نحوه رفتار و برخورد با شوهر غیراجتماعی

  سه شنبه، 01 آذر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
نحوه رفتار و برخورد با شوهر غیراجتماعی
اگر همسر شما فردی غیر اجتماعی و گوشه گیر است شما باید با رفتارهای صحیح و برخورد مناسب اعتماد به نفس همسرتان را افزایش دهید تا این مشکل او را رفع کنید.

بعضی از افراد چندان علاقمند به معاشرت با دیگران نیستند. حتی برای بازدید از اقوام خودشان هم باید هزینه کرد. مشکلشان کم حوصلگی و یا شاید انزواطلبی است. ترجیح می دهند اوقات فراغتشان را به تلویزیون زل بزنند، مطالعه کنند، بخوابند یا به هر شکلی خودشان باشند و خلوت تنهایی و این واقعا برای همسر و فرزندانشان مسئله آزار دهنده ای است. البته اینها بعضا محاسن دیگری هم دارند. مثلا مهمان گریز هم هستند. اگر چه ممکن است از ترشرویی با مهمان بپزهیزند، اما گرم هم نمی گیرند تا زودتر رفع زحمت شده و کمتر تکرار شود!

در هر حال این افراد نرمال نیستند و وجود یک مشکل را گوشزد می کنند. مسلما اینها در معاشرت با دیگران به نوعی طعم تلخ حقارت را مزه می کنند. گفتنی است در روانشناسی ریشه ی تمام مشکلات رفتاری افراد را با توجه به ارتباط آن با عقده حقارت بررسی می کنند. در مورد این افراد هم باید فهمید چه چیزی از گذشته تا کنون در روابط خود با دیگران تجربه کرده اند که منجر به احساس حقارت در وجودشان شده و آنها را به انزوا کشانده است.منطق کسی که با دیگران معاشرت نمی کند یا این است که : من خوبم و دیگران بدند (خود بزرگ بینی)، یا اینکه من بدم و دیگران خوبند (خود کم بینی)، یا من بدم و دیگران هم بدند. (بدبینی)؛ در هر حال این مشکل باید اصلاح شود و نهایتا جمله " من خوبم و دیگران هم خوبند" نتیجه شود

با شوهر غیراجتماعی چه باید بکنم؟

تعامل با اجتماع و افراد بسیار مهم است و از نیازهای هر انسانی می باشد زیرا انسان یک موجود اجتماعی است و تمایل دارد با دیگران در ارتباط باشد و در صورتی که همسر شما غیر اجتماعی و منزوی باشد بر روی ذهن و روان شما تاثیر می گذارد و در صورت ازدواج با این چنین مردی، احساس افسردگی و پریشان حالی به شما دست می دهد و شما و همسرتان فردی منزوی و گوشه گیر می شوید.اگر با توجه به نکات بالا متوجه شدید که همسرتان فردی منزوی و غیر اجتماعی است چه باید بکنید. ادامه مقاله در این زمینه شما را راهنمایی می کند.

مهم ترین قدم پیدا کردن ریشه است

شاید این جمله را خیلی شنیده باشید که برای حل هر مساله ای ابتدا ریشه آن را پیدا کنید، این موضوع خیلی مهم است اما آنقدر آن را شنیده ایم که تبدیل به شعار است و دیگر جدی گرفته نمی شود. شما تا علت انزوای همسرتان را پیدا نکنید نمی توانید راه درست حل کردنش را انتخاب کنید. تصور کنید فردی بیماری قلب دارد اما برای او داروهای کبد یا معده تجویز شود! در این صورت نه تنها ریشه اصلی بیماری درمان نمی شود بلکه ممکن است آسیب های دیگری نیز به کبد و معده برای مصرف نادرست دارو وارد شود! در مشکلات روحی و روانی نیز تشخیص به همین اندازه اهمیت دارد پس به کمک یک مشاور ریشه را بیابید.

مقایسه با دیگران اکیدا ممنوع

همان طور که در ابتدای مقاله گفتیم فرد منزوی معمولا خودش از این انزوا خوشحال نیست، شاید برخی اوقات منکر این موضوع شود و بخواهد از خودش دفاع کند بگوید همینم که هستم اما به هرحال این موضوع روی رابطه اش اثر گذاشته است و قطعا برای خودش چالش هایی دارد. معمولا این افراد اعتماد به نفس پایینی دارند و مقایسه دیگران با آن ها تبر به ریشه باقی مانده اعتماد به نفسشان می زند و شرایط را بدتر می کند.

زن و مرد

مجبورش نکنید چیزی باشد که نیست

شوهرتان را مجبور نکنید به زور شما در جمع خوش خنده باشد، با همه معاشرت کند و چیزی باشد که نیست! تا زمانی که ریشه انزوایش مشخص و برطرف نشده است اجبار شما به این کارها فشار بیشتری روی او می آورد و ممکن است منزوی تر شود. بنابراین به او کمک کنید تا این مساله را در خودش درمان کند که بتواند به تریج وارد جمع شود.

مطرح کردن این موضوع در جمع یک خط قرمز پررنگ است

هرگز به شوخی یا جدی این مشکل همسرتان را در جمع مطرح نکنید. همسر شما ممکن است به دلیل قضاوت شدن از جمع دوری کند یا اعتماد به نفس کافی نداشته باشد، این موضوع در درجه اول به خودش و بعد به شما مربوط است و لزومی ندارد همه از آن باخبر شوند! بنابراین لزومی نداردآن را با صدای بلند فریاد بزنید.

درکش کنید

اگر شوهر شما فردی منزوی است پس احتمالا دوستان کمی دارد و شاید شما تنها دوستش باشید. برای شوهرتان و مساله انزوایش رفاقت به خرج دهید و درکش کنید! او به دوستی شما نیاز دارد تا بتواند از پس این مشکل بربیاید. غر زدن، مسخره کردن، بحث کردن، تحقیر و مقایسه کار یک دوست نیست! دوستانه درکش کنید و با او درباره این مساله همدلی داشته باشید.

به خواسته هایش احترام بگذارید

حتی افرادی که منزوی نیستند هم گاهی نیاز به تنهایی دارند و دلشان می خواهند برای خودشان وقت بگذرانند. شوهر شما هم فارغ از مساله انزوایش حتما گاهی دلش می خواهد برای خودش زمان بگذارد و ربطی به مشکل اجتماعی نبودنش ندارد. بنابراین همیشه نیاز به تنهایی اش را به حساب انزوا نگذارید.

در جمع کنارش باشید

در جمع سعی کنید طبق خواسته همسرتان عمل کنید اگر دوست دارد کنارش باشید حتما کنارش بمانید و به یکباره در جمع تنهایش نگذارید به خصوص اوایل مهمانی و زمان ورود. به همسرتان فرصت دهید با جمعی که واردش شده است ارتباط برقرار کند و کم کم با آن ها گرم بگیرد. ای مورد خیلی مهم است لطفا پشت گوش نیاندازید.

دو نفره هایتان خیلی مهم است

حال که شوهرتان از جمع فراری است به موازات ریشه یابی و درمان این موضوع حتما روابط دو نفره تان را نیز قوی کنید. همه مسائل را قاطی نکنید، قرار نیست چون در جمع مشکل دارید در تنهایی نیز دچار مشکل باشید و سر این موضوع بحث کنید. اگر مشکلی در رابطه شما وجود دارد حتما اختلافاتتان آن را حل کنید. برنامه های مشترک داشته باشید، گاهی طبق علایق او برنامه بریزید مثلا اگر کتاب خواندن را دوست دارد یک کتاب را مشترکا بخوانید و درباره اش صحبت کنید.

آیا انزوا و غیر اجتماعی بودن شوهرتان عادت است یا بیماری؟

در جریان معمول این عادت، همسر منزوی دست کم به میزان کمی می تواند درصورت لزوم به بیان احساساتش بپردازد. رودربایستی با دیگران و ناراحتی از حضور در جمع، جریان معمول و اصلی زندگی اش را به هم نریخته است و با قدری تخفیف می تواند رضایت دیگران را به دست بیاورد. این همسر اگرچه تنهایی را ترجیح می دهد اما با رنج زندگی نمی کند و هر وقت بخواهد می تواند «نه» بگوید، نظراتش را بیان کند و…اما در شرایط بیمارگونه این عادت:

  • فرد نه میلی به ارتباط با همسر و خانواده اش دارد و نه لذتی از این روابط می برد و انزوا را ترجیح می دهد
  • همیشه فعالیت های انفرادی و بودن در انزوا را انتخاب می کند
  • روابط زناشویی با همسرش هم تحت تأثیر این عادت اوست
  • از هیچ فعالیت و شادی ای لذت نمی برد و در انزوا خوشحال تر است
  • تشویق و اعتراض دیگران برایش فرقی ندارد
  • از نظر عاطفی همیشه سرد و بی اعتنا به اتفاق های اطراف است. در این شرایط باوجود همه سختی هایی که وجود دارد نیاز به ورود یک روانپزشک در رابطه شما وجود دارد

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (590 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان