دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / پرورش گل و گیاه /

نحوه پرورش و نگهداری درخت لوز 

سه شنبه، 31 تیر 1399
درخت لوز یا گاروم زنگی، نام درختی گرمسیری و میوه دار است که در استان‌های ساحلی جنوب ایران هم‌چون هرمزگان و بوشهر می‌روید.

درخت لوزیا گاروم زنگی در استان هرمزگان، گاروم زنگی و در استان سیستان و بلوچستان، بیدام نامیده می شود. در زبان انگلیسی به نام های بادام هندی، بادام دریا، بادام گرمسیری و بادام مالابار (country-almond, Indian-almond, Malabar-almond, sea-almond, tropical-almond) خوانده می شود. جزء گیاهان گلدار در رده ی دولپه ای ها و راسته موردسانان، تیره ی گاروم زنگیان و سرده ی Terminalia با نام علمی Terminalia catappa می باشد. واژه ی لوز ریشه ی عربی به معنای بادام دارد. در مناطق رویش معمولاً این درخت را بادام (نوعی بادام) نامگذاری کرده اند. این نامگذاری به خاطر شباهت ظاهری میوه این گیاه با بادام و نیز مغز خوردنی آن است که از نظر شکل و مزه شبیه به مغز بادام می باشد. گفتنی است نام این درخت در زبان تلوگو (سومین زبان بزرگ هند) بادام چِتو (Badam chettu) و در زبان فرانسوی بادامیر (Badamier) است که هر دو برگرفته از زبان فارسی است.

شرایط محیط رشد درخت لوز

  • از نظر نیاز نوری به آفتاب کامل نیاز دارد.
  • معمولاً در انواع خاک ها (رسی، شنی، لومی، قلیایی و اسیدی) می روید. ولی به خاک های به خوبی آبیاری شده و دارای مواد غذایی کافی را ترجیح می دهد.
  • نسبت به باد، خشکی و شوری نیز بسیار متحمل است.

خصوصیات گیاهشناسی درخت لوز

گیاه "بادام گرمسیری" یا "بادام دریا" یکی از درختانی است که عموماً در نواحی گرمسیری آسیا، آفریقا و استرالیا می روید. این درخت دارای رشد قائم و شاخه هایی با رشد افقی است که تا حدود 35 متر ارتفاع نیز می تواند رشد کند.

بادام گرمسیری دارای میوه هایی کرکدار است که معمولاً توسط آب پراکنده می شوند. بذرهای میوه ها، زمانی که کاملاً بالغ و رسیده شدند، قابل خوردن هستند و طعمی مشابه طعم و مزه ی بادام دارند. این درخت با افزایش سن، تاجی گسترده تر و شکلی مشابه گلدان پیدا می کند.

برگ ها بزرگ، به طول 15 تا 25 سانتیمتر و پهنای 10 تا 14 سانتیمتر، تخم مرغی شکل، به رنگ سبز تیره، براق و چرمی است. این برگ ها در طول فصل خشک، خزان می کنند. برگ ها قبل از خزان کردن، به رنگ قرمز مایل صورتی یا قهوه ای مایل به زرد تغییر رنگ می دهد و حاوی رنگیزه هایی نظیر ویولازانتین (Violaxanthin)، لوتئین (Lutein) و زآزانتین (Zeaxanthin) می باشد.

این درخت، درختی یکپایه بوده که گل های نر و ماده به صورت مجزا روی یک درخت تشکیل می شوند. گل ها حدود یک سانتیمتر قطر داشته و به رنگ سفید تا سفید مایل به زرد، نامشخص و فاقد گلبرگ است. و به صورت جانبی یا انتهایی تشکیل می شود.

میوه از نوع میوه های شفت، به طول 5 تا 7 سانتیمتر و پهنای 3 تا 5.5 سانتیمتر است. این میوه ها در ابتدا به رنگ سبز، به مرور زمان به رنگ زرد و در نهایت، میوه های رسیده به رنگ قرمز مشاهده می شوند. هر میوه شامل یک بذر می باشد.

ارزش دارویی:

برگ حاوی چند فلاونوئید مانند کامفرول و یا کورستین (kaempferol or quercetin) و چندین تانن مانند پونیکالین، پونیکالاژین یا ترکاتین(punicalin, punicalagin or tercatin) است و همچنین دارای ساپونین ها (saponines) و فیتوسترولها (phytosterols) می باشد. با توجه به غنی بودن برگ و پوست از مواد شیمیایی، در داروهای گیاهی مختلف برای مقاصد مختلف استفاده می شود. به عنوان مثال در تایوان، برگ افتاده به عنوان یک گیاه برای درمان بیماری های کبد استفاده می شود؛ در سورینام برای درمان اسهال و اسهال خونی، برگهای لوز را مانند چای دم میکنند و میخورند.

برگ های لوز یک نوع قارچ کش طبیعی است و مانع تکثیر قارچ ها می شود و از آن برای ضد عفونی آکواریوم ها و کشتن دسته جمعی باکتریهایی نظیر Saprolegia استفاده می گردد و همچنین موجب محافظت غشای مخاطی پوشش ماهی و ترمیم بافت تا بازسازی بافت های آسیب دیده می شود. نگه داشتن برگ ها در یک آکواریوم می تواند pH و فلزات سنگین محتوای آب را کاهش دهد، به همین خاطر پرورش دهندگان ماهی برای سال های متمادی از برگ های لوز در مقابل برخی از انگل ها و باکتری های پاتوژن فعال در آکواریوم ها استفاده می کنند.

روش تکثیر درخت لوز

تکثیر گیاه بادام گرمسیری یا بادام دریا از طریق کشت بذرهای آن صورت می گیرد.

میوه درخت گاروم زنگی

بیضی شکل و در رنگ های قرمز و زرد به اندازه بادام است و مزه شیرین و کمی ترش دارد.
وی افزود: این درخت در استان به صورت پراکنده کشت می شود وآماری از سطح زیر کشت در دست نیست .

برداشت گاروم زنگی

از نیمه مرداد آغاز شده و تا اواخر شهریور ادامه دارد .
این درخت تا 35 متر شبیه به چتر چند طبقه رشد می کند و به خاطر زیبایی و سایه دار بودن به عنوان درخت زینتی در مناطق شهری کاشته می شود.


6 پسندیدم 11 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 18 تیر
از سراسر وب
دیدگاه ها
درخت خیلی خوشکلی
7 ماه پیش

ممنونم از راهنمایی های قشنگتون
پاسخ
بازدیدکننده
2 سال پیش

بیشتر از بذر آن کاشته می‌شود خیلی راحت و سریع هم رشد میکند
پاسخ
بازدیدکننده
2 سال پیش

سلام توخونه داریم محشره از نظر زیبایی منحصر به فرد خیلی هم پربار واقعا نمی‌دونستم اینقدر خاصیت داره مزه میواش به مزاج هرکسی خوشمزه هست
پاسخ
حسام
2 سال پیش

سلام آیا میشود این درخت را پیوند زد؟! به چه صورت؟
پاسخ
ابراهیم
2 سال پیش

هسته این‌میوه از هسته زردآلو خوشمزه تر است
پاسخ
ابراهیم
2 سال پیش

احتمال قلمه ای کاشتن آن‌خیلی کم هست.معمولا هسته آن را می کارند.
پاسخ
سمیه
2 سال پیش

چه موقع میشه این درخت کاشت واز طریق قلمه میشه کاشت
پاسخ
اشکان محمدی
3 سال پیش

با تشکر از اطلاعات خوب شما در مورد این میوه ما داریم تو خونمون نمی‌دونستم که چقدر خاصیت درمانی داره
پاسخ
امین لاری
3 سال پیش

کودمخصوص برای رشددرخت گارم زنگی چیه ؟
پاسخ
بازدیدکننده
3 سال پیش

سلام ریشه افشان دارد دراطراف کند تا شعاع 4الی6متر ریزش پخش میکند
پاسخ
صادق
4 سال پیش

ریشه درخت لوز تا چقدر درزمین فرو می‌رود، آیا ریشه آن افشان است یاعمقی، ممنون راهنمایی کنید
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
ویوی چشم نواز و منحصربفرد حیاط ویلایی خانه ساره بیات در شمال تهران+عکس/ حیاطی پر از درختان چنار تا تاب مخصوص خانه های اعیانی
خطرناک ترین و در عین حال زیباترین ترند آرایش در مصر باستان/ ریسک بزرگی که زنان مصر بخاطر زیبایی افسانه ای خود، به جان می خریدند
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
(ویدئو) آواز تلخ و جانسوز مهدی یغمایی بر مزار برادرش
ترجمه تخصصی کتاب
حضور حامد آهنگی مجری خوش خنده در جشن آبِ مدرسه پسرش آراد+ویدیو/ به حق چیزای ندیده زمان ما این چیزا نبود!
ویدیو/ خاطرات فرار از صف مدرسه با مخفی شدن در کلاس/ حالا این کلاس کمد داشت ناظم ندید، بقیه بگن کجا مخفی می‌شدین؟
سنگ تمام مژده لواسانیه برای رئیس جمهور ایران با انتشار عکس دیده نشده از مسعود پزشکیان و دختر جوانش/ نیم ست پاپیونی دخترشون چه شیکه