نکاتی درباره فروش خودروی کارکرده و دست دوم

  دوشنبه، 17 خرداد 1400   زمان مطالعه 11 دقیقه
نکاتی درباره فروش خودروی کارکرده و دست دوم
فروش خودرو به شیوه سنتی تقریبا جای خود را به شیوه‌های جدید خرید و فروش داده است و حالا هر شخص به راحتی می‌تواند بدون رجوع به بازار سنتی،‌ خودرو خود را به فروش برساند. بهتر است به این نکته توجه کنید که فروش ماشین فوت و فن‌های خودش را دارد و بد نیست با آن ها در این مطلب آشنا شوید.

فروش خودروی دست دوم یک مرحله سخت در زندگی هر فردی به حساب می آید. بالاخره همه افراد فروشنده نیستند و توانایی سر و کله زدن با مشتریان را ندارند. اما به محض اینکه آگهی فروش خودرو را منتشر کنید، کلی آدم با توانایی چانه زنی زیاد روی سرتان هوار می شوند. این تازه اول کار است. به نظر می رسد باید برای چند روزی زندگی تان را تعطیل کنید و مدام به تماس های تلفنی بدون پایان کسالت بار متقاضیان خرید پاسخ دهید. این کار حتی ممکن است تا هفته ها پس از انتشار آگهی و حتی فروش رفتن ماشین شما تکرار شود.
عجیب اینجاست که با وجود ذکر تمام ویژگی های ماشین مثل سال ساخت، مدت تخفیف بیمه و... باز هم مشتریان در تماس تلفنی و ملاقات حضوری توقع دارند یک بار دیگر همه شان را برای آنها از اول توضیح دهید. چیزهایی خطرناک تری هم وجود دارد. مثلا چطور می خواهید به آدم هایی که برای بازدید ماشین مراجعه می کنند، اعتماد کنید؟ اگر صفحه حوادث روزنامه ها را خوانده باشید، حتما می دانید که این ملاقات ها تا چه اندازه می تواند خطرناک باشد. این مطلب همه ریزه کاری های پروسه فروش ماشین دست دوم را برای مردم عادی توضیح داده است.

پیدا کردن قیمت واقعی خودرو

مهم ترین کاری که قبل از زدن آگهی فروش ماشین دست دوم خود باید انجام دهید، قیمت گذاری صحیح است. برای قیمت گذاری صحیح هم لازم است مشخصات خودروی خود را به طور دقیق به دست بیاورید.

مراحل پیدا کردن قیمت واقعی خودرو را در این بخش می بینیم:

١- پیدا کردن مدل و کارکرد

قبل از هر کاری، مدل دقیق خودرو و مقدار کارکرد آن را بیابید. پیدا کردن مدل و سازنده خودرو ساده است، ولی برای ارزش گذاری دقیق خودرو لازم است سال تولید و همچنین تمام آپشن هایی که روی آن نصب شده اند را هم مشخص کنید. برای این کار می توانید به اسناد و مدارکی که در زمان خرید خودرو، تحویل شما شده اند مراجعه کنید.

همچنین در انتخاب عنوان آگهی، تا جای امکان جزئیات را بیان کنید؛ برای مثال اگر خودرو شما “دنا پلاس توربو دنده ای مدل 97 با رهیاب ماهواره ای” است از انتخاب عنوانی مانند “دنا پلاس مدل 97” پرهیز کنید. اشاره به جزئیات نه تنها باعث فروش سریع تر خودروی شما خواهد شد، بلکه با این کار، قیمت دقیق تر ماشین را هم به دست خواهید آورد. همچنین در صورتی که در طول مراحل فروش، از خودرو استفاده می کنید، لازم است کارکرد آن را به روزرسانی کنید.

٢ - ارزیابی وضعیت خودرو

در مرحله دوم لازم است وضعیت خودروی خودتان را بسنجید. برای این کار به دقت قسمت های مختلف خودرو را بررسی کنید و سپس یک ارزیابی کلی از وضعیت خودرو به دست بیاورید؛ آیا خودرو واقعا در حد نو است؟ یا کارکرده و فرسوده؟ اگر فکر می کنید خودتان از پس این کار برنمی آیید، می توانید با مراجعه به نمایندگی ها و یا افراد باتجربه، از نظر آنها استفاده کنید.

پس از انجام ارزیابی، خودرو را در یک دسته بندی کلی (مثل نو، در حد نو، تمیز، کارکرده و فرسوده) قرار دهید.

٣- پیدا کردن قیمت تقریبی

سلیت ها و صفحه های خرید و فروش خودرو محل مناسبی برای پیدا کردن قیمت تقریبی خودروی شما براساس وضعیت، مدل خودرو و محل زندگی شما هستند. با گردش در این سایت ها و دیدن موردهای مشابه خودروی خودتان، به احتمال زیاد قیمت تقریبی را خواهید یافت. در این سایت ها با وارد کردن مشخصات خودروی خود، به راحتی می توانید یک قیمت اولیه برای ماشین دست دوم خودتان پیدا کنید.

٤- جمع بندی سابقه تصادفات و معاینات فنی

سعی کنید هربار بعد از انجام معاینات فنی (حتی در موارد ساده ای مثل تعویض روغن)، مدارک یا حداقل تاریخ انجام آنها را در جایی نگه دارید. خریداران در صورت مشاهده این موارد، می فهمند که خودروی شما در شرایط خوبی نگهداری شده است و میتوانند با اطمینان خاطر از شما خودرو بخرند در غیر اینصورت حتی ممکن است از خرید خودرو صرف نظر کنند.

٥ - قیمت گذاری صحیح

قیمت واقعی خودروی شما به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. پس از اینکه قیمت پایه را در مرحله سوم بدست آوردید، برای قیمت گذاری دقیق تر این کارها را انجام دهید:

  • اگر خودروی شما از لحاظ ظاهری و فنی در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و به طور منظم سرویس شده است، مقداری به قیمت اضافه کنید.
  • اگر خودرو تصادف جدّی داشته و یا نیاز به تعمیر یا تعویض قطعه دارد، قیمت را کمتر کنید.

همچنین می توانید مقداری قیمت را افزایش دهید تا در هنگام معامله بتوانید از آن کم کنید، و یا اینکه اگر می خواهید ماشین خود را سریعتر بفروشید، قیمت را پایین تر بگذارید. در نظر داشته باشید که برای جلب نظر خریداران، قیمتی که می گذارید باید بتواند با موارد فروشی دیگر رقابت کند.

آماده کردن خودرو برای فروش

این روزها کسب و کارهای آنلاین زیادی در حوزه خرید و فروش خودرو فعالیت می کنند و با توجه به شیوع ویروس کرونا و تاکید بر در خانه ماندن، این کسب و کارها گزینه بهتری نسبت به شیوه سنتی خرید و فروش خودرو است. همچنین کسب رضایت از خرید و اطمینان را نیز با خود به همراه دارد.

1. خودرو را تمیز کنید

تمیز کردن بدنه خودرو یکی از نکاتی است که نباید از آن غافل شوید. ظاهر کثیف خودرو ذهنیت بدی در خریدار ایجاد می کند و دید بدی به آن می دهد بنابراین توجه به ظاهر آن ساده ترین کاری است که می توانید انجام دهید. تمیزی خودرو تنها محدود به بدنه نیست و بهتر است داخل خودرو را نیز تمیز کنید تا نوعی اطمینان خاطر در خریدار ایجاد شود.

2. بدنه را واکس بزنید

واکس و پولیش بدنه درخشندگی خاصی را برای ماشین به ارمغان می آورد. بهتر است ماشین را پولیش و واکس بزنید تا بدنه آن جلا پیدا کند. بدنه تمیز و درخشان توجه خریدار را جلب می کند.برای واکس زدن بدنه کار ساده تری دارید. به این صورت که بعد از شستن و خشک کردن خودرو با دستمال ضدخش، مقداری واکس را روی بدنه قرار دهید و به وسیله یک پارچه حوله ای نرم یا پد، شروع به پخش کردن آن روی بدنه کنید.

3. تمیز کردن موتور ماشین را نادیده نگیرید

به طور کلی کثیف بودن هر بخش از خودرو می تواند دو خریدار را کور کند و ذهنیت بدی در ذهن آن به وجود آید که خودرو به خوبی نگهداری نشده است. مراکز بسیاری کار تمیز کردن موتور خودور را به صورت تخصصی انجام می دهند که می توانید از آنها کمک بگیرید. موتور خودرو هم مانند هر چیز دیگری وقتی تمیز باشد بهتر کار می کند ولی تمیزکردن موتور مانند شستن سایر قسمت های خودرو نیست. اگر این کار را درست انجام بدهید، می توانید موتور را همیشه در بهترین وضعیت نگه دارید. احتیاجی نیست از یک متخصص کمک بگیرید و همه ابزارهایی که برای این کار نیاز دارید در منزل پیدا می شوند.

4. سوابق فنی خودرو را از قبل آماده کنید

سوابق سرویس های دوره ای خودرو را از قبل برای خریدار خودرو آماده کنید. سوابق سرویس های دوره ای یکی از نکات بسیار مهم در خرید و فروش خودرو است چراکه به خریدار نشان می دهد در دوره های مشخص چه کارهایی برای خودرو انجام شده است یا به زبان ساده تر رسیدگی به خودرو به چه صورتی انجام شده است.

5. توضیحات کاملی از خودرو ارائه دهید

زمانی که قصد فروش خودرو را دارید اطلاعات کامل و درستی از خودرو به خریدار بدهید چراکه همه چیز با کارشناسی خودرو مشخص می شود و اگر میان اطلاعات شما و بررسی های کارشناسی خودرو تناقص وجود داشته باشد ممکن است که خریدار خودرو را از دست بدهید. به هر حال این نکته را فراموش نکنید که هر خریداری ممکن است خودروی درخواستی را پیش کارشناس خودرو ببرد و دروغ ها و پنهان کاری های شما مشخص شود.

6. قسمت های فرسوده را تعویض کنید

برخی از قطعات خودرو با گذر زمان و استفاده زیاد فرسوده می شوند. قسمت هایی مانند روکش صندلی ها، کفپوش خودرو، دستگیره ها، روکش فرمان، چراغ های سوخته، سنسورهای خراب و… را در صورت فرسودگی و معیوب بودن تعویض کنید. تعویض قسمت های فرسوده خودرو ممکن است هزینه زیادی برای شما نداشته باشد اما تاثیر بسیار خوبی بر قیمت روز خودرو خواهد گذاشت.

7. سرویس های خودرو را انجام دهید

خودرو نیاز به توجه دارد و نمی توان تنها به عنوان یک وسیله نقلیه به آن نگاه کرد. هیچ خریداری دوست ندارد در روزهای اول خرید خودرو به مکانیکی برود و به دنبال رفع ایرادات خودرو باشد. زمانی که سرویس های خودرو مرتب انجام شده باشد نوعی اطمینان برای خریدار حاصل می شود که به خودرو رسیدگی شده است.

سرویس خودرو

8. صداها را رفع کنید

گاهی ممکن است به دلیل اشکالات جزیی قسمت هایی از خودرو صدا دهد که بهتر است بر طرف شود چراکه خریدار به محض بررسی خودرو متوجه آن می شود. برخی از صداها نشان دهنده مشکلات جدی در موتور خودرو هستند و اگر در مراحل ابتدایی این مشکل برطرف نشود ممکن است به قسمت های دیگر خودرو هم آسیب بزند و هزینه بالایی دست خریدار بگذارد.

9. ایرادات بدنه را برطرف کنید

اگر قبلا با خودرو تصادف کرده اید و قسمت هایی از بدنه آسیب دیده است آن را درست کنید چرا که کمتر کسی حاضر به خرید خودرو با ظاهر معیوب می شود. همچنین بهتر است این نکته را به خاطر داشته باشید که بر طرف کردن ایرادات بدنه خودرو به شدت روی قیمت واقعی آن تاثیر دارد. در غیر این صورت خریدار با ماشین قراضه ای روبه رو خواهد شد که رغبتی برای خرید آن نخواهد داشت.

10. قیمت مناسب برای خودرو در نظر بگیرید

برای اینکه قیمت منصفانه ای برای خودرو در نظر بگیرید باید قیمت روز خودرو مورد نظر و قیمت صفر آن مدل از خودرو را بررسی کنید و ببینید که رنج قیمتی خودرو شما چقدر است و با توجه به آن قیمت منصفانه ای برای خودرو در نظر بگیرید. میتوانید برای این کار از سایت ها و اپلیکیشن های خرید و فروش خودرو استفاده کنید و با انتخاب مدل خودروی خود از قیمت ها با خبر شوید.

چقدر باید به خریدار تخفیف بدهید؟

اولین سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که آیا ماشین شما خوش فروش است یا نه. ماشین های خوش فروش و رند بازار مشتریان زیادی دارند ولی اگر ماشین شما از جمله آنها نیست، امکان دارد مدت زیادی روی دست تان باد کند. پس می توانید کمی کوتاه بیایید و با در نظر گرفتن تخفیف، مشتریان را به سمت خرید ماشین بکشانید.

نوع ماشین چه تاثیری بر بازار دست دوم آن دارد؟

سدان های خانوادگی تقریبا در بین مردم از بیشترین حجم محبوییت برخوردار هستند. صرف نظر از قدیمی یا جدید بودن خودرو، اگر ماشین تان در این گروه قرار دارد، می توان گفت که شانس بیشتری برای فروش آن وجود دارد. فروش ماشین های اسپورت، کوپه و به خصوص کانورتیبل ها معمولا تابع فصل های سال هستند؛ هوای آفتابی خریداران را به جنب و جوش می اندازد در حالی که برف و باران بازار فروش این گون خودروها را تقریبا راکد می کند.
وانت ها، کامیون و کایمونت ها، ون ها و ماشین هایی که مصرف کاری دارند، همیشه مشتریان خاص خود را دارند و قیمت گذاری آنها نیز اغلب به درستی کارشناسی شده است، چرا که استفاده کنندگان از این خودروها، اکثرا آشنایی کامل با بازار مربوط به حوزه خود را دارند. پیدا کردن مشتری برای ماشین های کلکسیونی به زمان بیشتری نیاز دارد و قیمت گذاری آنها کار پیچیده ای است. از طرف دیگر این نوع اتومبیل ها در صورت پیداشدن یک خریدار خوب می توانند با قیمت مناسب و باورنکردنی به فروش برسند.

با درخواست تست رانندگي چطور رفتار كنيم؟

خريداران ممكن است بخواهند يك تست رانندگي با خودرو انجام دهند. در اين صورت حتما اعتبار گواهينامه رانندگي او را چك كنيد. همراه او سوار خودرو شويد و در طول رانندگي به سوالاتي كه احتمالا در خصوص تاريخچه ماشين و عملكرد آن مي پرسد پاسخ دهيد. همچنين آنها ممكن است به كوچه و خيابان هاي محله شما آشنا نباشند، پس آنها را راهنمايي كنيد كه در مسير درست و مناسب تست رانندگي خود را انجام دهند.

خريداران ممكن است از شما درخواست كنند كه خودرو را به منظور بررسي فني به مكانيك مورد اعتمادشان نشان دهند. اين موضوع يك درخواست منطقي است و اگر احساس خوبي نسبت به اين كار نداريد، درخواستش را رد كنيد و عواقب به فروش نرفتن احتمالي ماشين را بپذيريد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (449 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (352 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (305 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (263 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (253 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (230 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (203 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (196 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (113 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم! (104 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (96 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (82 نظر) توهین کمدین مشهور به حامد آهنگی: مرسی از حامد که با 15 هزارتومن شما رو میخندونه/ صدای شکستن حامد آهنگی تا اینجا اومد!+فیلم (73 نظر) مستندی از خانه و محله‌ی مادری دکتر مسعود پزشکیان در محله دوقوز پله ارومیه/حیاطی با صفا و پر از درخت انگور و ماشین معمولی در حیاط (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
اجرای طرح عملیاتی استفاده از پابند الکترونیک برای کنترل سارقان در شهرستان میانه
جوشکاری در کارخانه گریس سازی بستان آباد حادثه ساز شد/یک نفر جان باخت و سه تن روانه بیمارستان شد
ناصر سرگزی دبیر کل جبهه فرهنگیان و فرهیختگان ایران اسلامی: معرفی و حمایت از نیروهای شایسته اولویت اول جبهه
انتصاب مسئول روابط عمومی گروه مبارزان آذربایجان شرقی
مسعود پزشکیان امروز: به عنوان رئیس‌جمهور زندگی راحتی ندارم؛ اصلا فکرش را نمی‌کردم که رئیس‌جمهور شوم؛ هنر نیست که مملکت را رها کنیم،باید بمانیم و بجنگیم
نگاهی به فیلم های ایرانی که قتل و خونریزی را باب کردند! از گردن زنی، تا پوست شیر و زخم کاری
مهران غفوریان: ما بچه حزب اللهی هستیم؛ باید از جبهه مقاومت حمایت کنیم+عکس
شراره رخام: تزریق ژل لب باعث بیکاریم شد؛ با کمک یه پزشک خوب این ژل رو تخلیه کردم
رسوم عجیب جهان پارت 2 ؛ رسم افتادن دندان در در کشورها
تصویر متفاوت ایران از زبان گردشگران خارجی‌ در «سندباد»
نماینده رهبر انقلاب به ملاقات داغدیدگان حادثه معدن طبس رفت
عارف عازم ایروان شد/ پیشنهاد عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا
اسرائیل بعد از 18 سال به صورت زمینی به لبنان حمله کرد
چالش روزانه‌ی باهوش شو!/ فقط افرادی با IQ بالای 100 میتوانند زیر 9 ثانیه این بازی فکری رو حل کنند/ کدوم گزینه نمای کناری چتر است؟
سفر زمان/ تصویری از کتاب فارسی چهارم دبستان 60 سال قبل!/ بنظرتون این کتابارو از کجا تهیه میکردن؟
منتخب روز   
به مناسبت تولد 52 سالگی لیلا حاتمی یادی کنیم از اولین روز به دنیا آمدن خانم بازیگر در بیمارستان +عکس /خوشحالی زری خوشکام و علی حاتمی در آن روزها 9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور