دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / پرورش گل و گیاه /

نحوه پرورش و نگهداری زمرد 

سه شنبه، 27 اسفند 1398
ارتفاع درخت زمرد به ۲ متر و ۵۰ سانتی متر هم خواهد رسید و عرضی بین ۳۰ تا ۹۰ سانتی متر پیدا خواهد کرد. شاخسار گیاه به رنگ سبز – آبی است و می‌توان آن را به راحتی داخل گلدان پرورش داد. درخت زمرد نیازهای کمی دارد و خودش را به خوبی با محیط خانه‌تان وفق خواهد داد. این گیاه یکی از درختان خانگی است.

پرورش درخت زمرد

نام انگلیسی : RADERMACHERA SINICA

خانواده : BIGNONIACEAE – بیگنونیاسه

بومی : چین

درخت زمرد، گیاهی همیشه سبز و بومی مناطق نیمه گرمسیری و مدیترانه ای جنوب چین و تایوان است . این گیاه به ۲ صورت یافت میشود، درختی همیشه سبز که تا ارتفاع ۳۰ متر نیز رشد میکند و برای کاشت در باغ بسیار فوق العاده میباشد و نیز گونه هایی از این گیاه وجود دارند که کوتاه میباشند و حداکثر تا ارتفاع ۳ متر رشد میکنند. این گیاه برای نگهداری در داخل ساختمان بسیار مناسب میباشد. این گیاه دارای رشد بسیار سریعی میباشد. قطر تنه این درخت تا یک متر میرسد. برگهای این گیاه به رنگ سبز تیره و براق میباشند که بین ۲۰ تا ۷۰ سانتیمتر طول دارند و بین ۱۵ تا ۲۵ سانتیمتر عرض آنها میباشد.

علت معروفیت این گیاه به عنوان گیاه زینتی، برگهای زیبا و براق آن است.

گلها ی آن به رنگ های سفید و یا زرد میباشند و در بهار و تابستان شکوفا میشوند. این گلها ۷ سانتیمتر طول دارند و لوله مانند ومعطر و خوشبو میباشند، گل ها به میوه هایی تبدیل میشوند به صورت کپسول هایی بلند و باریک.

پرورش و نگهداری درخت زمرد در گلدان :

نگهداری از درخت زمرد بسیار ساده میباشد ، از این رو این گیاه برای نگهداری در پاسیو و داخل خانه بسیار مناسب است:

آبیاری درخت زمرد :

این گیاه رطوبت خاک را دوست دارد و ترجیح می دهد در خاکی همواره مرطوب رشد کند. اجازه دهید در بین دو آبیاری خاک گیاه اندکی خشک شود تا از پوسیدگی ریشه و دیگر مسائل جلوگیری شود.

رطوبت موردنیاز درخت زمرد :

درخت زمرد رطوبت را دوست دارد. اگر هوای خانه تان خشک است از زیر گلدانی حاوی سنگریزه برای افزایش رطوبت هوای اطراف گیاه استفاده کنید. به این صورت که، زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه ها پوسیده می شوند و گیاه دچار خفگی می شود. همینطور که آب درون زیر گلدانی تبخیر می شود، رطوبت هوای اطراف گیاه افزایش پیدا می کند. با این روش بدون اینکه هر روز نیاز به غبار پاشی باشد رطوبت مورد نیاز گیاه تان تامین می شود.

کود دهی درخت زمرد :

برای اینکه درخت تان به خوبی رشد کند و سالم بماند باید آن را کود دهی کنید. می توانید گیاه را با کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند، کود دهی کنید و یا هر چند ماه یک بار از کودهایی که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می کنند و در اختیار گیاه قرار می دهند استفاده کنید. کود دهی باعث رشد شاخ و برگ جدید در گیاه می شود و به همین دلیل است که باید همیشه ابزار هرس تان دم دست باشند.

نور مناسب درخت زمرد :

اگر درخت زمردتان را درون خانه پرورش می دهید، بهترین حالت آن است که روزی ۴ تا ۵ ساعت آفتاب مستقیم یا سایه و آفتاب داشته باشد. اگر گیاه بیش از حد در سایه قرار داده شود، طولی نمی کشد که شاخسارش دراز و بدقواره می شوند و برای اینکه ظهر خوبی پیدا کند نیاز به هرس مداوم خواهد داشت.

خاک مناسب درخت زمرد :

زمانی که درخت زمردتان را در گلدان می کارید، باید از خاکی با زهکشی خوب استفاده کنید. اگر درخت تان برای مدت زیادی در یک گلدان رشد کند، کم کم نمک در خاکش انباشته می شود که می تواند منجر به سوختگی نوک برگ های گیاه شود. در این هنگام باید خاک گیاه را با آب بشویید تا نمک اضافه آن خارج شود. برای شستشوی خاک گیاه، گلدان گیاه را درون یک سینی یا سینک ظرفشویی بگذارید و دو برابر مقداری که خاک می تواند آب درون خود نگه دارد، در گلدان آب بریزید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که آبی که از سوراخ های زهکشی گلدان خارج می شود تقریبا شفاف باشد.

ممکن است مجبورشوید بیشتر از یک بار خاک را بشویید. اگر گلدان را درون سینی یا ظرفی گود قرار داده اید، پس از هر بار شستسو آب درون ظرف را خارج کنید تا خاک دوباره آب نمک دارد را جذب نکند. اگر املاح آب آبیاری بالا بود یا گیاه را بیش از اندازه کود دهی کرده اید، شتشوی خاک ضروری است.بهتر است ph خاک در حدود ۷٫۵ باشد.

دمای مناسب درخت زمرد :

همانطور که قبلا اشاره شد ، این گیاه مناسب مناطق نیمه گرمسیری و مدیترانه ای میباشد و دمای بین ۲۸ تا ۴۶ دجه برای آن مناسب است. بهتر است در مقابل سرما و باد از درخت زمرد محافظت شود ، در غیر اینصورت از بین خواهد رفت.

هرس درخت زمرد :

در صورت نگهداری در فضای خانه و یا پاسیو بهتر است سالی ۲ بار هرس شود.

تکثیر درخت زمرد :

بهترین روش تکثیر درخت زمرد قلمه گیری است، اگرچه قلمه گیری این گیاه نسبت به گیاهان دیگر کمتر موفقیت آمیز است. برای قلمه گیری درخت زمرد شاخه ای ۵ سانتی متری از نوک یکی از شاخه های تازه گیاه ببرید. قلمه تان حتما باید تازه باشد (از شاخه های پیر و چوبی قلمه نگیرید). برگ های پایینی قلمه را جدا کنید و تنها برگچه های نوک ساقه را نگه دارید. نصفه پایینی قلمه را درون پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید و پودر اضافه را از قلمه جدا کنید. سپس قلمه را درون خاک گلدانی مرطوب بکارید و روی آن را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید تا هوای اطراف آن مرطوب بماند. قلمه را در محیطی روشن و گرم قرار دهید و هر چند هفته یک بار گیاه را به آرامی بکشید تا ببینید ریشه زده یا خیر. به محض اینکه قلمه ریشه زد و رشد جدید را آغاز کرد نوک آن را بچینید تا پرپشت رشد کند و فقط قد نکشد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ...
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
تماشای بازی تیم استقلال در کنار مزار جوان تازه فوت شده توسط دوستان بامعرفتش+ویدیو/ بامرام شما هستن بقیه اداتون رو درمیارن👌
(فیلم) داماد کم شعور گریه عروس را درآورد! / وقتی مامان و بابات برات زن می‌گیرن و تو جنبه نداری!
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
هزینه چاپ یک کتاب
رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس
عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت!
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی