دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / ترجمه /

نحوه چاپ مقالات ترجمه شده در مجلات داخلی 

یکشنبه، 26 بهمن 1399
بعنوان یک محقق جوان و تازه کار، وارد شدن به دنیای چاپ و انتشار مقالات علمی در مجلات و ژورنال‌ها می‌تواند یک کار پیچیده و غافلگیرکننده باشد. به همین جهت ساعد نیوز در این بخش هر آنچه که برای چاپ مقاله در مجلات داخلی احتیاج دارید را آموزش خواهیم داد.

معرفی پایگاه isc

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) یک سامانه اطلاع رسانی علمی است که در صدد تجزیه و تحلیل مجلات علمی کشورهای اسلامی بر اساس معیارهای علم سنجی معتبر اسلامی می باشد. پس از تامسون و اسکوپوس، ISC (پایگاه استنادی علوم جهان اسلام) سومین پایگاه استنادی برای سنجش عملکرد پژوهشی کشورها محسوب می شود که ۵٧ کشور در آن مشارکت دارند.

مجلات داخلی چه مجلاتی هستند؟

پایگاه استنادی جهان اسلام توسط مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری شیراز پایه ریزی گردید. این مجلات بعد از نشریات الزویر و اسکوپوس رتبه سوم را به خود اختصاص داده اند و هم اکنون جز معتبرترین مجلات علمی در دنیا شناخته می شوند. در مجلات علمی در داخل ایران، می توان مقاله های علمی فارسی را چاپ کرد. بعضی از مجلات داخلی، ترجمه انگلیسی مقاله های فارسی را هم چاپ می کنند. فقط مقاله باید استاندارد ها و سطح کیفی مشخصی داشته باشد. این مجلات داوری بسیار سختگیرانه ای دارند و به مراتب پذیرش مقاله در این مجلات دشوارتر از سایر مجلات می باشند و پذیرش تضمینی ندارند. مقاله باید سطح علمی و اعتبار لازم را داشته باشد تا قابل انتشار در این مجلات باشد. همانطور که عنوان شد این مجلات سطح علمی بسیار بالایی دارند و از لحاظ رتبه علمی بسیار معتبر می باشند. اما دانشجویان فقط در صورتی که قصد مهاجرت نداشته باشند می توانند اقدام به انتشار مقاله در این نشریات کنند زیرا اغلب این نشریات در خارج از کشور فاقد اعتبار علمی می باشند.

مزایای اکسپت مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی

  • داشتن نامه پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی مورد تایید وزارت علوم به منزله ی نخبه بودن پژوهشگر و محقق می باشد.
  • معافیت از سربازی برای نخبگانی که اکسپت و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی مورد تایید وزارت علوم دارند.
  • در بسیاری از دانشگاه های بزرگ کشور، از شرایط اساسی جذب هیئت علمی، داشتن اکسپت و چاپ در نشریات علمی پژوهشی داخلی مصوب وزارت علوم می باشد.
  • ارتقاء رتبه برای اعضای هیئت علمی که مقاله ی اکسپت یا چاپ شده در این نوع مجلات دارند.
  • با داشتن اکسپت و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی مورد تایید وزارت علوم می توان در رشته های علوم انسانی و هنر بدون کنکور به مصاحبه دعوت شد.

اعتبارسنجی مجلات علمی پژوهشی داخلی

برای اعتبار سنجی مجلات داخلی isc قبل از سابمیت مقاله می توانید از طریق لینک های زیر اقدام فرمایید:

  • ISC: https://isc.ac/fa مجلات
  • مرکز برنامه ریزی و سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم و تحقیقات فناوری (https://rppc.msrt.ir/fa)
  • دفتر گسترش تولید علم دانشگاه آزاد اسلامی (http://rvp.iau.ir/sp/)
  • مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی (http://blacklist.research.ac.ir/)

با در اختیار داشتن ISSN و یا عنوان مجله می توانید با ورود به سایت های فوق مجله انتخابی خود را اعتبار سنجی کنید و بعد از کسب اطمینان از اعتبار آنرا سابمیت نمایید. مجله باید از لحاظ حوزه موضوعی و سطح علمی با مقاله مطابقت داشته باشد سابمیت مقاله به مجلاتی که مطالبقت از لحاظ سطح کیفی و حوزه موضوعی ندارند توصیه نمی شود زیرا حتما عامل ریجکت مقاله خواهد بود.

دستورالعمل مجلات جهت تنظیم مقاله :

دستورالعمل کلی مجلات برای تنظیم مقالات تقریباً مشابه است . صفحه عنوان ، چکیده ، واژگان کلیدی ، مقدمه ، مواد و روش ها ، نتایج ، بحث ، نتیجه گیری و مراجع ، بخشهای اصلی مقاله می باشند که حتماً باید وجود داشته باشند .

اما اینکه ترتیب و نحوه قرار گیری آنها چونه باشد ، فاصله بین خطوط چقدر باشد ، از چه فونتی استفاده شود، حجم هر قسمت حداکثر چقدر باشد و غیره ... ، به چارچوب مورد نظر مجله بستگی دارد.

  • اکثر مجلات ترجیح می دهند شکل ها و جدول ها در صفحاتی جداگانه قرار بگیرند و در میان متن نباشند. از این رو برای هر شکل یا جدول ، صفحه ای مستقل قرار دهید.
  • پس از اتمام نگارش و یا اعمال تغییرات ، بارها و بارها مقاله را مطالعه فرموده و تکرار نمایید تا در صورت وجود نقایص احتمالی آنها را برطرف سازید .
  • در صورتی که نوع مجله به گونه ای است که باید مقاله به زبان انگلیسی ارائه شود باید به صورت تخصصی ترجمه نمایید . که بهتر است از مترجمین متخصص کمک بگیرید .

تهیه نامه همراه

نامه کوتاهی است که برای سردبیر مجله می نویسید و در آن در خواست خود را مبنی بر ، بررسی وچاپ مقاله ارسالی مطرح می کنید. اولین چیزی که سردبیر پیش از رویت مقاله با آن مواجه خواهد شد، همین نامه است که اگر در بردارنده نکات لازم باشد، دیدگاه مثبتی نسبت به مقاله ارسالی خواهد داشت .
برخی مجلات در قسمت راهنمای نویسندگان، نکاتی را ذکر می کنند که رعایت آنها در نامه همراه الزامیست.

ارسال مقاله به مجله

به مرحله ارسال مقاله رسیدیم . مقاله آماده ارسال به مجله می باشد.

  • ارسال به روش ایمیل :

اکثر مجلات، دریافت مقاله به طریق الکترونیک را ترجیح می دهند، زیرا این روش امن تر و سریع تر است. فایل مقاله را به فرمت Word یا PDF تهیه و از جدیدترین ویرایش آنها استفاده کنید. سپس فایل PDF را مجدداً با دقت بخوانید تا مطمئن شوید تمام حروف، اعداد و نمادها به درستی منعکس شده اند. از نمادهای غیر استاندارد استفاده نکنید.

  • ارسال به روش سیستم آنلاین:

در سایت اینترنتی برخی مجلات معتبر، گزینه ای وجود دارد که با کلیک کردن بر روی آن، وارد مراحل ارسال آنلاین مقاله می شوید. به این ترتیب که صفحات متعددی باز می شود و از شما می خواهد عنوان، اسامی نویسندگان، آدرس، تلفن، فکس، پست الکترونیک و متن اصلی مقاله را وارد کنید.

  • ارسال به روش پست ( قدیمی ) :

روش دیگر، ارسال از طریق پست می باشد. بدین منظور باید علاوه بر نامه همراه، سه تا پنج نسخه از مقاله را پرینت بگیرید و همراه با سی دی حاوی متن مقاله ، شکل ها و جدول ها به آدرس پستی مجله ارسال کنید. از پست سفارشی استفاده کنید و رسید آن را تا حصول اطمینان از رسیدن بسته نزد خود نگاه دارید. پس از ارسال مقاله باید منتظر دریافت نامه اعلام وصول از جانب سردبیر باشید که به پست الکترونیک یا آدرس پستی شما ارسال می شود و مشخص می کند مقاله به دست آنها رسیده و در حال بررسی است. ممکن است به شما یک کد چند رقمی نیز ارائه شود تا پی گیری های بعدی از طریق آن انجام شود.

زمان داوری

زمان داوری و ارائه نتایج در مجلات مختلف با هم فرق می کند. متأسفانه این زمان در مورد مجلات داخلی بعضاً تا یک سال طول می کشد.

سرنوشت مقاله پس از داوری

مقاله شما پس از داوری در اختیار سردبیر قرار می گیرد. سردبیر، محوری ترین نقش را در تصمیم گیری نهایی بر عهده دارد. وضعیت مقاله پس از تصمیم سردبیر معمولاً به یکی از صورتهای زیر خواهد بود:

  • پذیرش برای چاپ
  • پذیرش برای چاپ پس از اصلاحات جزئی
  • غیر قابل چاپ

پذیرش و چاپ مقاله

مرحله نهایی و موفقعیت آمیز نویسنده مقاله رسیدن به مرحله چاپ است . در این مرحله فقط مقالاتی که مورد پذیرش قرار گرفتند و مقالاتی که مشروط بر رعایت برخی اصلاحات هستند به بخش ویراستاری ارسال می گردند . پس از تدوین های لازم و ویراستاری مقاله در مجلات داخلی مورد نظر که قبلا از ارسال انتخاب نمودیم به چاپ می رسد .


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
مراحل اکسپت مقاله
گام به گام مراحل چاپ کتاب
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب