دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

بازار / رپورتاژ آگهی /

نحوه شکایت از همسایه 

چهارشنبه، 07 شهریور 1403
برای رهایی از مزاحمت همسایه طرح دعوای حقوقی یا شکایت کیفری است

نحوه شکایت از همسایه مزاحم راه های شکایت از اذیت همسایه طبقه بالا آن است که پس صحبت کردن و تذکر به همسایه از طریق مدیر ساختمان یا ارسال اظهارنامه قضایی، با پلیس 110 تماس گرفته و مورد را صورتجلسه نموده و سپس اقدام به شکایت در مراجع قضایی نمود که این امر با تنظیم نمونه شکایت از اذیت همسایه طبقه بالا - مطابق آنچه در این مقاله ذکر شده است - امکانپذیر می باشد.

از نمونه دلایل رایج شکایت از همسایگان میتوان به :

  • شکایت از همسایه به دلیل ساخت و ساز

  • شکایت از همسایه به علت سر و صدا

  • شکایت از همسایه طبقه بالا

  • شکایت از همسایه به دلیل عدم رعایت نظافت

  • شکایت از همسایه به دلیل جای پارک ماشین

اولین گام برای شکایت از همسایه چیست ؟ اولین و عاقلانه ترین گام برای شکایت از همسایه دریافت مشاوره رایگان از بهترین وکیل قزوین است ، پس از آگاهی از شرایط میتوانید خود به مراجع قضائی مراجعه کنید و یا کار را به یک وکیل خبره بسپارید.

شکایت از همسایه به دلیل جای پارک ماشین

شکایت از همسایه به دلیل جای پارک ماشین ، ضایع کردن حقوق همسایگان در این مورد بسیار شایع است اللخصوص در ساختمان هایی که پارکینگ مشاع دارند ، ممکن است در این گونه از موارد جریان حقوقی به کیفری تغییر جهت دهد به عنوان مثال درگیری در این بین رخ رهد که منجر به صرب و جرح شود ، در چنین شرایطی معمولا شاکی که اول اقدام به شکایت کند یک قدم جلوتر است ، لذا بهترین راه حل کمک گرفتن از بهترین وکیل تبریز است.

شکایت از همسایه به علت عدم رعایت نظافت

دومین امر شایع که یکی از اصلی ترین مواردی که باید در رابطه با شکایت از همسایه بدانید این است که، شکایت از همسایه در موارد مختلف روش های متغیری نیز دارد، به عنوان مثال برای شکایت از همسایه به خاطر ریختن زباله ابتدا میتوانید به صورت دوستانه و تنها با تذکر اقدام نمایید.

شکایت از همسایه می‌تواند مسئله‌ ای حساس و پیچیده باشد. اگر مشکلی با همسایه خود دارید، بهتر است ابتدا به آرامی و محترمانه با او صحبت کنید. اغلب مسائل با ارتباط مثبت و روانی قابل حل می‌شوند.

شکایت از همسایه بالایی به علت سر و صدا

سومین امر شایع ایجاد آلودگی صوتی توسط همسایه طبقه بالا ، دویدن کودکان طبقه بالایی که در این موارد نیز اول مراتب را مدیر ساختمان در میان گزاشته و در صورت عدم حل و فصل میتوانید اول از طریق اظهارنامه قضائی و سوم از طریق ثبت دادخواست علیه متخلف اقدام نمایید.

شکایت از همسایه به علت ساخت و ساز

چهارمین امر شایع ساخت و ساز های همسایگان اطراف است ممکن از با صداهایی نظیر سنگ فرز ، چکش و... مواجه شوید که در این مورد میتوانید مراتب را با شهرداری منطقه تان در میان گزاشته و پیگیری کنید.

بر اساس قانون سازنده و مالک ساختمان در اجرای پروژه ساختمانی حق ندارند که برای همسایگان مزاحمت ایجاد کنند. که در صورت ایجاد مشکل در این زمینه می‌توان اقدام به ثبت شکایت در سامانه 137 را نمود. این سامانه به منظور رسیدگی به شکایات ساخت و سازهای شهری طراحی شده است. بنابراین اگر قصد شکایت در این زمینه را دارید، با سامانه مزبور در ارتباط باشید.

برای برخی از افراد ممکن است که شرایط ثبت شکایت به صورت حضوری به مراجعی چون شهرداری فراهم نباشد. در این صورت می‌توانند اعتراضات و شکایات خود را به صورت آنلاین به ثبت برسانند. تخلفاتی که در سامانه 137 و 1888 در خصوص ساخت و ساز ثبت می‌شوند، از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرند و در اسرع وقت به شکایات مطرح شده رسیدگی به میرسد.

نحوه و مراحل شکایت از همسایه

نحوه و مراحل شکایت از همسایه : سلسله مراتب شکایت از همسایه به این ترتیب است که اول مراتب را با مدیر ساختمان در میان گزاشته و در صورت لزوم تشکیل جلسه میدهید دوم اگر مورد اول جواب گو نبود به دفتر خدمات قضائی مراجعه کرده و اظهارنامه قانونی علیه ایشان ارسال کنید تا ایشان پی به جدیت قضایا ببرند و مدرکی باشد در دادگاه که به ایشان ابلاغ قانونی صورت گرفته است و در صورتی که باز هم جوابگو نبود در صورت تمایل میتوانید از کمک بهترین وکیل تبریز استفاده کنید و یا :

1)شکایت از اذیت همسایه طبقه بالا از طریق مراجع قضایی

در صورتی که راه های مقابله به آزار و اذیت های همسایه طبقه بالا که در بالا گفته شد ، موثر نبودند یا مزاحمت به حدی شدید بوده که سبب ایراد آسیب های جدی به همسایه طبقه پایین شده باشد ، این بار می توان با مراجعه به مراجع قضایی اقدام به شکایت از همسایه طبقه بالا نمود . برای شکایت از اذیت همسایه طبقه بالا از طریق مراجع قضایی باید موارد زیر مورد توجه قرار گیرد :

شکایت از اذیت همسایه طبقه بالا از طریق مراجع قضایی باید تا اندازه ای شدید بوده باشد که ارزش شکایت کردن را داشته باشد ؛ به این دلیل که مراجع قضایی معمولا بابت آزار و اذیت هایی که خفیف و کم باشد مثل سر و صدای تردد معمول و صدای صحبت کردن های اهالی خانه رای به نفع شاکی صادر نمی کند.

برای شکایت از آزار و اذیت های همسایه طبقه بالا در مراجع قضایی می بایست ابتدا به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و نمونه شکایتی تنظیم نمایید که در آن ، به آزار و اذیت های همسایه طبقه بالایی استناد شده و تقاضای رسیدگی به آنها شده باشد . این شکایت با دادخواست تفاوت دارد.

ضمن طرح شکایت از اذیت های همسایه بالایی ، باید مستندات و مدارکی که اثبات کننده اذیت های همسایه هست را ضمیمه شکایتتان نمایید . مدارک و مستندات می تواند شامل گرفتن استشهادیه از سایر اعضای ساختمان بوده و یا به استناد گزارش پلیس 110 شکایت طرح شود. علاوه بر این ، خودتان نیز می توانید از اقدامات موجب آزار واذیت همسایه مستنداتی همچون عکس ، فیلم یا صدا ضبط کرده و به آن استناد نمایید .

در صورتی که برای آزار و اذیت های همسایه طبقه بالایی ، به ایشان اخطار داده اید و ایشان متقابلا به شما توهین کرده اند، می توانید به جرم توهین نیز از همسایه طبقه بالایی شکایت کنید که این شکایت نیز باید مستند به مدارک کافی باشد.

شکایت از آزار و اذیت همسایه طبقه بالا پس از طرح شدن در دفتر خدمات قضایی ، به دادسرا ارجاع می شود ؛ اما دادسرا معمولا شکایت را برای ایجاد صلح و سازش میان طرفین به شورای حل اختلاف ارجاع می دهد . شورای حل اختلاف در صورتی که سازش میان شاکی و همسایه مزاحم ایجاد نشود ، شکایت را به مجددا دادسرا ارجاع می دهد.

پس از انجام تحقیقات مقدماتی توسط مقامات دادسرا ، اگر شکایت موجه و مستند به مدارک کافی بود ، جهت رسیدگی به اقدامات مجرمانه همسایه مزاحم طبقه بالایی آن را به دادگاه ارسال می کنند تا قاضی دادگاه به استناد آن رای مقتضی صادر نماید . از آن جهت که نوشتن شکواییه برای شکایت از همسایه طبقه بالایی ضروی است ، در این قسمت نمونه شکایت از اذیت همسایه طبقه بالا ارائه می شود که در نوشتن دادخواست پیگیری اذیت همسایه طبقه بالا مورد توجه قرار می گیرد .

نمونه دادخواست شکایت از همسایه طبقه بالا

ریاست محترم .....

با سلام .

احتراما به استحضار می رساند که اینجانب ............. مالک واحد مسکونی در مجتمع مسکونی به آدرس فوق هستم . از مدت ها پیش مشتکی عنه آقا / خانم ................ با ایجاد سرو صدا ها و آزار و اذیت های مکرر شان زمینه سلب آسایش اینجانب و سایر اعضای ساختمان را فراهم آورده است . متاسفانه جلسات مکرر اهالی ساختمان ، ارسال اظهارنامه قضایی برای ایشان و تماس با پلیس 110 در رفع آزار و اذیت های ایشان موثر واقع نشده است . بر این اساس ، تقاضای رسیدگی و صدور حکم مقتضی را دارم .

2)شکایت از اذیت همسایه بابت جای پارکینگ

کلیه پروسه بالا طی میشود و فقط نحوه ثبت دادخواست علیه ایشان تغییر میکند به این منظور میتوانید مشاوره رایگان از وکلای شهر وکیل اخذ کنید.

3)شکایت از اذیت همسایه بابت جای پارکینگ

کلیه پروسه بالا طی میشود و فقط نحوه ثبت دادخواست علیه ایشان تغییر میکند به این منظور میتوانید مشاوره رایگان از وکلای شهر وکیل اخذ کنید.

خلاصه ای از روند پیگیری همسایه آزاری

تذکر آرام و گفت‌و گو مسالمت‌آمیز

گام اول برای مقابله با همسایه مزاحم گفت وگو با زبانی نرم و کلامی دوستانه است. در این گام سعی می‌کنیم در فضایی آرام و بدون تشنج از همسایه بخواهیم رفتار نامتعارفی که موجب مزاحمت شده را پایان داده و مشکل را با گفتگو از بین ببریم.

پیگیری مزاحمت از طریق مدیریت ساختمان

چنانچه روش اول کارساز نبود، مشکل خود را با مدیریت ساختمان در میان گذاشته و از او می‌خواهیم با برگزاری جلسه‌ای جدی از همسایه مزاحم بخواهد، به مزاحمت خود پایان دهد.

ارسال اظهارنامه قضایی

چنانچه هیچ‌یک از دو گام اول کارساز نبود، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و اقدام به ارسال اظهارنامه قضایی با موضوع مزاحمت همسایه و درخواست رفع آن نمایید. در اظهارنامه باید به موضوع مزاحمت همسایه اشاره کرده و از همسایه خود بخواهید با توجه به اینکه رفتار او ناقض تکالیف همسایگی است، به مزاحمت خود پایان دهد، در غیر این صورت با اقدام قضایی از جانب شما مواجه خواهد شد.

تماس با پلیس 110

در صورت بی‌توجی همسایه به اظهارنامه قضایی، در زمانیکه همسایه در حال انجام مزاحمت است، با پلیس 110 تماس گرفته و از آن‌ها به خواهید تا صورت جلسه‌ای مبنی بر مزاحمت همسایه برای شما تنظیم کنند.

شکایت کیفری با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی

تیر آخر برای رهایی از مزاحمت همسایه طرح دعوای حقوقی یا شکایت کیفری است. در این راه شما باید ابتدا استشهادی مبنی مزاحمت یکی از همسایه‌‌ها تنظیم کرده و سایر همسایه‌های شاکی آن را امضا کنند. سپس به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست یا شکوائیه خود را ثبت و به مرجع ذیصالح ارسال نمایید. در این مرحله علاوه بر استشهادیه داشتن مدرک برای اثبات مزاحمت الزامی است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 06 مهر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ویرایش و ویراستاری متون انگلیسی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
مهران مدیری: یه زمانی دستشویی ها ته حیاط بود ، اول باید می دیدی سوسک هست یا نه بعد با چوب میزدی به دمپایی ....
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
تبدیل پایان نامه به مقاله
پریناز ایزدیار به لهجه بابلی صحبت کرد ؛ خانم بازیگر از اصالت خود پرده برداشت
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای ترکیب آب سرد و گرم +عکس/ هم وطن تو یک نابغه ای
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
حیات وحش ؛ مستند حیات وحش حیوانات / مبارزه بسیار دلهره آور موش ، قورباغه و عقرب سیاه