ساعدنیوز
ساعدنیوز

نحوه پرورش و نگهداری گل سرخس شاخ گوزنی

  جمعه، 08 فروردین 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
نحوه پرورش و نگهداری  گل سرخس شاخ گوزنی
سرخس شاخ گوزنی یا پلاتیسریوم گیاهی از خانواده polypodiaceae می باشد. این جنس 17 گونه مختلف از سرخس های اپی فیت دارد.

پرورش سرخس شاخ گوزنی

نام انگلیسی : PLATYCERIUM BIFURCATUM

خانواده : POLYPODIACEAE – سرخس ها

بومی : استرالیا

  • سرخس شاخ گوزنی گیاه آپارتمانی زیبایی است که با سایر سرخسها نسبت قوم و خویشی دارد.شکل برگهای این گیاه با سایر سرخسها متفاوت است. برگهایش به رنگ سبز روشن هستند و به شاخهای گوزن شباهت دارند؛ به همین دلیل آن را سرخس شاخ گوزنی نامیده اند. سرخس شاخ گوزنی هفده گونه دارد. همه آنها بومی استرالیا هستند. این گیاهان در وضع طبیعی خود یعنی در نواحی جنگلی استرالیا زندگی می کنند.
  • این گونه گیاهان که به گیاهان هوایی معروفند و درحالت طبیعی در زادگاه اصلی خود سرخس شاخ گوزنی به جای سطح خاک برروی پوست سفت تنه درختان می روید. ریشه های این گیاه در پوست درخت فرورفته و بتدریج پا گرفته و محکم می شوند. به عنوان گیاه خانگی سرخس مزبور بر روی موادی که رطوبت را درخود نگاه می دارند و در درون گلدان های دیواری و یا آویزان پرورش داده می شود.
  • بر روی تخته ای که پوششی ازپوست درخت دارد و یا قطعه ای ازپوست چوب پنبه ای درخت ویا قسمتی ازتنه یک سرخس درختی و یا توده ای از ریشه سرخس گلدار Osmunda این گیاه را می توان بخوبی پرورش داد.
  • ترکیبی مساوی از پیتموس زبر و خزه با الیاف بلند نیز برای رشد آن مناسب است. این گیاه دونوع برگ با طرحی متفاوت با رنگ سبز خاکستری داشته که نوع جذاب و برجسته آن همان است که برگ هایی شاخه شاخه به شکل شاخ گوزن دارد. این گونه ازگلدان با تکیه گاهش به طرف پایین فرومی ریز دو گاهی طولشان به ۶۰ سانتیمتر یا بیشتر می رسد.
  • در پایه گیاه برگ های قلوه مانندی می رویند که برروی هم تا شده اند و معمولا برای بستن گیاه به ستون و یا تکیه گاهش بکارمی روند. درفاصله این برگ های قلوه ای شکل گیاهان کوچکی که اصطلاحا به آنها توله گفته می شود می رویند.
  • در وضع مناسب مثلاً در گلخانه مرطوب ۵۰ تا ۸۰ سانتی متر رشد می کند. در اوایل بهار پشت برگها به رنگ سیاه در می آید. سیاه شدن برگهای سرخس شاخ گوزنی بیماری نیست، بلکه به دلیل ظهور دانه های گردمانند و سیاه رنگی است که اسپور نامیده می شود. وقتی این اسپورها رسیده می شوند، خود به خود می ریزند، و اگر در خاک مرطوب قرار گیرند، دوباره سبز می شوند و به این وسیله سرخس شاخ گوزنی ازدیاد می یابد.
  • برای اینکه شاخ گوزنی را تکثیر کنید، می توانید در اوایل بهار برگهایش را تکان داده و اسپورهایش را جمع آوری نموده، سپس آنها را در خاک مرطوب ریخته و به آرامی آب را روی اسپورها اسپری کنید. به این ترتیب می توان به تعداد زیادی سرخس شاخ گوزنی تولید کرد. وقتی گیاهان جوان سبز شدند و کمی رشد کردند، هر یک از آنها را به گلدان جدید منتقل کنید.
تصویر

شرایط نگهداری و پرورش گیاه سرخس شاخ گوزنی :

آبیاری سرخس شاخ گوزنی :

سعی نمایید خاکِ گلدان همیشه کمی مرطوب باشد. قبل از اینکه خاک کاملاً خشک شود، مقدار کمی به آن آب بدهید. در طول فصل رشد، گیاه را به خوبی آبیاری کنید. حتما باید سوراخ های گلدان سرخس شاخ گوزنی، باز و به اندازه کافی باشند. زهکشی خوب یکی از نکات اساسی در پرورش گیاه است.

اگر دمای هوا بالا رفت، آبیاری گیاه را بیشتر کنید. قبل از آبیاری مطمئن شوید سوراخ های زهکش گلدان باز و به اندازه کافی هستند. اگر سوراخ ها ناکافی بودند، به وسیله میخ، دریل یا هر شئ دیگری، تعدادی سوراخ به کف گلدان اضافه کنید تا آب اضافی در خاک نماند و باعث پوسیدگی ریشه گیاه نشود.

نور مناسب سرخس شاخ گوزنی :

گیاه به مکانی روشن نیاز دارد، اما از نور مستقیم خورشید بیزار است. البته اگر آبیاری گیاه را بیشتر کنید، رطوبت محیط را بالا ببرید و هوا را گرم کنید، شاخ گوزنی تان می تواند نور بیشتر را هم تحمل کند.

رطوبت مورد نیاز سرخس شاخ گوزنی :

گیاه را در طول فصل رشد غبار پاشی کنید. غبار پاشی را با آب بدون املاح و هم دمای محیط انجام دهید. از آب مقطر هم می توانید استفاده کنید. برای راحت شدن کار می توانید از زیر گلدانی حاوی سنگریزه هم استفاده کنید. به این صورت که، زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید.

توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه ها پوسیده می شوند و گیاه دچار خفگی می شود. با این روش بدون اینکه هر روز نیاز به غبار پاشی باشد رطوبت مورد نیاز گیاه تان تامین می شود.

خاک مناسب سرخس شاخ گوزنی :

بهتر است گیاهان جوان را در کمپوستی غنی و با زهکشی خوب بکارید. می توانید گیاهان بالغ را درون گلدان نکارید و مانند روشی که در جنگل ها زندگی می کنند، آن ها را بر شاخه درخت یا هر ماده عالی دیگری قرار دهید.

کود دهی سرخس شاخ گوزنی :

گیاه را در طول فصل رشد، به صورت هفتگی، با کود های مایع ضعیغی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند، کود دهی کنید. می توانید از کود هایی که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می کنند و در اختیار گیاه قرار می دهند استفاده کنید، این کود ها را در مرکز گیاه بریزید.

دمای مناسب و نحوه تکثیر سرخس شاخ گوزنی :

گیاه را در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد و نور مناسب ، برای چند هفته نگاه دارید. ضمنا خاک را همیشه مرطوب کنید و این سرخس را می توانید از طریق هاگهای جمع شده از زیر برگها نیز تکثیر کنید. هاگها را در سینی بذر حاوی کمپوست مخصوص بذر و قلمه، بکارید و با کیسه پلاستیکی شفاف و یا شیشه بپوشانید و در دمای ۲۱ درجه سانتیگراد نگاهدارید. وقتی هاگها جوانه زده به اندازه کافی رشد کردند، هر یک را در گلدانی با قطر دهانه ۶ سانتیمتر، حاوی کمپوست مخصوص بذر و قلمه بکارید.

زمانی که بزرگتر شدند می توانید آنها را به تکه ای از پوست درخت متصل کرده و با خزه و کمپوست ، پایه گیاه را محکم کنید.
سرخس شاخ گوزنی از طریق تقسیم بوته نیز تکثیر می شود. گیاهان بزرگ تر را می توان به راحتی به ۲ یا چند بوته تقسیم کرد. حتی می توان آن ها را تکه تکه کرد و کاشت. هر تکه باید محتوی قطعه ای برگ و مقداری ریشه باشد. این تکه ها را به عنوان گیاهان جدا در گلدان های کوچکی بکارید.

مطمئن شوید گیاهان جدید (گیاهان تقسیم شده) در محلی با گرما و رطوبت کافی هستند. اگر ریشه دهی گیاهان جدید طول کشید و یا حتی ریشه ندادند، دلسرد نشوید. تکثیر سرخس ها گاهی برای باغبانان حرفه ای هم سخت است.

تعویض گلدان سرخس شاخ گوزنی :

سرخس های شاخ گوزنی کوچک اغلب در گلدانی با خاک سست و زهکشی خوب کاشته می شوند. از آنجایی که این گیاهان انگل هستند به جای تعویض گلدان گیاهان کوچک، می توانید آن ها را روی تکه ای چوب قرار دهید. آن ها را به وسیله جوراب زنانه یا حتی چسب به تنه درختی مرده بچسبانید. ریشه ها را در خزه بپیچید تا رطوبت شان حفظ شود. البته می توان آن ها را در گلدان های آویز هم کاشت.

هرس سرخس شاخ گوزنی :

سرخس اصولاً برگ های انبوهی دارد که به زیبایی این گیاه می افزاید. اما فراوانی برگ ها میتواند باعث تحریک شیوع برخی بیماری های قارچی باشد همچنین تماس بیش از اندازه برگ ها موجب قهوه ای شدن حاشیه آن ها میشود. بنابراین در صورت زیاد شدن برگ ها بخصوص در مرکز گیاه، یا گیاه را با عمل تقسیم بوته کوچک کنید و از یک گیاه دو یا چند گیاه تهیه کرده و هر یک را به شکل گیاهی مستقل بکارید و یا آنکه از تعداد برگسار آن البته در طی چند مرحله کم کنید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (107 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (77 نظر) چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (58 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (40 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (33 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (33 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (31 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (25 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (20 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (16 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (15 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
صحبت های همراه با گریه مادر مرتضی پورعلی گنجی: توی شالیزار کار میکردم شکم بچه هامو سیر میکردم+ویدیو رونمایی از شورت ورزشی 66 میلیون تومانی ستاره فوتبال/رامین رضاییان مرزهای خرید را جابه جا کرد+ عکس وقتی سوگل طهماسبی با این جواب نشون میده که یه اهوازی واقعی و به تمام معناست+ویدیو/ گرمای تابستون و چای یه ترکیب ترک نشدنی برا ایرانیاست😎 بهاره رهنما: به من میگید پیرزن ناراحت نمیشم چون من پیرزن جذابی هستم+ویدئو خوانندگی خارجی هومن حاج عبداللهی با لهجه مازَنی / خدا تو گِل این مرد فقط نمک ریخته +فیلم عمارت باشکوه محل نگهداری سه تار ناصرالدین شاه قاجار/ یه خونه پر از ساز و آواز 😍+ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز حامد آهنگی، کمدین معروف ایرانی+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍!+ویدیو دلتنگی تمام نشدنی نسرین مقانلو برای پسر و پدر مرحومش با این ویدیو و با صدای علیرضا قربانی دل هر مادری رو به درد میاره/ خدا بهش صبر بده روایت بامزه پوریا پورسرخ از عاشق شدن و ازدواج کردنش؛ مثل خودم خیلی بی حاشیه هست+ ویدیو/ خوشبخت باشین😍 واکنش خسرو حیدری به شوخی های سریال پژمان/ وقتی همسر خسرو حیدری دست رد به پیشنهاد بازیگری زد+ویدئو درباره میوه‌فروشی که 16 سال فکر کردیم «فریدون فروغی» است! +ویدئو تصویری از استراحت محمدجواد ظریف با پتوی گلبافت در هواپیما/ حمایت از کالای ایرانی توسط سیاستمدار ایرانی (فیلم) پشت صحنه خنده دار سریال پژمان با هنرنمایی پژمان جمشیدی/ نبینید از دستتون رفته😂 چیدمان میز شام مفصل و رنگارنگ نرگس محمدی، بازیگر سریال ستایش در مهمونی مجردی / خوش به حال علی اوجی 😍 بازسازی چهره نئاندر تال 78000 ساله‌ + فیلم خرید انواع میز چوبی و کنسول چوبی از سایت دکورال علی دایی: اولین ماشینم پیکان اردبیل 11 بود+ویدئو/ 420 تومن سود کردم شریکم برایم پیکان خرید نه با پول فوتبال! غذاهای ابتکاری و بامزه حاج قاسم سلیمانی به روایت دخترش/ اضافه کردن کاکائو و شکر به تخم مرغ تا علاقه زیاد به زیره به دلیل اهل کرمان بودن سردار اخبار اقتصادی و سیاسی روی فارکس و کریپتو تاثیر دارد؟ خونه زندگی بشاش نسرین مقانلو قبل از فوت پسرش/ یه بوفه پر از عکس جگرسوز ارشیا+عکس سامانه استعلام انگ طلا کدام است؟ دلبری های نو عروس ایرانی برای بردن دل مادر شوهر با تزیین ماکارونی/ مغز این عروس رو باید طلا گرفت+ عکس مقایسه مزایا و معایب سوراخکاری با دستگاه برشکاری و مته گردبر هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس سفر اردشیر رستمی، بازیگر نقش شهریار به زادگاهش اهر در آذربایجان شرقی و توصیفات دلنشینش از این شهر تاریخی+ویدیو (فیلم) واکنش خنده دار دختر جواد خیابانی به سوتی های پدرش/ میشینیم دورهم میخندیم!😂 چهره و تیپ دهه شصتی بازیگران مشهور ایرانی در جوانی؛ از شبنم قلی خانی تا یکتا ناصر+ عکس/ فقط مقنعه چانه دار الیکا عبدالرزاقی و ابروی پیوندی سمانه پاکدل😍 مادرانگی‌های نیکی کریمی برای پارسا قره خانلو، بازیگر نقش پسر بهاره رهنما در سریال پژمان / چقدر مادر بودن بهش میاد ... تغییر چهره و سرنوشت بازیگران سریال زندگی به شرط خنده بعد از 17 سال+عکس/ قابل باور نیست! ابتکار خنده دار راننده ال نود با نوشته روی شیشه ماشینش برای پرت کردن حواس بقیه/ سلطان جملات نامفهوم😂 پاسخ خنده دار دانش آموز ایرانی در برگه امتحانی عربی حماسه آفرید +عکس/ ناامیدی رو میشه تو نوشته معلم دید نگاهی به تراس باصفا و سرسبز پریچهر قنبری همسر سابق شهاب حسینی / تراس نیست که جنگله +عکس تزئین میز عزای ساده و بدون تجملات ارشا اقدسی با پارچه سفید و گل شیپوری +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی... (عکس) پریا انوری بازیگر نقش عشرت در سریال گیلدخت به همراه آقای قهرمان کونگفو کنار دریاچه / خلوت پر از آرامش خانم بازیگر ... نجات هزاران تن سیب کشاورزان توسط تاجر آذربایجانی با سرمایه گذاری در پوره سیب ! (عکس) عکس دو نفره مانی آخشی و شقایق فراهانی در پشت صحنه سریال گیلدخت / جاسوئیجی خانم بازیگر چقدر بانمک و کیوته! قرآن خوانی رهبر معظم انقلاب برای پدر محمود احمدی نژاد+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی ویلچر نشینی مریم امیرجلالی در کنار رفیق کهنه اش همراه یه عالمه سورپرایز+ عکس دردناک ترین تولد مادری که مهمانانش 3 قاب عکس بودند+ویدئو/بازم شب تولدم شد... تمرینات سخت هادی چوپان به بچه گرگ برای جانشینی خودش/ پسر کو ندارد نشان از پدر+ فیلم
تیتر امروز   
غذاهای ابتکاری و بامزه حاج قاسم سلیمانی به روایت دخترش/ اضافه کردن کاکائو و شکر به تخم مرغ تا علاقه زیاد به زیره به دلیل اهل کرمان بودن سردار معمای المپیادی عبور قورباغه از برکه (ویدئو) غار یخی، شاهکاری از طبیعت که نفس را در سینه حبس می‌کند! این تصویر چیزی جز توهم مغز شما نیست! (ویدئو) کشف اسرار کهکشان / سفری علمی به ناشناخته‌های راه شیری (تصویر) به این میگن فرهنگ‌سازی ترک سیگار! (ویدئو) انفجار رنگ‌ها در حباب‌های پلاستیکی / نقاشی خلاقانه با سرنگ و پلاستیک! (تصاویر) با جاده‌ی مرگ آشنا شوید! (ویدئو) با این معلم کاربلد در سه دقیقه شاهنامه را یاد بگیرید! (تصویر) راز سمت تاریک ماه فاش شد! زمین زیر پای مدارس سست است! مردی که در ماشین‌های پارک‌شده را قفل می‌کند! / وقتی مرزهای انسانیت جا به جا می شود لطفاً کمی با مستأجرت مهربان باش+عکس اقتدار معلمان دهه شصت یا دانش‌آموزان دهه نود؟ / برخورد پیمان معادی با معلم دهه شصتی در سریال افعی تهران درست بود؟ جزئیات مرگ تلخ «ماهی جان» مادر کازرونی که به خاطر نجات یک پیرمرد سیل نفسش را برید+فیلم
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...