نحوه پرورش و نگهداری درخت پوملو

  جمعه، 08 فروردین 1399   زمان مطالعه 12 دقیقه
نحوه پرورش و نگهداری درخت پوملو
پوملو میوه ای از خانواده سدابیان، جنس مرکبات و از خویشاوندان نزدیک گریپ فروت می باشد اما از گریپ فروت بزرگتر است و بومی کشورهای جنوب آسیا و استوایی است.

پرورش پوملو

نام انگلیسی : CITRUS MAXIMA

خانواده : RUTACEAE – مرکبات

بومی : جنوب و جنوب شرقی آسیا

  • پوملو (pomelo) میوه ای است که شاید تا به حال نام آن را نشنیده باشید، اما آن را در میادین یا مغازه های میوه فروشی در کیسه های توری شکل بسیار دیده اید. این میوه که شباهت زیادی به گریپ فروت دارد، وزن هر عدد آن از ۱ تا ۴ کیلوگرم متغیر است و به دلیل وارداتی بودن قیمت بالایی دارد. پوملو چند سالی است که با نام های مختلفی چون گریپ فروت چینی، لیموی بزرگ و … در کشورمان عرضه می شود.
  • نام علمی آن Citrus maxima است زیرا بزرگترین نوع مرکبات می باشد. نزدیکترین اندازه به این نوع مرکبات، گریپ فروت است. پوملو در درجه اول در آسیای جنوب شرقی واقع شده است که منطقه بومی آن است.
  • این میوه در سایر نقاط جهان محبوب نشده است، زیرا معمولا قبل از اینکه بذر شروع به گل دادن و خرد کردن هر میوه می کند، معمولا ۸ سال طول می کشد رشد کند. همچنین، وزن و حجم پوملو بسیار سخت و ناپایدار است، در حالی که فقط گوشت داخلی خوشمزه است.
  • طعم و مزه، با این حال، بسیار لذت بخش است، با قوام گریپ فروت بدون عطر و طعم تلخ می باشد. این میوه معمولا رنگ سبز یا زرد کم رنگ دارد، در حالی که گوشت خوراکی داخل آن سفید، صورتی یا قرمز است، بسته به انواع. تاریخچه استفاده از آن به حداقل چند صد سال رسیده است، اگر چه احتمالا برای مدت بسیار طولانی تر از آن در کشورهای جنوب شرقی آسیا کشت شده است.
  • دلیل آن که پوملو بسیار محبوب است به علت ارزش غذایی قوی آن، از جمله ویتامین، مواد معدنی و مواد آلی مانند ویتامین C، پتاسیم، فیبر غذایی، ویتامین B6 و منیزیم است.
  • ارتفاع درخت پوملو ممکن است به حدود ۵ الی ۱۵ متر نیز برسد.
  • ضخامت تنه های آن نیز حدود ۱۰-۳۰ سانت نیز می رسد و همچنین شاخه های آن نامظم است.برگ ها بیضی شکل، به طول ۱۰٫۵ تا ۲۰ سانتیمتر، دارای زایده ای در قسمت دمبرگ که برگ مانند است، می باشد. گل ها و میوه ها به صورت منفرد روی شاخه ها و به تعداد ۲ تا ۲۰ عدد روی هر شاخه رشد می کنند.
تصویر

خواص درمانی پوملو :

افزایش ایمنی
اگر چه پوملو یک میوه کامل است، با توجه به اینکه خیلی بزرگ است، ایده وحشتناکی برای خوردن کل میوه نیست، زیرا هر میوه دارای حدود ۶۰۰٪ از نیاز روزانه ویتامین C شما است. این میوه منبع اصلی اسید آسکوربیک برای نسل ها در آسیای جنوب شرقی به عنوان یک تقویت کننده سریع سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند تا فعالیت سلول های سفید خون را افزایش داده و به رادیکال های آزاد حمله کند، که می تواند به اندام های بدن آسیب برساند. این خاصیت موجب کمک به مبارزه با عفونت هایی است که منجر به سرماخوردگی، سرفه، تب و علائم جدی و یا عفونت های میکروبی، ویروسی و باکتری می شود.

درمان عفونت های دستگاه ادراری (UTI)
ویتامین C موجود در pomelos به افزایش سطح اسید در ادرار کمک می کند و از این طریق جلوگیری از ایجاد عفونت ادراری (UTI) می شود.

