ساعدنیوز
ساعدنیوز

نکاتی درباره بهنجاری جنسی و سنجش آن

  یکشنبه، 23 مرداد 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
نکاتی درباره بهنجاری جنسی و سنجش آن
خانواده باید در مورد تمایز بین رفتارهای مناسب و نامناسب جنسی آگاهی مناسب داشته باشد بدین معنا که باید بداند که کدام رفتار جنسی کودک، بهنجار و کدام یک نابهنجار تلقی می گردد. در این نوشتار برآنیم به بیان توضیحاتی در این موضوع بپردازیم. با ما همراه باشید.

عملکرد جنسی جنبه ضروری وجود انسان است که می تواند جزء بسیار رضایت بخش و یا بسیار ناراحت کننده زندگی یک فرد را تشکیل دهد. میل جنسی آن چنان نیرویی پرتوان در ماهیت انسان است و به قدری بار هیجانی دارد که نباید تعجب کنیم در رابطه با این جنبه از رفتار انسان مشکلاتی وجود داشته باشد.در واقع تمایلات جنسی همواره کانون کنجکاوی، علاقه و تحلیل بشر بوده است. ترسیم رفتارهای جنسی از دوران نقاشی های غارنشینان ماقبل تاریخ گرفته تا تصاویر و نقاشی های تشریحی داوینچی و سایت های هرزه نگاری پر بازدید موجود در زمان حال همواره وجود داشته است

بهنجاری جنسی چیست و چگونه می توان آن را سنجید؟

آدمی دارای کشش ها و نیازهای متعدد و متفاوتی است که در طول تاریخ بشر، با توجه به شرایط زیستی، روانی و اجتماعی در هر برهه زمانی متغیر بوده است.اما برخی نیازها که با عنوان سائق از آنها یاد می شود، همواره از جمله نیازهای اصلی و درونی وی بوده و ارضاء آنها و نیز چگونگی ارضاء آنها تأثیری عمیق بر شکل گیری شخصیت و کنش های فردی و اجتماعی افراد داشته است.از جمله این نیازها که در تمامی برهه‏ های زمانی همواره محل بحث و توجه (و یا کتمان) بوده است، نیازها و رفتارهای جنسی است.اما نوع نگاهی که به این ویژگی زیستی انسان شده نیز دارای دامنه وسیعی است.به طوری که برخی مکاتب و نظریه ها آن را امری پلید و نا به جا و سرکوب آن را لازمه زندگی ایده آل و اخلاقی دانسته اند.

از طرفی برخی نیز، توجه و شناخت آن را توصیه کرده و با در نظر گرفتن نقش پررنگ آن در شکل گیری سبک زندگی فردی و اجتماعی، ارضاء بهینه آن را در چارچوب های مقتضی، طبیعی دانسته اند.با نگاهی حتی گذرا به پژوهش های علمی انجام گرفته، تاثیرات مثبت و متقابل سلامت زیستی، روانی و اجتماعی را با شناخت و آموزش هرچه بیشتر در حوزه سلامت جنسی خواهیم یافت.از طرفی سرکوب و انکار این نیاز قدرتمند که در بسیاری جوامع و فرهنگ ها به عنوان نیازی صرفاً حیوانی در نظر گرفته می شود، هیچ حاصلی به جز آسیب های متعدد و مختلف روانی و اجتماعی در ابعاد گسترده نداشته است.از این رو با دست مایه قرار دادن نتایج به دست آمده از این قبیل پژوهش ها و اهمیت ذکر شده از حیطه علمی مرتبط با موضوعات جنسی در سلامت فرد و جامعه، در ادامه به بحث و بررسی در این زمینه پرداخته خواهد شد.

جنسیت

انواع تمایلات انسان

انکار و سرکوب نیاز جنسی که در بسیاری از جوامع شاهد آن هستیم به این دلیل است که از این نیاز به عنوان نیازی حیوانی و پلید یاد می کنند و سرکوب آن، حاصلی بجز آسیب های جدی روحی و روانی نخواهد داشت در این شرایط افراد در بزرگسالی رفتارهای جنسی نامطلوبی از خود نشان می دهند که به دلیل انکارهای مکرر و نادرست در زمان کودکی بوده است.در ادامه به نتایج تحقیقات و پژوهش های علمی در این باره بیش تر خواهیم پرداخت. معمولا رفتارهای سالم جنسی، از چهار بعد تحت بررسی قرار می گیرند. در واقع سنجش غریزه طبیعی فرد چهار معیار در بر دارد

  • جنسیت زیستی
  • هویت جنسی
  • گرایش جنسی
  • رفتار جنسی

در ادامه به تعریف این معیارها پرداخته شده و سپس طیف نرمال و نیز اختلالات مربوط به هر کدام توضیح داده خواهد شد.جنسیت زیستی شامل صفات ژنتیکی و ثانویه آن است. هر سلول جنین انسان حاوی 44 کروموزوم غیر جنسی، و 2 کروموزوم جنسی است. اگر یک کروموزومX و کروموزوم دیگرY باشد(XY) و جنین پسر خواهیم داشت و اگر هر دو کروموزوم Xباشند (XX)جنسیت دختر خواهد بود.

آناتومی طبیعی دستگاه تناسلی

نوزاد تازه متولد شده دستگاه تناسلی همخوان با خزانه ژنتیکی خواهد داشت و در ادامه مسیر رشد صفات ثانویه جنسی نیز، همخوانی بین آنها ثابت خواهد ماند. در شرایط طبیعی نوزاد دختر و پسر اندام تناسلی به ترتیب زنانه و مردانه خواهند داشت که از نظر آناتومی مربوطه، طبیعی خواهد بود. متاسفانه به بیماری های مادرزادی متعددی وجود دارد که ممکن است بر عملکرد و ساختار دستگاه جنسی نوزاد تاثیر گذار باشد و جنسیت مربوطه را دچار ابهام کند. به طور مثال در سندرم آدرنوژیتال یعنی بروز ویژگی های مردانه در زنان که ثانویه به بیماری غده فوق کلیه است اندازه طول کلیتوریس نوزاد بیش از اندازه نرمال یعنی 5 میلی متر است که طی آن لب ها به هم می چسبند و می تواند به افزایش ترشح هورمون های مردانه در دختران نیز منجر شود.

نکات مربوط به هویت جنسی

در سندرم ترند یعنی( عدم وجود کروموزوم جنسی Xدوم در زن) سندرم کلاین فلتر (کروموزوم Xبیشتر در مرد) سندرم عدم حساسیت آندروژنی (وجود دستگاه تناسلی خارجی زنانه و بیضه های مخفی در آن بصورت همزمان) و هرمافرودیت یا اختلال دوجنسیتی (وجود توامان بیضه و تخمدان در فرد) از زمره بیماری هایی هستند که فرد را از دسته بندی طبیعی و نرمال خارج می کنند. همچنین این افراد به توجه ویژه جسمی و روانی نیازمندند.

در ایام قدیم، هویت جنسی چنین نوزادانی که با ویژگی های فوق به دنیا می آمدند در هنگام تولد مشخص می شد تا والدین برای دانستن جنسیت نوزاد خود، بلاتکلیف نمانند. این روش گاها اثرات مثبتی هم داشت اما با گذشت زمان و پیگیری های فراوان این افراد، شواهدی مبنی بر عدم تطابق جنسیت تعیین شده و هویت جنسی خود فرد دیده می شد که عواقب بسیار ناگواری مانند خودکشی و آسیب رساندن به خود اتفاق می افتاد.با گذشت زمان و پیشرفت علوم، متخصصان بر این است که به کودک و والدینش اجازه دهیم که همراه با ابهام جنسیتی در کنار تیم درمانی و حمایت گر بزرگ شده و با گذشت زمان، گرایش هویتی او از نظر جنسی و جسمی تعیین کننده وی باشد تا کمی از آسیب روحی او کم شود.

اصطلاح نابهنجاری جنسی (Paraphilia)

به معنای انحرافی است که موضوع جاذبه جنسی فرد را در بر می گیرد. نابهنجاری های جنسی اختلال هایی هستند که به موجب آن ها فرد خیال پردازی ها، تمایلات جنسی یا رفتارهایی دارد که مکرر و از لحاظ جنسی برانگیزاننده اند و شامل این موارد می شوند:

  1. موضوعات غیر انسانی
  2. کودکان یا سایر افراد ناراضی
  3. رنج کشیدن یا تحقیر شدن خود یا شریک جنسی.

باید در نظر بگیریم که نابهنجاری های جنسی هوس های زودگذر یا خیال پردازی درباره فعالیت های جنسی غیر عادی نیستند بلکه اختلال هایی هستند که حداقل شش ماه دوام دارند.
نابهنجاری جنسی میتواند ناراحتی شخصی شدیدی ایجاد کند و عملکرد اجتماعی، شغلی و زمینه های دیگر زندگی را به شدت مختل سازد.اطلاعات درباره میزان بروز نابهنجاریهای جنسی محدود است. به این علت که افراد مبتلا به این اختلال ها به قدری شرمنده و خجالت زده هستند که به ندرت در صدد کمک روانشناختی بر می آیند .

انحرافات جنسی

کارکرد عمده رفتار جنسی در انسان کمک به برقراری پیوند به منظور ایجاد لذت متقابل از طریق همکاری با شریک جنسی، ابراز و تقویت عشق بین دونفر و تولید مثل است. انحرافات جنسی رفتارهای انحرافی هستند که اعمال آنها شامل پرخاشگری، آزار و تعدی و یکسو نگری افراطی است. ممکن است اعمال آنها به دیگران آسیب برساند و بالاخره احتمال برقراری پیوند بین دو انسان را از بین ببرد . گذشته از این رفتارهای انحرافی جنسی اغلب در خدمت سایر کارکردهای روانی حیات قرار دارند مثلاً این رفتارها ممکن است سبب کاهش اضطراب و تثبیت هویت جنسی فرد شوند و یا با اعمال قدرت و پرخاشگری در ارتباط باشند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (248 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (219 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (99 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (92 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (79 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (70 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (58 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (57 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (55 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (54 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (53 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (50 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینش ثبت کرد+ عکس (41 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (39 نظر)
دیگران می‌خوانند   
صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پیغمبر به پسره گفت مادر پیرتو شوهر بده گفت نمیشه اون حتی نمیتونه راه بره و مادره زد تو سر پسرش که خفه شو تو بهتر میفهمی یا پیغمبر +ویدئو😂👌 تغییر استایل احسان علیخانی در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس فال انبیاء روزانه پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 این مرد بعد دیدن چهره واقعی عروس خودکشی کرد! +عکس خلاقیت خنده دار راننده ارومیه ای، با نوشته جالب پشت وانت حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 دانلود آهنگ جدید "قسم» رضا صادقی +فیلم/ شبا بهت فکر میکنم هنوز هنوز عکسات توی خونمونه... تذکر جدی رهبر انقلاب به نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا : به تعطیلی این برنامه اصلاً فکر نکنید +عکس شباهت بی حد و اندازه رابعه اسکویی به پدرش/ مگه داریم انقدر شباهت+عکس عکس تازه منتشر شده از داریوش مهرجویی تام هنکس با هوش مصنوعی جنجال به راه انداخت+ عکس (تصاویر) تنگه قاهان؛ بهشتی چهار فصل در دل کویری قم نفرین شاه باستانی ایران؛ مهمترین یادگار تاریخ شوخی خنده دار احسان علیخانی با لوله‌کش خوش‌ صدا؛ ما آب حوض، شما شیر موز +ویدیو/ سالن رفت رو هوا😂 رونمایی از بازیگر 2 متری سینمای ایران که از بهرام افشاری هم قدبلندتر است+عکس فال روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 رقص خنده دار دو پرنده وسط جاده با آهنگ شاد ترکی/از سلاطین حرکات منظم😂+ویدئو فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 عاشقانه های جذاب سارا والیانی، آسیه گیلدخت و همسر دومش محسن !+عکس فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی خیابانی کولاک به پا کرد؛ صحبت های بی سابقه جواد خیابانی با وزیر ورزش+ فیلم تعریف و تمجید رهبر معظم انقلاب از طعم کیک خوشمزه مادر شهید ارمنی/هر کجا تو با منی من خوشدلم +ویدئو ضیافت باربیکیو همسر شاهرخ استخری در یک مهمونی دورهمی/ رژیم پَر😂+عکس نگاهی به حیاط بسیار ساده و بدون تجملات خانه مصطفی خمینی، پسر ارشد امام خمینی+ویدیو/ منزلی با بافت قدیمی و سنتی نگاهی به ماشین خوش رنگ امیرمحمد یزدانی ستاره کُشتی/ این ماشینو باید قاب کرد زد به دیوار +عکس خلاقیت خنده دار دانش آموز ایرانی که خودش را به عنوان هدیه به معلمش داد/ خدایا چیه این نسل جدید😂 خلاقیت یک دانش آموز ایرانی برای فرار از مدرسه حماسه آفرید+فیلم/ یعنی آدم میمونه تو کار این بچه ها... خلاقیت زیبا و سنتی طورِ پیرمرد دوره گرد شیرازی در فروش میوه نوبرانه بهاری با اُلاغش +عکس/ با دیدنش انگار به گذشته ها سفر میکنین😍 رونمایی از مادر جوان و کم سن و سال رهام هادیانِ گروه ماکان بند/ چقدرم باکلاس و مهربون+عکس رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 چهره رنگ پریده و طبیعی فریبا نادری در اتاق گریم +عکس خلاقیت هوشمندانه شهرداری تبریز در نصب بنر برای اَخم و تَخم معلم حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس تمرینات سنگین ورزشی رامین رضاییان زیر نظر محمدرضا گلزار/ گلزار وارد فاز جدیدی از زندگیش شد+ فیلم شباهت بی‌حد و اندازه محمدطاها به برادر خوش صدایش علی طولابی/ ماشاءالله یکی از یکی زیباتر و خوشتیپ تر+ویدیو آیا در گرجستان فارسی صحبت می‌کنند؛ در گشت شهری تور تفلیس به مترجم نیاز داریم؟
تیتر امروز   
دانلود آهنگ جدید "قسم» رضا صادقی +فیلم/ شبا بهت فکر میکنم هنوز هنوز عکسات توی خونمونه... تذکر جدی رهبر انقلاب به نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا : به تعطیلی این برنامه اصلاً فکر نکنید +عکس (تصاویر) تنگه قاهان؛ بهشتی چهار فصل در دل کویری قم نفرین شاه باستانی ایران؛ مهمترین یادگار تاریخ فال روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 فال انبیاء روزانه پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی این مرد بعد دیدن چهره واقعی عروس خودکشی کرد! +عکس 3 روز از مفقود شدن یسنا، دختر 4 ساله، گذشت/ اعزام بالگرد به منطقه
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...