دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / نگهداری حیوانات خانگی /

نکاتی درباه پرنده قمری یا یاکریم 

چهارشنبه، 04 اسفند 1400
پرنده قمری این پرنده دم بلند و جثه لاغری نسبت به دیگر کبوترسانان دارد. سطح پشتی، بالها و دم آن به رنگ خرمایی است. در این مقاله در مورد نحوه بزرگ کردن جوجه این پرنده مقاله ای مفید گرد آوری کرده ایم

قمری خانگی گونه ای پرنده از تیرهٔ کبوتریان و راستهٔ کبوترسانان است که حدود 26 سانتیمتر طول دارد و شبیه قمری معمولی، اما کوچکتر از آن است.قمری خانگی در مناطق گرمسیری آفریقای جنوب صحرا، خاورمیانه، جنوب آسیا، هند و غرب استرالیا زندگی می کند. این پرنده در ایران نیز یافت می شود.این پرنده دم بلند و جثه لاغری نسبت به دیگر کبوترسانان دارد. سطح پشتی، بال ها و دم آن به رنگ خرمایی است. پرهای خاکستری مایل به آبی در بال هایش دیده می شود.سر و بخش های پائینی بدنش به صورتی و شکمش به رنگ سفید می گراید. پاهایش نیز قرمز رنگ است. این پرنده گاه «یاکریم» نامیده می شود.

خصوصیات ظاهری قمری یا یاکریم

پرنده قمری یا همان یاکریم در تمام نقاط ایران، حتی مناطقی که بسیار گرم و سرد هستند، یافت می شود. این موضوع نشان می دهد که این پرنده در برابر سرما و گرما بسیار مقاوم است. و می تواند در هر آب و هوایی زندگی و تخم گذاری کند.اکثر پرهایی که بر روی بدن این پرنده دیده می شوند، خاکستری متمایل به رنگ شنی هستند. و همین موضوع باعث شده که قمری نیز به دیگر کبوترسانان شبیه شود. بنابراین برای تشخیص آن باید به نیم طوقی که در پشت گردن این پرنده دیده می شود، دقت کرد. در حقیقت نیم طوق پشت گردن قمری به رنگ مشکی به همراه کمی سفیدی است. و شما می توانید از طریق این ویژگی، این پرنده را تشخیص دهید.

از دیگر خصوصیاتی که می توانید از طریق آن قمری یا یاکریم را شناسایی کنید، نوک نازک و بلند و پاهای قرمز آن است. همچنین در قسمت دم پرنده نیز شما پرهای مشکی رنگی را مشاهده خواهید کرد که این موضوع نیز یکی از خصوصیت های مخصوص به یاکریم است. بدن این پرنده طولی برابر با 29 الی 30 سانتی متر دارد. و به طورمعمول به عنوان یک پرنده توپر شناخته می شود.پرواز این پرنده نیز آهسته به نظر می رسد. اکثر مواقع شاهد آن هستیم که قمری بیشتر زمان خود را صرف نشستن و غذا خوردن کند. شما می توانید با توجه به این دست از خصوصیات، پرنده را به درستی تشخیص دهید. همچنین بارزترین خصوصیتی که همه از آن مطلع هستیم، آواز قمری است که گویا کوو _ کوو _ کو می گوید.

مشخصات اخلاقی قمری یا یاکریم

از رایج ترین رفتارهای این نوع پرنده تغذیه از روی زمین است. آنها خاک های روی زمین را کنار میزنند یا به آنها نوک می زنند ولی خراش یا خرابی روی آنها ایجاد نمی کنند. جفت های مرتبط با هم طبق تشریفاتی که در میان زوج های یا کریم بوده است، پنجه های خود را در قسمت گردن جفت خود به صورت نوازش حرکت می دهند. پس از مدت زمانی آنها به سمت چنگ زدن نوک ها و کوبیدن سر ها به یکدیگر پیشروی می کنند.

تغذیه یاکریم ها چیست؟

یاکریم نیز مانند هر پرنده دیگری از انواع دانه ها تغذیه می کند، دانه هایی مانند ارزن، کتان، جو، گندم، ذرت، برنج خام و پخته شده، بذر انواع سبزیجات مانند بذر خرفه، گشنیز، گل کلم، کاهو و ... می تواند برای رفع گرسنگی پرنده مناسب باشد. این پرنده ها در طبیعت از انواع دانه ها و میوه های وحشی و موجودات ریز مانند موریانه، کرم خاکی و انواع حشرات تغذیه می کند.

حفاظت و نگهداری از قمری یا یاکریم

همانطور که گفته شد، یاکریم پرنده در سایر قسمت ها و بخش های قاره ای وجود دارد. ولیکن ذکر این نکته ضروری است که بر اساس بررسی سازمان اصلاح و نژاد پرندگان در آمریکا، جمعیت این نوع کبوتر در آمریکای شمالی بین سال های 1966 تا 2015 حدود 15 درصد کاهش یافته است. همکاران و محققان در این زمینه جمعیت جهانی برای پرورش یاکریم ها را 120 میلیون تخمین می زنند که 81 درصد آنها در ایالات متحده، 19 درصد در مکزیک و 5 درصد در کانادا هستند. به دلیل کاهش تعداد این نوع از پرندگان، در حال حاضر مدیران مربوطه تعدادی خاصی را برای شکار آنها تعیین کرده اند تا بتوان بر روی تعداد آنها نظارت کرد.

یاکریم کجا یافت می شود؟

شما می توانید یاکریم ها را در سراسر محل زندگی خود روی سیم های تلفن یا قسمت های مشابه پیدا کنید. همچنین در قسمت های وسیع و کم جمعیت که بر روی زمین دانه هایی برای پرندگان ریخته شده می توانید تعداد زیادی از این نوع پرنده را مشاهده کنید.در درجه اول باید به این نکته توجه کنید که یک پرنده آزاد با تعداد زیاد در یک کشور وسیع می تواند در قسمت های بسیار زیادی مثل سیم های تلفن و لبه جاده ها، حاشیه خیابان و قسمت های وسیع، حاشیه جنگل ها، روی شاخه درختان وجود داشته باشد. این مناطق را برای سکونت و اقامت کوتاه یا بلند مدت انتخاب خواهند کرد. برای تغذیه از چمنزارها، مزارع کشاورزی، حیات خلوت و کنار جاده ها استفاده می کنند.

نحوه دفاع قمری یا یاکریم

به طورمعمول، پرندگان شیوه دفاع مخصوص به خود را دارند. اما قمری از دسته پرندگانی است که دفاع ویژه ای در برابر شکارچیان ندارد. و اگر دشمن به آن حمله کند، به احتمال زیاد آن را شکار می کند. البته گاهی اوقات امکان دارد پرنده بتواند از دست شکارچی فرار کند یا به او نوک بزند. همچنین لازم است بدانید که پرهای دم قمری بسیار راحت از جا کنده می شوند. به همین دلیل اگر شکارچی این پرنده را از دم بگیرد، به احتمال زیاد پرنده پرواز خواهد کرد. و تنها طوفانی از پر را به راه خواهد انداخت.

لانه سازی قمری یا یاکریم

قمری ها اصولا لانه سازهای ماهری نیستند اما می توانند با کمترین منابع برای خود و جوجه هایی که دارند، لانه امنی بسازند. این پرنده شاخه های نازک درخت را به صورت نامنظم کنار یکدیگر قرار می دهد. و سپس با استفاده از فضله های خود، چوب ها را به یکدیگر می چسباند. ارتفاع لانه این پرنده به حدی است که تخم های پرنده از لانه به بیرون پرتاب نشوند.لانه این پرنده می تواند در هر محیطی مانند روی کنتور گاز، کنار پنجره، سوراخ دیوار یا حتی زیر کولر باشد. در حقیقت عجیب ترین محیطی که امکان ساخت لانه در آن وجود داشته باشد نیز برای این پرنده مناسب خواهد بود. همین موضوع باعث شده است که به این پرنده لقب پرنده احمق را بدهند. اما باید گفت که این چنین نیست و بدون شک قمری نیز برای ساخت لانه فاکتورهای گوناگونی مانند دوری از نور مستقیم آفتاب، باران، باد و گربه را در نظر می گیرد. و بر اساس آن ها انتخاب خود را انجام می دهد.

لانه ای که قمری می سازد، استحکام کافی ندارد. همچنین برخلاف لانه پرنده های دیگر، قمری از پر و الیاف نرم استفاده نمی کند. در کل باید گفت این پرنده انرژی زیادی را برای ساخت لانه تلف نمی کند. و حتی گاهی اوقات محل زندگی خود را روی لانه های قدیمی همنوعان خود می سازد.

شرایط تولید قمری یا یاکریم

قمری ازجمله پرنده هایی است که زادوولد زیادی دارد. این مورد نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که باعث می شود مردم این پرنده را احمق بدانند. اما حقیقت ماجرا این است که قمری به دلیل تداوم بقا این کار را انجام می دهد.البته این پرنده و تخم هایی که می گذارد، همیشه در خطر هستند. زیرا بسیاری از پرندگان شکاری، کلاغ ها، گربه ها و … از آن ها تغذیه می کنند. درواقع آمار مربوط به شکار این پرنده، بالا است. و همین موضوع باعث می شود که قمری های بالغ تخم گذاری کنند تا بتوانند تعداد پرنده ازدست رفته را جبران کنند. از طرفی یک جفت قمری می توانند در سال بارها زادوولد کنند. بنابراین حضور آن ها کنار شکارچیان مشکل زیادی برای آن ها نخواهد داشت.

پرنده قمری خانگی به طورمعمول در هر سری 2 تخم می گذارند که پس از 14 تا 18 روز به جوجه تبدیل می شوند. این پرنده طبق گروه بندی که توسط پرنده شناسان انجام شده است، در دسته پرندگان نیازمند قرار می گیرد. و جوجه آن تا زمان پرواز که نزدیک به 20 روز طول می کشد، توسط والدین تغذیه می شود. زادآوری قمری در سال نزدیک به 3 یا 4 بار انجام می شود و شما می توانید با توجه به آن ها، همسایه خوبی برایشان باشید تا بتوانند به خوبی به حیات خود ادامه دهند.

حقایق جالب در مورد یاکریم

  • در طول فصل تولید مثل ممکن است شما سه کبوتر یاکریم را در حال انجام حرکت های مشترک ببینید. این نوعی نمایش اجتماعی است. در این نمایش ها معمولا پرنده ای که جلوتر از همه قرار دارد از نوع نر است. پرنده دوم مانند پرنده اول از جنس نر است که پرنده جلویی را به عنوان رقیب خود برای پیدا کردن لانه دنبال می کند. سومین کبوتر از نوع ماده است که برای جفتگیری همراه می شود تا در این نمایش کمی جنب و جوش داشته باشد یا کمی گردش کند.
  • پرنده یاکریم تمایل شدیدی به تغذیه از روی زمین دارد. آنها معمولا تمام وعده های غذایی روزانه خود را از روی زمین جمع آوری می کنند و می بلعند. آنها تمام دانه ها را در داخل چینه دان خود ذخیره می کنند. پس از پر کردن چینه دان، آنها برای هضم وعده های غذایی به یک جای امن پرواز می کنند.
  • کبوتر های سوگواری تقریبا 12 تا 20 درصد وزن خود را به صورت روزانه تغذیه می کنند.
  • یکی از دلایل زنده ماندن یاکریم ها در بیابان این است که آنها می توانند از آب های شور چشمه های بهاری (با درصد شوری تقریبا نصف شوری آب دریا) بنوشند و زمان زیادی با همان مقدار آب سپری کنند.
  • کبوتر یاکریم فراوان ترین و رایج ترین پرنده در آمریکای شمالی محسوب می شود.
  • هر سال شکارچیان پرنده بیش از 20 میلیون کبوتر از این نژاد شکار می کنند، با این حال در حال حاضر با توجه به فراوانی این پرنده حدودا 350 میلیون کبوتر سوگواری در آمریکای شمالی وجود دارد.

2 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 27 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
(ویدئو) پشت صحنه ساخت آهنگ جدید محسن ابراهیم زاده / آقای خواننده چه غش میکنه از صدای خودش
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله
(ویدیو) ماجرای جالب و عجیب عاشق شدن میترا حجار بازیگر، سریال سرزمین مادری/ علت متفاوت ازدواج نکردن وی
حضور حامد آهنگی در افتتاحیه کلینیک زیبایی خواهرش در تهران+عکس/ رابطه صمیمی خواهر و برادری رو میشه تو این تصویر دید😍
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI با بهترین کیفیت
مروری بر بازیگران و هنرمندانی که دریا رو به عنوان لوکیشن جشن تولدشون انتخاب کردند؛ از الناز شاکردوست و ترلان پروانه تا سارا حاتمی و آزاده زارعی+عکس