نکاتی درباره خرید خودروی سدان

  دوشنبه، 17 خرداد 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
نکاتی درباره خرید خودروی سدان
سدان یا Sedan که در برخی اوقات به عنوان Saloon هم از آن نام برده می شود معمول ترین شکل خودرو در دنیا را دارد. این نوع خودروها در طبقه بندی خودروهای سواری معمولی قرار می گیرند و در اصطلاح عامیانه تر خودروهای سواری صندوقدار به عنوان سدان شناخته می شوند . در این مطلب نکاتی درباره خرید سدان خانوادگی برای شما عزیزان ارائه شده است.

یک چرخ یا جستجوی آنلاین در بازار خودرو نشان می دهد که دیگر با ۲۰۰ میلیون تومان هم نمی شود خودرویی شایسته و درخور توجه خرید. در حال حاضر، که تورم سر به فلک کشیده تومان به تومان پول تان باارزش تر شده است. انقدر فشار به بازار زیاد است که خودروها مدام گران و گران تر می شوند و فاصله ها بین دو محصول به صورت مداوم در حال بیشتر شدن است.

حال اگر بتوانید در حین خرید خودروی سدان کمی دقت به خرج دهید و سراغ مدل هایی بروید که خریداران کمتر از آنها سراغی می گیرند، شاید نتیجه بهتری از خرید خود می گیرید و با پول کمتر، گزینه بهتر را انتخاب کنید. برخی می گویند شاید بهتر است مدتی برای خرید خودرو صبر کنید، بلکه تغییراتی در نظام جهانی صورت بگیرد و این آشفته بازار دوباره به حالت قبل برگردد. برخی هم معتقدند که اگر امروز خرید کنید، فردا سود کرده اید.

خودروی سدان یا Sedan چیست؟

خودرو ها از نظر شکل ظاهری ، ابعاد ، اندازه ، کاربرد و ... کلاس بندی یا طبقه بندی می شوند. برخی از این کلاس ها استاندارد بوده و تمامی دنیا با این استانداردها آشنا هستند و بر اساس آنها طراحی خودرو را انجام می دهند و برخی نیز کلاس های ترکیبی هستند که همانطور که از نامشان هم پیداست از ترکیب کردن چند کلاس مختلف خودرو حاصل می شوند.

بصورت کلی خودروهای سواری یا همان ماشین های شخصی به هشت کلاس اصلی طبقه بندی می شوند که کلاس های Sedan ، Coupe ، Cabriolet یا Convertible ، Fastback ، SUV ، Hatchback ، Station و MPV در این طبقه بندی اصلی قرار می گیرند. بنابراین با توجه به تعاریف گفته شده خودروهای Sedan یا Saloon از جمله کلاس های اصلی در طبقه بندی بدنه خودروها محسوب می شود و در تعریفی بسیار ساده !! Sedan ها معمولی ترین نوع خودروهای موجود در دنیا هستند.

ساختار کلی Sedan ها خیلی مشخص و واضح است ، سدان دارای سقف ثابت ، صندوق عقب مجزا ، دو ردیف صندلی و در بیشتر اوقات 4 درب دارد .

طراحی سدان متداولترین و مرسوم ترین نوع طراحی بدنه خودرو در دنیا محسوب می شود. اگر یک خودرو مثل پژو 405 یا سمند یا سورن یا حتی 206 از نوع SD داشته باشید و به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید قطعا نوع بدنه را سدان مشاهده خواهید کرد. باور کنید تا مدت ها فکر می کردم که SD ای که بر روی 206 قرار داده شده مخفف Sandoogh Dar است !! بعدها متوجه شدم که این علامت اختصاری Sedan هم می تواند باشد .

اما سدان ها هم خانواده کوچکی نیستند و خانواده بزرگی از کلاس بندی طراحی خودرو را به خودشان اختصاص داده اند ، سدان ها بر اساس ابعاد و طراحی به انواع و اقسام مختلفی طبقه بندی می شوند که از آن جمله می توانیم به سدان خانوادگی ، سدان خانوادگی کوچک ، سدان خانوادگی بزرگ ، سدان خانوادگی بزرگ نیمه لوکس ، سدان شهری ، سدان شهری متوسط ، سدان شهری بزرگ ، سدان بزرگ نیمه لوکس ، سدان بزرگ لوکس و ... اشاره کنیم .

خودروهای سدان با توجه به ذات ابتدایی خود، یکی از پرفروش ترین کلاس خودروها در جهان هستند که به دلیل قابلیت استفاده روزمره و حمل چهار تا پنج سرنشین، در حین ارائه سواری قابل قبول در سطح مناسبی از امکانات رفاهی، همواره در مرکز توجه هستند.

اما برخی نکات حساس همانند فوت کوزه گری در انتخاب خودرو سدان مناسب نقش بازی می کنند که آگاهی از آنها برای هر خریدار بسیار حیاتی است.

ابعاد خارجی سدان

خودروهای سدان یکی از پر تنوع ترین کلاس خودروها از دیدگاه تنوع ابعادی هستند. به این معنا که این دست خودروها در سه کلاس کلی کوچک، متوسط و بزرگ در بازار کشورهای جهان وجود دارند. اگرچه این استانداردهای ابعادی در کشورهای مختلف، مثلا در آمریکا و اروپا (یا به خصوص آسیا) با یکدیگر تفاوت بارز دارند، اما در اصل تمام خودروهای سدان در جهان بر اساس این سه کلاس از دیدگاه ابعاد خارجی تقسیم بندی می شوند.

به عنوان مثال معمولا خودروهای سدان سایز متوسط آمریکایی در استاندارد کلاس بندی آسیایی با سدان های سایز بزرگ در یک کلاس قرار می گیرند چرا که آمریکایی ها بر اساس سنت قدیمی خود همواره بزرگ ترین سایز خودروها را به تولید می رسانند. اهمیت کلاس بندی ابعادی خودروهای سدان در تاثیر مستقیم آن بر حجم مفید فضای داخلی و سهولت یا دشواری رانندگی در خیابان ها مشخص می شود.

در بازاری همانند بازار ایران، بیشترین انتخاب مشتریان خودروهای سدان سایز کوچک است که ضمن در اختیار قرار دادن راحتی نسبی، از فضای صندوق قابل قبول و قیمت اقتصادی نیز برخوردار هستند اما هرگز نمی توانند به اندازه یک خودرو سدان سایز متوسط یا بزرگ آسایش و راحتی ارائه کنند.

افرادی که تجربه سواری با خودروهای سدان سایز کوچک را دارند، در تجربه سواری با خودروهای سدان سایز متوسط (یا بزرگ)، به سرعت متوجه اختلاف چشمگیر میان ابعاد خارجی و داخلی دو خودرو مورد بررسی خواهند شد.

فاصله محورهای سدان

محورهای سدان

یکی از مهم ترین فاکتورهای تعیین کننده کلاس خوروهای سدان، فاصله محورهای آن هاست که معمولا با تاثیر مستقیم بر ابعاد خارجی آنها و در نتیجه تغییر کلاس بندی مثلا از سدان سایز کوچک به سدان سایز متوسط همراه است. اما الزاما همیشه این طور نیست.

به عنوان مثال دو خودرو سمند و تندر 90 از کلاس سدان سایز کوچک هستند اما سمند در حدود 250 میلی متر در طول از تندر 90 کشیده تر است. با این وجود فاصله محورهای تندر 90 تنها 40 میلی متر از سمند کوتاه تر است.

تاثیر بسیار مهم دیگر فاصله محورها در خودروهای سدان در حجم فضای صندوق عقب و فضای اختصاصی ردیف دوم سرنشینان مشخص می شود. معمولا خودروهای سدانی که فاصله محورهای بیشتری دارند، در بخش نشیمن سرنشینان ردیف دوم جای پای بزرگ تری را ارائه می دهند. در نتیجه به ناچار مجبور هستند به منظور حفظ ابعاد خارجی و عدم خروج از کلاس تولیدی، از فضای صندوق عقب خود بکاهند. اینجا سوال مطرح می شود که تندر90 چگونه با داشتن ابعاد کوچک تر خارجی و فاصله کمتر بین محورها، فضای صندوق عقب برابر با 510 لیتر دارد، در حالی که این فضا در سمند برابر با 500 لیتر است؟

پاسخ به این پرسش در گرو توجه به ارتفاع بسیار زیاد اتاق تندر 90 (حدود 65 میلی متر بیشتر از سمند) و البته طراحی متفاوت پلتفرم و بدنه آن است که باعث می شود تندر 90 با داشتن طول کمتر اتاق و فاصله محورها، همچنان بتواند فضای صندوق بزرگ تری را در اختیار سرنشینان قرار دهد.

توان فنی سدان

فنی سدان

خودروهای سدان به عنوان یکی از پرفروش ترین کلاس خودروها در جهان، در سطح فنی متنوعی به بازار عرضه می شوند تا بتوانند طیف گسترده ای از مشتریان را راضی نگه دارند. به این موضوع مهم در بازار ایران چندان اهمیت داده نمی شود و بیشتر خودروهای تولیدی و وارداتی معمولا با یک پیشرانه و گیربکس و یک نوع سیستم انتقال نیرو روانه بازار می شوند. در نتیجه پیش از اقدام به خرید خودرو سدان، باید با توجه به نوع انتخاب های موجود در بازار، شیوه رانندگی و سطح نیاز های خود، خودرو مورد نظر را انتخاب کنید تا به هنگام استفاده، در رفع نیاز های خود احساس خلا نکنید.

بازار خودروهای سدان تولیدی موجود در ایران معمولا همگی از پیشرانه های چهار سیلندر کمتر از 2.0 لیتر اقتصادی بهره می گیرند که همگی توان تولیدی کمتر از 130 اسب بخار دارند. در صورت احساس نیاز به پیشرانه ای قدرتمندتر، چاره ای جز پرداخت پول بیشتر و مراجعه به بازار خودروهای وارداتی نخواهید داشت.

مصرف سوخت سدان

میزان مصرف سوخت برای ایرانیان یکی از اساسی ترین فاکتورهای انتخاب یا رد یک خودروی مشخص است. با قیمت سه هزار تومانی بنزین آزاد، باید به خریداران حق داد که در پی خودرویی کم مصرف باشند. اما لازم است بدانید که در بازار ایران که خودروهای سدان تولید داخل آن همگی از کلاس سدان های سایز کوچک هستند، میزان مصرف سوخت متوسط آن ها با خودروهای هاچ بک تفاوت چندان زیادی ندارد.

در نتیجه در انتخاب میان یک خودرو سدان خانوادگی یا یک هاچ بک اقتصادی، نباید فاکتور میزان مصرف سوخت را به عنوان عامل اصلی تعیین کننده ملاک قرار داد. به عنوان مثال در مشخصات فنی ارائه شده از سوی پارس خودرو، مصرف سوخت متوسط تندر 90 برابر با 6.82 لیتر در هر صد کیلومتر است اما این میزان برای ساندرو (نسخه هاچ بک تندر 90) تنها برابر با 6.70 لیتر است که اختلافی بسیار جزئی و قابل چشم پوشی به همراه دارد اما از دیدگاه فضای صندوق عقب، بدون شک پیروزی از آن تندر 90 خواهد بود.

آپشن های رفاهی سدان

با مد نظر قرار دادن این حقیقت که خودروهای سدان به منظور حمل تعداد نفرات بیشتر از خودروهای هاچ بک یا کوپه طراحی می شوند، درنتیجه حیاتی است تا بدانید خودرو سدان مورد نظر شما دقیقا به چه آپشن ها و ویژگی های رفاهی مجهز است. در بازار جهانی امروز ارائه برخی آپشن ها نظیر سیستم مولتی مدیا با نمایشگر لمسی، گیربکس اتوماتیک و شیشه بالابرهای برقی از ابتدایی ترین و استانداردترین آپشن های رفاهی به شمار می آیند.

متاسفانه در بازار ایران این ویژگی ها هنوز هم به عنوان آپشن های هزینه بر در اختیار خریدار قرار می گیرند. به عنوان مثال گیربکس اتوماتیک در خودرو تندر 90 یا دنا پلاس اتوماتیک به عنوان یک آپشن رفاهی بسیار خاص و تنها با صرف هزینه بیشتر در اختیار خریدار قرار می گیرد. در بازار کشورمان که خودروسازان به منظور کاهش هزینه های تولید و افزایش حاشیه سود هر ساله اقدام به حذف آپشن های رفاهی می کنند، تعجب ندارد که ارائه آپشنی چون سیستم مولتی مدیا و نمایشگر لمسی نیز به هیچ عنوان استاندارد نبوده و فقط منوط به پرداخت هزینه بیشتر باشد.

در صورت احساس نیاز و علاقه به سطح آپشن های رفاهی بیشتر، تنها نسخه های دست دوم خودروهای وارداتی می توانند نیاز خریداران به آپشن های بیشتر و سطح بالاتری از آسایش را تامین کنند که طبیعتا بودجه بیشتری را نیز طلب می کنند.

شبکه خدمات پس از فروش

خودروهای سدان با توجه به ذات خانوادگی و روزمره خود معمولا در خطوط تاکسیرانی و از سوی مشتریان خانواده دار برای تردد روزمره و مسافرت های بین شهری مورد استفاده قرار می گیرند. در نتیجه میزان تردد سالیانه با این خودروها بیشتر از کلاس های دیگر و نیاز به تعمیرات و سرویس های دوره ای در آنها بیشتر از خودروهای دیگر است.

جمع بندی

در نتیجه در انتخاب یک خودرو سدان خانوادگی باید در نظر داشته باشید که خودرو مورد نظر از ساخته های شرکتی باشد که شبکه تامین خدمات گسترده دارد و در تامین قطعات مصرفی مورد نیاز خودرو ناتوان نمی ماند. بدترین تجربه تملک یک خودرو برای مالک یک خودرو سدان، عدم توانایی شرکت تولید کننده (یا عرضه کننده) در تامین خدمات پس از فروش است که می تواند به نارضایتی شدید مالک و افت چشمگیر قیمت خودرو در بازار دست دوم منجر شود.

بسیار پیش آمده است که شرکت های وارد کننده یا عرضه کننده خودرو در ایران در تامین خدمات پس از فروش خودروهای خود ناتوان مانده و آن برند مشخص را در ایران به درجه ای از ذلت کشاندند که احیای اعتبار آن دیگر ممکن نبود. از بارزترین مثال های این اتفاق باید به برندهایی چون سوبارو، هوندا و ولوو اشاره کرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) تیپ و چهره ناز لنا دختر نیوشا ضیغمی با عینک جدیدش+عکس / چقدر بهش میاد😍 (3 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) مستندی که درخصوص شهید آل هاشم تولید شد/امام جمعه ای که اعتبار بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) عکس دیده نشده از شهید آیت الله آل هاشم میان تصاویر امام جمعه های شهید تبریز (1 نظر) جسد سید محرومان غرق در طلا و مرمر! تحمیق کاربران فضای مجازی به شیوه اینترنشنال (1 نظر) سفر به «اندرونی»؛ وقتی عکس‌های عادی کسالت‌آور می‌شدند!+ عکس (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) دستگیری زن تبهکار معروف به کماندو/ زایمان متهم هنگام بازجویی! (1 نظر) انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش (1 نظر) فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... (1 نظر) لحظه ورود رهبر انقلاب به مراسم بزرگداشت شهدای خدمت+ فیلم (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
میز پذیرایی متفاوت وزارت خارجه در دیدارهای دیپلماتیک پس از شهادت امیرعبداللهیان+ عکس نگاهی به کیک تولد مردانه دارا حیایی پسر امین حیایی/ مبارکا باشه خوش تیپ +عکس شوخی رئیس جمهور شهید با الهام علی اف در هنگام افتتاح سد قیز قلعه سی+ویدیو و آبی که برای ما روشنایی نداشت! مادر شهید موسوی از بیمارستان مرخص شد (تصاویر) عجیب‌ترین خانه 59متری جهان! (ویدئو) شامپانزه‌ای که 3 ماه است نوزاد مرده خود را رها نمی‌کند دورهمی خانوادگی «مادر جومونگ» با «تسو» و نامزدش+عکس تصویری که رئیس‌دفتر شهید رئیسی دقایقی پس از سقوط بالگرد از آن منطقه ثبت کرد +ویدئو پست ویژه پسر عابدزاده برای تولد پدرش +عکس خداوند ابراهیم را دوست داشت+ ویدئو مرد در سایه سیاست ایران به زودی کاندیدا می شود خشک کردن سیر تازه در خانه با ترفندهای ساده شهید رئیسی حکم اعدام این گروه را بی‌سروصدا لغو کرد! +ویدئو فال ابجد روزانه دوشنبه 7 خرداد 1403 روستای ونان قم: معروف به عروس خلجستان +تصاویر جذاب و دیدنی فال روزانه امروز دوشنبه 7 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز دوشنبه 7 خرداد 1403 من در حد و اندازه ای نیستم که کاندیدا شوم / یک نامزد قطعی ریاست جمهوری مشخص شد عکسی از بدرقه سیدابراهیم رئیسی که طی ساعات اخیر وایرال شد عاشقانه های مارال بنی آدم و همسرش در طبیعت سرسبز بهاری+ عکس ادعای عجیب مجری تلویزیون درباره محافظ رئیسی+ویدئو تصاویر تازه از آرایش هلی کوپتر حامل شهید رئیسی قبل برخورد به کوه +ویدئو چرا رئیس‌جمهور بعد از افتتاح سد قیز قلعه‌سی با خودرو به تبریز بازنگشت؟+ویدیو قایق موتوری خاص و هوش پران نیما شاهرخ شاهی/ این قایق نیست جت جنگیه😍+فیلم حال بد نفس بازغی بعد از فوت دوستش آیسان اوجی تصویری از گوشه دنج و معنوی ستاره سادات قطبی/سجاده ای ساده با حال و هوای روحانی +عکس بهترین هتل های آنتالیا برای مجردها قتل هولناک پدر و دختر خردسالش | ردپای دختر بزرگ در جنایت بهترین ردیاب و جی‌ پی‌ اس‌ در بازار شوخی‌های اهالی روستای کلاله با رئیس جمهور شهید+ ویدیو صحبت های اهالی محل حادثه رئیس جمهور برای اولین بار/ صدای هلی کوپتر را شنیدم!+فیلم جزئیات اتفاقی که برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور رخ داد/ارتباط بالگرد شهید رئیسی چه زمانی قطع شده بود؟ لحظات صحبت وزیر نیرو با آیت‌الله آل‌هاشم پس از سانحۀ بالگرد+ویدئو شاهدان از اولین لحظۀ حادثه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور چه می‌گویند؟+ویدئو دیالوگ ماندگار/سکانسی پر بازدید از حضور مهران مدیری در سریال افعی تهران+ فیلم عکس یادگاری سوسانو و جومونگ با سفیر ایران در کره جنوبی شاید رئیس‌جمهور آینده بین اسامی مطرح شده نباشد (ویدئو) حجت الاسلام مروی: امام علی (ع) به رئیسی پیام داد تصاویر منتسب به مقداد نیلی داماد ابراهیم رئیسی در مجلس ختم پدر همسر شهیدش+عکس تفریحات لاکچری بابک جهانبخش و همسرش/دوچرخه سواری پردلهره آقای خوش صدا در کنار بانو روی طناب! + عکس
تیتر امروز   
مادر شهید موسوی از بیمارستان مرخص شد
خشک کردن سیر تازه در خانه با ترفندهای ساده
مرد در سایه سیاست ایران به زودی کاندیدا می شود
فال ابجد روزانه دوشنبه 7 خرداد 1403
روستای ونان قم: معروف به عروس خلجستان +تصاویر جذاب و دیدنی
فال روزانه امروز دوشنبه 7 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 7 خرداد 1403
من در حد و اندازه ای نیستم که کاندیدا شوم / یک نامزد قطعی ریاست جمهوری مشخص شد
قتل هولناک پدر و دختر خردسالش | ردپای دختر بزرگ در جنایت
شاید رئیس‌جمهور آینده بین اسامی مطرح شده نباشد
درگیری ضدانقلاب با عزاداران رئیس‌جمهور شهید
تغییر نام منطقه حفاظت شده دیزمار به «شهید جمهور»
ماجرای دیدار آیت الله ابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب در زمان تبعیدشان به ایرانشهر
راز توالی سه عدد 3 در تدفین شهید جمهور و خطبه 333نهج البلاغه +عکس/ وعده غروب پنجشنبه خادم‌الرضا (ع) با امام رئوف ...
بازسازی چهره شاعری که تصور ما از «دوزخ» را خلق کرد/ برای اولین بار پس از 700 سال
منتخب روز   
تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله تبریزی+عکس حضور شهید مالک رحمتی در مراسم شاخصی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو انتشار فیلم جلسه دفاع شهید رئیسی از رساله دکتری؛ چه کسی در جلسه بود؟ دعای شهادتِ شهید مالک رحمتی استاندار دهه شصتی آذربایجان شرقی+ویدئو/آخرش هم به آرزوی دلت رسیدی قدیمی ترین عقد نامه دستنویس 133 ساله/ این عقد نامه یک سال قبل از ناصرالدین شاه نوشته شده روایت آیت الله آل هاشم از تعداد برادران و فرزندانشان بر سر مزار مادر مرحومش+ ویدیو/ با مدیریت برادرانم در سطح استان مخالفت کردم/صاحب 4 تا نوه هستم وداع تلخ همسر و دختر و خانواده شهید رحمتی با مالک آذربایجان+ویدئو/دنیا به احترام شما ایستاده... صحبت های شنیده نشده شهیدجمهور در لباس رزم در دوران دفاع مقدس/ زمین مال صالحان است+ فیلم رئیس جمهوری که با اسکورت خاص و تشریفات به دیدار مادرش میرفت!/ روایتی از اهالی محل خانه پدری رئیس جمهور شهید+ فیلم ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم