منظور از نقطه کانونی در دکوراسیون چیست؟

  جمعه، 30 آبان 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
منظور از نقطه کانونی در دکوراسیون چیست؟
وقتی وارد یک اتاق می شوید چند ثانیه تامل کنید، اولین چیزی که متوجه آن می شوید چیست؟ آن چیزی که اول از همه در اتاق متوجهش می شوید نقطه کانونی اتاق است.نقطه کانونی اتاق در دکور اتاق تاثیر بسزایی دارد، نقطه کانونی می تواند هر چیزی باشد، یک نما یا یک شومینه زیبا و جذاب که نقطه کانونی قوی ایجاد می کنند

نقطه کانونی در دکوراسیون خانه

وقتی وارد یک اتاق می شوید چند ثانیه تامل کنید، اولین چیزی که متوجه آن می شوید چیست؟ آن چیزی که اول از همه در اتاق متوجهش می شوید نقطه کانونی اتاق است.نقطه کانونی اتاق در دکور اتاق تاثیر بسزایی دارد، نقطه کانونی می تواند هر چیزی باشد، یک نما یا یک شومینه زیبا و جذاب که نقطه کانونی قوی ایجاد می کنند. یا یک تلویزیون یا دیوار خالی که بی دقت و ضعیف طراحی شود . پس اگر به این نقطه از اتاق تا به امروز توجهی نداشتید از امروز با دقت بیشتری به آن بپردازید. نقطه کانونی یکی از مهم ترین عناصر در طراحی داخلی است. در واقع، می توان گفت که ستاره اتاق است. نقطه کانونی اولین جایی است که وقتی افراد وارد اتاق می شوند باید چشمشان در آنجا فرود بیاید، و نقطه تأکیدی است که شما بقیه طراحی خود را حول محور آن ایجاد می کنید.با در نظر گرفتن این موضوع، مهم است که نقطه مناسب را برای این امر انتخاب کنید. این مطلب می تواند به شما در این زمینه کمک کند؛ هر چیزی که به منظور انتخاب نقطه کانونی مناسب برای دکوراسیون خود نیاز دارید را در اینجا خواهید یافت. مطمئن باشید که کسب مهارت در این موضوع می تواند تفاوتی بزرگ در خانه شما به وجود آورد.شما می توانید در اتاق به راحتی یک نقطه کانونی جذاب و چشمگیر ایجاد کنید. این کار باعث می شود فضای اتاقتان انرژی بیشتری بگیرد و نگاه ها از اشیا دیگر اتاق که خیلی جذاب نیستند برداشته شود و در کل اتاق جذاب تر به نظر برسد.

برجسته سازی برترین ویژگی

همه اتاق ها در حالت ایده آل از نقطه کانونی توکار برخوردار می باشند. بنابراین، همه کاری که باید انجام بدهید این است که ویژگی موجود حول نقطه کانونی در دکوراسیون را برجسته کنید. این موضوع قطعا طراحی و چیدمان سایر اثاثیه را آسان تر خواهد کرد.

برخی از رایج ترین انواع نقاط کانونی توکار اتاق ها عبارتند از:

