دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

نقش زنان خانه دار در اقتصاد کشور 

یکشنبه، 03 تیر 1403
کد خبر: 393970
ساعدنیوز: در طبقه‌بندی‌های آماری و جمعیتی، خانه‌داری بخشی از جمعیت غیرفعال به حساب می‌آید، درحالی که ارزش اقتصادی کارِ خانه در جهان برابر با 11 تریلیون دلار است.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از فارس، «انسان پولساز مفید است. اما من هیچ‌کس نیستم، چون فعالیت‌هایم پول‌ساز نیست و فقط مصرف کننده‌ام...» این بخشی از درد و دل‌های آمنه یک خانم خانه‌دار است. این درحالیست که معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری انسیه خزعلی 30 خرداد گفت که «زنان خانه‌دار» نقش پررنگی در «اقتصاد» کشور دارند، بنابراین خانه‌داری باید به عنوان «شغل» در شاخص‌های جهانی درنظر گرفته شود.

طبق آمار در سال 95 زنان خانه‌دار، 30 درصد از GDP (تولید ناخالص داخلی که ارزش کل پولی است که در یک بازه زمانی معمولا یک‌ساله در ازای تولید کالا و ارائه خدمات در کشور به دست می‌آید) را باعث شدند.

نیمی از جمعیت یک جامعه را زنان تشکیل می‌دهند و براساس نتایج پژوهش‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آمار بانوان خانه‌دار کمتر از 25 میلیون نفر است. آمار جامعه زنان شاغل نیز حدود 14 درصد اشتغال فعال است. طبق پژوهش‌ها زنان به طور متوسط 77 ساعت را در هفته صرف کارهای خانه می‌کنند. اما درطبقه‌بندی‌های آماری و جمعیتی موجود کشور، خانه‌داران بخشی از جمعیت غیرفعال به حساب می‌آیند. این درحالی است که براساس تخمین سازمان ملل ارزش اقتصادی کارِ خانه در جهان برابر با 11 تریلیون دلار است.

طبق برآورد جامعه‌شناسان بین 25 تا 40درصد از ثروتی که در کشورهای صنعتی به‌دست می‌آید، از ناحیه خانه‌داری است و کار خانگی پشتوانه اقتصاد است، چون زنان خانه‌دار تأمین‌کننده خدمات رایگانی هستند که اکثر جمعیت شاغل به آن نیاز دارند.

صبا فرشته نژاد، مددکار اجتماعی، می‌گوید که در جامعه امروزی «میزان حضور زنان در جامعه نشان دهنده درجه توسعه یافتگی یک کشور است، اکنون نگاه جهان به سوی افزایش فعالیت زنان و توسعه و پیشرفت آن‌ها معطوف شده است». بنابراین توجه به مسئولیت خانوادگی زن، نباید مسئولیت اجتماعی از دوش او برداشته شود و در جامعه تاثیرگذار باشند. اما احسان بیات، مشاور خانواده، معتقد است که «زن خانه‌دار به خودی خود حتی اگر به‌ظاهر نقش اجتماعی خاصی نداشته باشد در حال تبیین جایگاه فرزندان است و در تربیت فرزندانی نقش دارد که هر کدام از آن‌ها به تنهایی می‌توانند نقش تاثیرگذاری در جامعه ایفا کنند. در واقع رشد اجتماعی اعضای خانواده می‌تواند مرهون مادر و بانویی باشد که این جایگاه را برای فرزندان و همسرش تقویت می‌کند.»

کارشناسان معتقدند که توجه به نقش و جایگاه زنان خانه‌دار و تلاش برای ارتقای آن و بهبود وضعیت آن‌ها چه از جانب جامعه و چه از جانب خود زنان خانه‌دار باعث می‌شود کیفیت زندگی آن‌ها بالاتر برود که همین مساله خود در کیفیت زندگی جامعه به واسطه اثرگذاری زن تاثیر بسزایی دارد.

  برچسب ها: خانواده زنان

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 10 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
عکس منتشر شده توسط میکاپ آرتیست اکرم بیرانوند/ تغییرات جادویی چهره همسر علیرضا بیرانوند را ببینید
نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍
دردسرهای ازدواج سلبریتی‌ها برای نوجوانان / بدون گلزار نمی‌توانم نفس بکشم
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
(عکس) کیک تولد مجلل همسر سالار عقیلی با نقش و نگار پیانو در کنج سنتی و دنج منزلش / مگه چقدر مهمون دارید که کیک به این بزرگی سفارش دادید؟
تمرینات سخت ورزشی ابریشم ارجمندخواه دختر وزنه بردار ایرانی/هزار ماشالله شیر زن ایرانی +فیلم
نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍
هندی بازی‌های عموپورنگ تمومی نداره! / عکس دو نفره داریوش فرضیایی با لباس هندی و امیرمحمد متقیان با کت و شلوار شیک و لاکچری
(فیلم) موتورسواری سام درخشانی با موهای بلوند به همراه همسر و دو فرزندش، برسام و برکه در خیابان‌های تهران
نگاهی به چیدمان مفصل میز پذیرایی و ناهارخوری خوش رنگ و لعاب لاله اسکندری در میزبانی از بازیگران در خانه بالا شهری اش+ویدیو/ از چند رقم میوه تا چند جور خورشت خوشمزه