نحوه ارجاع دهی به مجله و روزنامه به سبک APA

  پنجشنبه، 27 آذر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
نحوه ارجاع دهی به مجله و روزنامه به سبک APA
APA یکی از مرسوم ترین روش های ارجاع دهی یا رفرنس دهی در مقالات و کتاب ها می باشد که امروزه به وفور از این روش در تسریع نوشتن، تایپ و انتشار استفاده می شود.

نحوه رفرنس دهی به مقاله در نگارش اسناد علمی

حین نگارش یک مقاله علمی، این ضرورت وجود دارد که به مقالاتی که از آنها به عنوان رفرنس استفاده نموده اید را ذکر نمایید. بحث استنادات در نگارش مقاله یک بخث بسیار جدی و حیاتی است. در حقیقت اولین کاری که ادیتورهای یک مجله به آن توجه دارند صحت و دقت استنادات است. به عنوان مجموعه ای که بیش از یک دهه در حیطه خدمات چاپ مقاله فعالیت داریم می توانیم اذعان نماییم که بیشترین اشکلات پژوهشگران ایرانی در نگارش مقاله به بحث رفرنس دهی باز می گردد. در این مطلب به ارایه نحوه رفرنس دهی به مقاله در نگارش اسناد علمی پرداخته ایم. هدف اولیه ما این است که پژوهشگران هرچه بیشتر با اصول دقق رفرنس نویسی آشنا شوند.

نکات مهم در طریقه رفرنس نویسی در مقاله که باید به آن ها توجه داشته باشید:

  • در طریقه رفرنس نویسی در مقاله زمانی که می خواهیم در داخل متن به منابع اشاره کنیم، تنها نام خانوادگی نویسنده یا نویسندگان و سال انتشار مقاله در داخل پرانتز نوشته می شود. منابع کامل تنها در لیست کلی منابع و در انتهای مطلب و صفحه ای جداگانه نوشته می شوند.
  • ارجاعات به کتاب ها بر خلاف مقالات، علاوه بر نام خانوادگی نویسنده و سال انتشار، باید شامل شماره صفحه مورد استناد قرار گرفته شده نیز باشد. به عنوان مثال: (Gumwad 1952:209). این کار به منظور تسهیل کار مخاطبان یا محققان آینده ای است که می خواهند به منبع اصلی اطلاعات ذکر شده در تحقیقات شما دسترسی داشته باشند. در مورد مقالات به علت اینکه معمولا محتوای آنها کوتاه تر است و یک موضوع واحدی را در کل مطلب دنبال می کنند، این کار انجام نمی پذیرد.
  • برای مقالات یا کتاب هایی که دو نویسنده دارند بایستی به نام خانوادگی هر دو نویسنده و سال انتشار اشاره کنیم. به این ترتیب: (Click and Clack 1974). در صورتی که تعداد نویسندگان بیش از دو مورد باشد تنها به ذکر نام خانوادگی نویسنده اول و عبارت “و همکاران”، بسنده می کنیم. (در مقالات انگلیسی به جای این عبارت از عباراتی همچون and others و یا .et al استفاده می کنیم.)
  • در صورتی که قصد دارید از مطلب یک مقاله که آن را در مقاله دیگری خوانده اید استفاده کنید، بایستی نام هر دو منبع آورده شود. به عنوان مثال: (Driblick 1923, in Oobleck 1978)
  • اگر در نوشتن یک تعریف یا عبارت از دو منبع استفاده کرده اید، نام منابع بایستی با علامت “;” از همدیگر جدا شده باشند. به این صورت: (Gumwad 1952:209; Bugjuice 1970; Bruhahauser et al 1973)

تصویر

مواردی که در طریقه رفرنس نویسی در مقاله باید از آنها اجتناب کنید:

  • از پاورقی استفاده نکنید! پاورقی ها اغلب در نوشتن کتاب ها کاربرد دارند و به ندرت در مقالات مشاهده می شوند. به جای این کار منبع را درداخل متن و در مقابل عبارات مربوط ذکر کنید.
  • از نقل قول مستقیم استفاده نکنید! در اغلب موارد زمانی که از منبع خاصی برای استناد استفاده می کنید، نیاز به اشاره به عین مطلب گفته شده در متن اصلی ندارید و کافی است تفسیری را که به نتایج شما کمک می کند، به زبان خودتان بنویسید.

نحوه ارجاع دهی به یک مجله به سبک APA:

روش های بسیاری برای استناد به منابع مختلف علمی در دسترس است و هر مجله علمی هم برای ارجاع دهی سبک خاص خود را دارد. اما مجلات بسیاری نیز وجود دارند که به نویسندگان و مولفان خود روش های معتبر و شناخته شده را توصیه کرده و از آن ها برای چاپ مقالات در نشریات بهره می گیرند. یکی از مهم ترین عوامل در تعیین ارجاع درست به منابع علمی استفاده از شیوه های استاندارد می باشد. در این میان APA متداول ترین سبک شناخته شده در بین علوم اجتماعی و پزشکی است که طرفداران بسیاری دارد و به نوعی استانداردترین نوع رفرنس دهی می باشد. پیش تر، در مقاله قبلی، روش ارجاع دهی به کتاب را در سه گروه چاپی، الکترونیکی و وبسایتی توضیح دادیم. مطلبی که پیش روی دارید گزیده ای از شایع ترین نکاتی است که برای رفرنس دهی به کار می روند در این مقاله سعی شده است مطالب به گونه ای آسان و روان به نگارش در آید تا خواننده بتواند به سادگی با محتوای این روش آشنا شود. در این مقاله به ذکر نحوه ارجاع دهی به مجله به سبک APA خواهیم پرداخت:

1. ارجاع دهی به یک مقاله چاپی در مجله به سبک APA:

نام خانوادگی نویسنده، حرف اول اسم کوچک نویسنده (سال و ماه چاپ). عنوان مقاله. عنوان مجله، جلد (شماره)، صفحات X تا X:

مثال: حسینی، ص. (1351، 12 اسفند). مدیریت زمان. مجله سلامت، جلد 5 (شماره 15)، صص 15-10

نکته: هنگام ارجاع به یک مجله به سبک APA، به یاد داشته باشید که:

  • می توان شماره جلد مجله را به همراه سایر اطلاعات انتشار محله پیدا کرد.
  • معمولا می توان شماره صفحات را در گوشه پایینی مقاله مجله پیدا کرد.
  • اگر نمی توانید محل دقیق شماره مجله را پیدا کنید، آن را در ارجاع دهی قید نکنید.
تصویر

2. ارجاع دهی به یک مقاله در مجله به صورت آنلاین:

نام خانوادگی نویسنده، حرف اول اسم کوچک نویسنده (سال ، ماه چاپ). عنوان مقاله. عنوان مجله، جلد (شماره).

مثال: حسینی، ص. (1351، 12 اسفند). مدیریت زمان. مجله رشدف جلد 10 (شماره 2).

نکته: هنگام ارجاع دهی به یک مجله آنلاین و اینترنتی، به یاد داشته باشید که :

  • رقم جلد و شماره مجله همیشه در صفحه مقاله قید نمی شوند. باید جاهای دگر وبسایت را نیز بررسی کنید.

نحوه ارجاع دهی به یک روزنامه به سبک APA:

با استفاده از جمله الگوی زیر می توانید با بکار گیری فرمت APA به روزنامه ارجاع دهید:

1. ارجاع دهی مقاله در روزنامه به صورت چاپی به سبک APA:

نام خانوادگی نویسنده، حرف اول اسم کوچک نویسنده، (سال ، ماه چاپ). عنوان مقاله، عنوان مجله. صفحات XX-XX

مثال: حسینی، ص. (1351ف 12 اسفند). مدیریت زمان. مجله رشد. صفحات 15-10

نکته: هنگام ارجاع دهی به یک روزنامه، به یاد داشته باشید که:

  • قبل از شماره صفحه حرف ص یا صص را قرار دهید.
  • اگر مقاله در صفحات ناپیوسته و به صورت جداگانه منتشر می شود، باید رقم همه صفحات را قید کرده و اعداد را با یک ویرگول از هم جدا کرد (مثال: صص الف 1، الف 3، الف 5- الف 7).

2. ارجاع دهی مقاله در روزنامه به صورت آنلاین:

نام خانوادگی نویسنده، حرف اول اسم کوچک نویسنده، (سال، ماه چاپ). عنوان مقاله. عنوان روزنامه، برگرفته از روزنامه آنلاین.

مثال: حسینی، م. (1351، 12 اسفند). تاثیر آلودگی بر بیماری های قلبی. تهران تایمز، برگرفته از www.tehrantimes.com

نکته: هنگام ارجاع دهی به یک روزنامه به سبک APA به یاد داشته باشید که:

  • در ارجاع دهی به سبک APA ضرورتی ندارد که تاریخ دسترسی به منابع الکترونیکی را قید نمایید. اگر یک مقاله ای را در روزنامه از طریق پایگاه داده ای آنلاین پیدا کردید، آن اطلاعات برای ارجاع دهی الزامی نیستند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍
دیگران می‌خوانند   
(عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار 6 روش فوق العاده برای پرپشت شدن گل حسن یوسف موخوره را با این 6 روغن از بین ببرید! | سلامت و زیبایی مو؛ با این روغن های طبیعی 10 خواص معجزه آسای زردچوبه برای سلامت و شادابی پوست پست عاشقانه علی سرابی برای همسرش مارال بنی آدم و کامنت معنادار سحر دولتشاهی+عکس
منتخب روز