دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

علم و فناوری / پژوهشهای دانشگاهی /

نحوه ساخت آهن ربا با پلاتین! 

سه شنبه، 21 فروردین 1397
کد خبر: 4249
ساعد نیوز: محققان دانشگاه گرونینگن آلمان با استفاده از یک میدان الکتریکی که توسط یک مایع یونی پارامغناطیس ایجاد می شود، توانستند حالت فرومغناطیس را در سطح یک صفحه پلاتینی ایجاد کنند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از ایرنا: پلاتین یک رسانای بسیار خوب است اما هیچگونه خاصیت مغناطیسی ندارد. مایعات یونی در واقع نمک هایی در حالت مایع یا محلول های نمکی هستند. این مایعات رسانای خوب الکتریسیته محسوب می شوند. 
یکی از ایده های اصلی علم اسپینترونیک این است که با تغییر تعداد امواج حامل درون یک آهنربا می توان آن را به صورت الکتریکی تغییر داد. اما تا کنون آهنربایی با این قابلیت ساخته نشده است. اسپینترونیک شاخه ای از الکترونیک است که برای تولید درایوهای دیسک سخت و انواعی از فناوری های حالت جامد کاربرد دارد. 
هنگامی که محققان میدان الکتریکی را درون مایع یونی پارامغناطیس برقرار کردند، یون ها روی سطح پلاتین دوبعدی قرار گرفتند. این یون ها دارای بارهای الکتریکی و گشتاور مغناطیسی هستند که موجب تشکیل یک لایه پلاتین مغناطیسی به ضخامت یک اتم می شوند. 
پیش از این محققان توانسته اند مجموعه ای از آهنرباهای دوبعدی را با استفاده از مواد جدید بسازند، اما اغلب آن ها با استفاده از مواد عایق ساخته شده اند و در دماهای پایین کار می کنند. اما این آهنربا با استفاده پلاتین ساخته شده که یک ماده رسانا است و در مای اتاق نیز به خوبی کار می کند. از آنجا که این آهنربا رسانای خوب الکتریسیته است، به سادگی می توان آن را فعال و غیرفعال کرد. این ویژگی امکان استفاده از آن را در علم اسپینترونیک فراهم می کند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Advances منتشر شده است.


پسندیدم 1 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه ها
آهو اسمعیلی
6 سال پیش

عالیه فقط یذره عتعات بیشتر
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
مراحل سابمیت مقاله