ساعدنیوز
ساعدنیوز

نحوه پرورش و نگهداری کاکتوس فائوکاریا

  جمعه، 08 فروردین 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
نحوه پرورش و نگهداری کاکتوس فائوکاریا
کاکتوس فائوکاریا با نام علمی Faucaria Tigrina از خانواده Aizoaceae بوده و با نام های کاکتوس دندان کوسه ای و کاکتوس دندان ببری خوانده می شود.

پرورش کاکتوس فائوکاریا

نام انگلیسی : FAUCARIA TIGRINA

خانواده : AIZOACEAE – آزوآسه

بومی : آفریقای جنوبی

  • فوکاریا یا فائوکاریا دارای برگ های ضخیم و گوشتی می باشد. حاشیه های داخل شاخ و برگ در طرف های مجاور دارای تیغه هستند و برگها مانند فک های باز یک حیوان به نظر می رسد. به همین دلیل این گیاهان بیشتر به عنوان فک ببر شناخته می شوند. نام جنس faucaria ( فائوکاریا )از کلمه لاتین گرفته شده است و به معنی فک (آرواره) میباشد.
  • گیاه فائوکاریا ، گیاهی بسیار مقاوم بصورت توده ای ستاره شکل میباشد. این کاکتوس ارتفاعی در حدود ۱۰ سانتیمتر و گستردگی درحدود ۲۰ سانتیمتر دارد. قطر گیاه ۸ سانتیمتر است. سرعت رشد فائوکاریا متوسط بوده برگ های آن گوشتی و آبداراست که بر روی هم می رویند و در لبه ی برگ ها نیز زائده هایی دندان مانند وجود دارد که دلیل نام گذاری این واریته می باشند. برگهای این گیاه به رنگ سبز روشن میباشند ولی زمانی که در معرض آفتاب شدید قرار میگیرند ،بنفش رنگ میشوند. این کاکتوس فاقد تیغ میباشد ولی زوائدی دندان مانند بر روی لبه ی برگ هایش دارد.
  • در فصل پاییز، هنگامی که بیشتر گیاهان برای استراحت در زمستان آماده می شوند، دندان ببری شکوفا می شود. این گیاه دارای گل هایی به رنگ زرد بسیار روشن می باشد. زمانی این گل باز می شود که خورشید با تمام توان باز شود. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر این کاکتوس را محیط خانه نگهداری کنید ممکن است هیچ وقت گل ندهد.
  • میوه های این گیاه شکلی شبیه به زنگوله و به طول ۹٫۵-۷ میلی متر , عرض ۱۰-۸ میلی متر و ضخامت ۹-۸-۶ میلی متر می باشند . این میوه ها به راحتی جدا شده و اغلب تخت و یا تقریبا کروی شکل می باشند . ساقه ی میوه گاها وجود ندارد , در صورت وجود طول ۳٫۸-۰٫۵ میلی متر , عرض ۴-۳ میلی متر و ضخامت ۱٫۶ -۰٫۹ دارد .
تصویر

دو گونه مهم از این جنس فائوکاریا :

۱- F. Tigrina این گیاه بومی جنوب افریقا است. ارتفاع آن در حدود ۵ سانتیمتر میرسد. تقریباً بدون ساقه است. و دارای ۴ تا ۵ جفت برگ گوشتی به رنگ سبز متمایل به خاکستری میباشد که بر روی آنها نقاط سفید رنگی دیدهمیشود. لبه برگها دندانه ای است و به برگها شباهتی مانند آرواره ببر میدهد.

رشد این گیاه بیشتر در تابستان و پائیز است که پس از این زمان گیاه به شکل یک خوشه ای از برگها در می آید. گلهای آن طلایی متمایل به زرد در حدود ۵ سانتیمتر قطردارند که در اواخر تابستان ظاهر میشوند.

۲- F. Nuberculosa این گونه نیز بومی جنوب افریقا است. ارتفاع آن در حدود ۸ سانتیمتر میرسد. این گونه نیز تقریباً بدون ساقه و دارای سه تا چها رجفت برگ میباشد. برکهای گوشتی به رنگ سبز تیره که در سطح فوقانی آنها نقاط سفید رنگ وجود دارد. لبه برگها دارای ۳ تا ۵ دندانه است. گلهای زرد این گونه قطری در حدود ۳/۵ سانتیمتر دارد.

روش نگهداری کاکتوس فائوکاریا :

خاک مناسب فائوکاریا :

خاک شنی، ماسه ای ، کمپوست کاکتوس با زهکشی مناسب است. برای آنکه این کاکتوس به بهترین شکل شکوفا شود باید دارای خاک خوب و زهکشی شده باشد. از خاک کاکتوس یا مخلوطی از قسمت گلدان خاک و بخشی از پرلیت یا خاک گلدان استفاده کنید تا آب از ریشه به سرعت و به درستی تخلیه شود.

دما مناسب فائوکاریا :

بهترین دما برای این گیاه بین ۲۱ تا ۳۲ درجه سانتی گراد در فصل بهار تا پاییز است. در زمستان به دمای متوسط و بین ۱۶ تا ۲۴ درجه سانتی گراد احتیاج دارد. اگر این گیاه را در تابستان در خارج از منزل خود نگهداری می کنید، زمانی که دمای شب به زیر ۱۶ درجه سانتی گراد می رشد آن را به داخل خانه منتقل کنید.

نور مورد نیاز فائوکاریا :

آفتابی – نیمسایه . فائوکاریا در تابستان بهتر است بین ۳ تا ۴ ساعت در جای آفتابی قرار گیرد و جای سایه روشن را می پسندند. اما فائوکاریا در بقیه فصول نور بیشتری نیاز دارند. این ساکولنت برخلاف بسیاری از گونه های دیگر ساکولنت و کاکتوس فصل رشدشزمستان است و به همین دلیل در زمستان باید نور زیادی داشته باشد .در تابستان در جای خنک و سایه نگه داری شود.

زمان آبیاری فائوکاریا :

از اواخر تابستان تا اواخر زمستان به صورت منظم و پس از خشک شدن خاک آبیاری شود ولی در بهار و تابستان که فصل استراحتش است آبیاری فقط در حدی باشد که چروکیده نشود.

روش های تکثیر فائوکاریا :

روش های کاشت و تکثیر گیاه فائوکاریا به صورت زیر می باشد :

  1. از طریق کاشت دانه که باید در محیطی بسته و قبل از فصل سرما صورت گیرد.
  2. از طریق قلمه زدن که در اوایل بهار انجام می شود.
  3. از طریق تقسیم ریزوم.

این گیاه یکی از آسان ترین قلمه زنی ها را در میان ساکولنت ها دارد. تکثیر از طریق کاشت بذر نیز به راحتی امکان پذیر است. این گیاه در فصل زمستان رشد کرده و در بهار و تابستان به خواب فرو می روند . این گیاه به آبیاری کمی نیاز دارد در غیر این صورت پوستش ترک خواهد خورد .

از اواسط تابستان تا آخر زمستان به طور متوسط آبیاری کنید. در زمان خواب گیاه خاکش را خشک نگاه دارید . در مناطق سرد در بهار و تابستان بسیار کم و تنها زمانی که گیاه شروع به پژمرده شدن کرد آبیاری کنید . در تابستان گیاه را در مکانی خنک و در زیر سایه نگهداری کنید . اما در بقیه ی فصل های سال بیشترین نور ممکن را به گیاه برسانید .

فائوکاریا شاداب را به راحتی می توان هم در زمین هم در گلدان درون خاک شن و ماسه دار کاکتوس ها که بخوبی زهکشی شده باشد کاشت . فائوکاریا ریشه اش مستعد پوسیدگی بوده و با دوره سرما رشد خود را آغاز می کند.

مشکلات و آفت های فائوکاریا :

تکه های قهوه ای می توانند در پایه ساقه ظاهر شوند. به طور کلی ، این اتفاق به دلیل آب بیش از حد رخ می دهد. با این حال ، رطوبت زیاد نیز می تواند مقصر ایجاد نقطه های قهوه ای در ساقه باشد. برای از بین بردن این لکه های قهوه ای ، متاسفانه راه حلی وجود ندارد. بهترین روش ، قلمه زدن از ساقه های سالم و رشد گیاهان سالم جدید است. اگر پوسیدگی محدود به برگها باشد ، گیاه همچنان ممکن است شانس داشته باشد.

برگهای آسیب دیده را در اسرع وقت بردارید تا صدمات را محدود کنید. در عین حال از آب دادن به گیاه خودداری کنید و محیطی ایجاد کنید که رطوبت کمتری داشته باشد. اگر این کاکتوس در خاک مخلوط مناسبی باشد بدون آفت رشد می کند. اگر گیاه روزانه آبیاری شود و مه آلود شوند عنکبوت های قرمزی را در خود ایجاد می کنند.

برای جلوگیری از هرگونه آسیب توسط حشرات دو بار در سال با یک حشره کش گیاهان را سمپاشی کنید. اگر این گیاه در خاک و هوای مناسب خود باشد مشکلات قارچی برای آن رخ نمی دهد. اگر قسمتی از این گیاه دچار پوسیدگی شد بهتر است یک قسمت از این گیاه را کاملا برش دهید تا از پوسیدگی جلوگیری شود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (70 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (62 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (34 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (26 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (26 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (21 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (19 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (18 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (17 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (17 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (17 نظر)
دیگران می‌خوانند   
قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... تاثیر لبنیات در لاغری و چربی سوزی بهترین راهکارها برای از بین بردن کبد چرب جشن تولد ساده و بدون تجملات 61 سالگی احمدی نژاد در خانه ساده و بدون زرق و برقش+عکس سرطان دهانه رحم: همه چیزهایی که باید بدانید دمنوش آرامبخش فوری نگاهی به جشن تولد ساده و بدون تجملات 71 سالگی حسن روحانی در هواپیما/ سورپرایز رئیس جمهور سابق در آسمان+عکس نگاهی به خانه ابدی سیروس گرجستانی و سنگ قبر منحصر به فردش/ چه متن معنادار و زیبایی روی مزارش نوشتن+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت جالب و خنده دار شهرداری تهران برای تبریک روز دانشجو/ این بنر بامزه پربازدید شد+عکس شوخی بامزه رهبر انقلاب با درخواست های متعدد یک دانشجو برای گرفتن هدیه: دَبه در نیار...+ویدیو خطرات پروتز پستان ابراز علاقه خنده دار حامد آهنگی به نعیمه نظام دوست در خیابان: باید عروس ننم بشی+ویدیو شباهت بی حد و اندازه جواد عزتی به پدر و برادر جوانش/ چه خانواده اصیل و صمیمی+عکس نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس اولین ویدیو از دختر گمشده گلستانی بعد از نجات معجزه آسا/ تصاویر معاینه پزشکی یسنا در بیمارستان+ویدیو لحظه احساسی بوسه آیت الله هاشمی رفسنجانی بر پیشانی رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+عکس بازی یکتا ناصر مقابل منوچهر هادی در فیلم مشترکشان قبل از طلاق +عکس/عجیب ترین تقابل عشق و نفرت... نگاهی به خونه زندگی لوکس و ایرانی پسند علیرضا نیکبخت واحدی با رونمایی از بریز و بپاش های همسرش برای تولدش+ویدیو/ چه مبلایی، چه دکوراسیونی😍 فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 خلاقیت فوق خنده دار پدر ایرانی در هدایت باد کولر بین پذیرایی و اتاق حماسه آفرید + ویدیو/ انیشتین ثانی برازنده توست هموطن😂😂 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 کادوهای جالب و بامزه یک معلمِ منطقه محروم برای روز معلم که پربازدید شد+عکس/ عشق و صفا توی این هدیه ها خلاصه میشه😍 روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم برادر قدبلند و چهارشانه الناز حبیبی، شیوای سریال دوپینگ/ ماشاءالله چقدرم خوشتیپ+عکس خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای نگه داشتن جای پارک حماسه آفرید/ اوج ابتکار با کمترین امکانات+ عکس نگاهی به حجله عزای مرتضی پاشایی خواننده ناکام و محبوب ایرانی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی نکته جالب عکس جدید جواد عزتی و الناز حبیبی روش منحصربفرد رهبر معظم انقلاب برای مدیریت زمان در سخنرانی های خودشان در نماز جمعه + عکس تصویری معنادار و احساسی که مهران مدیری با انتشار آن خبر فوت مادرش را داد + عکس/ روحشون شاد عکسی از خانه ابدی ارشا اقدسی و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... تقابل آزاده نامداری و فرزاد حسنی در یک مراسم بعد از طلاق؛ این بار در قامت همکار و نه زن و شوهر! +عکس/ جوری نشستن که همدیگرو نبینن (تصاویر) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق ماجرای عاشقانه پسر میوه فروش صداتو و بغض شدید کیایی و امیرمهدی ژوله/ صدای بهشتی پسر حنجره طلای ایرانی با آهنگ تنهاترین عاشق+ویدیو
تیتر امروز   
نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک کارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...