نکاتی درباره نگهداری مارمولک گکو

  سه شنبه، 20 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
نکاتی درباره نگهداری مارمولک گکو
مارمولک گکو از گونه های کوچک و متوسط مارمولک است که در مناطق معتدل و گرمسیری جهان یافت می شود. ما در این مطلب نکاتی را در مورد این خزنده به عنوان حیوان خانگی بیان می کنیم.

خزنده جکو یکی از انواع خاص خزنده سانان می باشند که بیشتر در مناطق معتدل و گرمسیری جهان شناسایی شده اند اما بیشتر در اطراف خط استوا و در نیمکره جنوبی یافت می شوند و درمناطقی از جمله کشور آمریکا، استرالیا، آفریقا و خاورمیانه شناسایی شده است.زیستگاه های مارمولک های جکو بیشتر در مناطق گرمایش جهان از جمله بیابان های سنگی، کوه ها، جنگل ها و چمنزارها و برخی از گونه های آن در مناطق شهری نیز دیده شده اند. بیشتر این مارمولک ها شبانه هستند به این معنی که بیشتر در طول شب فعالیت دارند اما جکوهای روزانه هم وجود دارد که در طول روز به فعالیت می پردازد و غذای خزنده جکو حشرات و میوه ها و شهر گل ها می باشد. جکوها در مواقع دفاع از خود یا به هنگام جفت یابی صداهای خشن و جیرجیر مانند و لرزش بدن دارند و به خاطر این که صدایی مانند جکو جکو از خود تولید می کند در برخی از زبان ها از جمله انگلیسی جکو نامیده می شود.

مارمولک گکو به عنوان یک حیوان خانگی

گکوها در انواع الگوها و رنگ های بسیار زیبا در سرار جهان وجود دارند. انواع مختلفی که سرشار از رنگ و زیبایی هستند. بعضی گونه های مارمولک گکو به عنوان حیوان خانگی نگهداری می شود. شایع ترین گونه مارمولک گکو که افراد در منزل نگهداری می کنند، گکوی پلنگی است. این خزنده به عنوان شروع برای کسانی که میخواهند مارمولک گکو نگهداری کنند انتخاب خوبی است، آنها مودب هستند، و نگهداری از آنها آسان و راحت می باشد.

اندازه بچه مارمولک گکوی سر از تخم درآورده ۷ تا ۱۰ سانتی متر بوده، در جنسیت ماده بالغ این اندازه برابر با ۱۷ تا ۲۰ سانتی متر و در نر بالغ ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر است.تعدادی از گونه های مارموک گکو مانند گکوی تاج دار، بسیار محبوب هستند، این حیوان برای افرادی که برای اولین مایل به نگهداری از مارمولک هستند، با توجه به خصوصیات رفتاری، بسیار مناسب و انتخاب صحیحی می باشند.

مارمولک گکو

گکوی عنکبوتی در ایران

جکوی عنکبوتی گونه ای از جکو های بومی ایران می باشد که بیشتر در مناطق کویری و بیابانی از جمله استان فارس پیدا می شود و جزء گونه های کمیاب از این نوع مارمولک ها در ایران می باشد. طول بدن این عنکبوت به ۱۲ سانتیمتر می رسد و بدنی کشیده و اندام های حرکتی، دم باریک و لاغر از دیگر ویژگی های آن است که به سادگی قابل شناسایی است دیگر گکو ها می باشد. جکوی عنکبوتی خاکستری مایل به خرمایی است و در پشتش فلس هایی دارد. آن ها را به راحتی می توان در طول روز دید و بیشتر در بین شکاف ها پنهان می شود واز حشرات مختلف تغذیه می کند و غذای مورد علاقه جیرجیرک ها می باشد و در تابستان و اوایل پاییز تخم گذاری می کند.

مارمولک گکو لئوپارد

لئوپارد گکو گونه دیگر از مارمولک های هستند که خزنده بومی ایران و پاکستان می باشند اما در چند دهه اخیر نگهداری از آن در آمریکا بسیار رایج شده است. این خزنده جزو حیوان خانگی مورد علاقه بسیار از آمریکایی ها می باشد. این جکو ها نسبت به سایر خزندگان از طول عمر بیشتری برخوردارند و به طور متوسط ۸ تا ۱۰ سال می کند و طول آن ها در زمان خروج از تخم حدود ۳ اینچ می شود و ماده های بالغ آن ۷ تا ۸ اینچ و نرهای بالغ آن ۸ تا ۱۰ اینچ طول دارند و در برخی از موارد بعضی از آن ها تا یک فوت هم می رسند. جکو های لئوپارد گزینه مناسبی برای نگهداری در خانه می باشد البته قبل از آن باید محیط مناسب زندگی برای این خزنده فراهم کنید.

رفتار مارمولک گکو

در حالی که گونه های زیادی از گکوها وجود دارد، برخی از آنها خلق و خوی مشابهی دارند و رفتار مشابهی دارند. گکوها معمولاً حیوانات خانگی مطیع و خوبی هستند، اما اکثر آنها نمی خواهند مردم اغلب با آنها رفتار کنند زیرا می تواند باعث استرس آنها شود.

  • فعالیت: بیشتر گکوها، از جمله گکوهای پلنگی محبوب، گکوهای پرزدار، گکوهای توکایا و گکوهای آفریقایی، شب زی هستند، بنابراین بیشترین فعالیت را در شب خواهند داشت، اما گونه هایی از گکوها وجود دارند که در روز نیز فعال هستند. به درستی مارمولک روز نامگذاری شد.
  • آواز یا صدا: آنها خیلی بلند نیستند، اما برخی از مارمولک ها هنگام دفاع از قلمرو خود یا کشیدن دوست، صداهایی مانند جیر جیر، پارس کردن، و تق تق می دهند. گکوها معمولاً کاملاً ساکت هستند.
  • مزاج: گکوها معمولاً خزندگان تهاجمی نیستند مگر اینکه این دو نر در کنار هم نگهداری شوند. به همین دلیل، بهتر است بین نرهای مارمولک تمایز قائل شویم، زیرا آنها می توانند بدون هشدار کمی به یکدیگر حمله کنند.

تغذیه و مراقبت از مارمولک گکو

گکوهای لئوپارد گیاهان یا سبزیجات را نمی خورند باید در محیط زندگی مارمولک حشرات زنده وجود داشته باشد. بهترین غذا برای استفاده، کرم های خوراکی یا کریکت است، اما اگر بخواهید از حیوان خانگی خود پذیرایی کنید و مارمولک گکو را در جشنی قرار دهید، میتوانید در هفته یکبار مارمولک را waxworms یا superworms مهمان کنید. به همه حشرات قبل از خورده شدن باید پودر مغذی داده شود، این عمل ۱۲ ساعت قبل از تغذیه گکوی لئوپارد انجام داده می شود. این فرآیند به نام "بارگذاری روده" نامیده می شود و برای سلامتی مارمولک گکو و حیوان خانگی بسیار مهم است.گکوی لئوپارد نسبت به سایر خزندگان چرخه عمر طولانی تری دارند. به طور متوسط مارمولک گکو ۶ تا ۱۰ سال عمر می کند، اما جالب است بدانید بسیاری از گونه های این مارمولک در جنسیت نر ۱۰ تا ۲۰ سال عمر می کنند.!!!

همان طور که مطلع هستید برای حفظ و مراقبت از مارمولک گکو نیاز به یک قفس برای حیوان است. اقدامات و مشکلات نگهدای از مارمولک گکو متفاوت و خاص هستند که نیاز به رفتار متفاوتی خواهند داشت. مارمولک گکو خزنده ای آرام و بسیار زیبا است که نگهداری از این حیوان همراه با لذت خواهد بود.هیچگاه از دم مارمولک نگیرید، زیرا اغلب دم آنها کنده می شود. در هر صورت اگر این اتفاق بیفتد، نگران نباشید. دم مارمولک دوباره رشد خواهد کرد. البته ممکن است دم جدید شکل و یا رنگ متفاوتی نسبت به قبل داشته باشد. مارمولک گکو باید کاملا صحیح و اصولی تغذیه گردد. و ایده آل است از همتایان خود در یک قفس جدا گردد تا زمانی که رشد دم به پایان می رسد.

تولید مثل مارمولک گکو

این جاندار جنس مخالفش را توسط نوعی فرمون جذب می کند و گاهی رفتارهایی مانند تجاوز نیز در آنها دیده می شود؛ و عمل آمیزش را چندین بار انجام می دهند و هنگامی که جنس ماده باردار است جنس نر غذا و نیازهای او را تأمین می کند و ۲۱ تا ۲۸ روز پس از آمیزش دو تخم از جنس ماده زاده می شود که ۴۵ تا ۶۰ روز پس از خوابیدن روی تخم ها مارمولک های جدید متولد می شوند.

نکات مهم در مورد نگهداری گکو

  1. یک قفس بزرگ برای گاکو حیوان خانگی خود بخرید
  2. مطمئن شوید که حیوان نسبت به محیط خود خیلی کوچک نیست و فضای زیادی برای پرسه زدن دارد. گکوها به مکان هایی برای پنهان شدن، بالا رفتن و خروج از آنها نیاز دارند.
  3. تغذیه آنها با جیرجیرک، کرم آرد و کرم مومی
  4. دادن دستمال کاغذی مرطوب یا خزه اسفاگنوم به آنها برای بالا رفتن
  5. تراریوم خود را مرتب تمیز کنید
  6. مطمئن شوید که مارمولک شما سوراخ های زیادی دارد
  7. حتماً غذای زنده را در قفس قرار دهید
  8. رطوبت را روی 80 درصد یا بیشتر نگه دارید
  9. محفظه ای تمیز، ایمن و بهداشتی داشته باشید
  10. سوله را تمیز و خشک نگه دارید
  11. هر غذایی را که نمی خواهید مارمولک شما بخورد پنهان کنید
  12. آب و کاسه آب تهیه کنید

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (462 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (323 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (308 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (246 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (213 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (184 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (113 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (83 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (81 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (79 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (79 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 8 مهر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
زینب نصرالله: همسرم قبل ازدواج نمی‌دانست که من دختر سید حسن نصرالله هستم/ الحمدلله توفیق حاصل شد و ما ازدواج کردیم
فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 8 مهر 1403 + فیلم
مدیر عامل معدن طبس سکته مغزی کرد
چشم و چراغ جبهه مقاومت، سید حسن نصرالله به لقاء‌الله پیوست
فال انبیاء روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
سید حسن نصرالله به شهادت رسید
بیوگرافی و زندگی خصوصی الیکا ناصری، باران سریال گردن زنی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو