طبق گفته های متخصصان خواب و ایده های موجود در بهداشت خواب، اتاق خواب ها باید تمیز، منظم، و عاری از هر گونه عوامل پرت کننده حواس مانند کامپیوتر یا تلویزیون باشد.چنین مکانی در طراحی هایی که از فضاهای ژاپنی و تعالیم ذن الهام گرفته اند دیده می شود.حتی اگر طراحی ژاپنی برای شما جذاب نیست، عناصری در این نوع طراحی وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد.

ویژگی های مشخصی در طراحی ژاپنی مانند صفحه های شوجی (درها، پنجره ها، و تقسیم کننده هایی که دارای چارچوبی چوبی و صفحه ای از جنس کاغذ مات هستند)، تخت خواب های سکویی، حصیرهای بامبو، و شاخه های درختان وجود دارد. اما ویژگی های ظریف تری نیز در طراحی ژاپنی وجود دارد که از آن ها می توان به تقارن، رنگ سیاه، و مواد طبیعی اشاره کرد. این عناصر به سادگی فضا کمک می کنند اما تبدیل به تم اصلی فضا نمی شوند.

در این مطلب به چند اتاق خواب اشاره می کنیم که در طراحی آن ها از ذن الهام گفته شده است. برخی از آن ها به سبک ژاپنی هستند و برخی دیگر نه. همه این اتاق خواب ها ساده، آرامش بخش، و آرام هستند.

ذن مدرن: این اتاق خوابِ بسیار ساده، بسیار زیبا و است. وسایل، روتختی، قالیچه، پرده ها، و لوستر به این فضا گرما و حسی عاشقانه داده اند که در طراحی ژاپنی معمول نیست.

سبک ژاپنی را می توان در یک کلمه خلاصه کرد: “ذن” (Zen) مکتبی در مذهب بودا است که در کشور ژاپن پدیدار شده است و تاکید فراوانی بر تفکر لحظه به لحظه و ژرف نگری به ماهیت اشیا، جانداران و … به وسیله تجربه مستقیم دارد.
این مکتب معمولا تعالیم خود را به صورت مقایسه تناقضات دو چیز می آموزد که این دقیقا چیزی شبیه به کاری است که در آیین یین و یانگ صورت می پذیرد.
یک سادگی امن و آرام الگوهای کم نظیر فرهنگ و سبک ژاپنی را احاطه کرده است.
هزاران سال قدمت در سنت این کشور، بر زیبایی معماری و طراحی داخلی ژاپن تاثیر گذاشته است و منجر به طراحی دکوراسیون داخلی بی نظیر و متاثر از فرهنگ شده است.

اتاق را روشن و سفید کنید

دکوراسیون داخلی خانه های ژاپنی مینیمال است و در آن چوب هایی با رنگ روشن و سطوح سفید محبوبیت زیادی دارد. تلفیق این المان ها به خلق فضایی می انجامد که تداعی کننده ی آرامش است، چیزی که برای ژاپنی ها اهمیت زیادی دارد. چوب هایی مثل افرا و هینوکی که یک نوع سرو است به روشن شدن اتاق کمک می کنند. چوب روشن را با یک رنگ سفید و سطوح ساده و خلوت ترکیب کنید تا فضایی آرام خلق شود.

به فضای خالی عشق بورزید

اگر واقعا می خواهید خانه ی شما حس و حال ژاپنی داشته باشد، باید یاد بگیرید فضاهای خالی را دوست داشته باشید. فضای باز به شما اجازه ی نفس کشیدن می دهد و باعث می شود ذهن به جای این که روی اشیاء متمرکز باشد رها شود. استفاده از فضای های خلوت که در طراحی دکوراسیون در ژاپن مورد استفاده قرار می گیرد، یادآور ارزش فضای باز است و تعادل را در خانه برقرار می کند. بار دیگر که خواستید به یک دیوار خالی چیزی بیاوزید یا روی آن قفسه نصب کنید نگاهی به اطراف بیندازید و نفس عمیقی بکشید و به این فکر کنید که به جای این که چیزی را به آن اضافه کنید، چه چیزی را می توانید از آن حذف کنید.