دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / دهان و دندان /

نظافت و نگهداری از ریتینرها در ارتودنسی چگونه انجام میگیرد ؟ 

سه شنبه، 14 بهمن 1399
یکی از مهمترین نکاتی که در استفاده از نگهدارنده های ارتودنسی باید به آن ها دقت کرد، نظافت از آن است که بسیار اهمیت دارد. در برخی از مواقع لکه های سفیدی بر روی نگهدارنده ها به وجود می آید که این لکه ها در اثر رسوبات به وجود آمده بر اثر بزاق دهان است.

توجه به وضعیت قرارگیری و نحوه چیدمان دندان ها، به ویژه دندان های جلو در فک بالا اهمیت بسیار زیادی در زیبایی چهره اشخاص داشته و از موارد بسیار مهم و تاثیرگذار در اصلاح طرح لبخند به شمار می آیند. ارتودنسی دندان از جمله روش های پرطرفدار و موثر در اصلاح طرح لبخند بوده و علاوه بر ایجاد زیبایی ظاهری، از بروز پوسیدگی های دندانی، عفونت و شکستگی های پنهان در دندان ها جلوگیری خواهد نمود. ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک، ارتودنسی دیمون، ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی لینگوال و ارتودنسی فانکشنال از انواع روش های ارتودنسی دندان هستند که به منظور اصلاح طرح لبخند و حفظ سلامتی دهان و دندان از آنها استفاده خواهد شد

بعد از اینکه درمان ارتودنسی به پایان می رسد، زمان استفاده از ریتینر نیز فرا می رسد. در زمان ریتینر دندان، دندان ها که یکبار حرکت و جابجایی را تجربه کرده اند، اکنون مستعد این هستند که با برداشته شدن قالب مجددا به حالت اولیه خود باز گردند. در نتیجه اگر مراقبت های لازم از دندان ها به عمل نیاید زحمات شما به هدر خواهد رفت. ریتینر بخشی از درمان خواهد بود که بعد از اتمام ارتودنسی برای بیمار تجویز می شود.

ریتینر در واقع همان دستگاه ارتودنسی نگهدارنده ای است که بعد از ارتودنسی و مرتب شدن دندان ها، بیمار باید از این دستگاه ارتودنسی استفاده کند. در واقع زمان استفاده از ریتینر دقیقا از زمان پایان درمان ارتودنسی خواهد بود. استفاده از ریتینر این اطمینان را به شما خواهد داد که دندان های شما در موقعیت جدید، ثابت شده و بعد از برداشتن سیم ها، به هیچ عنوان به حالت اولیه خود باز نگردد. لذا ارتودنتیست ها این مرحله درمان را بسیار حساس و حیاتی می دانند چرا که تضمین کننده میزان موفقیت دوره ارتودنسی خواهد بود.

نظافت و نگهداری از ریتینرها

یکی از مهمترین نکاتی که در استفاده از نگهدارنده های ارتودنسی باید به آن ها دقت کرد، نظافت از آن است که بسیار اهمیت دارد. در برخی از مواقع لکه های سفیدی بر روی نگهدارنده ها به وجود می آید که این لکه ها در اثر رسوبات به وجود آمده بر اثر بزاق دهان است. در واقع باید بدانید که نگهدارنده ها نیز مانند دهان و دندان نیاز به تمیز شدن دارند. بنابراین نگهداری و نظافت به موقع از این نوع نگهدارنده ها واجب است. شما باید هر زمان که نگهدارنده های متحرک را از دهان خود خارج می کنید،آن را به صورت مرتب و در همان زمان تمیز کنید، زیرا اگر جرم ها و کثیفی بر روی نگهدارنده ها جمع شود، خیلی سخت تر پاک می شود. برای شست و شوی نگهدارنده ها، باید از یک مسواک نرم و صابون استفاده کرد. دقت کنید هیچ گاه از مسواک های زبر برای اینکار استفاده نکنید زیرا سطح نگهدارنده دچار خارش می شود. همچنین برای هر چه تمیز شدن بهتر نگهدارنده ها، بهتر است آن را در محلول های شست و شوی دندان مصنوعی نیز نگهداری کرده و تمیز کنید. سعی کنید هر روز صبح این کار را انجام دهید.

همانگونه که گفته شد دندان ها پس از ارتودنسی ممکن است به جای قبلی خود بازگردند و همین مسئله برای افرادی که زمان و هزینه زیادی را برای اینکار صرف کرده اند، کابوس بسیار بدی است. همچنین دقت داشته باشید که دندان ها با بالارفتن سن نیز شروع به حرکت کردن می نمایند، بنابراین علاوه بر ارتودنسی این مسئله نیز باعث حرکت دندان ها می شود.بنابراین استفاده از ریتینرها برای افراد پس از ارتودنسی امری کامل حیاتی است که نباید از آن غافل شد.

نکته ای که برای بسیاری از افراد سوال شده است این است که اگر در زمان استفاده از نگهدارنده ها، مثلا به مدت یک هفته استفاده از ریتینرها را فراموش کنند چه اتفاقاتی ممکن است پیش آید. در این هنگام ممکن است دندان ها مجددا حرکت کنند و به حالت اولی خود بازگردند. در واقع ربات هایی که نگهدارنده ثابت دندان ها هستند پس از ارتودنسی حالت ارتجاعی خود را از دست می دهند. بنابراین استفاده از نگهدارنده ها باعث می شود تا این رباط ها با فرم جدید دهان به مرور زمان عادت پیدا کرده و ثابت شوند. اما اگر پیش از این سازگاری رباط ها، شما استفاده از نگهدارنده ارتودنسی را فراموش کنید، در این حالت دندان ها مجددا به حالت قبلی خود باز می گردند. بنابراین در استفاده از ریتینرها نهایت دقت و توجه را داشته باشید تا پول و زمان شما از بین نرود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI