حمام و دستشویی در بعضی از خانه ها تنها به عنوان فضایی کاربردی شناخته می شود که شایسته توجه و وقت گذاشتن نیست. با این حال بهسازی اتاقی که هر روز مورد استفاده تمام اعضاء خانواده قرار می گیرد، می تواند برای این فضای فراموش شده لازم باشد. حمام، همواره در معماری یکی از بخش های مهم و کلیدی منزل ها بوده است، البته نقش و کارکرد این بخش از منزل در دوره های گوناگون تغییر پیدا کرده است و به مرور زمان حمام از محلی متروک و تاریک که صرفا هر چند روز یکبار از آن برای استحمام استفاده می شد به مکانی روشن، تمیز و شیک برای استحمام، پاکیزگی، آراستگی و در بسیاری موارد به محلی برای بازیابی آرامش روح و رفع خستگی تبدیل شد.

برای داشتن یک طراحی دکوراسیون مدرن و فوق العاده شیک نیاز به فضای زیاد نداریم بلکه نیاز به طراحی خلاقانه با ایده هایی حرفه ای داریم. همیشه در طراحی حمام های کوچک چند چالش وجود دارد: محل قرارگیری توالت و سینک، ایجاد یک فضای مناسب برای دوش، و محل قرارگیری حوله ها.

در همه ی خانه ها حمام وجود دارد و نبود حمام در یک خانه نشانه ی کامل نبودن آن است. پس همانطور که آشپزخانه کاربرد های زیادی در خانه دارد حمام نیز مانند آشپزخانه کاربرد های زیادی دارد.امروزه بدلایل مختلف خانه هارا کوچک میسازند پس فضای کمتری را برای حمام در نظر میگیرند. برای همین انتخاب یک دکوراسیون حمام مناسب دشوار است.باید دکوراسیون حمام خود را طوری تزئین کنید همه ی وسایل های لازم را داشته باشد. در دکوراسیون حمام باید کلیه ی وسایل هایی که میخواهید در آنجا قرار دهید را با فضای موجود سنجیده و بهترین مکان را پیدا کنید.و مطمعن شوید که همه ی وسایل ها را از نظر کاربردی در جای مناسب خود قرار داده اید. در طراحی دکوراسیون حمام باید از همان اول ساخت خانه دقت کنید که چه کاشی و رنگی را برای حمام خود استفاده میکنید برای مثال استفاده از کاشی های بزرگ با رنگ سفید یک فضای روشن و زیبایی را برای شما درست میکند و استفاده از کاشی های بزرگ باعث میشود تا حمام شمارا بزرگتر نشان دهد.

همچنین داشتن یک نورگیر کوچک برای ورود کمی نور طبیعی و البته تهویه مناسب هوا می تواند بسیار مناسب باشد. در منازل ویلایی بزرگ و آپارتمانی که از نظر مجاورت با منازل کناری هیچگونه مزاحمت و دیدی وجود ندارد می توان حتی از پنجره هایی بسیار بزرگ نیز برای حمام استفاده نمود تا نور طبیعی به شکلی کامل وارد حمام شود. دکوراسیون حمام فقط به استفاده از وسایل کاربردیِ متنوع در آن نیست بلکه استفاده مناسب از یک یا حتی چند پنجره می تواند قسمتی از دکوراسیون کردن مناسب حمام باشد که در استفاده لذت بخش از آن بسیار موثر است.

۱- طراحی دکوراسیون را از مبلمان حمام شروع کنید

۲- سادگی و طراحی مینیمالیستی را دنبال کنید

۳- یک وان حمام ساده انتخاب کنید

۴- گیاهان سبز را فراموش نکنید

۵- روشنایی یک استراتژیک مهم!

۶- یک قالیچه به حمام اضافه کنید

از رنگ های روشن استفاده کنید.

اگر حمام کوچکی دارید بهترین و مناسب ترین رنگ، رنگ های روشن شامل سفید و کرم است. این رنگ ها باعث می شوند به خوبی کثیفی ها را تشخیص دهید و حمام کوچک شما را دلبازتر و روشن تر نشان دهد. اما اگر حمام بزرگی دارید بهتر است در کنار رنگ روشن از رنگ های تیره نیز استفاده کنید تا حمام شما صمیمی تر دیده شود.

طراحی دکوراسیون حمام ایرانی :

در طراحی دکوراسیون حمام انتخاب نوع کاشی و سرامیک و نوع شیر ها و سایر لوازم جانبی اجزای اصلی را تشکیل می دهند در قدم بعد باید به این نکته توجه نماییم که حمام مورد انتظار ما چه ویزگی ها و ساختاری دارد. برای حمام هایی با مساحت بزرگ استفاده از وان توصیه می شود و در حمام های درون اتاق خواب ایده استفاده از درب شیشه ای برای خانواده های جوان می تواند ایده مناسبی باشد. امروزه استفاده از طراحی های غربی در دکوراسیون حمام استفاده گسترده ای در خانه های ایرانی دارد با این حال فرهنگ غنی ایران بر روی این طراحی ها تاثیر بسزایی داشت است به گونه ای که طرح های ایجاد شده دکوراسیونی نو برای حمام به حساب می آیند.

موارد گفته شده برای تمامی حمام ها و سرویس بهداشتی ها قابل اجرا هستند. شما باید ببینید کدام یکی از موارد در فضای خانه شما قابل اجرا و مقرون به صرفه است. در طراحی حمامهای لوکس باید پیش از شروع به کار و اجرا بسیاری از موارد را مانند نوع کفپوش و کاشی یا تزیین دیوار دستشویی ایرانی را در نظر گرفت اما نگران نباشید در بین ایده ها مواردی نیز وجود دارد که اگر به فکر بازسازی حمام هستید از آن استفاده کنید. حمام فضایی است که نیازمند آرامش است پس دکوراسیون داخلی و طراحی آن را پیش پا افتاده ندانید و خلاقانه ترین ایده ها را در آن اجرا کنید.