کمک در هضم
بیشتر میوه ها حاوی مقادیر زیادی فیبر هستند و پوملو ها هم همینطور هستند و هیچ استثنائی ندارند. یک پوملو (فقط گوشت خوراکی)، حاوی حدود ۲۵٪ نیاز روزانه فیبر است. این ویژگی باعث هضم سالم می شود و مشکلات مانند یبوست و اسهال را از بین می برد.

محتوای فیبر بالا، مدفوع را افزایش می دهد، حرکات صاف در دستگاه گوارش را ترویج می دهد و ترشح آب گوارشی و معده را تحریک می کند تا پروتئین پیچیده ای را که هضم آن مشکل است، قطع کند. این کار سیستم گوارش را در سطح بالا نگه می دارد.

تنظیم فشار خون
پوملو منبع خوبی از پتاسیم است، تقریبا ۳۷٪ از نیاز روزانه شمارا تامین می کند. پتاسیم یک وازودیلاتور است، به این معنی که تنش را در رگ های خونی آزاد می کند و باعث افزایش گردش خون و اکسیژن در اندام می شود. همچنین باعث فشار روی قلب می شود و شانس ابتلا به آترواسکلروز، حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد.

کاهش وزن
هر دو پوملو و گریپ فروت دارای یک آنزیم چربی سوزی هستند که می توانند به کاهش وزن کمک کنند. این پالمیتویل ترانسفراز کارنیتین نامیده می شود و در بسیاری از غذاها یافت نمی شود. این آنزیم می تواند نبرد شما را علیه باقیمانده افزایش دهد؛ بنابراین، بسیاری از افراد رژیمی، پوملو را در غذاها خود انتخاب می کنند.

جلوگیری از گرفتگی عضلات
پتاسیم که پوملو می تواند عرضه کند، برای تعادل مایع در بدن مهم است. این یک جنبه کلیدی سوزش عضلات و سفتی است. بدون سطح مناسب پتاسیم، به احتمال زیاد با گرفتگی عضلانی مواجه خواهید شد و حساس به عضلات گردن و رباط های پاره شده خواهید شد.

بهبود سلامت استخوان
پوملو با محتوای پتاسیم آن می تواند در جلوگیری از پوکی استخوان و ضعف کلی استخوان در سراسر بدن کمک کند. مصرف پتاسیم به تراکم مواد معدنی استخوانی متصل شده است، زیرا این خاصیت کمک می کند تا جذب سایر مواد معدنی ضروری برای حفظ قدرت استخوانی شود.

خواص ضد پیری
سطح بالای ویتامین C در میوه پوملو به عنوان آنتی اکسیدان ها عمل می کند که به دنبال یافتن رادیکال های خطرناک آزاد هستند. یکی از اثرات نامطلوب که رادیکال های آزاد دارند که موجب تخریب پوست می شود، که منجر به نشانه هایی از پیری زودرس، مانند چین و چروک، چرت زدن پوست و لکه های سنی می شود.

مصرف زیاد ویتامین C می تواند از این امر جلوگیری کندPomelo همچنین شامل اسپرمیدین، یک ماده شیمیایی نادر است که در واقع در اسپرم انسان یافت می شود، که با خواص ضد پیری نیز مرتبط است.

بهداشت دهان و دندان
ویتامین C در pomelos برای تولید کلاژن ضروری است که باعث تقویت بافت، اندام و سلول می شود. این می تواند قدرت لثه ها و سطوح دهانی را برای جلوگیری از آلوده شدن یا ضعیف شدن آنها افزایش دهد که می تواند باعث از دست رفتن دندان و بیماری های شغلی خطرناک شود. این میوه همچنین یک درمان عالی برای خونریزی لثه است.

بهبود زخم
ویتامین C در پوملو موجب جایگزینی بافت مرده با بافت سالم و بهبود زخم می شود. همچنین باعث توسعه کلاژن می شود که پوست را انعطاف پذیر تر و بهبود می بخشد.

مراقبت از مو
سطوح بالای ویتامین B1، روی و سایر مواد مغذی ضروری در میوه های پوملو موجب رشد مو، جلوگیری از شوره و ریزش مو می شود. این میوه همچنین کیفیت مو را بهبود می بخشد.

جلوگیری از سرطان
میوه پوملو به مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن کمک می کند و باعث رشد آنتی بادی ها و سلول های ایمنی می شود. این میوه باعث تشکیل باکتری ها می شود و از این طریق مانع از رشد سرطانی می شود.

شرایط نگهداری پوملو :

نهال پوملو یکی از گونه های مرکبات است که نسبت به سرما بسیار مقام می باشد بنابراین جایگزینی مناسب برای درختان لیمو در نواحی دارای سرمای زودرس زمستانه یا دیررس بهاره هستند. اگرچه این گیاه می تواند سرما را تا حدودی تحمل کند ولی برای رشد بهتر به آب و هوای گرمتر با میزان بارندگی زیاد نیاز دارد.

بنابراین در نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری بهتر رشد می کند. همچنین به خاک مرطوب نیاز دارند به طوری که در خاک های حاشیه ی رودخانه ها نیز به صورت خودرو می رویند.

آبیاری پوملو :

پوملو – گیاه دارای رطوبت و نیاز به کیفیت آب است. آب شیرین کار نمی کند – باید از آب باران، آب مقطر یا آب مقطر استفاده کنید. مهم است که زمین خشک نشود. آبیاری فراوان می تواند منجر به اسیدی شدن خاک شود. کمبود آب باعث توسعه سیستم ریشه می شود.

لازم است حالت مطلوب رطوبت ارائه شود. لازم است اسپری درخت را بیشتر بکنیم – هوا خشک شده گیاهان را خسارت می کند، به ویژه هنگامی که آنها تازه شروع به رشد ریزوم کرده اند

دمای مناسب پوملو :

پوملو ترجیح می دهد در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری با درجه حرارت های ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد رشد کند. این گیاه بسیار ترموفیل است، به طوری که ضربه محکم و ناگهانی آن را منفی تاثیر می گذارد، رشد درخت کاهش می یابد. بهترین گزینه در تابستان ۲۵-۱۸ درجه سانتیگراد است و در زمستان می توان آن را به ۱۴ درجه سانتی گراد کاهش داد.

مهم است که تمام قسمت های گیاه در همان شرایط دما قرار بگیرند. با توجه به این واقعیت است که پایین همیشه سردتر است، توصیه نمی شود گیاه را روی کف قرار دهید. بهتر است از یک پایه کوچک استفاده کنید.

در فصل گرم، می توانید گیاهان را در خارج از خانه ببرید، اما نمی توانید آنها را تحت اشعه های مستقیم خورشید قرار دهید. ارزش انتخاب یک مکان سایه دار را دارد

خاک مناسب پوملو :

درختان پوملو ترکیبی از شن و ماسه، خاک رس، سنگ آهک، زمین های مشترک غنی شده با نمک (آب دریا) را به عنوان خاک ترجیح می دهند. بنابراین پوملو رشد می تواند در سواحل فلوریدا (ایالات متحده آمریکا)، باهاما، تایلند، در سنگ های سنگ آهک، در مالزی، حتی در نزدیکی معادن معدن قلع معدن، یافت می شود.

همچنین در تایلند، برخی از ساکنان حوضه های ویژه ای را که از ساحل در حال عبور هستند، حفر می کنند و به دلیل جزر و مد ثابت، زمین زیر گلدان با آب نمک تغذیه می شود. نیاز به نمک برای این میوه به علت این واقعیت است که در این شرایط، میوه خود دارای طعم آبدارتر و شیرین است.

کوددهی پوملو :

پوملو برای رشد طبیعی، گلدهی و بارور شدن به طور طبیعی، از جمله عناصر شیمیایی اساسی مانند نیتروژن، پتاسیم، فسفر و آهن، کلسیم، گوگرد و منیزیم مورد نیاز است.

تکثیر پوملو :

تکثیر این گیاهان معمولاً از طریق بذرها صورت می گیرد. به طوری میوه های حاصل شده از نهال های بذری از نظر کیفیت بسیار به میوه های مادری شباهت دارند. علاوه بر کشت بذر، تکثیر از طریق پیوند نیز یکی از روش های ازدیاد این گیاهان می باشد. مانند هر گیاه دیگر، پوملو نیاز به پیوند زود هنگام دارد.

نگهداری پوملو در خانه :

  • پوملو بسیار نور را دوست دارد. بهتر است گلدان های این گیاه را در پنجره های جنوب یا جنوب شرقی قرار دهید. در زمستان شما نیاز به استفاده از لامپ های ویژه دارید. مهم است که مرکبات تحت پوشش حداقل ۱۰ ساعت در روز است.
  • برای پوملو بسیار مهم است که از روش توصیه شده آبیاری استفاده کنید. هر دو غلظت و کمبود رطوبت در خاك، بر رشد نرمال آن تاثیر می گذارد. خشک کردن خاک در گلدان منجر به انقراض ریشه ها، ریختن برگ و اغلب مرگ گیاه می شود. آبیاری بیش از حد علت ریختن زمین است (بوی پرلی یا آمونیاک مایع). گیاه توانایی خوردن آب از آن را از دست می دهد و بدون پیوند سریع نیز می تواند از بین رود.
  • در خانه، که می تواند تا حد زیادی در شرایط محیطی بسیار متفاوت باشد، توصیه نمی شود که در چه زمانی باید گیاهان آبیاری شوند. این بستگی به عوامل بسیاری دارد: درجه حرارت و رطوبت هوا در اطراف آن، اندازه گلدان، سن گیاه، تعداد برگ ها، ترکیب کرم خاک، سطح روشنایی، زمان سال و غیره.
  • یک قاعده ساده وجود دارد: گلدان کوچکتر و لختتر زمین در آن، سریع تر خشک می شود. به این ترتیب، گلدان بزرگتر و زمین چسبناکتر است، آبیاری کمتری لازم است.
  • اسپری کردن از اهمیت زیادی نیز پاشش مکرر تاج گیاهان است. اسپری باید پراکندگی خوب، آب مقطر نرم باشد. این روش رطوبت هوا را افزایش می دهد، آن را در جفت شدن اشباع می کند و در نتیجه تبخیر آب توسط برگ را کاهش می دهد و فعالیت حیاتی ریشه ها را تسهیل می کند.
  • این یک روش نسبتا موثر برای مرطوب کردن هوای خشک است که تأثیر منفی روی گیاهان دارد. پاشش مکرر یک رژیم مطلوب برای آنها ایجاد می کند. هوا به خصوص در هوا خشک می شود و گیاهان تازه پیوند شده و ریشه دار را نیز تحت تأثیر قرار می دهد و تازه از گلخانه ها و گلخانه ها گرفته شده است.بنابراین، آنها باید با یک تفنگ اسپری، حتی ۲-۳ بار در روز با آب گرم کمی نرم نرم، اسپری شوند. اگر آب حاوی مقدار زیادی نمک باشد، ممکن است لکه های سفید بر روی برگ ظاهر شوند. این یک دنباله از نمک های خشک است. ممکن است چنین ردیابی هایی را از بین ببریم، اگر چه تعدادی تکنیک وجود دارد.

بیماری ها و آفات پولمو :

  1. برای رشد این میوه با موفقیت، لازم است که از حمله آن به حشرات و بیماری های مختلف محافظت شود. اغلب، pomelo توسط shchitovki، sham و mealybug مورد حمله قرار می گیرد. بیماری های پوملو به علت مراقبت نامناسب ایجاد می شود. اغلب آنها از گیاهانی که در گلخانه یا گلخانه رشد می کنند رنج می برند. شایع ترین بیماری های مرکبات عبارتند از لکه زدن، آنتراکنوز و کپک پودری.
  2. گاهی اوقات شاخ و برگ های سیاه بر روی شاخ و برگ گیاهان می گذارند. اگر با پد پنبه برداشته شود، این یک قارچ تند است. این قادر به آسیب رساندن به گیاه نیست و در ترشحات چسبنده حشرات ظاهر می شود. برای برداشتن آن لازم است برگ ها را به خوبی با آب صابون پاک کنید.
  3. یکی دیگر از مشکلات pomelo سقوط شاخ و برگ است. دلیل این امر می تواند مقدار زیادی استرس، نوسانات دما، رطوبت بیش از حد یا کمبود نور باشد. لازم است که درخت را با شرایط مناسب ارائه دهیم. در غیر این صورت، سقوط شاخساره ممکن است باعث مرگ درخت شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (476 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (328 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (231 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (185 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (57 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (43 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (20 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (11 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (11 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) نگاهی به آیفون و در ورودی شیک و اعیانی خانه لوکس و دلباز علی دایی/ سلیقه زیبای مونا بانو در چیدمان خونه حرف نداره+عکس (9 نظر)