ملاقات دوستانه بگذارید، سوال طرح کنید و آماده گفتگوی کوتاه با بیشتر افراد باشید، مختصر ومفید صحبت کنید از به کار بردن کلمات اضافی پرهیز کنید به معنای ز واقعی گوش دهید گوش دادن نشان از توجه شما به گفته های طرف مقابل است و مهم ترین عامل در برقراری ارتباط می باشد.
  • توانایی تفکر سریع و انطباق با موقعیت های جدید در دنیای سریع خبر نگاری مهم است، توانایی تصمیم گیری وعملکرد سریع را داشته باشید سازگاری در محیط کار به معنای توانایی تغییر در جهت موفقیت می باشد از مولفه های انطباق پذیری، توانایی یادگیری، توانمندی، پشتکار، اراده، انعطاف پذیر، تحمل استرس وفشار، انعطاف پذیری، رهبری، صداقت و... می باشد.
  • راحت بودن با افراد و قادر به انجام مصاحبه، چه به صورت حضوری و یا تلفنی، یک ضرورت است. راحت بودن انواع گوناگونی دارد و وقتی شما با کسی راحت هستید در واقع خود واقعیتان می باشد وبه آسانی می توانید با وی ارتباط برقرار کنید و به طور کلی می توان گفت راحت بودن باعث می شود شما به راحتی نظرتان را بدون قضاوت شدن بیان کنید وطرف مقابل هرچند مخالف عقیده شما باشد شما را همراهی خواهد کرد.
  • نمونه های مصاحبه شما همیشه همکاری نخواهند داشت، بنابراین صبر وتحمل به شما کمک می کند تا وی را متقاعد به مصاحبه کنید ویا مصاحبه شونده مناسب تری پیدا کنید و کار های خود را دنبال نمائید.
  • ساعات کار طولانی و غیرقابل پیش بینی، به خصوص هنگام بروز حوادث مهم از شرایط سخت شغلی خبرنگاران می باشد، پشتکاری، اراده، استقامت در این شغل بسیار مهم می باشد. موفقیت در شغل خبرنگاری حاصل تلاش های بی وقفه و ساعات طولانی کاری می باشد.
  • خبرنگاران باید به جایی که خبر است سفر کنند و معمولاً به گواهینامه رانندگی احتیاج دارند بهتر است سایر مهارت های مورد نیاز این شغل مانند نحوه عکسبرداری، فیلمبرداری، صفحه آرایی، صدا و ابزار های رسانه مانند اینیستاگرام و.. را یاد بگیرید.
  • توانایی جلب اعتماد بیشتر افراد را داشته باشید، برای جلب اعتماد افراد ابتدا فکر کنید سپس سخن بگوئید، خوش اخلاق باشید،صادق باشید به قول های خود در وعده های کاری بسیار پایبند باشید،احترام بگذارید به افراد اهمیت بدهید، روراست وشفاف عمل کنید، هنگام اشتباه کردن اعتراف کنید، با ثبات باشید همدردی کنید قابل دسترس باشید
  • استانداردهای بالا از دقت، هر چه بیشتر گوش کنید دقیق تر خواهید شد، از روش های افزایش تمرکز و دقت استفاده نمائید بیشتر مطالعه کنید.
  • توانایی تولید کار خوب، حتی وقتی تحت فشار هستید
  • پایداری و استقامت
  • درک سریع - خبر نگاران اغلب مجبورند در مورد موضوعاتی ناآشنا بنویسند بخاطر همین امر آگاهی از قوانین الزامی است
  • اشتیاق به امور جاری، اگر همواره علاقمند به خبر های روز هستید و آن ها را پیگیری می کنید ویا از کنار حوادث بی تفاوت عبور نمی کنید می توانید در این شغل موفق باشید.
  • خبر نگار نباید دیدگاه و نظرات شخصی خود را در ارائه گزارش دخیل نماید همیشه باید اصل بی طرفی را رعایت کند
  • خبرنگار ایران باید به اصول و قوانین آشنا بوده و در جهت منافع کشور گام بردارد
  • امنیت شغلی ندارید و هر لحظه ممکن است اخراج شده یا رسانه شما توقیف یا فیلتر شود.

انواع خبرنگاری:

خبرنگاری شامل دو گونه است: خبرنگاری رادیو تلویزیونی و خبرنگاری غافلگیرانه. در نوع خبرنگاری رادیو تلویزیونی حقایق توسط فرد خبرنگار جمع آوری می گردد و سپس با دقت و قاطعیت ارائه می شود، ولی در این میان باید جلوه های صوتی نیز به گزارش خود بیافزاید که این کار از طریق مصاحبه با افرادی که در حین رویداد نقش داشته اند میسر است. گزارشگران رادیو نیز باید مقدمه ای برخبر بنویسند که توسط گوینده خوانده می شود. خبرنگاران تلویزیون برای توضیح گزارش خود به اطلاعات تصویر، از جمله مصاحبه زنده با افراد درگیر در ماجرا، تصاویری از صحنه ایجاد ماجرا و تصاویر گرافیکی که در ایستگاه تلویزیون برای قالب گیری خبر ایجاد شده قانع هستند. علاوه بر این گزارشگران تلویزیون ممکن است مانند گزارشگران رادیویی مقدمه ای برخبر بنویسند که توسط گوینده تلویزیون خوانده شود و به صورت معمول گزارشگران رادیو و تلویزیون از فضایی که به مطبوعات برای انتشار اطلاعات در اختیار دارند، برخوردار نمی باشند. در نوع خبرنگاری غافلگیرانه نیز از روش های تهاجمی برای مواجه نمودن افراد با سوالاتی که تمایلی به صحبت در این موارد ندارند به کار می گیرند. این روش مخصوص گزارشگرانی است که در تلویزیون در شبکه فاکس نیوز و دیگر شبکه های محلی ارائه می گردد مورد استفاده قرار می گیرد. این روش بسیار مورد انتقاد افراد قرار گرفته و استفاده از این نوع خبرنگاری را کاملا غیر اخلاقی می دانند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (459 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (326 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (218 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (27 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (15 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (7 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند