نحوه آموزش اعداد به کودکان

  چهارشنبه، 03 دی 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
نحوه آموزش اعداد به کودکان
بهترین روش های آموزش شمردن اعداد به کودکان و نکات آموزشی شمارش اعداد به کودکان را در این بخش برای والیدین آموزش خواهیم داد. میتوانید با مطالعه این مطلب به کودک خود نوشتن و شمردن اعداد را بیاموزید.

آموزش مفهوم عدد

در حیطه ی آموزش مفاهیم، یکی از موارد مهم و ضروری مفهوم عدد است. مفهوم عدد از آموزش های پیش دبستانی و دبستانی نیز می باشد و البته کاربردهای بسیاری هم در زندگی عادی و روزمره هر فردی دارد. برای این که مفهوم عدد را به کودک بیاموزیم باید پیش نیاز هایی را برای وی فراهم سازیم. از جمله مواردی که باید قبل از آموزش مفهوم اعداد به کودک یاد بدهیم، شمارش و درک توالی است.

البته کودک باید توجه و تمرکز لازم، دستورپذیری و تقلید، تطابق و طبقه بندی را کسب کرده باشد. دقت دیداری و شنیداری وی تقویت شده باشد، مفاهیم ساده تر را آموخته و از حافظه دیداری و شنوایی مناسب نیز برخوردار شده باشد. به طور واضح بدون داشتن موارد فوق، آموزش مفهوم عدد موفقیت آمیز نخواهد بود.

آموزش شمارش

کودک یادگیری شمارش را به طور ریتمیک (به صورت شعر و آهنگین) و در حین بازی بهتر فرا خواهد گرفت، پس بهتر است ابتدا شمارش به صورت ریتمیک را آغاز کنیم. می توان تعدادی مهره روی میز جلوی کودک به صورت ردیف قرار داده و با زدن انگشت به آن ها شمارش ریتمیک را آغاز کنیم. یا با زدن ضربه به میز یا پریدن، دست زدن و یا انواع بازی های دیگر همزمان با کودک شروع به شمارش کنیم.

معمولاً کودکانی که از نظر کلامی در حد تک کلمه هستند هم می توانند شمردن اعداد به صورت ریتمیک را یاد بگیرند. اگر کودک مشکل کلامی دارد ابتدا تا 3، سپس تا 5 و سپس تا 10 را به او یاد می دهیم. اما معمولاً کودکان شمارش ریتمیک تا 10 را به سرعت یاد می گیرند. وقتی کودک شمارش تا 10 را به این صورت یاد گرفت، با انواع اشیای مختلف شمارش را تمرین می کنیم. اگر کودک تمرکز ضعیف تری دارد باید از سرنخ ها استفاده کنیم. می توانید دست کودک را گرفته و انگشت اشاره ی او را بر روی اشیا مورد نظر(مهره ها، قطعات اسباب بازی یکسان، گلوله، مدادها و...) که برای شمارش آماده کرده ایم قرار داده و همراه او بشماریم.

ما ترجیح می دهیم که کودک در همان ابتدای کار توالی را رعایت کند. یعنی هیچ کدام از اشیا را جا نیندازد و به ترتیب بشمارد. برای تعمیم دهی بیشتر باید شمارش در جاهای مختلف، روی اشیای مختلف و از جهت های مختلف البته با رعایت توالی و ترتیب تمرین شود و همیشه تشویق ها و پاداش ها را به موقع و طی یک برنامه ی تشویقی مناسب ارائه می دهیم.

آموزش مفهوم عدد

برای آموزش مفهوم عدد ترجیحاً با عدد 2 شروع می کنیم. به نوعی می توان گفت که داشتن دو دست، دو پا، دو گوش، دو چشم و...در بدن تصویر عدد 2 را در ذهن هر کسی حک کرده و کودکان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. دو شی کاملاً شبیه هم (از نظر شکل، رنگ، اندازه و...) را جلوی کودک روی میز قرار داده و توجه کودک را به آن ها معطوف می کنیم. با انگشت روی اشیا زده و می شماریم 1، 2 و سپس به همراه کودک این عمل را تکرار می کنیم. پس از این که کودک آن را شمرد می پرسیم چند تا است؟ به او کمک می کنیم تا به پاسخ (2 تا) اشاره کند. معرفی عدد 2 را با اشیا مختلف، در مکان ها و زمان های مختلف انجام می دهیم تا کودک مفهوم عدد 2 را درک کند.

پس از اینکه کودک تا حدودی مفهوم 2 را یاد گرفت از او می خواهیم 2 تا بدهد. کودک باید از تعدادی اشیا که روی میز است 2 تا را به ما بدهد. متعاقب آن می پرسیم:«چند تا دادی؟» و به او یاد می دهیم که پاسخ دهد؛ «دو تا» وقتی کودک در این زمینه هم موفق شد، برعکس آن را هم انجام می دهیم. 2 شی را در دست گرفته یا 2 انگشت را به او نشان می دهیم می پرسیم:« این چند تا است؟»کودک باید بشمارد و یا به صورت کلی تشخیص دهد و یاد بگیرد جواب درست بدهد.

وقتی عدد 2 را به خوبی فرا گرفت با همین فرایند عدد 3 را آموزش می دهیم. در این هنگام دیگر عدد 2 را به کلی کنار گذاشته و فقط روی عدد 3 کار می کنیم و پس از یادگیری کامل کودک و اطمینان از تعمیم دهی اکنون عدد 2 و3 را به طور همزمان کار می کنیم. یعنی تعدادی شی را روی میز گذاشته و هر بار بدون یک توالی منظم و به طور تصادفی می خواهیم که 2یا 3 تا بدهد.

نکته مهم در این قسمت تشخیص و تمیز بین عدد 2و 3 است. اگر از کودک خواستیم 2 تا بدهد باید پس از عدد 2 مدتی مکث کنیم و بلافاصله پس از دادن 2 تشویق را ارائه نکنیم، چون ممکن است کودک پایان دادن اشیا را به تشویق موکول کند و نیز نباید تشویق آنقدر با تاخیر انجام شود که کودک را به شک بیندازد و از درستی پاسخ خود مردد شود. وقتی مطمئن شدیم که کودک بین عدد 2 و 3 تمیز قائل می شود و هر کدام را به کرات درست می دهد، آموزش عدد 1 را به روش فوق شروع می کنیم و سپس تعمیم دهی و سرانجام فرایند تمیز و تشخیص بین عدد 1و2و3 را در برنامه قرار می دهیم.

همیشه برای شروع یک عدد جدید، باید از یادگیری موارد آسان تر قبلی مطمئن شویم. در غیر این صورت یادگیری کودک دچار مشکل خواهد شد. یک مشکل عمده در آموزش مفهوم عدد که این فرایند را برای برخی کودکان دچار رکود می نماید، تمرکز حواس ضعیف کودکان اوتیستیک است. این موضوع باعث می شود در حین دادن تعداد شی خواسته شده، آن را فراموش کند(مثلاً اگر می گوییم 5 تا بده، کودک دادن اشیا را حتی تا 9 و 10 هم ادامه بدهد).هر چه عدد مورد آموزش بالاتر برود، این مشکل ممکن است بیشتر ایجاد شود.

بنابراین باید به چند نکته دقت کنیم.

اول ارائه تشویق به موقع (نه خیلی فوری و نه خیلی با تاخیر) ثانیاً از انواع سرنخ ها می توان برای این مورد استفاده کرد. مثل زدن یک ضربه توسط خود کودک پس از رسیدن به عدد مورد نظر، استفاده از لفظ تمام شد توسط خود کودک، حذف مواردی که باعث حواس پرتی می شود (مثل صدای انداختن مهره روی میز یا چیدن و ردیف کردن آن ها با یک نظم خاص)، تغییر وسایل کار در حین تکرار آموزش. باید مراقب باشیم که سرنخ ها حتماًدر موقع مناسب حذف شوند تا ایجاد وابستگی نکند. پس از اینکه مفهوم عدد را چه به صورت دادن عدد و چه به صورت پاسخ به پرسش «این چند تا است؟» تا حدود عدد 15 الی 20 آموزش دادیم می توانیم به صورت تصویری و دو بعدی آن را آموزش دهیم.

هنگام استفاده از تصویر باز هم از اعداد پایین تر شروع می کنیم و به تدریج به اعداد بالاتر می رسیم. مثلاً از کودک می خواهیم در یک بشقاب یا روی یک درخت 3 تا گردی یا سیب بکشد و بالعکس یعنی تعداد مورد نظر را بشمارد و به ما بگوید. همیشه می توانیم از اشیا مورد علاقه ی کودک برای جذب او به آموزش مفهوم عدد استفاده کنیم.مثلاً برای کودکی که به ماشین علاقه دارد از تصویر ماشین استفاده کنیم؛(در تصویر چند تا ماشین هست؟)

چگونه می توان اعداد را به کودکان آموزش داد

آموزش بصری:

  • بازی اعداد در گردش به دور شهر
  • نقطه بازی
  • تلفن بازی
  • همه چیز را بشمارید

آموزش جسمانی:

  • شمارش و چیدن وسایل خانگی
  • جستجو به دنبال شکلهای هندسی
  • بازی اعداد با عصرانه
  • بازیهای الگویی

آموزش شنوایی:

  • سرود و شعر بخوانید
  • از روی دستورالعمل، کیک یا غذایی را درست کنید

چگونه مفهوم اعداد را به کودکان آموزش دهیم

آموزش عدد صفر :

از کودک بپرسید که :

  • تو چند تا دم داری؟
  • تو چند تا شاخ داری؟
  • تو چند تا نوک داری؟

آموزش عد یک :

  • تو چند دماغ داری؟
  • تو چند زبان داری؟
  • تو چند سر داری؟

آموزش عدد دو :

  • تو چند تا چشم داری؟
  • تو چند تا گوش داری؟
  • تو چند تا دست داری؟

آموزش عدد سه:

  • یک مثلث بکشید و گوشه های آن را به کودک نشان دهید

آموزش عدد چهار:

  • چهار تا از خوراکی های خوشمزه را جلویش بگذارید واز او بخواهید که آنها را بشمرد

آموزش عدد پنج :

  • از کودک بپرسید هر دست چند تا انگشت دارد؟
  • از کودک بپرسید هر پا چند انگشت دارد؟

آموزش اعداد شش تا ده:

  • کودک را تشویق کنید تا شماره های مختلف را در اطراف خود بیابد مثل روی شماره گیر تلفن، شماره های ساعت، شماره ی پلاک خانه.
  • به کودک تعدادی مهره دهید و از او بخواهید در هر بار هر تعدادی را که نام بردید از ظرف خارج کند.

از چه سنی به کودکمان زبان و ریاضی یاد بدهیم؟

چه موقع ریاضی یاد می گیرد؟
با کارشناسان آموزشی مشورت کنید و بعد سراغ اعداد بروید
برای شروع یادگیری اعداد و ریاضی، کودک باید به تفکر انتزاعی رسیده و توان درک مفهوم اعداد را داشته باشد. برای یافتن راه مناسب برای آموزش کودک بهترین کار این است که کودک با کمک یک کارشناس آموزشی مورد آزمون قرار گیرد و اگر قصد آموزش ریاضی به فرزندتان را دارید و در اوایل نتیجه خوبی از آموزش دیدنش می گیرید، بی وقفه پیش نروید. اگر او در فرآیند یادگیری مشکل داشت باید با قرار دادن وقفه سه تا شش ماهه، آموزش او را دوباره ازسر بگیرید. اگر احساس کردید روند یادگیری فرزندتان بسیار کند یا متوقف شده، یک مشاور آموزشی را در جریان قرار دهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد بازیکنی که 4 سال بعد از مرگ مادرش متولد شد! هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان
دیگران می‌خوانند   
کشف آثار تاریخی 700 ساله در خیابان باباطاهر همدان +ویدئو قابی دیده نشده از حسن روحانی در کنار برادر بزرگتر و حقوقدان رهبر معظم انقلاب+عکس اینجا نخستین محل زندگی ارامنه در تهران است+عکس گشت و گذار در سرزمین انبه‌های ترش / یخچال کله قندی 270ساله در حوالی پایتخت نحوه عجیب قرار دادن واگن‌های مترو کرج با شکافتن سقف تونل+فیلم درخشش بازیگر فیلم «مست عشق» بر روی فرش قرمز کن وقتی جواب سوالو بلد نیستی ولی نمی‌خوای ورقه رو سفید تحویل بدی...../ به روایت تصویر نگاهی به خونه زندگی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران+عکس/ چقدر ویترینشون خاص و متفاوته متلاشی شدن یک شبکه شیطان پرستی در شهرستان شهریار تهران اقدام خلاقانه مغز متفکر ایرانی برای دزدیده نشدن وسایل صندق عقب ماشینش+ویدیو/ در واقع کار دزد رو راحت کرده😂 افشاگری های داور سابق فوتبال از پیشنهاد رشوه و فساد در فوتبال+ فیلم قبر‌های لاکچری و مجلل جولان می‌دهند از مراسم ازدواج شیدا خلیق با کیوان ساکت‌اف تا خاکسپاری مادر لیلا حاتمی در حواشی داغ امروز جمعه 29 اردیبهشت 1403 امام جمعه تهران با تعطیلی روز شنبه‌ مخالفت کرد فوتبالیست ها و بازیگران مشتری این خودروی تاریخی هستند شوخی های بامزه و دیدنی امباپه با مجسمه اش/ وقتبی با مجسمه ات مو نمی زنی +عکس رونمایی از تغییرچهره جالب و دیدنی سپیده بزمی پور و شاهرخ استخری در پیری/ بازم عین قالی کرمون میمونن+عکس چالش بطری دیدنی سعید عزت اللهی ستاره تیم ملی و خوشحالی زیبای او +فیلم در خانه این سیاستمدار خبری از فرش و مبلمان نیست/از زندگی در خانه ای با 13 بچه تا دامادی متولدِ کشور غربی که به حوزه علمیه رفته اثرات وحشتناک جراحی زیبایی در منزل توسط آرایشگران! / وقتی ناخن‌کار جراح می‌شود! + فیلم و عکس دیالوگ عاشقانه ایمان صفا برای قند روزهای تلخش در سریال کمدی اکازیون/ اشک همه دراومد+ویدیو یزدگردی تک نفره و مجردی مینا مختاری، همسر خوش پوش بهرام رادان+عکس/ خبری از آقای بازیگر و پسر کوچولوشون نیست سیل مشهد سوءمدیریت است، سیل یونان نبردی نابرابر با طبیعت ؛ برگ زرینی دیگر از BBC + فیلم شرایط سنی تحصیل در استرالیا در 2024 (بررسی مقاطع مختلف) خبرنگاری که نصف کبدش را بخشید / انسان زنده هم می‌تواند اهدای عضو کند حضور پررنگ سلبریتی‌ها در مراسم ازدواج شیدا خلیق با کیوان ساکت‌اف+ویدیو/ جمعشون جمعه به روایت تصویر! سرهنگ نیروی انتظامی که دل همه را برد! + فیلم / دمت گرم سرهنگ ... (عکس) باغ‌نشینی بهاره رهنما در اردیبهشت اصفهان (عکس) این بازیگر زن مشهور خواهرزاده «اخوان ثالث» است؛ پرستو گلستانی در 43 سالگی (عکس) دورهمی «خانم فدوی» سریال پایتخت با بازیگران زن مشهور فال انبیاء روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 بهادر زمانی بازیگر نقش همایون در سریال قطب شمال در کنار همسرش (ویدئو) نحوه پرورش درخت انگور با کمک دانه انگور در آب فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 خواستگاری علی مصفا از لیلا حاتمی چه شکلی بود؟ + تصاویر همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس گریم الناز ملک در زخم کاری 3؟! +عکس تأثیر باورنکردنی خَرها در تغییر مسیر بشریت حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم
تیتر امروز   
گشت و گذار در سرزمین انبه‌های ترش / یخچال کله قندی 270ساله در حوالی پایتخت
نحوه عجیب قرار دادن واگن‌های مترو کرج با شکافتن سقف تونل+فیلم
متلاشی شدن یک شبکه شیطان پرستی در شهرستان شهریار تهران
قبر‌های لاکچری و مجلل جولان می‌دهند
از مراسم ازدواج شیدا خلیق با کیوان ساکت‌اف تا خاکسپاری مادر لیلا حاتمی در حواشی داغ امروز جمعه 29 اردیبهشت 1403
امام جمعه تهران با تعطیلی روز شنبه‌ مخالفت کرد
فوتبالیست ها و بازیگران مشتری این خودروی تاریخی هستند
در خانه این سیاستمدار خبری از فرش و مبلمان نیست/از زندگی در خانه ای با 13 بچه تا دامادی متولدِ کشور غربی که به حوزه علمیه رفته
اثرات وحشتناک جراحی زیبایی در منزل توسط آرایشگران! / وقتی ناخن‌کار جراح می‌شود! + فیلم و عکس
سیل مشهد سوءمدیریت است، سیل یونان نبردی نابرابر با طبیعت ؛ برگ زرینی دیگر از BBC + فیلم
خبرنگاری که نصف کبدش را بخشید / انسان زنده هم می‌تواند اهدای عضو کند
سرهنگ نیروی انتظامی که دل همه را برد! + فیلم / دمت گرم سرهنگ ...
فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403
فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403