دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / حوزه روانشناسی /

نحوه رفتار با افراد ناسازگار خانواده 

جمعه، 22 مهر 1401
نحوه حفظ یکپارچگی خود و خانواده هنگام بروز تضادها و ناسازگاری‌ها نیاز به مهارت‌های ارتباطی و بین فردی زیادی دارد.به همین منظور ما در این مطلب درباره رفتار با فرد ناسازگار در خانواده بحث خواهیم کرد .

وقتی اعضای خانواده یا یکی از اعضا به طور خاص، نظرات یا عقاید متفاوتی داشته باشند که با دیگران تضاد داشته باشد، تعارض رخ می دهد. حل مسالمت آمیز و نحوه برخورد با عضو ناسازگار چه به لحاظ فکری و چه به لحاظ رفتاری، به میزان مهارت مذاکره و احترام به دیدگاه طرف مقابل بستگی دارد. گاهی اوقات وقتی افراد با یکدیگر سوءتفاهم پیدا می کنند و به نتایج اشتباهی از گفتار و افکار هم می رسند، تعارض عمیق می شود. اگر مسائل ایجادکننده درگیری به صورت مسالمت آمیز حل نشوند می توانند منجر به مشاجره و رنجش های طولانی مدت شوند.

علل رایج تعارضات خانوادگی

به خوبی ثابت شده است که برخی از مراحلی که خانواده ها در گذر سال ها با آن مواجه شده و طی می کنند می تواند باعث ایجاد تعارض شود. سبک ارتباطی حاکم بر فضای خانواده براحتی به یک معضل بدل می شود. اینکه هر یک از اعضای خانواده رویکرد منحصربفرد خود را برای کنار آمدن با مسائل یا ارائه راه حل را دارا باشد خود به خود به ایجاد ناهماهنگی منجر می شود. برخی از این مراحل شامل موارد زیر می باشد که هر یک به تنهایی می تواند استرس های جدید و متفاوت و تعارض احتمالی را تشدید کند.

  • یادگیری زندگی به عنوان یک زوج جدید
  • تولد اولین نوزاد، تولد فرزندان دیگر
  • آغاز مدرسه رفتن کودک
  • مسائل کودکی که بالغ می شود
  • مسائل بالغی که جوان بزرگسال می شود

پیامدهای رفتارهای ناسازگار

جدا از دریافت هشدار در خانه، مدرسه و محل کار پس از نمایشگاه پاسخ های ناسازگار، عواقب قابل توجه و طولانی مدت می تواند داشته باشد. یکی از مهم ترین پیامدهای رفتار ناسازگار بیگانگی است. در دوران کودکی، کودکانی که رفتارهای ناسازگارانه دارند، احتمالاً دوستی نزدیک ندارند و ممکن است در رسیدن به احترام یا توجه بزرگترهای خود مبارزه کنند.

رفتار با افراد ناسازگار خانواده

برای برقرار کردن ارتباط با افراد ناسازگار باید به آنها نزدیک تر شویم و در محیط خانواده برای برخورد با او و ارتباط برقرار کردن با دانش و آگاهی لازم پیش برویم این کار در محیط خانواده به دلیل فشارهای روانی موجود دشوارتر خواهد بود.فردی که در خانواده دچار ناسازگاری می شود فشار زیادی را به جنبه عاطفی تحمل می کند و با پیاده کردن قوانینی برای استحکام روابط عاطفی با او می توانید به او کمک کنید و اعضای خانواده باید سعی کنند تنش های موجود را تا حد امکان برای او کاهش دهند و به شیوه های بهتر و مؤثرتری با او ارتباط برقرار کنند این تکنیک ها می توانند موجب سازگاری بیشتر او با اطرافیان گردند.

  1. ویژگی های فرد ناسازگار را تغییر ندهید:اینگونه از افراد دوست دارند آنها را با همان ویژگی ها قبول کنید و دوست داشته باشید و تصور این موضوع که من فردی آزار دهنده برای اطرافیان هستم او را بیشتر دچار اضطراب و ناسازگاری می کند بنابراین تلاش برای اجاد تغییر در رفتار و عادت های او مشکلی را حل نخواهد کزد.
  2. در صحبت های خود قاطع باشید:یکی از راه های برقرای ارتباط با اینگونه از افراد صحبت کردن و گفت و گو می باشد اما آنچه در این میان دارای اهمیت است نحوه صحبت کردن با فرد ناسازگار است و صداقت و قاطعیت در صحبت ها از این دسته از موارد می باشند.
  3. آنها را به اظهار نظر دادن تشویق کنید:از او بخواهید تا درباره موضوع مورد بحث اظهار نظر کند از این طریق شما می توانید به افکار او نفوذ کنید و بیشتر او را به سمت سازگاری بکشانید اغلب این افراد در صحبت های خود به ترس از قضاوت شدن، ناامیدی و اضطراب های خود اشاره کرده اند.
  4. به سراغ بحث های چالش انگیز نروید:برای افرادی که دچار ناسازگاری هستند بحث های چالش انگیز ناسازگاری های بیشتری را برای آنها و اطرافیان به وجود می آورد درباره مسائلی بحث کنید که نوعی هماهنگی و همسویی را به شما و طرف مقابل بدهد.
  5. از موضوعاتی که قابل بحث نیستند استفاده نکنید:برخی از موضوعات دامنه گسترده ای دارند و صحبت کردن درباره آن به نتایج به خصوصی نخواهد رسید در نتیجه فقط باعث می شود تا فاصله بیشتری را از نظر فکری و در نهایت عاطفی از یکدیگر داشته باشید.
  6. افراد ناسازگار نباید خود را مخاطب تمام صحبت ها بدانند:بیشتر افرادی که دارای ناسازگاری در روابط خود می باشند تصور دارند که روی صحبت اغلب افراد با آنها است و این موضوع را آنقدر برای خود غیرقابل کنترل می کنند که برای آنها تنش هایی را ایجاد می کند.
  7. خودتان را در اولویت قرار دهید:اگر شما در زندگی شخصی خود با فردی ناسازگار مواجه هستید که بریا شما موقعیت های ناسازگاری را ایجاد می کند سعی کنید تا حد امکان با او روبه رو نشوید و به خاطر داشته باشید برای برقرای ارتباط با اینگونه از افراد نباید سلامت روحی خود را به خطر بیاندازید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 08 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
دارالترجمه رسمی فوری ترکی استانبولی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله !
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
گام به گام مراحل چاپ کتاب
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!