نحوه پرورش و نگهداری درخت تیس

  جمعه، 08 فروردین 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
نحوه پرورش و نگهداری درخت تیس
تیس درختچه ای است به بلندی 6 تا 14 متر که انشعابات تازه آن کم و بیش نارنجی رنگ است و بعدا خاکستری می شود. جوانه های آن دوکی شکل و صاف به طول 12 تا 14 میلیمتر، برگ ها سبز مرکب دارای 13 تا 15 برگچه نوک تیز (6 -7 جفت و یک برگچه در انتها)، کناره برگچه ها دارای دندانه های منظم اره ای شکل، گل های آن در حالت شکوفه قهوه ای و پس از آن شیری رنگ می شود.

پرورش درختچه تیس

نام انگلیسی : SORBUS AUCUPARIA

بومی : ROSE FAMILY – گل سرخیان

خانواده : اروپا، آسیا و شمال آفریقا

  1. تیس گیاهی است از خانوادهRosaceae، درختچه ای است به بلندی شش تا چهارده متر که انشعابات تازه آن کم و بیش نارنجی رنگ و بعدا خاکستری می شود. جوانه هایی دوکی شکل و صاف به طول دوازده تا چهارده میلی متر دارد. برگ های سبز مرکب، دارای سیزده تا پانزده برگچه نوک تیز و شش یا هفت جفت و یک برگچه در انتها، کناره ی برگچه ها دارای دندانه های منظم اره ای می باشد.
  2. گل ها آن در حالت شکوفه قهو ه ای و پس از آن شیری رنگ می شود. میوه آن کوچک و در ابعاد نخود به رنگ قرمز مرجانی دارای گوشتی با طعم گس و غیرقابل خوردن است. این درختچه در هند و مناطق غربی معتدله هیمالیا از کشمیر تا کومائون انتشار دارد، در ایران در جنگل های مرطوب شمال و ارتفاعات کلاردشت، نور، پلی زنگوله و کجور تا ارتفاع دوهزار متر از سطح دریا دیده می شود.
  3. این درخت به علت داشتن میوه ها و گلهای زیبا و زرق و برق دار محبوب مییباشد و در باغها به وفور کاشته میشود.این درخت مناسب برای کنترل فرسایش خاک میباشد.
  4. درخت تیس برگریز بوده، گستردگی بین ۴ تا ۸ متر دارد ، تاج آن گرد میباشد و بین ۲۰ تا ۵۰ سال زمان نیاز است تا گیاه به رشد نهایی خود برسد. درخت در ۱۰ سالگی بالغ شده و شروع به میوه دادن میکند. پوست تنه آن خاکستری مایل به زرد است که بعدها به خاکستری مایل به سیاه و سفید تبدیل میشود و دارای ترک های طولی نیز میباشد.
  5. تنه بلند و باریک میباشد ، چوب تنه انعطاف پذیر بوده ولی با دوام نیست و به عنوان سوخت مورد مصرف قرار میگیرد.( به دلیل استفاده بیش از حد از چوب این درخت، این گونه در معرض خطر قرار گرفته است.) برگهای این گیاه ۲۰ سانتیمتر طول دارند و بین ۸ تا ۱۲ سانتیمتر عرض دارند ، پر مانند هستند و حاشیه ای دندانه دندانه دارند.
  6. برگها ۶-۷ عدد برگچه دارند .( از برگها برای تعلیف دام ها استفاده میشود.)
  7. گلها زرد ، سفید ،صورتی و کوچک میباشند ( بین ۸ تا ۱۰ میلی متر قطر دارند و دارای ۵ گلبرگ هستند.) به صورت خوشه ای و در تابستان ظاهر میشوند و جلوه ای بسیار زیبا به درخت میبخشند. میوه این درخت جنبه زینتی داشته و مانند توت میباشد.
  8. رنگ آن نارنجی مایل به قرمز است ، ۸-۱۰ میلی متر قطر دارد. میوه ها در مهر و آبان بر روی شاخه ها دیده میشوند و منبع غذایی بسیار مهمی برای پرندگان محسوب میشوند.
تصویر

ترکیبات شیمیایی تیس :

از نظر ترکیب شیمیایی و مواد عامله پوست این درختچه دارای گلوکوزید و تانن و لورو سرازین است. میوه آن دارای الکل سوربیتول، قند سوربوز، سوربیک اسید، مالیک اسید، پاراسوربیک اسید، سیتریک اسید، سوکسینیک اسید، سوربیتانیک اسید، خیلی کم پروسیک اسید و سرانجام کمی اسانس می باشد.

پوست میوه آن دارای ماده رنگی قرمز است. در تخم آن در حدود ۲۲ درصد روغن ثابت یافت می شود. گل آن دارای ماده تری اتیل آمین و برگ آن دارای آمیگدالین و تانن است. آمیگدالین ماده متبلوری است که در بادام تلخ، برگ های تیس، هسته گوجه درختی، آلوبالو، هلو و … یافت می شود.

خواص تیس :

از عصاره تازه یا پخته میوه تیس برای رفع سرفه، گرفتگی صدا، اسهال ساده، اسهال خونی و همچنین در موارد تحریک های کیسه صفرا و اختلالات هاضمه که در اثر خوب کار نکردن کبد اتفاق می افتد، استفاده می شود. در هند از میوه آن به عنوان مدر، قاعده آور و ضد اسکوربوت به مقدار محدود استفاده می شود زیرا مصرف زیاد آن مسمومیت ایجاد می کند و همچنین جوشانده میوه آن را در موارد بواسیر و استرانگوری مفید می دانند.

از این گیاهان دو نوع در ایران می رویند که علت خواص دارویی میوه آن ها که به عنوان قابض بسیار نافع می باشد.

شرایط نگهداری از درخت تیس :

دمای مناسب درخت تیس :

این درخت در برابر سرما مقاوم بوده و تا -۶ درجه را تحمل میکند. درخت تیس برای کاشت در فضای شهری نیز مناسب است زیرا در برابر آلودگی هوا مقاوم است.

خاک مناسب درخت تیس :

خاک شنی، ماسه ای ، لومی غنی از هوموس، خوب زهکشی شده و مرطوب. بهتر است خاک اسیدی و یا خنثی باشد.

نور و آب مورد نیاز درخت تیس :

آفتابی – نیم سایه در جنگل های سایه دار نیز به راحتی رشد میکند به آبیاری و رطوبت متوسط نیاز دارد.

تکثیر گیاه تیس :

تکثیر این درخت به ۲ روش صورت میگیرد ۱- کاشت بذر ۲- قلمه چوب نرم. استفاده از روش اول درصد موفقیت بالاتری دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (331 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (251 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (187 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (61 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (51 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (21 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (13 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (11 نظر) نگاهی به آیفون و در ورودی شیک و اعیانی خانه لوکس و دلباز علی دایی/ سلیقه زیبای مونا بانو در چیدمان خونه حرف نداره+عکس (10 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) برادر کوچک رهبر معظم انقلاب: صندلی‌های آشپزخانه منزل رهبری پلاستیکی هست؛ ایشان مبل ندارند+ عکس (9 نظر) بهنوش بختیاری : علی دایی ستونه نباشه تهران کجه، برج میلاد خلال دندونشه...+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز