نکاتی در مورد شستشوی لباس که موجب از بین رفتن لباس ها میشود

  سه شنبه، 10 خرداد 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
نکاتی در مورد شستشوی لباس که موجب از بین رفتن لباس ها میشود
برخی افراد در مورد شستشوی لباس ها باورهای غلطی دارند که موجب آسیب به لباس ها می شوند. این اشتباهات و باورهای غلط هنگام شستن لباس را بدانید و انجام ندهید. همراه ساعد نیوز باشید.

باورهای اشتباه در مورد شستشو که البسه شما را نابود میکند

لباس شستن یک کار تجربی است که به مرور زمان در آن مهارت پیدا می کنید. آیا عادت دارید که لباس های خود را در آب گرم بشویید؟ آیا از یک پاک کننده برای انواع لکه ها استفاده می کنید؟ اگر خیلی در این زمینه اطلاعات ندارید، این قسمت از سبک زندگی ساعد نیوز را تا انتها مطالعه کنید تا باور های غلط در مورد شستشوی لباس را به شما معرفی کنیم که از خرابی لباس هایتان جلوگیری کنید.

پوستر قرار دادن لباس به ماشین لباسشویی

  • شوینده بیشتر مساوی است با لباس های تمیز تر: یکی از باور های رایج که افراد آن را می شنوند، این است که هرچقدر شوینده بیشتری مصرف کنیم، لباس های تمیز تری خواهیم داشت اما این باور غلط است. استفاده از شوینده بسیار زیاد برای لباس باعث می شود که بقایای آن روی لباس باقی بماند و شما مجبور باشید که دوباره لباس ها را بشویید تا ماده شوینده از روی لباس به طور کامل پاک شود. حتماً برچسب روی ماده شوینده را بررسی کنید و ببینید که با توجه به میزان لباسی که دارید، باید چه قدر از آن استفاده کنید.

  • هر چقدر آب داغ تر باشد، لباس ها تمیزتر میشوند: مطمئناً دمای آب تاثیر بسیار زیادی دارد. اگر چه آب داغ انقدر که شما فکر می کنید موثر نیست. آب داغ لزوماً لباس ها را تمیز تر نمی کند، بلکه ممکن است به پارچه آسیب وارد کند یا باعث ایجاد لکه های دائمی روی لباس شود. در گذشته بر این باور بودند که هر چقدر آب داغ بیشتری مصرف کنند، لباس های شان بیشتر تمیز می شوند اما بعدا به این نتیجه رسیدند که بعضی از لباس ها حتی در آب سرد بهتر تمیز می شود. پس همیشه باید سعی کنید با توجه به نوع پارچه لباس ها ، ان ها را بشویید و دمای آب را تنظیم کنید.
  • هرچقدر بیشتر ورق خشک کن استفاده کنید بهتر است: قطعاً زیاده روی در هیچ کاری توصیه نمی شود. بسیاری از افراد فکر می کنند که باید از ورق خشک کن های بسیار زیادی استفاده کنند اما استفاده بیش از حد از آن ها تاثیرگذاری عملکرد ماشین لباسشویی را کاهش می دهد و باعث ایجاد یک بوی بد روی لباس ها خواهد شد.

  • بعد از هر بار لباس پوشیدن باید آنها را شستشو دهید: گاهی اوقات اصلا نیاز نیست که شما بعد از هر دفعه که لباس را می پوشید ، آن را بشویید. اگر بعد از هر بار پوشیدن لباس، آن را بشویید، احتمالاً در شستن آن زیاده روی می شود و باعث می شود که لباستان زودتر خراب شود. فقط در مورد لباس زیر می توانید این کار را بکنید یا این که روی لباس شما لکه خاصی وجود داشته باشد ؛ در غیر این صورت مجبور نیستید که هر بار آن را بشویید.

  • توجهی به برچسب روی پارچه لباس نداشته باشید: همیشه باید دستورالعمل های روی پارچه لباس را بخوانید. شاید یک روش شستشوی خاص داشته باشد که دقیقاً باید طبق قانونش عمل کنید. پس قرار نیست که همه لباس ها را با هر برندی، هرطور که خواستید و با یک روش یکسان بشویید.

  • پر کردن ماشین لباسشویی به اندازه ظرفیت کامل: قطعاً که شما نباید ماشین لباسشویی را بیش از حدِ ظرفیتش پر کنید اما می توانید به اندازه متعادل و مجاز در آن لباس بریزید و نترسید.

پوستر پر کردن لباسشویی به اندازه کافی

  • همه لکه ها مشابه هستند: اگر فکر می کنید که شما می توانید از یک ماده شوینده برای لکه خون و از همان ماده برای چربی استفاده کنید، باید بیشتر فکر کنید. نوع لکه تعیین می کند که چگونه باید آن را از بین ببرید. طبق نظر متخصصان، لکه خون باید با آب سرد و صابون معمولی شسته شود اما لکه چربی نیاز به چند قطره مایع ظرفشویی بدون آب دارد زیرا باید مدتی آغشته به این مایع ظرفشویی باشد تا بافت لک تغییر پیدا کند سپس با آب سرد شسته شود.
  • می توانید از شوینده بدن برای شستن لباس استفاده کنید: شاید در موارد ضروری و جایی که دسترسی به شوینده لباس نداشته باشیم، انجام این کار اشکالی نداشته باشد اما نباید هر روز این کار را انجام دهید. لباس ها را باید با ماده شوینده مخصوص خودشان شست، وگرنه به اندازه کافی تمیز نمی شوند و شاید به لباس آسیب وارد شود.

  • لباس زیر ها را فقط باید با دست بشویید: بسیاری از افراد عقیده دارند که لباس زیر ها را فقط باید با دست شست اما این موضوع حقیقت علمی ندارد. بلکه شما می توانید آن ها را داخل ماشین لباسشویی هم بیندازید. از کمی آب سرد با یک چرخش ملایم ماشین لباسشویی استفاده کنید و به بهترین شکل ممکن آن ها را بشویید.

پوستر شستن لباس با دست

  • نوشابه گازدار بهتر از آب لکه های روی لباس را پاک می کند: نتیجه استفاده از نوشابه گازدار و آب در پاک کردن لکه های لباس کاملا یکسان بوده و هر دو به خوبی لباس ها را تمیز می کنند. مهم ترین چیزی که در پاک کردن لکه های روی لباس باید به آن توجه کرد، این است که به محض ایجاد لکه، لباس را با آب و یا نوشابه گازدار بشویید.
  • خیس کردن پارچه در آب نمک از رنگ دادن پارچه جلوگیری می کند: ویژگی رنگ ندادن پارچه، چیزی است که هنگام تولید پارچه باید به آن توجه کرد. بعضی مواقع هنگام اولین بار شستن لباس، پارچه بخش زیادی از رنگ خود را از دست می دهد. این حالت در شلوار لی زیاد مشاهده می شود. اما اگر شما بنا بر دستورالعمل لازم، لباسی را بشویید و آن همچنان رنگ بدهد، برای حل این مشکل، تقریبا کاری از دست تان برنمی آید و به هیچ طریقی نمی توانید مانع این وضعیت شوید. بنابراین بهتر است لباسی را که رنگ می دهد جدا از لباس های دیگر بشویید و همچنین موقع خرید پارچه و یا لباس، از رنگ ندادن پارچه، اطمینان حاصل کنید.

  • پارچه در خشکشویی مرطوب نمی شود: در واقع، لباس در خشکشویی مرطوب می شود، اما نه با آب. روند کار بدین صورت است که لباس را در یک ماشین بزرگ و معلق در مایعی که حلال چربی و لکه می باشد، قرار می دهند. این فرآیند خشکشویی نامیده می شود، زیرا در آن از آب استفاده نمی کنند؛ در نتیجه، این امر شستشوی لباس را ایمن تر کرده و احتمال آسیب دیدن پارچه را کاهش می دهد.
  • اسپری موی سر، اثر جوهر خودکار را از روی لباس پاک می کند: اگرچه الکل موجود در اسپری موی سر کمک به پاک کردن لک جوهر روی لباس می شود، اما در فرمول شیمیایی اسپری های جدید از الکل کمتری استفاده می شود؛ بنابراین، خاصیت لک زدایی آن ها به مراتب کمتر از گذشته می باشد.
  • اضافه کردن مایع سفید کننده به شوینده باعث تمیزتر شدن لباس می شود: در حقیقت، بهترین زمان برای اضافه کردن مایع سفید کننده به لباس، 5 دقیقه بعد از شروع کار ماشین لباسشویی می باشد. اضافه کردن سفید کننده به مواد شوینده در همان ابتدا، باعث می شد تا آنزیم های درون ماده شوینده از بین رفته و شوینده درست کار نکند.
  • خشک کردن لباس با ماشین لباسشویی باعث آب رفتن آن می شود: گرما باعث آب رفتن پارچه نمی شود، بلکه فقدان رطوبت این وضعیت را پدید می آورد. بیشتر خشک کننده های امروزی مجهز به حسگری هستند که به محض کاهش رطوبت لباس از یک سطح مشخص، چرخش را متوقف کرده تا لباس آب نرود.
  • لباسشویی را روی دمای مناسبی تنظیم کنید: شستشوی هر جنس لباسی نیاز به یک دمای مناسب دارد و شما نمی توانید با آب سرد یا آب گرم هر نوع لباسی را بشویید. معمولا الیاف طبیعی را با دمای آب سرد می شویند. این دما باعث تثبیت فرم و ریزبافت پارچه می شود. همچنین توصیه می کنیم لباس های رنگی و تیره رنگ را با آب سرد بشویید تا رنگ ثابت بماند. آب داغ یا ولرم مناسب شستشوی الیاف مصنوعی است. شما می توانید با آب ولرم حوله و لباس نخی روشن یا سفید بشویید. همچنین بسیاری از لکه های چربی با آب ولرم بهتر پاک می شوند.
  • نیازی به استفاده از نرم کننده ها و حالت دهنده های پارچه نیست: حالت دهنده های لباس، پارچه به کار رفته در لباس شما را در برابر آسیب های احتمالی ناشی از شستن و پوشیدن حفظ می کند. اگر از حالت دهنده ها و تقویت کننده ها استفاده نکنیم، لباس ها هم مثل مو می ریزند و ریش ریش می شوند. اضافه کردن حالت دهنده های لباس هنگام شستشو باعث تقویت عناصر موجود در پارچه شده و آن را بسیار نرم کرده و ظاهری دلپذیر به لباس می بخشد.
  • آویزان کردن لباس ها برای خشک شدنشان، بهترین روش برای رسیدن به این هدف است: گاهی اوقات آویزان کردن لباس ها به لباس آویز برای خشک کردن موجب آسیب دیدن آن می شود. اگر لباستان نخی و نازک باشد، جای لباس آویز روی آن باقی می ماند و تا وقتی که دوباره آن را نشوئید از بین نمی رود، به همین دلیل من اغلب اوقات برای خشک کردن لباس هایم یا آنها را کاملا روی سطحی صاف پهن می کنم و یا در هوای آزاد آویزان می کنم تا خشک شوند.
  • پشت و رو نکردن لباس اشتباهی رایج: ممکن است بارهای متوجه شده باشید که هنگام شستشوی بعضی از لباس ها، رنگ شان از بین می رود و کم رنگ می شود. برای مثال ممکن است در چندین شستشوی اول شلوار جین، رنگ آب کاملا مشکی یا آبی شود. به منظور تثبیت رنگ لباس ها، سعی کنید لباس ها را پشت و رو کنید و سپس آن را داخل ماشین لباسشویی قرار دهید. این راه حل باعث تثبیت رنگ لباس تان می شود. علاوه بر این روغن و پوست بدن باعث کثیف شدن قسمت داخلی لباس می شود که بسیاری از مردم توجه کمتری به این نکته می کنند.

امیدوارم از محتوای خانه داری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به خانه داری علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (56 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (46 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (41 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (41 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (38 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (36 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (35 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (33 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (32 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (29 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (28 نظر) موتور سواری حسن یزدانی در سطح شهر / وسیله نقلیه باور نکردنی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران + عکس (26 نظر) اولین غذای "جان" پسر بهرام رادان که مامان مینا براش درست کرده+عکس/ نوش جونش (26 نظر) نگاهی به پذیرایی دلباز و شاهانه عمارت لاکچری علی دایی +عکس/ از فرش های ابریشمی تبریزبافت تا پیانوی کنسرتو مارک پتروف (24 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روستای تاریخی حیرت انگیز در یزد ؛ مقصدی زیبا برای رقم زدن روزی خاطره انگیز در کنار عزیزانتان
فال روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 29 مرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 29 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!