دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / رزومه نویسی / عمومی /

نحوۀ نوشتن رزومه یا CV به زبان انگلیسی به همراه نمونه 

پنجشنبه، 02 بهمن 1399
قبل از اینکه پیش‎نویس رزومه‎تان را بنویسید، بخش ارجاع را به دقت بخوانید تا دربارۀ ملزومات خاص شغلی که قرار است انجام دهید، اطلاعات کافی داشته باشید. مهم اینست که نامۀ درخواست و رزومه را دربارۀ شغل مزبور بنویسید و در آن بر قابلیت‎ها و هر تجربۀ مرتبط با شغل تأکید نمایید.

رزومه چیست؟

رزومه کاری به زبان انگلیسی یا Resume، نوشته ای است شامل خلاصه ای از سوابق شغلی، تجارب حرفه ای، مدارک تحصیلی، مهارت ها، استعدادها، مدارک حرفه ای و دستاوردهای شخصی که برای ارائه به کارفرمایان شرکت ها و سازمان های متقاضی مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارت دیگر می توان گفت رزومه کاری به زبان انگلیسی از ما یک تصویر ذهنی به خواننده می دهد.

نیاز به رزومه انگلیسی برای مهاجرت و یا اشتغال امری متداول است و این در کنار مدرک آیلتس مکمل مدارک شما خواهد بود. معمولا قبل از انجام مصاحبه حضوری، کارفرمایان ابتدا با مطالعه رزومه ها افراد مرتبط و مناسب برای شغل موردنظر را گزینش یا به اصطلاح غربال می کنند. از آنجایی که ارسال رزومه راهی است برای معرفی شما به عنوان شخص لایق، آن هم در زمانی بسیار کوتاه، (معمولا بین ۲۰ تا ۳۰ ثانیه) پس ضرورت هوشمندانه نوشتن آن را دست کم نگیرید.

انواع رزومه

  • ترتیبی (Chronological):

رزومه های ترتیبی رایج ترین نوع رزومه هستند. در این نوع، شما سوابق شغلی خود را از آخر به اول، به ترتیب تاریخ وارد می کنید. اکثر کارفرمایان این رزومه ترتیبی را ترجیح می دهند، چون با نگاه اول به تاریخچه شغلی شما پی می برند. اگر سوابق شغلی شما مرتبط با شغل موردنظر کارفرماست و بین سوابق کاری خود وقفه ندارید، بهترین نوع رزومه برای شما رزومه ترتیبی می باشد.

  • رزومه مهارت محور (Functional):

برخلاف رزومه ترتیبی در این نوع رزومه شما روی مهارت ها و تجارب حرفه ای خود تمرکز می کنید و تاریخ آن را در اولویت های بعدی و بعد از توضیح هر مهارت قرار می دهید. سوابق شغلی را نیز بدون ذکر توضیحات بعد از مهارت ها قرار می دهید. اگر اخیراً فارغ التحصیل شده اید و سوابق شغلی زیادی ندارید یا بین سوابق قبلی وقفه های زیادی دارید، نگارش این نوع رزومه را به شما پیشنهاد می کنیم.

  • رزومه ترکیبی (Combination):

در این نوع رزومه کاری به زبان انگلیسی شما در کنار سوابق شغلی که به ترتیب ذکر می شوند، مهارت ها و تجاربی را که در شغل مربوطه، کسب کرده اید را عنوان می کنید. این نوع رزومه که ساختار آن نیز منعطف تر است، از گذشته شما دیدی داستان مانند به خواننده می دهد.

  • رزومه هدفمند (Targeted):

در رزومه هدف دار شما می توانید سوابق خود را مناسب با موقعیت شغلی ایجاد شده معرفی نمایید. یعنی سوابق و حتی مدارک تحصیلی بی ارتباط با موقعیت شغلی را حذف کنید و از سوابق حرفه ای، مهارتها و تجاربی که در شغل درخواستی کارایی دارند و خواننده به دنبال آن است، سخن بگویید. البته تا جای ممکن بهتر است از کلمات کلیدی عینا مطابق با آگهی استخدام استفاده نکنید. در این نوع نگارش باید توجه داشته باشید که خودتان باشید. شما قادر به تغییر گذشته خود نیستید و کوچکترین بزرگنمایی و دروغ حتی درباره علائق شما می تواند به اخراج شما منجر شود.

رزومه ترتیبی
رزومه ترکیبی

رزومه مهارت محور
رزومه هدف مند
رزومه عکس دار
رزومه عکس دار

بایدها و نبایدها

در اینجا به چند نکتۀ کلی اشاره می کنیم که باید در تنظیم یک رزومه انگلیسی آنها را لحاظ کنید.

باید:

  • روزمه تان خلاصه و کوتاه باشد: لازم نیست دربارۀ تحصیلات یا سابقۀ استخدامی تان تمام جزئیات را بنویسید.
  • رزومه تان را روی یک یا دو طرف کاغذ A4 بنویسید.
  • از جملات کوتاه و حاوی اطلاعات کافی، پاراگراف های کوتاه و انگلیسی استاندارد استفاده کنید.
  • در توضیح مسئولیت ها و دستاوردهای تان از افعال مؤثر استفاده کنید (مانند تدریس کردن، راهنمایی کردن، پیشرفت کردن): این روش باعث می شود رزومه تان تأثیر بیشتری داشته باشد.
  • علامت هایی را بکار ببرید یا برخی موارد را پررنگ بنویسید تا اطلاعات کلیدی مشخص شوند.
  • متن را بازخوانی کنید تا بتوانید غلط های املایی، گرامری و علائم نگارشی را اصلاح کنید: بسیاری از کارفرمایان این نوع روزمه های پراشتباه را مدنظر قرار نمی دهند.
  • رزومه تان را در صورت هرگونه تغییر، به روز کنید.

نباید:

  • وارد جزئیات نشوید: کارفرمایان فرصتی ندارند تا همۀ موارد نامرتبط و غیر ضروری را بخوانند.
  • وقفه های شغلی تان را لحاظ نکنید: با یک یا دو جمله دربارۀ این وقفه ها توضیح دهید.
  • از قلم ها یا اشکال تایپی متنوع استفاده نکنید: یک یا دو نوع قلم را انتخاب کنید که واضح و قابل خواندن باشند.
  • از رنگ، شکل گرافیکی یا عکس نامناسب استفاده نکنید.
  • اسم اشخاص را به عنوان معرف ننویسید مگر اینکه مطمئن باشید که آنها راضی هستند تا معرف شما باشند.

نکاتی برای نوشتن یک رزومه به زبان انگلیسی

1-نوشتن اطلاعات کامل در عنوان

درعنوان باید نام کامل شما، آدرس با کد پستی، شماره تلفن و ایمیل نوشته شود. اگر آدرس ایمیل کامل نباشد، قبل از كامل كردن رزومه آن را تغییر دهید و درست و کامل شده را در رزومه انگلیسی وارد کنید .

2-از موارد زائد جلوگیری کنید

نباید مواردي مانند سن، تاریخ تولد، وضعیت تاهل و شماره بیمه اجتماعی ذکر شود. استفاده از عکس توصیه نمی شود مگر اینکه نیاز باشد.

3-یک هدف مشخصي ایجاد کنید

بیانیه هدف شما باید کوتاه، روشن و واضح باشد. این هدف در رابطه با رزومه فعلی شما نیست بلکه مربوط به برنامه های شخصی شما در پنج سال آینده مي باشد. همچنین موقعیت خاصی که مورد علاقه شما است و خلاصه ای ازحرفه ي خود برای اثبات واجد شرايط بودن كارتان بنويسيد

4-مهارت ها و مدارک خود بنويسيد

قسمت مهارت ها در رزومه انگلیسی داراي دو بخش متفاوت است. درجه، نام مدرسه یا دانشگاه و سال فارغ التحصیلی را در بخش آموزش رزومه خود بايد قرار دهید، اخیرا فارغ التحصیلان میانگین امتیازات و افتخارات خود را نیز ذکر می کنند. حرفه اي هايي که در دوران حرفه ای خود مي توانند تجربه کاري خود را نيز، در بخش آموزش قرار دهند.مهارت ها، سواد رایانه ای، گواهینامه ها، زبان ها و غیره بايد در بخش مهارت ها و صلاحیت ها نوشته شود و باید مربوط به شغل مورد نظر باشند.

  • مهارت ها شامل مهارت های رایانه ای، مهارت های زبان خارجی و هر گونه آموزش اخیري است که مربوط به نقش شما باشد.
  • تحصیلات / کارشناسی ارشد / تحصیل در خارج از کشور
  • پایان نامه ها / پایان نامه ها
  • تجربه تحقیق
  • تجربه تدریس
  • انتشارات
  • سخنرانی ها، نمایشگاه ها و سخنرانی ها
  • کمک های مالی، بورس تحصیلی، کمک هزینه تحصیلی و کمک های مالی
  • جوایز و افتخارات
  • مهارت های فنی، کامپیوتری و زبان
  • مجوزهای حرفه ای، گواهینامه ها و عضویت ها

5-تجربه خود را نیز ذکر کنید

اگر اخیرا دانشجوی دانشگاه یا فارغ التحصیل دانشگاهي هستید و هیچ تجربه کاری ندارید، می توانید به صورت داوطلبانه یا کارآموزی مهارت های خود را ارتقاء دهید سعی کنید بدين منظور یک تجربه داوطلبانه مربوط به شغل مورد نظر خود را در رزومه بنويسيد. داوطلب شدن نیز نشان می دهد که شما مایل به کمک به جامعه خود بدون نیاز به گرفتن پول هستید و اين به عنوان یک ویژگی مثبت شما دیده می شود.

6-از BUZZWORDS استفاده کنید

به یاد داشته باشید که رزومه شما توسط کامپیوتر خوانده می شود. رزومه شما بايد به گونه ای تنظیم شده باشد که کلمات کلیدی و اصطلاحات صنعت مربوط به یک شغل خاص را در بر می گیرد. قبل از نوشتن یک رزومه، شغل خود را دوباره توصيف كنيد و تمام کلمات کلیدی که آن را بنویسید. این کلمات معمولا اسم ها هستند و به شما کمک خواهند کرد تا رزومه کاری مناسبي ایجاد کنید.

7-از یک صفحه دوم استفاده کنید

شما نبايد رزومه را به یک صفحه محدود کنید،بلكه بايد در مورد اطلاعات مربوطه که بهتراست در این صفحه قرار داده شود توجه کنید. اگر از صفحه دوم استفاده می کنید، حاوی بايد آن صفحه یک هدر با نام و اطلاعات تماس در بالای صفحه باشد. همچنين بهتر است يك “صفحه سفید” در رزومه خود داشته باشيد و تمام اطلاعات مهم به صورت برجسته در يك صفحه بگنجانيد.

8-بررسی منابع

لیستی از منابع خود را از قبل تهیه کنید، زیرا هر کارفرمایی از شما اين منابع را خواهد پرسيد. شایع ترین شیوه عبارت است از ” منابع موجود بر اساس درخواست ” كه در انتهای رزومه قرار داده مي شود.برای مراجع و منابع، یک صفحه جداگانه با همان سرصفحه ای که برای رزومه استفاده كرده ايد را آماده کنید.

9-یک رزومه معتبر تهیه کنید

یک رزومه همراه نشان می دهد که اطلاعات و مهارت هایی که اغلب قابل اثبات نیستند، مانند توانایی در نوشتن، سبک نوشتن شخصی، حرفه ای بودن، توجه به جزئیات گرامر، نقطه گذاری و املا، ابتکار عمل و غیره سنجيده شود. بنابراین، به یاد داشته باشید که زمان نوشتن رزومه بايد بسيار دقيق عمل كنيد.

10-CV چطور بايد نوشته شود ؟

CV برای حرفه ای ها در سطح متوسط، به خصوص در دانشگاه ها و شغل هاي پزشکی، بايد طولاني تر نوشته شود. هدف اين كار نيز اطمینان حاصل كردن از محتوای روشن، ساختار یافته، مختصر و مرتبط است. همچنين به جای جملات کامل می توانيد از عبارات كوتاه تري استفاده كنيد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 11 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
مراحل اکسپت مقاله
گام به گام مراحل چاپ کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
سابمیت مقاله چیست؟
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری