نحوه کاشت و برداشت خاکشیر

  پنجشنبه، 07 بهمن 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
نحوه کاشت و برداشت خاکشیر
خاکشیر که از دسته گیاهان شب بویان محسوب می شود و به منظور استفاده از خواص دارویی مورد کاشت قرار می گیرد در این مقاله قصد داریم تا به بیان چگونگی کاشت گیاه خاکشیر بپردازیم با ما همراه باشید.

خاکشیر یک علف هرز یکساله یا دوساله از تیره شب بویان محسوب می شود و اغلب در خاک چمنزارهای قهوه ای تیره و چمنزارها رشد می کند (برای رشد در محیط های خشک سازگار است). این گیاه در نواحی اروپا، هندوستان، پاکستان و چین پراکندگی دارد. در ایران بیشتر در مناطق شمالی مخصوصاً در رشته جبال البرز یافت می شود. ایران، هندوستان و پاکستان از صادرکنندگان اصلی خاکشیر در جهان هستند.

مشخصات ظاهری خاکشیر

ساقه آن قائم، منشعب و با ارتفاع 90 سانتی متر است. این گیاه دارای برگ هایی با بریدگی های نامنظم و گل های کوچک و به رنگ زرد است. دانه های خاکشیر به رنگ زرد مایل به قهوه ای می باشد. قسمت مورد استفاده این گیاه دانه ی آن است ولی گاهی از برگ و ساقه گلدار آن نیز استفاده می شود. برگ و یا ساقه کامل گلدار این گیاه را از خرداد تا شهریور ماه می چینند و دانه های آن را در مرداد و شهریور ماه محصول برداری می نمایند.

خاک شیر

محل رویش خاکشیر

این گیاه به صورت خودرو در کنار جاده ها و اماکن غیرزراعی و نسبتاً مرطوب دیده می شود اما رویشگاه آن در ایران غالباً نواحی شمالی کشور، رشته کوه های البرز، استان خراسان جنوبی (شهرستان بشرویه)، استان بوشهر، منطقه بلوچستان در استان سیستان و بلوچستان، منطقه آذربایجان، استان لرستان و استان کرمانشاه می باشد.این محصول در ایران یا به صورت مستقل یا به صورت مخلوط (همراه با یک محصول دیگر) در زمین کشت می شود.

کاشت خاکشیر

تکثیر خاکشیر از طریق کاشتن دانه گیاه در پائیز یا در بهار صورت می گیرد. برای اینکار دانه های رسیده را در زمین سبک و نسبتاً مرطوب می پاشند. سپس فاصله آنها را به مقدار کافی در نظر می گیرند و یا آن که این کار را در امتداد طولی با فواصل معینی انجام می دهند و سپس فاصله هر گیاه را از دیگری با خارج کردن پایه های اضافی مرتب می نمایند رعایت مراقبتهای لازم از قبیل کندن علفهای هرز کود دادن زمین و غیره طبق معمول باید انجام گیرد.

زمان برداشت خاکشیر

امکان برداشت خاکشیر هم به صورت دستی و هم به صورت مکانیزه با کمباین وجود دارد..لازم به ذکر است که قبل از خشک شدن کامل غلاف ها باید برداشت انجام شود.عملکرد محصول خاکشیر بین 500 الی 700 کیلو در هکتار می باشد.پس از برداشت محصول بایستی دانه های خاکشیر را برای خشک کردن به طور طبیعی در سایه و یا در محیطی که هوا به خوبی جریان داشته باشد قرار دهید. توجه داشته باشید که دمای مورد نیاز برای پرورش و کاشت گیاه خاکشیر حرارت ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتی گراد می باشد.

سبز کردن خاکشیر

برای سبز کردن خاکشیر باید نکاتی را در ارتباط با آن بدانید. دانه خاکشیر از بذرهای لعابی است. یعنی وقتی خیس می خورد مانند چسب به هر سطحی که می خواهید می چسبد و دیگر کنده نمی شود برای همین اگر دلتان یک کار عجیب و غریب برای سبزه عید می خواهد می توانید روی این دانه حساب کنید. خوبی خاکشیر این است که ۵ تا ۶ روز بیشتر برای سبز شدن وقت نمی خواهد پس می توانید ماجرای سبزه عیدتان را به هفته آخر اسفند بکشانید. فقط نکته اینجاست که بذر خاکشیر باید تازه باشد تا سبزه تان یکدست شود.

نحوه کاشت و سبز کردن دانه های خاکشیر برای سبزه

تهیه سبزه عید با خاکشیر به راحتی انجام می گیرد و می توانید آن را به شکل های مختلف تهیه نمایید و با این سبزه های زیبا و متنوع زینت بخش سفره هفت سین خود باشید. انواع مختلفی از سبزه ها را می توان با خاکشیر تهیه کرد و این مورد بیشتر بستگی به سلیقه شخصی شما در انتخاب مدل سبزه دارد.

سبزه کردن گیاه خاکشیر روی کوزه سفالی

قدیم ها بیشتر از این روش برای سبزه عید استفاده می کردند. در این روش ابتدا بذر خاکشیر را به مدت یک شب خیس نمایید. کوزه سفالی مناسبی تهیه نمایید و روی آن را با پارچه نازک یا جوراب زنانه نازک بپوشانید. جوراب را خیس نموده و بذرهای خاکشیر را که خوب لعاب داده شده اند با دست خیس روی کوزه سفالی بکشید. توجه کنید که تمام سطح کوزه به صورت یکدست با خاکشیر پوشانده شود. سپس کوزه را پر از آب نمایید. البته توجه داشته باشید که تا زمان سبز کردن خاکشیر باید مرتب آن را با اسپری آب دهید.

استفاده از کلاه برای سبز کردن گیاه خاکشیر

استفاده از اشکال فانتزی برای این نوع سبزه بسیار جالب می شود. برای سبز کردن خاکشیر روی کلاه ابتدا خاکشیر را در آب خیسانده تا لعاب دهد. در این فاصله چند ساعته بهتر است سطح کار را آماده نمایید. در اینجا از کلاه استفاده شده است اما شما به دلخواه می توانید از سایر وسایل به عنوان ماکت برای سبزه عید با خاکشیر استفاده کنید و سبزه متفاوت و زیبایی داشته باشید. ابتدا روی سطح مورد نظر را با لایه نازکی از پنبه بپوشانید، سپس پارچه نازکی را روی پنبه ها قرار دهید و بعد از خیس نمودن آن بذرهای آماده شده را به صورت یکدست روی پارچه بکشید و برای نتیجه گیری بهتر، نایلونی را که چند حفره روی آن ایجاد نموده اید، روی کار بکشید. فقط توجه داشته باشید که نایلون با خاکشیرها برخورد نکند. این سبزه را نیز با اسپری و آب پاش آبیاری نمایید. بعد از گذشت دو یا سه روز که بذرهای خاکشیر سبز شد نایلون را برداشته و هر روز سبزه خود را آبیاری نمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد بازیکنی که 4 سال بعد از مرگ مادرش متولد شد! هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان
دیگران می‌خوانند   
(عکس) باغ‌نشینی بهاره رهنما در اردیبهشت اصفهان (عکس) این بازیگر زن مشهور خواهرزاده «اخوان ثالث» است؛ پرستو گلستانی در 43 سالگی (عکس) دورهمی «خانم فدوی» سریال پایتخت با بازیگران زن مشهور فال انبیاء روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 بهادر زمانی بازیگر نقش همایون در سریال قطب شمال در کنار همسرش (ویدئو) نحوه پرورش درخت انگور با کمک دانه انگور در آب فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 خواستگاری علی مصفا از لیلا حاتمی چه شکلی بود؟ + تصاویر همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس گریم الناز ملک در زخم کاری 3؟! +عکس تأثیر باورنکردنی خَرها در تغییر مسیر بشریت حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم اقدام تحسین برانگیز یک بستنی فروش رشتی بامعرفت و مهربون برای کودکان/ دست مریزاد+عکس خوانندگی شاد و هوش پران یک طوطی سخنگو برای دلبری از صاحبش جهانی شد+ویدیو اشک ها و ناله های احساسی لیلا حاتمی در سوگ مادرش/ این سکانس ارزش صدبار دیدن رو داره+ویدیو اجرای شاهکار و باشکوه علی طولابی با آهنگ شجریان مقابل چشم احسان علیخانی/ با صدای بهشتیش کولاک کرد+ویدیو دکوراسیون زیبا و شیک 3 آشپزخانه ایرانی/هنرمندان عاشق این چیدمان می‌شوند+عکس مجری‌گری نوستالژیک تازه داماد سینمای ایران و طنز جالب حسن ریوندی در برنامه‌اش+ویدیو چهره معصوم و دلنشین مادر قهرمان پرور خواهران منصوریان/ خدا حفظش کنه+عکس تفریح لاکچری مرجان سریال نون خ در سواحل دبی+ عکس شباهت بی حد و اندازه ترلان پروانه به مادر جوان و کم سن و سالش+عکس عکس عاشقانه شاهرخ استخری، سعید فاصله ها و همسرش در یک کافه شیک بلژیکی/ همیشه به شادی و گردش اسامی خاص فرزندان بازیگران معروف و معانی آنها دور دور هادی چوپان با موتور سنگین در شهر+ فیلم رونمایی نهال از کلاه صورتی که از رهبر انقلاب هدیه گرفت+ویدیو نوه های ناز و زیبای زری خوشکام از دخترش لیلا حاتمی، بانوی اصیل و باکلاس سینمای ایران+عکس فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 رونالدو و جورجینا در ساحل دریای‌سرخ+ عکس تغییرچهره زمین تا آسمون برادر ناتنی جومونگ بعد 18 سال در جشن تولد دخترش+عکس اقدام تحسین برانگیز شهرداری شیراز در زیباسازی شهر با درختان خشکیده/ هنر یعنی این! +عکس آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع عکس دیده نشده از بازیگر فیلم مست عشق با روسری/ هانده ارچل مسلمان شد؟ سحر قریشی هم به سندرم محمدرضا گلزار مبتلا شد!+فیلم نگاهی به باغ تالار عروسی خاص و هوش پران شیدا خلیق تازه عروس سینمای ایران جذابیت خاص پیراهن دنباله دار آیشواریا، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن/ چه گرد و خاکی هم به پا کرده😍 نگاهی به اولین روز مادر شدن زری خوشکام و خوشحالیش از به دنیا آمدن لیلا حاتمی+عکس/ روحش شاد لباس عروس خاص و دنباله دار شیدا خلیق و دسته گل ساده ولی با کلاسش / به به چه عروسی
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403
فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم
همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس
فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403
آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع
اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی
زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری
سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد
ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
فال انبیاء روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403