  • نمای پنجره ها و درها – نما اصولا یکی از آسان ترین انتخاب های نقطه کانونی در دکوراسیون به شمار می رود. صرف نظر از سایر مواردی که در فضا وجود دارد، چشم ها به طور طبیعی دنبال نما می گردند. بنابراین، اگر خوش شانس هستید و فضایتان از چنین ویژگی برخوردار است، روی این نقطه کانونی متمرکز شوید.
  • شومینه – شومینه یکی از زیباترین نقاط کانونی در دکوراسیون محسوب می گردد. اطمینان حاصل نمائید که فضای اتاق نشیمن را اطراف شومینه تدارک دیده اید. و تا حد امکان از یک تابلوی هنری بالای شومینه استفاده کنید.
  • قفسه توکار بسیاری از کارفرمایان با ساخت شومینه و قفسه توکار امکان انتخاب نقطه کانونی در دکوراسیون را داده اند. حتی اگر شومینه یا قفسه توکار نداشته باشید، مورد مشابه دیگری دارید که همان نقطه کانونی شماست. اگر از قفسه توکار برخوردار هستید، اتاق نشیمنتان را اطراف آن بچینید. منتها سعی کنید طراحیتان به گونه ای باشد که حس ظرافت و زیبایی را به ارمغان آورید.
  • سقف گنبد شکل در حالی که وجود سقف قوس دار به عنوان نقطه کانونی در دکوراسیون چندان رایج نیست، اما اگر چنین گزینه ای را در خانه خود دارید از تمیزی رنگ و نورپردازی فوق العاده به وسیله روشنایی های مناسب اطمینان کسب کنید.
  • دیوار زاویه دار دیوارهای زاویه دار قادرند نقاط کانونی دکوراسیون منزلتان باشند. برای آنکه دیوار زاویه دار خانه خود را به عنوان نقطه کانونی در دکوراسیون انتخاب کنید، آن را به گونه دلخواه تزئین (رنگ آمیزی، کاغذ دیواری و والپیپر) کنید و سپس یک پنجره گوشه آن نصب نمائید.

مزایای وجود نقطه کانونی در دکوراسیون خانه

وجود نقطه کانونی در دکوراسیون منزل این امکان را به شما می دهد که بتوانید بر آن دسته از اجزای دکوراسیون خانه که مورد علاقه شما هستند تاکید کنید و نیز آن دسته از اجزای دکوراسیون را که مورد پسند شما نیستند، بیشتر و بیشتر از قرار گرفتن در حیطه جلب توجه دیگران دور نمایید.همچنین شما با استفاده از نقطه کانونی می توانید به خانه خود و دکوراسیون آن شخصیت و لهجه و تم خاصی بدهید و در واقع روح خود را در درون خانه و سبک حاکم بر دکوراسیون آن بدمید؛ به این ترتیب مهمانان هنگامی که وارد خانه می شوند قبل از آنکه با شما سخن گفته باشد با شما آشنا شده اند و احساس راحتی بیشتری با شما و محیط خانه شما خواهند داشت.

لزوم وجود نقطه کانونی در دکوراسیون خانه

شاید این پرسش برای شما مطرح شود که آیا لزوما دکوراسیون خانه باید دارای نقطه کانونی باشد؟ در جواب این پرسش باید گفت که چشم انسان به طور طبیعی در هر محیطی که وارد می شود به سمت و سوی خاصی هدایت می شود و به دنبال یک الگو و نظم حاکم بر آن فضا می گردد و اگر در این تلاش خود برای پیدا کردن نقطه کانونی، دچار ناکامی شود به بیننده احساس کلافگی دست می دهد و فرد در آن محیط احساس راحتی نمی کند و به اصطلاح فضای خانه شما را خوشایند و دلنشین نخواهند یافت.

چطور یک اتاق را صاحب نقطه ی کانونی کنیم؟

در اینجا نقاط کانونی که می توانید در منزلتان ایجاد کنید را در دو بخش دسته بندی می کنیم؛ نقطه ی کانونی هم می تواند بخشی از معماری یک اتاق مثل یک شومینه ی شیک یا پنجره ای به سوی یک منظره ی زیبا باشد و هم یک شیء مثل تلویزیون یا یک اثر هنری بزرگ روی دیوار. بنابراین برای ایجاد نقطه ی کانونی در اتاق، ابتدا باید سعی کنید آن را در فضا پیدا کنید و اگر اتاق های خانه ی شما فاقد نقطه ی کانونی است، از طریق راهکارهایی که در ادامه به آن اشاره می کنیم خودتان آن را بسازید.

1- نقطه ی کانونی موجود در اتاق را پیدا کنید.

ساده ترین راه برای ایجاد نقطه ی کانونی در یک اتاق، برجسته کردن و تأکید نمودن روی یک عنصر قوی موجود در معماری فضاست. در طراحی بعضی از فضاها به این نکته توجه شده است؛ در واقع به گونه ای طراحی شده اند که یکی از عناصر معماری در آن ها نقش نقطه ی کانونی را ایفا می کند. پس در ابتدا به دنبال این عنصر در اتاقتان باشید.

* پنجره یا گروهی از پنجره ها که یک منظره ی زیبا را قاب کرده اند، می توانند نقطه ی کانونی یک فضا باشند. چشم ما همیشه به سمت نور طبیعی چشم اندازهای زیبا، افق و یا دیگر عناصر موجود در طبیعت و فضای باز کشیده می شود. اگر شما در اتاق مورد نظرتان پنجره ای با دید مناسب و یا یک منبع خوب نور طبیعی دارید، می توانید آن را به عنوان نقطه ی کانونی فضا در نظر بگیرید.

2- نقطه ی کانونی جدیدی در اتاق ایجاد کنید.

اگر خانه شما با طرحی سفارشی و مطابق سلیقه ی خودتان ساخته نشده باشد و یا مدت ها قبل ساخته شده و طرح آن قدیمی باشد، ممکن است عنصر معماری ای که بتوان آن را به عنوان نقطه ی کانونی در نظر گرفت در طرح خود نداشته باشد. از طرفی در سال های اخیر، برای صرفه جویی در هزینه های انرژی و ساختمان، پنجره ها کوچک تر شده اند و در فرآیند طراحی خیلی به ویژگی های معمارانه ی فضاها توجه نمی شود.در این حالت شما مجبورید خودتان برای فضاهای منزلتان نقطه کانونی ایجاد کنید. ایجاد نقطه کانونی، لزوماً یک فرآیند سخت و یا پرهزینه نیست. در ادامه چند راهکار برای ایجاد نقطه کانونی به شما معرفی می کنیم:

* یکی از راه های بسیار کاربردی برای ایجاد نقطه ی کانونی در منزل، شاخص و برجسته کردن یک دیوار وسیع با رنگی متفاوت، استفاده از کاغذ دیواری، استفاده از یک مصالح خاص یا … است.

نکاتی که باید به آن توجه کنید:

* وقتی نقطه ی کانونی مورد نظرتان را انتخاب کردید، فراموش نکنید که باید آن را تکمیل و برجسته کنیدو بقیه ی عناصر فضا را متناسب با آن انتخاب کنید و بچینید. می توانید از رنگ یا بافت غالب به کار رفته در آن در وسایل دیگر استفاده کنید. برای مثال قسمت بالای شومینه خود را با یک آینه و یا یک اثر هنری پر کنید، با استفاده از تابلو و عناصر دکوراتیو بر سیمای دیوارتان تاکید کنید، کمدهای لباس بیش از اندازه بزرگ را با رنگ های روشن و قوی نقاشی کنید و برای درخشان کردن سیمای منزلتان از تکنیک های نورپردازی مناسب استفاده کنید.

* اگر سقف انتخاب شما به عنوان نقطه کانونی فضایتان است، مطمئن باشید از منابع نوری می توانید کمک زیادی بگیرید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (491 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (210 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (150 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (143 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (40 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (21 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
تصاویر جالب و دیدنی از آیین های عزاداری محرم در 12 کشور مختلف جهان/ از به زنجیر کشیدن زنان تا عبور کردن پابرهنه از روی زغال‌های روشن
(ویدیو) ترانه سوزناک همایون شجریان در دلتنگی و فراق پدرش/ چه بغضی هم داره
(تصاویر) 9 تا از باور نکردنی ترین مراسم غیرعادی که در برخی مناطق جهان جانشین دفن کردن مردگان شده است/ روی کسانی که مرده‌هاشونو میسوزونن رو سفید کردن کلا
ویدئوی فوق العاده باشگاه اینتر برای معرفی مهدی طارمی/یک شاهزاده ازخلیج فارس/ مهدی طارمی: ایران در قلب من است و اینتر در ذهن من
باقری: لبنان، جهنم بی‌بازگشت برای صهیونیست‌ها خواهد بود
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان