نحوه استفاده صحیح از موکاپات

  پنجشنبه، 30 دی 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
نحوه استفاده صحیح از موکاپات
اگر میخواهید از موکاپات استفاده کنید باید روش استفاده صحیح از این وسیله را بدانید، در غیر این صورت نتیجه خوبی نخواهید گرفت. با ما همراه باشید تا نکاتی را درباره استفاده از موکاپات خدمت شما عزیزان عرض کنیم.

موکاپات به عنوان اولین اسپرسوساز اجاقی و روگازی اولین بار در سال ۱۹۳۳ توسط لوییجی د پونتی برای آقای آلفونسو بیالتی به ثبت رسید. قهوه سازی کوچک با طراحی هشت ظلعی و مکانیزم ساده خود؛ در عرض چند دقیقه قهوه اسپرسویی خوب و غنی، تهیه می نماید. موکاپات (moka pot) به بیان ساده شامل یک دیگ بخار کوچک و یک سبد قهوه است؛ که آب در دیگ بخار (مخزن پایینی موکاپات) به جوش آمده و با فشار از میان قهوه می گذرد و بدین ترتیب عصاره قهوه بیرون آمده و قهوه اسپرسو آماده برای سرو میگردد. به قهوه ای که توسط موکاپات تهیه می شود؛ قهوه اسپرسو گفته می شود.

موکاپات سه بخش دارد: یکی برای آب، یکی برای پودر قهوه و بخشی هم برای قهوه اسپرسو آماده شده. اسپرسوساز موکاپات در کشورهای اروپایی مثل ایتالیا ، پرتقال و اسپانیا و همچنین آمریکای لاتین کاملا رواج دارد و به عضو ثابت آشپزخانه ها تبدیل گشته است. از برندهای خوب و معروف تولید کننده موکاپات بیالتی می باشد.

نحوه استفاده از موکاپات

بسیاری از ما با طرز استفاده از موکاپات آشنایی نداریم و در نتیجه ممکن است اشتباهاتی را مرتکب شویم.در این قسمت به شما آموزش می دهیم که چگونه ترفند های استفاده از موکاپات را یاد بگیرید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید، بدون این که خطایی صورت بگیرد.

موکاپات

دانه های قهوه را خوب جای بدهید

هنگامی که ظرف مخصوص را پر از دانه قهوه می کنید، مراقب باشید که آن را زیر شیر آب نگیرید. اول کمی آن را تکان دهید تا قهوه اضافه به قسمت پایین برود و جای آن کاملاً ثابت شود تا آب بتواند به راحتی از لابلای آن ها نفوذ کند.

قهوه ها را با دست فشار ندهید

بسیاری از افراد فکر می کنند که باید قهوه را با دست یا با قاشق به سمت پایین فشار دهند اما با انجام این کار دانه های قهوه له می شود و طعم خوبی را ایجاد نمی کند.

بیش از حد آنها را آسیاب نکنید

دانه های قهوه باید سایز متعادل داشته باشند. اگر بخواهید بیش از حد له و آسیاب کنید، قطعا روی طعم قهوه تاثیر منفی خواهد داشت.

از آب جوش استفاده کنید، نه آب سرد

این می تواند راحت ترین راه برای درست کردن قهوه باشد. پس اگر می خواهید کارتان سریع تر و بهتر پیش برود، بهتر است از آب جوش استفاده کنید و موکاپات را با آب سرد پر نکنید.

زمانی که کارتان تمام شد می توانید؛ از آب سرد استفاده کنید

برای اینکه دانه های قهوه بیش از حد داغ نباشند، می توانید بعد از اتمام کار و بعد از این که قهوه درست شد؛ از آب سرد استفاده کنید.

موکاپات را داخل ماشین ظرفشویی قرار ندهید

مگر اینکه موکاپات به گونه ای طراحی شده باشد که محافظ آلومینیومی داشته باشد و راحت بتوانید آن را داخل ماشین ظرفشویی بگذارید، در غیر این صورت حتما باید آن را زیر شیر آب بشویید.

ظرف موکاپات را به طور کامل خالی کنید

هنگامی که می خواهید موکاپات را بشویید، باید ته آن را به طور کامل تکان دهید. حتی اگر لازم بود، داخل آن را فوت کنید تا تمام دانه های قهوه بیرون بریزد.

موکاپات را روی حرارت ملایم قرار دهید

بعد از اینکه آن را با آب جوش پر کردید، احتمالاً دوست دارید که روی بیشترین حد حرارت قرار دهید تا قهوه سریع تر درست شود اما این کار را نکنید، زیرا طعم قهوه حالت تلخ و سوخته پیدا می کند. بهتر است که کمی صبور باشید و آن را روی حرارت ملایم بگذارید.

بیشتر از محدوده مشخص شده آن را پر نکنید

زمانی که می بینید روی یک دستگاه نقطه امنیتی طراحی شده، بهتر است که فراتر از آن عمل نکنید که در غیر این صورت به دستگاه آسیب وارد می شود. در مورد موکا پات هم باید همین کار را انجام دهید و بیشتر از حدی که برایتان مشخص کرده اند، آن را پر نکنید.

قسمت زیرین موکاپات را حتماً شستشو دهید

بسیاری از افراد هنگام شستن موکاپات؛ فراموش می کنند که ته آن را هم به خوبی شستشو دهند اما این ناحیه به خاطر این که روی اجاق قرار گرفته، معمولاً آلودگی های زیادی را به خود جذب می کند که باید شسته شود.

زیر فشار زیاد آب، قطعات را از یکدیگر جدا کنید

اگر می خواهید موکاپات را زیر آب با فشار بالا بشویید، بهتر است که اول قطعات مختلف آن را از یکدیگر جدا کنید تا راحت تر بتوانید آن را بشویید.

با اولین جوشش آن را از روی حرارت بردارید

وقتی که مشخص شد قهوه در حال جوشیدن است و صدای آن را شنیدید، بهتر است که آن را از روی گاز بردارید.

از آب تصفیه شده استفاده کنید

هنگامی که می خواهید قهوه درست کنید یا این که آن را شستشو دهید، بهترین حالت این است که از آب تصفیه شده استفاده کنید تا خیال تان راحت باشد که آسیبی به دستگاه وارد نمی شود.

اگر حالت ترش مزه دارد، قهوه ها را بیشتر خرد کنید

گاهی اوقات قهوه داخل موکاپات کمی طعم ترش به خودش می گیرد. در چنین حالتی یعنی دانه های قهوه درشت تر هستند و باید کمی بیشتر آن ها را آسیاب کنید.

اگر خیلی تلخ است؛ از دانه های درشت تر استفاده کنید

اگر احساس می کنید که طعم قهوه بیش از حد تلخ و سوخته است، باید دفعه بعدی دانه های قهوه را کمی درشت تر داخل موکاپات بریزید.

اگر دستگاه نشتی داشت، حتما واشر را عوض کنید

ممکن است که واشر دچار مشکل شده باشد و دستگاه شما قهوه را پس بدهد، در چنین حالتی حتماً باید واشر دستگاه را عوض کنید.

تمیز کردن موکاپات

بعد از هربار استفاده، دستگاه موکاپات را به درستی شسته و تمیز کنید، زیرا اگر تفاله های قهوه در آن باقی بماند به مرور بر روی طعم قهوه تاثیر می گذارد. این نکته را هم در نظر داشته باشد که اولین قهوه ای را که با موکاپات دم کردید را کامل دور ریخته و مجددا قهوه دم کنید. با این کار قهوه تان مزه ی فلز نمی گیرد.

بهترین روش برای تمیز کردن موکاپات

اگر عاشق قهوه هستید مطمئنا به بهترین روش برای تمیز کردن موکاپات نیز اهمیت زیادی می دهید تا هر بار که سراغ قهوه سازتان می روید با یک دستگاه تمیز مواجه شوید و مطمئنا همانند قهوه تان برای شما باارزش است. اما اگر فکر میکنید حتما باید قهوه جوش خود را با مایع و اسکاچ یبشویید باید بگوییم که سخت در اشتباهید.بهترین روش برای تمیز کردن موکاپات، آب گرم است. چون مایع ظرفشویی لایه چربی ای که قهوه درون قهوه جوش ایجاد می کند و باعث خوش طعم تر شدن قهوه می شود را از بین می برد. پس اگر تاکنون قهوه جوش خود را با مایع ظرفشویی می شستید دیگر این کار رو نکنید و با ما همراه باشید تا بهترین روش برای اینکار را به شما آموزش دهیم.

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن موکاپات

  • آب گرم
  • دستمال آشپزخونه

مراحل تمیز کردن موکاپات

  • اجازه دهید تا قهوه جوش کاملا خنک شود، بعد قسمت پایینی قهوه جوش را باز کرده و پودرهای قهوه که در مخزن روی صافی باقی مانده را خالی کنید.
  • سپس تمامی قسمت های قهوه جوش را از هم جدا کنید. واشر و فیلتر را نیز در بیارید.
  • پس قطعات جدا شده رو یکی یکی با آب گرم بشویید و از انگشتان خود برای تمیز کردن پودر قهوه های باقی مانده در گوشه ها کمک بگیرید.
  • بعد از اینکه کاملا قهوه جوش رو شستید با یک دستمال نرم تمیزش کنید. اگه عمل خشک کردن را به طور کامل انجام ندهید موکاپات شما در طول زمان زنگ خواهد زد. حتی باقی ماندن آب در داخل قهوه جوش باعث بدبو شدنش می شود.
  • بعد از خشک کردن قطعات با دستمال اجازه دهید که کمی در هوای آزاد باقی بماند که از خشک شدن آن مطمئن بشوید سپس دوباره قهوه جوش را سر هم کنید. قهوه جوش شما تمیز شده و آماده است که دوباره یک قهوه خوشمزه با آن درست کنید

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (221 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (103 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (47 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (45 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (38 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (36 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (35 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (34 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (31 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (31 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (29 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (29 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دانلود آهنگ عاشقانه "دلگیر" عرفان طهماسبی/ می‌ترسم از آن شب که تو آسوده بی من سر کنی...+فیلم
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
فال انبیاء روزانه سه شنبه 30 مرداد 1403
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!